2020-08-30, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, men vi pratar om evolutionsteorin vs gudar, eller?
Japp. Vi gör det. Men inte vetenskapem, så evolutionsteorin ska naturligtvis inte förklar andra saker.
Citera
2020-08-30, 10:02
Medlem
Citat:
Ja och du påstår att Gud inte existerar, du påstår att evolutionsteorin och att livet uppstod av sig själv, eller hur? Eller har jag missförstått något?
Senast igår skrev jag till dig att Gud kan existera.
Hur livet uppstod vet jag inte, vilket jag skrev alldeles nyss, samt flertalet ggr förut.
Så ja, du har missförstått ganska mycket. Dock tror jag det är medvetet, då det alltid slutar med att du tar till lögner. Så det är knappast missförstånd.
Citera
2020-08-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jaa, eller hur. Den svåra frågan som alla teorier försöker svara på den vill man uppenbart undvika att diskutera då den inte ger några svar.

Ta bara denna teori om urcellen. Hur den har tillkommit. Det måste ju vara den springande punkten i en utvecklingslära. Men det vill man slippa konfronteras med.

Då fanns den alltså här, urcellen, helt ensam från "början". Samtidigt, genom utvecklingsläran och kunskapen om hur cellerna fungerar, så vet man att växtceller behöver koldioxid för att "leva" och djurceller behöver syre för att "leva". Men när den första urcellen "uppstod" så kan ingetdera ha funnits, varken syre eller koldioxid, eftersom båda är resultatet av en befintlig levande cell.

Så om den första urcellen var en växtcell så hade den behövt koldioxid som ju då inte fanns eftersom det inte fanns några djurceller. Och vice versa.

Det blir lite som hönan och ägget, vem kom först?

Ja och än värre är hur denna urcell kom till. Cellen är en oerhört komplicerad konstruktion, det kan liknas med en stad eller fabrik. Där det finns system för att transportera in energi och transportera ut skräp, och det finns polis som kontrollerar att inga obehöriga kan komma in, och det finns fabriker som producerar olika proteiner och t.o.m. kan kopiera hela DNA o.s.v.

Hur har hela denna stad kommit till av en slump, utan intelligent inblandning?
Citera
2020-08-30, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, men när bevisen ledde bort från Bibeln så valde man att följa bevisen. Har inget med förnekande att göra.
Att vetenskapen inte kan förklara vissa saker är inget problem i sig. Det är att erkänna att man inte vet. Vilket inte är att gömma sig.
Fast nu har vi ju diskussionen här, inte bland vetenskapsmän. Dom flesta vetenskapsmän är nog själva rätt medvetna om att dom inte har svaren.

Bevisen leder inte bort från bibeln, människors okunskap och upproriska stolthet leder bort från bibeln. Det finns massor med ledtrådar i bibeln som hjälper människor att förstå den gudomliga kraft som ligger bakom skapelsen. Men man måste vilja se det och också tro på det.

Men då är det lättare att vifta bort det med evolutionsläran och sen gömma sig bakom att den läran inte ens försöker förklara livets uppkomst, fast det är DET allting handlar om för ALLA. Man vill veta och förstå hur livet blev till. Förstå sitt ursprung. Förstå meningen med livet.

Det är bara akademiskt käbbel att försöka dra bort uppmärksamheten från det som allting egentligen handlar om.
Citera
2020-08-30, 10:06
Medlem
Citat:
Japp. Vi gör det. Men inte vetenskapem, så evolutionsteorin ska naturligtvis inte förklar andra saker.

Det har jag inte påstått heller, men du ska naturligtvis förklara både evolutionsteorin och abiogenesis, eftersom du är här på FB för att motsäga troende.
Citera
2020-08-30, 10:08
Medlem
Citat:
Senast igår skrev jag till dig att Gud kan existera.
Hur livet uppstod vet jag inte, vilket jag skrev alldeles nyss, samt flertalet ggr förut.
Så ja, du har missförstått ganska mycket. Dock tror jag det är medvetet, då det alltid slutar med att du tar till lögner. Så det är knappast missförstånd.

Ok, så du är inte här på FB för att motsäga troende? I mina ögon ser det ut så. Jag har nog aldrig sett dig försvara troende.
Citera
2020-08-30, 10:10
Medlem
Citat:
Fast nu har vi ju diskussionen här, inte bland vetenskapsmän. Dom flesta vetenskapsmän är nog själva rätt medvetna om att dom inte har svaren.

Bevisen leder inte bort från bibeln, människors okunskap och upproriska stolthet leder bort från bibeln. Det finns massor med ledtrådar i bibeln som hjälper människor att förstå den gudomliga kraft som ligger bakom skapelsen. Men man måste vilja se det och också tro på det.

Men då är det lättare att vifta bort det med evolutionsläran och sen gömma sig bakom att den läran inte ens försöker förklara livets uppkomst, fast det är DET allting handlar om för ALLA. Man vill veta och förstå hur livet blev till. Förstå sitt ursprung. Förstå meningen med livet.

Det är bara akademiskt käbbel att försöka dra bort uppmärksamheten från det som allting egentligen handlar om.
Fast du gillar ju att blanda in vetenskapen. Evolutionsteorin ÄR vetenskap, oavsett om du tycker annorlunda.
Citera
2020-08-30, 10:12
Medlem
Citat:
Det har jag inte påstått heller, men du ska naturligtvis förklara både evolutionsteorin och abiogenesis, eftersom du är här på FB för att motsäga troende.
Evolutionsteorin kan inte jag förklara. Det kan du googla på, eller diskutera på biologiforumet.
Hur liv uppstod ver jag inte.
Citera
2020-08-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ok, så du är inte här på FB för att motsäga troende? I mina ögon ser det ut så. Jag har nog aldrig sett dig försvara troende.
Dina ögon är inställd på att se fiender, tror jag.
Citera
2020-08-30, 10:20
Medlem
Jag har aldrig förstått det här med att jag som ateist måste kunna förklara en massa vetenskapliga teorier, hur liv uppstod, hur universum uppstod, o.s.v. Och om jag inte kan det, då ”vinner” förklarimgen ”Gud gjorde det”. Att ta den egna bevisbördan verkar inte finnas på kartan hos många troende.
Jag tror det är något psykologiskt.
Där har ni en av anledningarna till att jag hänger på forumet. (många brukar fråga)
Citera
2020-08-30, 10:26
Medlem
Citat:
Ja och än värre är hur denna urcell kom till. Cellen är en oerhört komplicerad konstruktion, det kan liknas med en stad eller fabrik. Där det finns system för att transportera in energi och transportera ut skräp, och det finns polis som kontrollerar att inga obehöriga kan komma in, och det finns fabriker som producerar olika proteiner och t.o.m. kan kopiera hela DNA o.s.v.

Hur har hela denna stad kommit till av en slump, utan intelligent inblandning?
Jaa och sen har denna urcell förökat sig, och det vet vi ju genom vetenskapliga studier, att den kopierar sig själv till en exakt likadan kopia.

ÄNDÅ kan dessa exakt likadana kopior, med exakt likadana DNA "av en slump" eller genom "naturligt urval" börja kopiera sig till olika funktioner och bygga nya ändå mer komplicerade fabriker.

Den enklaste och mest logiska förklaringen är ju att det finns gudomlig inverkan. Vilket dom flesta vetenskapsmän för sisådär 100-200 år sedan och längre tillbaks också seriöst byggde sina teorier på.

Men i den sista tiden så ska ju mänskligheten fall ifrån i irrläror och tillbe andra gudar, nämligen sig själva.
Citera
2020-08-30, 10:29
Medlem
Citat:
Jaa och sen har denna urcell förökat sig, och det vet vi ju genom vetenskapliga studier, att den kopierar sig själv till en exakt likadan kopia.

ÄNDÅ kan dessa exakt likadana kopior, med exakt likadana DNA "av en slump" eller genom "naturligt urval" börja kopiera sig till olika funktioner och bygga nya ändå mer komplicerade fabriker.

Den enklaste och mest logiska förklaringen är ju att det finns gudomlig inverkan. Vilket dom flesta vetenskapsmän för sisådär 100-200 år sedan och längre tillbaks också seriöst byggde sina teorier på.

Men i den sista tiden så ska ju mänskligheten fall ifrån i irrläror och tillbe andra gudar, nämligen sig själva.
Antar du andra gudar som förklaring, eller bara den du tror på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in