2020-08-30, 12:57
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, mina ögon är inställda på sanningen.
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det säger väldigt många.

Men det säger inte du?
Citera
2020-08-30, 13:11
Medlem
Citat:
Ja, det fanns även vetenskap inom islam och andra kulturer, där de utgick från olika saker. Sedan upptäcktes att det inte fanns belägg, så man följde bevisen istället.

Citat:
Man upptäckte att Bibelns påståenden om skapelsen inte stämmer. Det är nog dörför tolkningarna av den ändras, så den ska passa in i vetenskapen. Men det är ju inte så vetenskap fungerar.

Citat:
Lite är det min tolkning, men det är lätt att googla och läsa om olika vetenskapliga teorier. Gud nämns aldrrig som förklarimg. Så jag tror jag tolkat rätt.

Citat:
Du citerade nog fel....??

Nej du påstår ju att Islam och andra kulturer har frångått skapelseberättelsen? Det var ju det jag frågade om du kunde konkretisera.
Citera
2020-08-30, 15:14
Medlem
Citat:
Men det säger inte du?
Jag försöker se till att det finns bra belägg för det jag tror på. Speciellt om det är viktigt för mig. Om du säger att du åt pannkaka igår så kommer jag troligtvis att tro på dig direkt. Om du säger att du såg en person komma tillbaks från de döda så kommer jag höja beviskraven väldigt mycket.
Citera
2020-08-30, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Nej du påstår ju att Islam och andra kulturer har frångått skapelseberättelsen? Det var ju det jag frågade om du kunde konkretisera.
Du blandar nog ihop mig med någon annan.
Citera
2020-08-30, 16:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Nej evolutionsläran handlar om att spåra livets ursprung, inget annat.
Var har det formulerats i evolutionsteorin?
Visa ett konkret exempel eller sluta att ljuga om det.
Citera
2020-08-30, 16:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Som jag tidigare skrivit i tråden borde en världsvid översvämning inte ge upphov till ett enda tjockt enhetligt lager, det vore rent märkligt. En geologiskt aktiv världsvid översvämning borde ge upphov till tsunamis av gigantiska proportioner. Dessa skulle svepa över lägre belägna områden först, och ta med sig de organismer som levde där, havbottnar, sedan låglänta träskområden osv. Dessa skulle begravts i ett lager för varje våg och ge upphov till det ofullständiga lapptäcke som bland annat finns i grand canyon.

Visst, men det jag hela tiden påpekat är ju att fossilen i lagren inte tyder på en sådan blandning av organismer samt att det ju inte finns ett enda nu levande djur någonstans i något enda lager.
Din hypotes är alltså helt grundlös.
Citera
2020-08-30, 17:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Alternativ 1!
Men: Par-o-os alster är inte värda att ägna tid, vilket jag kom fram till för länge sedan.
Han vet inte och vill inte veta, lycklig i sin ignorans maskerad till docerande debattinlägg.

En gång visade jag honom från Amarnabreven att Kanaans land kallades just Kanaans land också i utombibliska källor - liksom Bibeln kallar det - fastän det var under egyptisk överhöghet.
Par-o-o hade nämligen begått ett hatbrott mot Bibeln: svamlat på om att regionen i fråga inte kunde kallas så p.g.a. nämnda överhöghet, och att Bibeln därför har fel. För att ta ett exempel.

Ja, du visade det, och trodde att du vann argumentet med det, men det bevisade ju bara min poäng: gränserna var annorlunda än vad Bibeln påstod och Kanaans land var under egyptisk överhöghet, inte ett fritt land utom Egyptens dåtida gränser.
Bibeln påstår ju uttryckligen att Moses och israeliterna lämnar Egypten redan innan de korsar "Röda Havet".

Sedan tror du också att du vann argumentet om hur "farao" uttalas, trots att det du skrev också det tydligt bekräftade min invändning, dvs. att det skrivsätt som används i Torah tydligt pekar på att texten skrevs efter 800-talet f.Kr. eftersom uttalet från den perioden används i hebreiskan och ordet sedan kommit till svenskan från hebreiskan via grekiskan och latinet.
Jag skrev ju då att det på enligt svenska stavelseregler hade tre stavelser, men din invändning var att de hebreiska reglerna för stavelser var annorlunda (som om det skulle vara ett argument när jag skrev om svenska stavelseregler). Hur som helst så bekräftade du att det var färre stavelser, inte fler, vilket överensstämmer med hur "farao" uttalades från och med 800-talet f.kr.
https://www.quora.com/How-do-we-pronounce-pharaoh
Om du har någon annan referens på hur ordet uttalats genom tiderna så får du gärna hänvisa till den.

Att du inte kan försvara Bibeln för något av mina andra argument förstår jag, de är ju oförsvarliga.
Det går inte att försvara hur det skulle kunna fungera med arken:

Man måste ju ha föda för ett år med sig på arken, vilket betyder att mindre än 10 % av arkens totala volym skulle kunna ha upptagits av djuren, resten skulle krävas för födan. De som tror att det finns gott om utrymme på arken för alla djur har alltså inte tänkt efter ordentligt.

Och vad skulle djuren sedan äta efteråt? Efter att ha varit täckt av vatten under ett par hundra dagar så är det ju bara lera kvar på marken när vattnet runnit undan. Vad ska gräsätare då äta? Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar flera år innan ett nytt träd ger frukt. Fast, det är klart, Bibeln påstår att duvan kunde hitta ett olivblad, så kanske skapade Gud allt växtliv på nytt, efter att ha snabbtorkat all mark. Det står däremot inget om det i Bibeln.

Och med bara ett enda par bin och ett par humlor så skulle det ju vara svårt med pollineringen över hela planeten de första somrarna.

Och om det bara finns två djur av varje art, då skulle ju flera arter snabbt bli utrotade när köttätande djur blev hungriga, eller hur? Det skulle kräva flera generationer av bytesdjur innan det skulle kunna gå att hålla ett enda par lejon vid liv, för att inte tala om geparder och hyenor.

Ingen förklaring på hur detta skulle ha gått till, alltså? Du föredrar att fantisera om att det bara ordnade sig ändå, på något magiskt sätt som det inte står något om i Bibeln?

Vem är det då som är lycklig i sin ignorans?
Citera
2020-08-30, 17:32
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Visst, men det jag hela tiden påpekat är ju att fossilen i lagren inte tyder på en sådan blandning av organismer samt att det ju inte finns ett enda nu levande djur någonstans i något enda lager.
Din hypotes är alltså helt grundlös.
Eftersom man daterar lagren utifrån fossilen som är i dem kan det ju då vara en konstgjord slutsats att det inte finns någon blandning.

När man hittar en viss sorts fossil i ett lager och i direkt anslutande lager hittar en annan typ av fossil, och att dessa två på andra platser är åtskillda av många årmilljoner av fossil utveckling enligt teorin - kan en slutsats visst vara att den förmodade tidsskalan är grundad i teori och inte i observation, alltså konstgjord.

Det hela är alltså inte grundlöst.

Det finns ett antal exempel på så kallade levande fossil på wikipedia.
ex. kvastfening och dolksvans.
Citera
2020-08-30, 18:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Hahaha, jag håller med, men jag har aldrig förstått vad det är som driver honom, är det att säga emot andra?
Att hata Gud är ingen liten sak, även när hataren säger "jag känner ingenting alls i frågan"!
Då kan man ägna en mindre del av sitt liv åt att säga emot teisterna.
Bogomil ägnade en stor del av sitt liv åt det.

(Var är Bogomil?)
Citera
2020-08-30, 18:41
Medlem
Citat:
Att hata Gud är ingen liten sak, även när hataren säger "jag känner ingenting alls i frågan"!

(Var är Bogomil?)

Jag håller med, det är destruktivt, på tal om Bogomil
Citera
2020-08-30, 18:57
Medlem
Citat:

(Var är Bogomil?)
De flesta teister jag talat med älskar bara sin egna Gud. De har inget gott att säga om andra gudar. På tal om att hata Gud ...
Citera
2020-08-30, 19:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Eftersom man daterar lagren utifrån fossilen som är i dem kan det ju då vara en konstgjord slutsats att det inte finns någon blandning.

När man hittar en viss sorts fossil i ett lager och i direkt anslutande lager hittar en annan typ av fossil, och att dessa två på andra platser är åtskillda av många årmilljoner av fossil utveckling enligt teorin - kan en slutsats visst vara att den förmodade tidsskalan är grundad i teori och inte i observation, alltså konstgjord.

Det hela är alltså inte grundlöst.

Det finns ett antal exempel på så kallade levande fossil på wikipedia.
ex. kvastfening och dolksvans.

Jo, det är en grundlös slutsats just därför att det ju bevisligen inte finns samma sorts fossil i flera olika lager samt inga fossil av nu levande djur i något enda av de lagren.
Det utesluter att lagren bildats under en kort tidsperiod för endast några tusen år sedan.

Hur förklarar du den totala avsaknaden av fossil från nu levande djur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in