Citat:
Ursprungligen postat av
loveferrari
Jag valde att ta kontakt med en utav personerna på protrain, då många här har fått sig en negativ framtidssyn, inklusive jag, och får följande information given till mig.
Under 2021, om alla elever examineras, så kommer 240 st lokförare vara färdigutbildade. Branschen har redan som i höstas sagt om ett behov utav 300 förare.
Personen i fråga instämde mycket väl om att det har försvårat mycket med jobb för elever nu och att det har varit annorlunda under denna period, men att förhoppningsvis det kommer en ”propp”, och allt släpper och flyter på igen. Sedan är det en tidsfråga när denna ”propp” uppstår.
Men var kommer dessa jobb att uppstå? I norra halvan av landet kanske det är lättare, men omkring storstäderna tror iallafall jag att det kan vara svårare att hitta något just nu.
Kanske bättre att fråga någon utanför de som driver YH-utbildningarna, de vill ju såklart fortsätta driva sina utbildningar.
Jag hörde ryktesvägen att några framtida kurser inte fick godkänt att startas, men som sagt bara ryktesvägen, kan vara felaktig uppgift.