2020-08-30, 19:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Återigen NEJ!

Det må så vara att du vill hålla isär, men den allmänna evolutionsläran handlar om livets ursprung, evolutionen.

Läs bara här:

"livets utveckling, de levande organismernas evolution från den första urcellen till dagens biologiska mångfald."

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/livets-utveckling

Det handlar om livets ursprung.

Det handlar inte alls om livets ursprung eftersom det ju tydligt säger från den första urcellen till dagens biologiska mångfald. Det gäller alltså inte hur den första "urcellen" uppstod, utan hur det gick därefter, alltså livets utveckling efter att den första urcellen redan bildats.
Citera
2020-08-30, 20:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jaa, eller hur. Den svåra frågan som alla teorier försöker svara på den vill man uppenbart undvika att diskutera då den inte ger några svar.

Ta bara denna teori om urcellen. Hur den har tillkommit. Det måste ju vara den springande punkten i en utvecklingslära. Men det vill man slippa konfronteras med.

Då fanns den alltså här, urcellen, helt ensam från "början". Samtidigt, genom utvecklingsläran och kunskapen om hur cellerna fungerar, så vet man att växtceller behöver koldioxid för att "leva" och djurceller behöver syre för att "leva". Men när den första urcellen "uppstod" så kan ingetdera ha funnits, varken syre eller koldioxid, eftersom båda är resultatet av en befintlig levande cell.

Så om den första urcellen var en växtcell så hade den behövt koldioxid som ju då inte fanns eftersom det inte fanns några djurceller. Och vice versa.

Det blir lite som hönan och ägget, vem kom först?

Det visar bara hur lite du fattat.

Tanken om en urcell är inte så långsökt eftersom vi vet att det finns encelliga organismer.

Och frågan om vem som kom först av hönan eller ägget är idiotisk. Det är ju självklart att ägget kom först eftersom det fanns ägg långt innan det över huvud taget fanns hönor.
Citera
2020-08-30, 20:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, men vi pratar om evolutionsteorin vs gudar, eller?

Inte nödvändigtvis.

Evolutionsteorin motbevisar visserligen Bibelns skapelseberättelse, men den motbevisar inte att det skulle kunna förekomma någon Gud.
En möjlig lösning på hur urcellen uppstod är ju att Gud skapade den och att Gud sedan styrt evolutionen.

Så, nej, att evolutionsteorin automatiskt skulle motbevisa Gud är bara något som inskränkta bokstavstroende kristna håller fast vid eftersom den motbevisar just deras version av Gudsberättelse.
Citera
2020-08-30, 20:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har aldrig förstått det här med att jag som ateist måste kunna förklara en massa vetenskapliga teorier, hur liv uppstod, hur universum uppstod, o.s.v. Och om jag inte kan det, då ”vinner” förklarimgen ”Gud gjorde det”. Att ta den egna bevisbördan verkar inte finnas på kartan hos många troende.
Jag tror det är något psykologiskt.
Där har ni en av anledningarna till att jag hänger på forumet. (många brukar fråga)

Visst, den egna bevisbördan är en ytterst svag punkt hos de troende som skriver här.

Själv hänger jag här för att lära mig något. Man lär sig en hel del när man är tvungen att formulera varför man anser något vara på ett viss sätt och genom de motargument man får kan man behöva omvärdera den egna slutsatsen.
Jag har lärt mig en hel del sedan jag började skriva här och har fått omvärdera flera av mina ursprungliga ställningstaganden. Jag har haft fel ett par gånger, och det är bra att få det korrigerat av dem som vet bättre. Annars hade jag ju fortsatt med den felaktiga uppfattningen.
Andra gånger har jag fått lära mig andra synvinklar av en fråga, utan att för den skull själv ändrat uppfattning, bara förstått den andra uppfattningen bättre.
Citera
2020-08-30, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Inte nödvändigtvis.

Evolutionsteorin motbevisar visserligen Bibelns skapelseberättelse

Gör den?
Tycker Bibeln innehåller både Big Bang, djurens sedan människors tillkomst rätt så slående likt vetenskapen och evolutionsteorin.
Vetenskapen och evolutionsteorin förklarar bara i mer detalj.
Men ordningen är densamma som Bibeln räknar upp dom.
Först Ljus och himmel (universums födelse via Big Bang)
Sen Jorden.
Sen vatten, i vattnet fanns de första djuren enligt Bibeln, precis som vetenskapen och e.teorin säger, etc etc
Citera
2020-08-30, 20:40
Medlem
Citat:
Det handlar inte alls om livets ursprung eftersom det ju tydligt säger från den första urcellen till dagens biologiska mångfald. Det gäller alltså inte hur den första "urcellen" uppstod, utan hur det gick därefter, alltså livets utveckling efter att den första urcellen redan bildats.
Hmm, men som jag redan påpekat så går den "vetenskapen" hand i hand med skapelsen och kopplingen till denna "urcell" och hur den har uppstått. Läs tidigare inlägg så slipper vi dra den valsen en gång till.
Citera
2020-08-30, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Gör den?
Tycker Bibeln innehåller både Big Bang, djurens sedan människors tillkomst rätt så slående likt vetenskapen och evolutionsteorin.
Sen Jorden.
Sen vatten, i vattnet fanns de första djuren enligt Bibeln, precis som vetenskapen och e.teorin säger, etc etc
Människan kommer inte från apan. Det står klart och tydligt att Gud skapade och formade Adam direkt.
Citera
2020-08-30, 20:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Gör den?
Sen Jorden.

Bibeln påstår att människan och djuren skapades direkt så som de är idag, inte att de har utvecklats från tidigare levande former till de idag levande formerna, så, ja, evolutionsteorin strider mot vad Bibeln påstår.
Samma med Big Bang-teorin.
Citera
2020-08-30, 20:42
Medlem
Citat:
Det visar bara hur lite du fattat.

Tanken om en urcell är inte så långsökt eftersom vi vet att det finns encelliga organismer.

Och frågan om vem som kom först av hönan eller ägget är idiotisk. Det är ju självklart att ägget kom först eftersom det fanns ägg långt innan det över huvud taget fanns hönor.

Jaa, men dessa encelliga organismer är oerhört komplicerade för det första, för det andra så dom vi kan studera idag dom har redan den miljö dom behöver (syre/koldioxid). Men det hade inte den första.

Så hur kom detta ägg till utan hönor?
Citera
2020-08-30, 20:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Hmm, men som jag redan påpekat så går den "vetenskapen" hand i hand med skapelsen och kopplingen till denna "urcell" och hur den har uppstått. Läs tidigare inlägg så slipper vi dra den valsen en gång till.

Men det var inte vad du påstod. Du påstod att evolutionsteorin handlade om livets uppkomst, vilket jag påpekade var fel, så nu är vi alltså överens om att det var fel.
Citera
2020-08-30, 20:45
Medlem
Citat:
Bibeln påstår att människan och djuren skapades direkt så som de är idag, inte att de har utvecklats från tidigare levande former till de idag levande formerna, så, ja, evolutionsteorin strider mot vad Bibeln påstår.
Samma med Big Bang-teorin.

Återigen, i den ordning skapelsen sker är precis i samma ordning vad vetenskapen säger.
Och återigen, vetenskapen berättar mer i detalj...men först universum, sen jorden, sen vatten, sen växter, sen djuren sen människorna, precis som Bibeln säger...

Det är rätt så intressant att författarna bakom dessa skrifter träffade helt rätt på dessa punkter.
Sen om det är Gud som är bakom hela skapelsen är något helt annat, men ordningen, hur allt kom till, som sagt, stämmer
Senast redigerad av Jugosloven 2020-08-30 kl. 20:49.
Citera
2020-08-30, 20:46
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis.

Evolutionsteorin motbevisar visserligen Bibelns skapelseberättelse, men den motbevisar inte att det skulle kunna förekomma någon Gud.
En möjlig lösning på hur urcellen uppstod är ju att Gud skapade den och att Gud sedan styrt evolutionen.

Så, nej, att evolutionsteorin automatiskt skulle motbevisa Gud är bara något som inskränkta bokstavstroende kristna håller fast vid eftersom den motbevisar just deras version av Gudsberättelse.
Nu råkar det ju vara Guds (skaparens) egen version av skapelsen. Ta och läs Job i gamla testamentet, framför allt från kap 38 då Gud frågar "Var var du när jag lade grunden för jordens skapelse, berätta för mig du som har insikt".

Såå, var var du då? Var du där och kan vittna för oss?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in