2020-08-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
och där diskvalificerade du dig själv.
Det är exakt det man kan med evolutions-teorin. Det är just det den går ut på din tokstolle

Jag tror du misstolkar mig, men förklara gärna vad evolutionsteorin går ut på.
Senast redigerad av ttsp 2020-08-29 kl. 14:18.
Citera
2020-08-29, 14:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Jo, det är ju en fin story, men bland desa jämna lager finns årmiljoner av osynlig tid, åtminstone om man daterar genom fossil.
Tex så saknas mer än 100 miljoner år i de nedre delarna, hela ordovicium och silur. Det finns även årmiljoner som saknas i de övre lagren. De saknas dock bara om man envisas med att tro den evolutionära berättelsen.
En världsvid översvämning ges bättre stöd av observation.

Vem påstår att dessa saknas?
Och baserat på vad påstår man att dessa saknas?
Och hur skulle en världsvid översvämning ge bättre stöd för att dessa saknas?
Citera
2020-08-29, 16:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Du tror ju på det ologiska och omöjliga i att allting ska ha skapats av en slump, varför är det då så svårt att tro på Bibelns texter?
Varför tror du att jag tror att allting har skapats av en slump? Det gör jag inte.
Citat:
Bibelns texter går ju ändå att spåra mycket längre tillbaks än evolutionsteorierna. Ta bara profeten Daniel, som i förväg har angett alla dom riken som efter Babylon uppstod, som vi kan spåra historiskt också och Daniel som även förutspådde Jesus besök här för 2000 år sedan, på dagen förutspått, 5-600 år före vår tidsräkning började, vilket går att härleda rent historiskt också.
Fast hur förklarar du då att Daniel hade fel om att den kung som nämns i (11:40-45) skulle dra ut mot Egypten en tredje gång, även om vi idag vet att det aldrig skedde? Och vi vet också att Daniel hade fel om hur kungen skulle dö.
Citat:
Bibeln innehåller fler konkreta bevis än evolutionsteorierna, många fler. Så om du nu ändå bygger din syn på jorden och mänskligheten på en tro, en tro som inte funnits mer än några hundra år max, med inga ögonvittnen alls, varför då inte förstå och respektera den tro som har så mycket mer konkret att bygga på?
Okej, Bibeln kan innehålla en del historiska fakta, men den innehåller även en hel del historiskt felaktiga fakta, så Bibeln är inte pålitlig som historisk källa.
Exempel på några historiskt felaktiga fakta, förutom det från Daniel ovan, som du enkelt kan kontrollera själv:
Bibeln kallar Egyptens härskare för farao på Josefs och Moses tid, vilket är historiskt felaktigt (inte ens härskaren själv hänvisade till sig själv som ”farao” innan 1300-talet f.Kr.). Detta faktum och hur uttalet är (hebreiskan är en avskrift av det egyptiska uttalet) visar att texten nedtecknades tidigast på 800-talet f.Kr. eftersom man använder uttalet ”par-o-o”, vilket är den kortare version som började användas under 800-talet f.Kr. (”pəɾəˈʕaʔ” i stället för ”paɾuwˈʕaʀ”). Hur vi idag uttalar ordet kommer från den hebreiska avskriften i Torah, via den grekiska översättningen – inte från Egypten.
https://www.quora.com/How-do-we-pronounce-pharaoh
Författaren av Moseböckerna påstår felaktigt att faraonerna hade sitt palats i Nildeltat, men både under Josefs tid i Egypten och under Moses tid i Egypten låg faraonernas palats i Thebe, 70 mil söder om Medelhavet. Huvudstaden flyttades inte till Nildeltat förrän av Ramses II på 1280-talet f.Kr.
Staden var politisk huvudstad i det tidiga Nya riket under dess artonde dynasti. När den nittonde dynastin kom till makten flyttades huvudstaden till Nildeltat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Thebe_(Egypten)
Problemet är alltså hur Josef och Moses kunde ha nära kontakt med både faraonerna och israeliterna när de bodde 60 mil ifrån varandra. Bibeln säger tydligt både att israeliterna bodde i ett bördigt område som kallas för Goshen (ibland Gosen) och att det låg nära faraos palats.
Här står det i Bibeln om var israeliterna levde i Egypten, i den landsdel som kallas för Goshen:
1 Mos 45:10, 46:28, 47:27, 50:8, 2 Mos 8:22, 9:26
2 Mos 8:22
Men jag skall göra undantag för Goshen, det område där mitt folk bor. Dit skall inte flugorna komma.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gosen,_Egypten
Att faraon påstås ha sitt palats nära Goshen märks genom att Josef, som ju påstås ha bott i faraons palats, enligt Bibeln uttryckligen säger att Goshen var nära honom själv:
1 Mos 45:9-10
Skynda er tillbaka till min far och säg till honom: Så säger din son Josef: Gud har gjort mig till herre över hela Egypten. Kom hit till mig utan dröjsmål. Du skall få bo i Goshen, där du är nära mig, du själv med dina barn och barnbarn, dina får och dina kor och allt du äger.
Se även 1 Mos 47:5-6 och 2 Mos 2:11, 9:6-7
Moses skulle bara kunna hittas i vassen av en dotter till faraon om faraon bodde med sin familj i Nildeltat (landsdelen Goshen är ju i Nildeltat och Nilen flyter norrut). (2 Mos 2:1-10)
Moses hade också helt fel om var Egyptens gränser låg.
Moses påstår att israeliterna lämnade Egypten innan de kom till Kanaans land, men Kanaans land låg inom Egyptens gränser fram till 1100-talet f.Kr.
(Se karta här https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Kadesh).[/quote]
Bara några historiska fel som är enkla att verifiera att de är fel.

Citat:
Sen angående åldersbestämning, vad finns det för bevis att detta stämmer? Finns några vittnen? Den metod som används, vad har den för referenspunkt? Hur vet man att den stämmer?
Nu vet jag inte specifikt vilken ”åldersbestämning” som du syftar på, men organiskt material är relativt enkelt att bestämma åldern för, vanligtvis genom C14-metoden, men det finns även andra metoder som är pålitliga. Och att metoderna är pålitliga visas genom att de alla ger ungefär samma tidsbestämning för samma organiska material, vanligtvis inom en marginal på 100 år hit eller dit. De referenspunkter som man använder brukar vara föremål som man vet den exakta åldern för, som t.ex. föremål från som hittats vid utgrävningar i Pompeji eller något liknande där man vet att föremålen har en bestämd ålder. En mätmetod som för en tygbit från pompeji visar att den är ungefär 2000 år gammal är alltså tillräckligt pålitlig, men man måste ju också jämföra med föremål från andra tidsperioder för att visa att mätmedoden stämmer även för de tidsperioderna och inte visar ”2000 år gammal” även för Karl den XII:s vapenrock.
Citat:
Som jag säger, allt handlar om tro, din uppfattning bygger också på tro. Man bara bestämmer sig för vilken religion man vill följa.
Nej, man kan inte bara bestämma sig för vilken religion man vill följa, det är inte alls så som tro fungerar. Det går inte att tvinga fram tro.
Citera
2020-08-29, 16:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej evolutionen är inte fakta, eftersom man med detta försöker förklara livets och jordens tillkomst.

Fel. Evolutionen har inget alls med vare sig jordens tillkomst eller livets uppkomst att göra.
Hur kan du påstå att du vet något om evolution när du kommer med så idiotiska och tydligt felaktiga uppfattningar om evolution?
Citera
2020-08-29, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Håller inte med, vetenskapen går ut på att bevisa till 100 %, men att man inte alltid kan göra det.

Det behövs inte när det gäller evolutionsteorin vs skapelseteorin, skapelseteorin har 1+ när det gäller existensen av att en art förvandlats till en annan art.

Dessutom behöver man inte höja kraven på andra vetenskapliga teorier som till exempel den allmänna gravitationsteorin där man inte heller kan observera själva fenomenet, utan bara efterverkningarna av fenomenet.
Inom matematik kanske. Men inte i övrigt. Visst kan man ha det som mål, men man måste alltid vara beredd att nya upptäckter r kan göras. Vetenskap påstår sig alltså inte sitta på absolut sanning. Nämn gärna något som är bevisat till 100 %, samt visa hur du bevisade det?

Precis. Man behöver inte observera själva fenomenet. Man följer de bevis, belägg och fakta som finns. Sedan gör man modeller efter det. Evolutionsteorin kan man testa genom att t.ex. räkna ut i förväg var man borde hitta fynd (fossiler). Om det visar sig stämma så har man ett belägg. Om det inte stämmer så får man börja om, leta fel, eller kanske skrota teorin. Hittills har evolutionsteorin hållit.
Sådanat tester har inte gjorts på Gud, så därför finns ingen skapelseteori.
Senast redigerad av kiss74 2020-08-29 kl. 16:56.
Citera
2020-08-29, 16:40
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att existensen av Gud är fakta.
Har jag inte påstått heller.
Citera
2020-08-29, 16:44
Medlem
Citat:
Det är därför evolutionsteorin är som tro enligt bibeln. Enligt bibeln baserar tro på bevis på det man inte kan se. Evolutionsteorin är också baserat på bevis på det man inte kan se.
Evolution kan vi se. Fossiler kan vi se. DNA kan vi ”se”. En massa olika discipliner inom vetenskapen stöder evolutionsteorins påståenden. Det är dock fritt fram att motbevisa den med vetenskapliga metoder. Ingen har gjort det hittills. Men det kanske händer en dag, vad vet jag.
Citera
2020-08-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Inom matematik kanske. Men inte i övrigt. Visst kan man ha det som mål, men man måste alltid vara beredd att nya upptäckter r kan göras. Vetenskap påstår sig alltså inte sitta på absolut sanning. Nämn gärna något som är bevisat till 100 %, samt visa hur du bevisade det?

T.ex. att man faller av att hoppa från ett trevåningshus?

Citat:
Precis. Man behöver inte observera själva fenomenet.

Så man behöver inte observera Gud så som man inte behöver observera att en art förvandlas till en annan art?

Citat:
Man följer de bevis, belägg och fakta som finns. Sedan gör man modeller efter det. Evolutionsteorin kan man testa genom att t.ex. räkna ut i förväg var man borde hitta fynd (fossiler). Om det visar sig stämma så har man ett belägg. Om det inte stämmer så får man börja om, leta fel, eller kanske skrota teorin. Hittills har evolutionsteorin hållit.

Ja evolutionsteorin har hållit lika mycket som skapelseteorin.

Citat:
Sådanat tester har inte gjorts på Gud, så därför finns ingen skapelseteori.

Nej, man har inte testat skapelseteorin, men skapelseteorin är minst lika mycket värd som evolutionsteorin, om inte mer.
Citera
2020-08-29, 17:42
Medlem
Citat:
Har jag inte påstått heller.

Ok bra.
Citera
2020-08-29, 17:46
Medlem
Citat:
Evolution kan vi se.

Helt enligt skapelseteorin.

Citat:
Fossiler kan vi se.

Citat:
DNA kan vi ”se”.

Citat:
En massa olika discipliner inom vetenskapen stöder evolutionsteorins påståenden.

Även skapelseteorin.

Citat:
Det är dock fritt fram att motbevisa den med vetenskapliga metoder. Ingen har gjort det hittills. Men det kanske händer en dag, vad vet jag.

Det är fritt fram att motbevisa skapelseteorin med vetenskapliga metoder. Ingen har gjort det hittills. Men det kanske händer en dag, vad vet jag.
Citera
2020-08-29, 17:48
Medlem
Citat:
T.ex. att man faller av att hoppa från ett trevåningshus?

Så man behöver inte observera Gud så som man inte behöver observera att en art förvandlas till en annan art?

Ja evolutionsteorin har hållit lika mycket som skapelseteorin.

Nej, man har inte testat skapelseteorin, men skapelseteorin är minst lika mycket värd som evolutionsteorin, om inte mer.
Du kan aldrig bevisa det till 100 %. Allt kan vara inbillning. Du kan se fel. O.s.v. Vetenskapen sysslar inte med absolut kunskap. Det är alltså inte bara en åsikt från mig, det är så det är.

Det finns hundratals ”skapelseteorier”. Vad jag vet bygger ingen på vetenskap.
Citera
2020-08-29, 17:50
Medlem
Citat:

Även skapelseteorin.

Det är fritt fram att motbevisa skapelseteorin med vetenskapliga metoder. Ingen har gjort det hittills. Men det kanske händer en dag, vad vet jag.
Håller med om att skapelseteorier inte är motbevisad, då de inte är falsifierbara. De bygger inte på vetenskap, så den (vetenskapen) har ännu ingen metod för att undersöka det övernaturliga. (saker utanför tid och rum, t.ex)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in