2020-11-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krendel
Det var ingen trevlig läsning här inne senaste sidorna. Hade tänkt att ansöka 2022 men ser ju lite dystert ut, minst sagt. Det kanske till och med finns en möjlighet att de skär ner på utbildningarna tills dess?

Om man skulle ansöka, är det de med bäst betyg som kommer först i ledet?
Nää, betygen behövs för att bli behörig sökande men det är själva urvalstesterna som är filtret så att säga. Där rangordnas alla resultat och de med mest poäng blir erbjudna en plats, ja
Citera
2020-11-13, 11:18
Medlem
Citat:
Det var ingen trevlig läsning här inne senaste sidorna. Hade tänkt att ansöka 2022 men ser ju lite dystert ut, minst sagt. Det kanske till och med finns en möjlighet att de skär ner på utbildningarna tills dess?

Om man skulle ansöka, är det de med bäst betyg som kommer först i ledet?
Nää betygen behövs för att bli behörig sökande men det är själva urvalstesterna som är filtret så att säga, där rangordnas alla resultat och de med mest poäng blir erbjudna en plats.
För egen del är jag klar med Protrains hagalundskurs sen 1,5 månad tillbaka och sliter nu med näbbar och klor för att få något jobb spikat, visst finns smååå ljusningar men syns man inte så finns man inte.
Citera
2020-11-13, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cst314
Nää betygen behövs för att bli behörig sökande men det är själva urvalstesterna som är filtret så att säga, där rangordnas alla resultat och de med mest poäng blir erbjudna en plats.
För egen del är jag klar med Protrains hagalundskurs sen 1,5 månad tillbaka och sliter nu med näbbar och klor för att få något jobb spikat, visst finns smååå ljusningar men syns man inte så finns man inte.

I see said the blind man. Grattis och lycka till i jobb sökandet! Jag antar att man måste ha möjlighet och vara villig att flytta för att få in en fot.
Citera
2020-11-13, 11:45
Medlem
Fast när jag gick min utbildning har jag för mig att de sa att de med bäst betyg är de som kallas till tester, om det är drygt 700 stycken som sökt till de senaste kurserna per söktillfälle är det ju inte 700 som gör testerna, så jag tror att det kan vara så ännu att de med bättre betyg går vidare till tester först.

Nu är det ganska många år sedan jag gick min utbildning, och det kan ha ändrats.
Citera
2020-11-13, 11:51
Medlem
Citat:
I see said the blind man. Grattis och lycka till i jobb sökandet! Jag antar att man måste ha möjlighet och vara villig att flytta för att få in en fot.
Mjoo.. jaa, det är den där klassikern flytt=jobb som gör sig påmind.

Det här med bäst i test osv är enligt Cut-E som ansvarade för urvalet år Protrain och de olika teststegen får med fog betraktas som filter, själva testförfarandet skiljer sig också mellan anordnarna men även från år till år.
Senast redigerad av Cst314 2020-11-13 kl. 11:54.
Citera
2020-11-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loveferrari
Jag valde att ta kontakt med en utav personerna på protrain, då många här har fått sig en negativ framtidssyn, inklusive jag, och får följande information given till mig.
Under 2021, om alla elever examineras, så kommer 240 st lokförare vara färdigutbildade. Branschen har redan som i höstas sagt om ett behov utav 300 förare.
Personen i fråga instämde mycket väl om att det har försvårat mycket med jobb för elever nu och att det har varit annorlunda under denna period, men att förhoppningsvis det kommer en ”propp”, och allt släpper och flyter på igen. Sedan är det en tidsfråga när denna ”propp” uppstår.

Men var kommer dessa jobb att uppstå? I norra halvan av landet kanske det är lättare, men omkring storstäderna tror iallafall jag att det kan vara svårare att hitta något just nu.

Kanske bättre att fråga någon utanför de som driver YH-utbildningarna, de vill ju såklart fortsätta driva sina utbildningar.
Jag hörde ryktesvägen att några framtida kurser inte fick godkänt att startas, men som sagt bara ryktesvägen, kan vara felaktig uppgift.
Citera
2020-11-13, 12:06
Medlem
Men jag hoppas såklart att det löser sig så snart som möjligt med jobb igen, det kommer nog behövas någon gång.
Citera
2020-11-13, 12:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Men var kommer dessa jobb att uppstå? I norra halvan av landet kanske det är lättare, men omkring storstäderna tror iallafall jag att det kan vara svårare att hitta något just nu.

Kanske bättre att fråga någon utanför de som driver YH-utbildningarna, de vill ju såklart fortsätta driva sina utbildningar.
Jag hörde ryktesvägen att några framtida kurser inte fick godkänt att startas, men som sagt bara ryktesvägen, kan vara felaktig uppgift.

Håller med om att de förmodligen vill hålla liv i sina utbildningar. Tror jag läste något längre bak i tråden om att alla utbildningar efter 2021, förutom i Nässjö, skulle stoppas.
Citera
2020-11-15, 15:43
Medlem
Jag har haft elever själv på LIA för en stund sedan som själva verkar vara införstådda med att det kan bli svårt att få jobb efter examen, men som ändå vill gå klart utbildningen eftersom de är ungefär halvvägs igenom nu, av de som gick ut innan dessa har ett fåtal fått jobb, så ett tips för er som söker inför kommande kurser är att om möjligt ta tjänstledigt om ni har något annat jobb nu för att komma tillbaka till en tid efter examen i väntan på att jobbtillfällen dyker upp.
Citera
2020-11-15, 16:04
Medlem
Citat:
Jag har haft elever själv på LIA för en stund sedan som själva verkar vara införstådda med att det kan bli svårt att få jobb efter examen, men som ändå vill gå klart utbildningen eftersom de är ungefär halvvägs igenom nu, av de som gick ut innan dessa har ett fåtal fått jobb, så ett tips för er som söker inför kommande kurser är att om möjligt ta tjänstledigt om ni har något annat jobb nu för att komma tillbaka till en tid efter examen i väntan på att jobbtillfällen dyker upp.

Ska ut på LIA nu om ett par veckor och kan inte låta bli att fundera på om det är dig jag ska åka med
Citera
2020-11-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Ska ut på LIA nu om ett par veckor och kan inte låta bli att fundera på om det är dig jag ska åka med

Nej tyvärr, det hade nog varit trevligt, men jag ska inte ha någon just nu. Hoppas att du får det bra iallafall och lycka till! :-)
Citera
2020-11-15, 16:20
Medlem
Citat:
Nej tyvärr, det hade nog varit trevligt, men jag ska inte ha någon just nu. Hoppas att du får det bra iallafall och lycka till! :-)

Vad synd! Tack ändå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in