2020-08-24, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loveferrari
Hur har ni tidigare elever gått tillväga när ni försökt hitta boende? Ska börja studera på protrain Sthlm mars 2021. Måste man betala tex dubbelhyra när man bor på ett annat ställe vid LIA?
För att försöka spara in pengar för boende på LIA, är det en bra idé att sondera terrängen för var du känner folk du skulle kunna bo hos och önska att skolan kollar efter plats åt dig på de orterna.
Citera
2020-08-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Om du klarar testerna så bli läkare, pilot, rymdingenjör eller vad som helst istället. Klarar man det testet så är du smartare än genomsnittet.

Testet till lokförare är en identisk kopia av jobtestprep. Sedan tillkommer talserier och ordförståelse. 95% av testet är logiskt tänkande bara (matrigmatest) och resten 5% är talserier och ordförståelse.

Tack för bra info! 😎😎👌🏻

Jag ska i dagarna göra ett webbaserat förtest till utbildningen här i Nässjö. Några bra råd skulle tacksamt tas emot. Utforming? Svårighetsgrad? Uppgifter? Testet tar ca en timme enligt mailutskicket.

Tack på förhand gubbe! 🤘🤘
Citera
2020-08-27, 20:10
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardanoProffset
Tack för bra info! 😎😎👌🏻

Jag ska i dagarna göra ett webbaserat förtest till utbildningen här i Nässjö. Några bra råd skulle tacksamt tas emot. Utforming? Svårighetsgrad? Uppgifter? Testet tar ca en timme enligt mailutskicket.

Tack på förhand gubbe! 🤘🤘

Matrigma, matrigma och åter matrigma. Träna du på det så kommer du in som lokförare.

Testet är en kopia av Matrigma + talserier. Talserierna kan vara 25-30 olika tal på ett A4 ark på datorn.

Det säger ut som följer

1....8.....24....39.....72.....??

Sedan fortsätter det bara med tjugofem eller trettio til på samma sida.

Alla frågar vad för sorts tester det är och HUR man kan träna. Alla kan komma in på utbildningen till lokförare med gymnasiekompetens och sedan att man matar matrigmatestet hemma innan man gör det verkliga testet till utbildningen. Det är en ren kopia bara, en copy past och inget annat. Jag har gjort testet två gånger och VET hur det ser ut. Däremot vet jag inte hur testet ser ut när du sitter där fysiskt och gör det men hemmatestet är ett matrigmatest - logiskt tänkande bara så klarar man det.
Citera
2020-08-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Matrigma, matrigma och åter matrigma. Träna du på det så kommer du in som lokförare.

Testet är en kopia av Matrigma + talserier. Talserierna kan vara 25-30 olika tal på ett A4 ark på datorn.

Det säger ut som följer

1....8.....24....39.....72.....??

Sedan fortsätter det bara med tjugofem eller trettio til på samma sida.

Alla frågar vad för sorts tester det är och HUR man kan träna. Alla kan komma in på utbildningen till lokförare med gymnasiekompetens och sedan att man matar matrigmatestet hemma innan man gör det verkliga testet till utbildningen. Det är en ren kopia bara, en copy past och inget annat. Jag har gjort testet två gånger och VET hur det ser ut. Däremot vet jag inte hur testet ser ut när du sitter där fysiskt och gör det men hemmatestet är ett matrigmatest - logiskt tänkande bara så klarar man det.

Kung!

Hört ngt om "Bongard tester"? 6 figurer till vänster, 6 figurer till höger. Sen skall man se likheter/olikheter/mönster. Lätt i början men kan bli sjukt svårt med stegrad nivå. Är det ngt sån med tro?

Har du ngn länk på bra typexempel av matrigmatest? Klart ja kan googla själv men vill inte rikera hitta en skitvariant som ja lägger liv & själ över förgäves...! 👉😊

Uppskattar all hjälp gubbe! 🤘🤘

Btw, hur får man till dem coola FB-smilysarna?
Citera
2020-08-27, 20:55
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Kung!

Hört ngt om "Bongard tester"? 6 figurer till vänster, 6 figurer till höger. Sen skall man se likheter/olikheter/mönster. Lätt i början men kan bli sjukt svårt med stegrad nivå. Är det ngt sån med tro?

Här kan du få en kub och frågan blir "kuben vänster sig till vänster, hur ser kuben ut?" och då har du fyra bilder och ett svar är rätt, du ska klicka i det rätta svaret.

[quote=CardanoProffset|72733968]Har du ngn länk på bra typexempel av matrigmatest? /QUOTE]

Jag fann en svensk kille som gjorde matrigma och fick alla svar rätt men finner inte det tyvärr Detta under är på engelska men hoppas att du löser det ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=JztTW_Yj1zQ&list=PLxo0Nkyi0E4n9G1koI2ihN_P z3d4fqkSk
Citera
2020-08-28, 12:46
Medlem
Webtest klart. Busenkelt med undantag av 3 uppgifter av tot 29.

Helt vanliga IQ frågor. 15 fält där ett är tomr och man skall hitta rätt svar bland 6 alternativ.

En skön tanke som slog mig under testets gång - borde väl finnas nån app som me kameran scannar av uppgifterna och löser direkt? Ja mena, sååå jävla avancerad app är det ju inte fråga om. Någon som tänkt samma? Någon som kanske hittat det ja prata om?

Fake it til you make it!
👉😎
Citera
2020-08-28, 13:01
Medlem
Citat:

Helt vanliga IQ frågor. 15 fält där ett är tomr och man skall hitta rätt svar bland 6 alternativ.

En skön tanke som slog mig under testets gång - borde väl finnas nån app som me kameran scannar av uppgifterna och löser direkt? Ja mena, sååå jävla avancerad app är det ju inte fråga om. Någon som tänkt samma? Någon som kanske hittat det ja prata om?

Fake it til you make it!
👉😎

Blir ju ändå lite svårt att använda en sådan när du gör testerna på plats, lite pinsamt om man klarade alla hemma och losar på de flesta när man är övervakad, så nej det är.nog ingen bra idé, känns ju dumt att ta ledigt och bege sig iväg för att göra tester man ändå inte klarar isåfall.
Citera
2020-08-28, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Blir ju ändå lite svårt att använda en sådan när du gör testerna på plats, lite pinsamt om man klarade alla hemma och losar på de flesta när man är övervakad, så nej det är.nog ingen bra idé, känns ju dumt att ta ledigt och bege sig iväg för att göra tester man ändå inte klarar isåfall.

Du har helt rätt. Tänkte allmänt och sen, lägger dem inte ihop alla testresultat/betyg för en helhetsbedömning?
Citera
2020-08-28, 14:05
Medlem
Citat:

Fake it til you make it!
👉😎

Jag ska göra det webbaserade förtestet till lokförarutbildningen idag och såg att du precis gjort detta.

skulle du kunna berätta lite om hur det ser ut? vilken typ av frågor det är och om det är på tid eller om man gör det i sin egen takt?

/FC
Citera
2020-08-28, 14:16
Medlem
Citat:
Du har helt rätt. Tänkte allmänt och sen, lägger dem inte ihop alla testresultat/betyg för en helhetsbedömning?

Du måste ju klara testet på plats för att gå vidare till nästa, så du har ingen fördel av att fuska på första. Det är mycket möjligt att de tar alla testresultat i beaktande om de behöver sålla bort folk för det är för många som klarat sig, men då har du ju kommit längre så.
Citera
2020-08-28, 15:34
Medlem
Citat:

Nej tyvärr, vad jag förstår är de första hemtesten för en första gallring, sedan är de medvetna om att det kan vara fel person som gör testerna hemma, det är därför vissa moment kommer även när man gör de på plats där testerna övervakas.
Citera
2020-08-29, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowerchild
Jag ska göra det webbaserade förtestet till lokförarutbildningen idag och såg att du precis gjort detta.

skulle du kunna berätta lite om hur det ser ut? vilken typ av frågor det är och om det är på tid eller om man gör det i sin egen takt?

/FC

Vilket bolag är det? Skiljer sig nämligen hur testerna ser ut. Jag hade 45 min & 29 frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in