2020-08-30, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men det var inte vad du påstod. Du påstod att evolutionsteorin handlade om livets uppkomst, vilket jag påpekade var fel, så nu är vi alltså överens om att det var fel.
Gå tillbaks och läs så ser du hur galet fel ute du är.
Citera
2020-08-30, 20:48
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jaa, men dessa encelliga organismer är oerhört komplicerade för det första, för det andra så dom vi kan studera idag dom har redan den miljö dom behöver (syre/koldioxid). Men det hade inte den första.

Så hur kom detta ägg till utan hönor?

Nu var ju frågan hur denna tanke skulle kunna uppkomma. Jag gav en tänkbar möjlighet.

Om evolutionsteorin stämmer så har en höna utvecklats från en tidigare liknande fågel, som ju då naturligtvis lade ägg och den första "hönan" kom då från ett ägg.
Citera
2020-08-30, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Återigen, i den ordning skapelsen sker är precis i samma ordning vad vetenskapen säger.
Och återigen, vetenskapen berättar mer i detalj...men först universum, sen jorden, sen vatten, sen växter, sen djuren sen människorna, precis som Bibeln säger...

Det är rätt så intressant att författarna bakom dessa skrifter träffade helt rätt på dessa punkter.
Sen om det är Gud som är bakom hela skapelsen är något helt annat, men ordningen, hur allt kom till, som sagt, stämmer
Jaa, och man vet ju och kan bekräfta att detta skrevs för flera tusen år sedan, långt innan "vetenskapen" hade den minsta aning om evolutionsteorier.
Citera
2020-08-30, 20:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Återigen, i den ordning skapelsen sker är precis i samma ordning vad vetenskapen säger.
Och återigen, vetenskapen berättar mer i detalj...men först universum, sen jorden, sen vatten, sen växter, sen djuren sen människorna, precis som Bibeln säger...

Det är rätt så intressant att författarna bakom dessa skrifter träffade helt rätt på dessa punkter.
Sen om det är Gud som är bakom hela skapelsen är något helt annat, men ordningen, hur allt kom till, som sagt, stämmer

Jo, fast Bibelns skapelseberättelse har också några saker som är i fel ordning, till och med ganska grovt i fel ordning, men det spelar ingen roll i sammanhanget och är inte ämnet för denna tråd, så jag ska inte gå in på detaljerna.
Det skulle snarare var en fråga för ämnet Är Bibeln sann? eller någon liknande tråd.
Citera
2020-08-30, 20:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nu råkar det ju vara Guds (skaparens) egen version av skapelsen. Ta och läs Job i gamla testamentet, framför allt från kap 38 då Gud frågar "Var var du när jag lade grunden för jordens skapelse, berätta för mig du som har insikt".

Såå, var var du då? Var du där och kan vittna för oss?

Vad har det med frågan om evolutionsteorin och hur den emotsäger skapelseberättelsen att göra?
Och det skulle ändå helst tas upp i en annan mer lämplig tråd.
Citera
2020-08-30, 20:55
Medlem
Citat:
Nu var ju frågan hur denna tanke skulle kunna uppkomma. Jag gav en tänkbar möjlighet.

Om evolutionsteorin stämmer så har en höna utvecklats från en tidigare liknande fågel, som ju då naturligtvis lade ägg och den första "hönan" kom då från ett ägg.
Fast evolutionsläran påstår ju, eller utgår ifrån, att denna urcell "bara fanns där". Men HUR kom den dit?

Var kom första ägget ifrån?

Det försöker evolutionen koppla ihop med någon slags ide om att Big Bang och slumpen lett fram till denna urcell. Det hänger liksom ihop, du måste ha ett utgångsläge som går att förklara och som hänger ihop, annars brister alltihop. Precis som jag sade från början. När man utgår från något så vill det sig att detta något också stämmer. Därför måste man också kunna förklara hur detta något (en urcell tex) har uppkommit. Det hänger ihop, annars ÄR det INTE vetenskapligt längre. Bara hittepå.
Senast redigerad av vinkelhak 2020-08-30 kl. 20:57.
Citera
2020-08-30, 20:58
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis.

Evolutionsteorin motbevisar visserligen Bibelns skapelseberättelse, men den motbevisar inte att det skulle kunna förekomma någon Gud.
En möjlig lösning på hur urcellen uppstod är ju att Gud skapade den och att Gud sedan styrt evolutionen.

Så, nej, att evolutionsteorin automatiskt skulle motbevisa Gud är bara något som inskränkta bokstavstroende kristna håller fast vid eftersom den motbevisar just deras version av Gudsberättelse.

Så möjligtvis tror du på en gud? Du är alltså inte en ateist?
Citera
2020-08-30, 20:59
Medlem
Citat:
Jo, fast Bibelns skapelseberättelse har också några saker som är i fel ordning, till och med ganska grovt i fel ordning, men det spelar ingen roll i sammanhanget och är inte ämnet för denna tråd, så jag ska inte gå in på detaljerna.
Det skulle snarare var en fråga för ämnet Är Bibeln sann? eller någon liknande tråd.

Fast det är ju du som har tjatat om e.teorin i över en veckas tid nu om en tråd om Noah
Är du expert inom värlsdomsveppande översvämningar?
Jordlager hit och dit, fan ni har tjatat hål om den saken i över en veckas tid nu.
Du fastnar på den saken men verkar glömma bort åldern på Noah (hundratals) och godtar den som en möjlighet?
Eller så kanske dessa antika-människor hade något som vi idag inte har?
Visst det är spekulationer, men du verkar så HIMLA säker på din sak, kallas för övermod.
Citera
2020-08-30, 21:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Fast evolutionsläran påstår ju, eller utgår ifrån, att denna urcell "bara fanns där". Men HUR kom den dit?

Var kom första ägget ifrån?

Det försöker evolutionen koppla ihop med någon slags ide om att Big Bang och slumpen lett fram till denna urcell. Det hänger liksom ihop, du måste ha ett utgångsläge som går att förklara och som hänger ihop, annars brister alltihop. Precis som jag sade från början. När man utgår från något så vill det sig att detta något också stämmer. Därför måste man också kunna förklara hur detta något (en urcell tex) har uppkommit. Det hänger ihop, annars ÄR det INTE vetenskapligt längre. Bara hittepå.

Exakt. Evolutionsteorin utgår ifrån att att livet uppstått på något sätt, likgiltigt hur. Den utgår bara ifrån observationerna av hur livsformerna har förändrats med tiden, inte hur livet i sig uppstått.

Samma gäller den ursprungliga gravitationsteorin. Den utgick ifrån det observerbara faktumet att det fanns en kraft som verkade på alla föremål. Den försökte bara förklara hur den kraften manifesterar sig, inte hur den uppkom.

Samma med Big Bang-teorin, den förklarar de observerbara effekterna av en påstådd ofantlig expansion, inte exakt vad som utlöste expansionen. Visst, det finns hypoteser om det också, men de är inte grunden för Big Bang-teorin.

samma med teorin om svarta hål. Den förklarar de observerade fenomen som upptäckts med att det finns något som vi benämnde "svarta hål", inte varför dessa svarta hål bildas eller hur de bildas. Det är ju heller egentligen inte något hål alls, på samma sätt som Big Bang inte var någon egentlig explosion.
Citera
2020-08-30, 21:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Nej, jag tror inte på någon Gud. Jag påstår bara att evolutionsteorin inte utesluter att det skulle finnas en Gud.
Jag saknar tro på Gud därför att jag inte har sett några belägg för att Gud finns och att de påståenden om Guds existens som gjort i t.ex. Bibeln inte stämmer med den verklighet som jag ser.

Jag skulle kunna ändra uppfattning om Guds existens om jag såg någon beskrivning av Gud som stämmer med den verklighet som jag ser (som har belägg i verkligheten). Det har jag ännu inte gjort.
Citera
2020-08-30, 21:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Fast det är ju du som har tjatat om e.teorin i över en veckas tid nu om en tråd om Noah
Är du expert inom värlsdomsveppande översvämningar?
Jordlager hit och dit, fan ni har tjatat hål om den saken i över en veckas tid nu.
Du fastnar på den saken men verkar glömma bort åldern på Noah (hundratals) och godtar den som en möjlighet?
Eller så kanske dessa antika-människor hade något som vi idag inte har?
Visst det är spekulationer, men du verkar så HIMLA säker på din sak, kallas för övermod.

Att diskutera sedimentlager som påstått bevis för en världsvid flod är inom ämnet för denna tråd.
Noas eventuella ålder tycker jag inte har med ämnet att göra, men Viktor Rydberg hade en bra förklaring på det:
https://fof.se/tidning/2016/7/artikel/loste-viktor-rydberg-en-av-bibelns-gator
Citera
2020-08-30, 21:24
Medlem
Citat:
Citat:
Evolutionsteorin motbevisar visserligen Bibelns skapelseberättelse, men den motbevisar inte att det skulle kunna förekomma någon Gud.
En möjlig lösning på hur urcellen uppstod är ju att Gud skapade den och att Gud sedan styrt evolutionen.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Citat:
Nej, jag tror inte på någon Gud.

Men du säger ju att: "En möjlig lösning på hur urcellen uppstod är ju att Gud skapade den".
Senast redigerad av ttsp 2020-08-30 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in