2020-08-30, 09:33
  #577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja det är löjligt egentligen att folk vill separera evolutionsteorin och abiogenesis, eftersom jag är övertygad om att om man tror på evolutionsteorin så tro man hellre på abiogenesis än att Gud skapade det första livet.

Men det är så att man skiljer dom åt. En evolutionist vill helst inte prata om abiogenesis eftersom det är ett större problem att förklara än deras tro på evolutionsteorin.
Man särar på många okika fält inom vetenskapen. Det vore ganska dumt att klumpa ihop allt.
Livets uppkomst är inte löst, men det ser jag inte som ett problem för mig personligen.
Visst kan man hitta på svar, bara för att man inte karar av att vara ovetande, men det är inget för mig.
__________________
Senast redigerad av kiss74 2020-08-30 kl. 09:37.
Citera
2020-08-30, 09:39
  #578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Man särar på många okika fält inom vetenskapen. Det vore ganska dumt att klumpa ihop allt.

Ja, fast när man pratar om evolutionsteorin vs Gud, så kan man inte undvika att prata om hur livet uppstod.

Dom som tror på evolutionsteorin tror oftast också på att livet uppstod av en slump, i alla fall ateister som du och många andra på FB som hävdar att evolutionsteorin är sanningen.

Men om man menar att ingen intelligens är bakom livet, så får man stå till svars även om abiogenesis.
Citera
2020-08-30, 09:44
  #579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, fast när man pratar om evolutionsteorin vs Gud, så kan man inte undvika att prata om hur livet uppstod.

Dom som tror på evolutionsteorin tror oftast också på att livet uppstod av en slump, i alla fall ateister som du och många andra på FB som hävdar att evolutionsteorin är sanningen.
Vetenskapen pratar inte om evolutionsteorin vs. Gud(ar). Gud har inget ”förklaringsvärde” inom vetenskapen.
Att evolutionsteorin inte förklarar en massa andra saker är inget konstigt.
Citera
2020-08-30, 09:46
  #580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, fast när man pratar om evolutionsteorin vs Gud, så kan man inte undvika att prata om hur livet uppstod.

Dom som tror på evolutionsteorin tror oftast också på att livet uppstod av en slump, i alla fall ateister som du och många andra på FB som hävdar att evolutionsteorin är sanningen.

Men om man menar att ingen intelligens är bakom livet, så får man stå till svars även om abiogenesis.
Man behöver inte stå till svars för någonting. Vet man inte svaret på något så är det helt i sin ordning att säga ”jag vet inte”.
Det är de som påstår något som ska stå till svars (om de vill bli trodda).
Citera
2020-08-30, 09:48
  #581
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja det är löjligt egentligen att folk vill separera evolutionsteorin och abiogenesis, eftersom jag är övertygad om att om man tror på evolutionsteorin så tro man hellre på abiogenesis än att Gud skapade det första livet.

Men det är så att man skiljer dom åt. En evolutionist vill helst inte prata om abiogenesis eftersom det är ett större problem att förklara än deras tro på evolutionsteorin.
Jaa, eller hur. Den svåra frågan som alla teorier försöker svara på den vill man uppenbart undvika att diskutera då den inte ger några svar.

Ta bara denna teori om urcellen. Hur den har tillkommit. Det måste ju vara den springande punkten i en utvecklingslära. Men det vill man slippa konfronteras med.

Då fanns den alltså här, urcellen, helt ensam från "början". Samtidigt, genom utvecklingsläran och kunskapen om hur cellerna fungerar, så vet man att växtceller behöver koldioxid för att "leva" och djurceller behöver syre för att "leva". Men när den första urcellen "uppstod" så kan ingetdera ha funnits, varken syre eller koldioxid, eftersom båda är resultatet av en befintlig levande cell.

Så om den första urcellen var en växtcell så hade den behövt koldioxid som ju då inte fanns eftersom det inte fanns några djurceller. Och vice versa.

Det blir lite som hönan och ägget, vem kom först?
Citera
2020-08-30, 09:50
  #582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jaa, eller hur. Den svåra frågan som alla teorier försöker svara på den vill man uppenbart undvika att diskutera då den inte ger några svar.

Ta bara denna teori om urcellen. Hur den har tillkommit. Det måste ju vara den springande punkten i en utvecklingslära. Men det vill man slippa konfronteras med.

Då fanns den alltså här, helt ensam från "början". Samtidigt, genom utvecklingsläran och kunskapen om hur cellerna fungerar, så vet man att växtceller behöver koldioxid för att "leva" och djurceller behöver syre för att "leva". Men när den första urcellen "uppstod" så kan ingetdera ha funnits, varken syre eller koldioxid, eftersom båda är resultatet av en befintlig levande cell.

Så om den första urcellen var en växtcell så hade den behövt koldioxid som ju då inte fanns eftersom det inte fanns några djurceller. Och vice versa.

Det blir lite som hönan och ägget, vem kom först?
Vilka pratar du/ni om?
Vilka är alla dessa människor som inte vågar prata om detta med dig?
Citera
2020-08-30, 09:51
  #583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vetenskapen pratar inte om evolutionsteorin vs. Gud(ar). Gud har inget ”förklaringsvärde” inom vetenskapen.
Att evolutionsteorin inte förklarar en massa andra saker är inget konstigt.
Det är möjligt att nutidens "vetenskap" resonerar så, men från början, dom tidiga vetenskapsmännen, var i stort sett alla troende och studerade skapelsen främst med bibeln som utgångspunkt.

Numer vill man förneka detta, samtidigt så kan man inte förklara hur det ska ha gått till på ett annat sätt heller. Då gömmer man sig gärna bakom såna argument som du framför.
Citera
2020-08-30, 09:55
  #584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilka pratar du/ni om?
Vilka är alla dessa människor som inte vågar prata om detta med dig?

Huruvida någon "vågar" har jag inte påstått något om, men att man försöker undvika för man har inga argument/svar, det är ett ganska uppenbart symptom hos dig och flera andra här i diskussionen.
Citera
2020-08-30, 09:56
  #585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Det är möjligt att nutidens "vetenskap" resonerar så, men från början, dom tidiga vetenskapsmännen, var i stort sett alla troende och studerade skapelsen främst med bibeln som utgångspunkt.

Numer vill man förneka detta, samtidigt så kan man inte förklara hur det ska ha gått till på ett annat sätt heller. Då gömmer man sig gärna bakom såna argument som du framför.
Ja, men när bevisen ledde bort från Bibeln så valde man att följa bevisen. Har inget med förnekande att göra.
Att vetenskapen inte kan förklara vissa saker är inget problem i sig. Det är att erkänna att man inte vet. Vilket inte är att gömma sig.
Citera
2020-08-30, 09:56
  #586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vetenskapen pratar inte om evolutionsteorin vs. Gud(ar). Gud har inget ”förklaringsvärde” inom vetenskapen.
Att evolutionsteorin inte förklarar en massa andra saker är inget konstigt.

Nej, men vi pratar om evolutionsteorin vs gudar, eller?
Citera
2020-08-30, 09:57
  #587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Huruvida någon "vågar" har jag inte påstått något om, men att man försöker undvika för man har inga argument/svar, det är ett ganska uppenbart symptom hos dig och flera andra här i diskussionen.
Då får du nog koppla på hjärnan och läsa igen. Jag har inga problem med att diskutera livets uppkomst.
Inte många andra heller, vad jag vet.
Citera
2020-08-30, 09:58
  #588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Man behöver inte stå till svars för någonting. Vet man inte svaret på något så är det helt i sin ordning att säga ”jag vet inte”.
Det är de som påstår något som ska stå till svars (om de vill bli trodda).

Ja och du påstår att Gud inte existerar, du påstår att evolutionsteorin och att livet uppstod av sig själv, eller hur? Eller har jag missförstått något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in