Citat:
Ursprungligen postat av
Incel4Life
Sämre platser är väl kanske fel uttryck men intrycket jag har fått är att dom flesta personerna är mer lockad av passagerartåg och att jobba för ett företag som kör dom istället för att köra godståg då det verkar vara ett obekvämare jobb. Har själv tänkt försöka prova på bägge typerna av tåg men eftersom intrycket jag har fått visar att passagerartåg är mer eftersträvat och då har mer konkurrens så kanske det är ett bättre val för mig att satsa på godståg då som sagt mitt CV och jag som person inte direkt är första valet baserat på dom två punkterna.
Hur viktigt kan man säga att betygen från kursen och omdömen från praktiken är? Kan sånt väga mer än t ex CV:et?
Jag kör godståg och är väldigt nöjd med det. Jag har min hytt, min kokplatta o mitt kaffe. Så särskilt obekvämt har jag det inte. Jag har förvisso mest linjekörning och väldigt lite växling förutom att gå på vagnarna och göra förkortat om nu det ska räknas, vilket det inte borde. Sen har jag fördelen av att vara stationerad där det blir ganska lite nattkörning. Brukar vara framme i vettig tid, går o lägger mig och sen kan det förvisso bli tidig morgon på bortastation men då slutar jag i regel hemma innan lunch.
Att köra horisontalhiss är inget som lockar mig. Sen är körningen mkt mer intressant på gods, närmare 3000ton på kroken och en 10ppm backe i halka så får man ägna sig åt jäkligt aktiv körning och planering innan.
Jag skulle säga att goda vitsord från handledare är värt mer än CV. Betyg från kursen är inte superviktigt, dock inte ointressant om det ex är hårfint mellan två kandidater o den ena har bättre betyg. Men omdömen från praktik väger tyngst är jag övertygad om.