2020-07-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skineriskinera
Hur har de gått för klasserna som tagit examen nu under sen vår och sommaren? Har ni fått jobb? Har utbildningarna blivit förlängda pga brist på LIA?

För Boden klassen (gick ur mitten av April) så har 25 av 26 jobb. Och snittiden på lian var över 600h.
Tror att dom sista 4 veckorna blev lite påverkade av covid-19. (Detta var en 60v utb)
Citera
2020-07-05, 23:39
Medlem
Tack för svar! För egen del har min klass planerad examen under hösten. Vad jag vet har ingen i klassen fått anställning och det känns jäkligt segt med LIA. Skolan ger nästan ingen information om kommande LIA, troligtvis för att vår klass inte heller har tillräckligt med LIA-platser. Om utbildningen blir förlängd eller ej har vi inte fått besked om men man kan anta det då halva klassen har extremt för få LIA-timmar.

Känns som en väldigt hopplös situation där man får hoppas att järnvägsföretagen, almega och skolorna verkligen kan ordna så vi elever i de olika klasserna ändå kan få en komplett utbildning utan allt för mycket mer krångel.
Citera
2020-07-06, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skineriskinera
Tack för svar! För egen del har min klass planerad examen under hösten. Vad jag vet har ingen i klassen fått anställning och det känns jäkligt segt med LIA. Skolan ger nästan ingen information om kommande LIA, troligtvis för att vår klass inte heller har tillräckligt med LIA-platser. Om utbildningen blir förlängd eller ej har vi inte fått besked om men man kan anta det då halva klassen har extremt för få LIA-timmar.

Känns som en väldigt hopplös situation där man får hoppas att järnvägsföretagen, almega och skolorna verkligen kan ordna så vi elever i de olika klasserna ändå kan få en komplett utbildning utan allt för mycket mer krångel.

Jag håller tummarna.
Vikten av att faktiskt få ett jobb har jag hela tiden fått höra är stor.
Det kan vara värt att röra sig bort en stund (1-3 år) för att få in en fot.
Ånge är ju t.ex en ort som typ alltid söker folk.
VY Tåg söker ett gäng för deras kommande nattågshistoria. (Gävle/Umeå)

Jag personligen var beredd att flytta för jobb, stod i kö för lägenhet i t.ex Hallsberg men för mig löste det sig rätt bra ändå.
Citera
2020-07-06, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteHorse
Jag håller tummarna.
Vikten av att faktiskt få ett jobb har jag hela tiden fått höra är stor.
Det kan vara värt att röra sig bort en stund (1-3 år) för att få in en fot.
Ånge är ju t.ex en ort som typ alltid söker folk.
VY Tåg söker ett gäng för deras kommande nattågshistoria. (Gävle/Umeå)

Jag personligen var beredd att flytta för jobb, stod i kö för lägenhet i t.ex Hallsberg men för mig löste det sig rätt bra ändå.

Man får nog vara beredd att flytta några år i början ja, sedan efter ett par år brukar det lossna där man vill bo. Verkar generellt som att det finns jobb i norr men nästan inga i södra halvan av landet.
Det är viktigt att få ett jobb inom en ganska kort period efter utbildningen så att man blir helt klar, man är egentligen inte färdig lokförare förrän man har minst en typutbildning och kör sin första egna tur hos något företag.
Citera
2020-07-06, 10:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StBy
Om man tänker på att nattåget Stockholm - Malmö har tågnummer 1 sedan 1800-talet och har så än idag, kan man lättare komma ihåg att södergående tåg har udda nummer.

"Det går jämt upp" är min minnesregel!
Citera
2020-07-09, 15:29
Medlem
Hej,

Hur kan man förbreda sig inför testerna?
Har någon här testat Jobtestprep?
Om ja, är det något ni rekomenderar?
Citera
2020-07-09, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InfinitePenguins
Hej,

Ja, man kan vara utvilad.
Nej, det har jag inte.
Enda jag kan rekommendera är att chansa inte, vet du inte så är blankt bättre än fel.

Lycka till.
Citera
2020-07-09, 16:35
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfinitePenguins
Hej,

Om du klarar testerna så bli läkare, pilot, rymdingenjör eller vad som helst istället. Klarar man det testet så är du smartare än genomsnittet.

Testet till lokförare är en identisk kopia av jobtestprep. Sedan tillkommer talserier och ordförståelse. 95% av testet är logiskt tänkande bara (matrigmatest) och resten 5% är talserier och ordförståelse.
Citera
2020-07-11, 00:45
Medlem
3 tips till er som blivit antagna och snart börjar plugget:

1. Lägg ingen tid på att läsa TTJ innan skolstart. TTJ är som att lära sig ett nytt språk, rätt abstrakt och ganska obegripligt i början. Vänta istället tills läraren går igenom termer, rörelseformer, signaler, tavlor och trafikeringssystem osv i plugget så är det enklare att hänga med och fatta.

2. Vill man ändå förbereda sig är det en bra idé att repetera grunder i ellära. Många tycker det är svåraste kursen. Det är också en bra idé att lära sig någon minnesteknik, du kommer nämligen att behöva lära dig ett oändligt antal punktlistor utantill.

3. Allt är ett test och hela utbildningen en lång anställningsintervju. (Särskilt LIA.) Branschen är liten och rykten om vem som är ambitiös och pålitlig sprider sig, precis som det snabbt går rykten bland järnvägsföretagen om vilka elever som kommer sent, slarvar och inte är förberedda.

Lycka till!
Citera
2020-07-11, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 68DAx42
3 tips till er som blivit antagna och snart börjar plugget:

1. Lägg ingen tid på att läsa TTJ innan skolstart. TTJ är som att lära sig ett nytt språk, rätt abstrakt och ganska obegripligt i början. Vänta istället tills läraren går igenom termer, rörelseformer, signaler, tavlor och trafikeringssystem osv i plugget så är det enklare att hänga med och fatta.

2. Vill man ändå förbereda sig är det en bra idé att repetera grunder i ellära. Många tycker det är svåraste kursen. Det är också en bra idé att lära sig någon minnesteknik, du kommer nämligen att behöva lära dig ett oändligt antal punktlistor utantill.

3. Allt är ett test och hela utbildningen en lång anställningsintervju. (Särskilt LIA.) Branschen är liten och rykten om vem som är ambitiös och pålitlig sprider sig, precis som det snabbt går rykten bland järnvägsföretagen om vilka elever som kommer sent, slarvar och inte är förberedda.

Lycka till!

Bra skrivet! Så är det faktiskt, speciellt med LIAn, en elev som inte sköter sig kan nog ganska snabbt få ett rykte om sig som sprider sig från ort till ort.
Det har alltid varit så inom järnvägen att rykten sprids fort mellan olika åkstationer i dagrummen.

Sedan kommer jag ihåg när jag började min utbildning och första dagarna med SÄO (det hette så innan dagens TTJ) att man inte förstod mycket alls, så att läsa på egen hand innan genomgångarna blir inget bättre av heller tror jag.
Citera
2020-08-23, 16:41
Medlem
Hur har ni tidigare elever gått tillväga när ni försökt hitta boende? Ska börja studera på protrain Sthlm mars 2021. Måste man betala tex dubbelhyra när man bor på ett annat ställe vid LIA?
Citera
2020-08-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loveferrari
Hur har ni tidigare elever gått tillväga när ni försökt hitta boende? Ska börja studera på protrain Sthlm mars 2021. Måste man betala tex dubbelhyra när man bor på ett annat ställe vid LIA?

Brukar finnas annonser på bl.a. Facebook om personer som hyr ut rum och så här i Stockholm, kolla om du hittar något i närheten av där utbildningen är.

Ja man får stå för bostad själv under Liorna, enda undantaget är när man har överliggning någonstans, då brukar företaget man är hos ordna rum, finns säkert undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in