2017-11-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noitisnt
Har aldrig behövt lämna något sådant. Vad består det av? Alla VAB-dagar föräldrarna tog ut på mig?
Det har nog gått lite för långt med alla tester och intyg.

Det är ganska nytt med utdrag ur Försäkringskassans register, är förmodligen all frånvaro av den som det efterfrågas som redovisas där. (Dina föräldrars VAB för dig är narurligtvis inte intressant, men din eventuellt egna)

Brottsregisterutdrag har väl varit lite längre.

Alla operatörer tar kanske inte ut båda dessa utdrag, men brottsregistret är vanligare i allafall.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2017-11-21 kl. 22:10.
Citera
2017-11-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Någon som sökt till MTR start feb 2018? Om det är fler, har ni hört någonting efter Matrigma-testet?

Tips: http://lokforarelev.se/forum/index.php

Jag sökte till deras utbildning, gick vidare i alla steg och gjorde min hälsoundersökning. Som jag har förstått det garanterar det inte en utbildningsplats, även om man har gjort hälsoundersökningen och klarat den. Lite surt att man var tvungen att betala 3290 kr för undersökningen, klara den och ändå inte veta om man får en plats. Väntar med spänning på antagningsbeskedet.
Citera
2017-11-25, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vreeswijk
Jag sökte till deras utbildning, gick vidare i alla steg och gjorde min hälsoundersökning. Som jag har förstått det garanterar det inte en utbildningsplats, även om man har gjort hälsoundersökningen och klarat den. Lite surt att man var tvungen att betala 3290 kr för undersökningen, klara den och ändå inte veta om man får en plats. Väntar med spänning på antagningsbeskedet.

Är det verkligen så illa att man inte garanteras plats om hälsoundersökningen visar OK? Tror något av de andra utbildningsföretagen skrivit att endast de som får en plats gör hälsokontrollen.
Citera
2017-11-25, 23:05
Medlem
daniils avatar
Citat:

Det låter konstigt. Men det är ju mycket som är konstigt och bakvänt inom MTR. T.ex. att de tvingar friska lokförare att käka mediciner osv.

Normalt så brukar man inte göra hälsoundersökningen förrän man har en plats garanterad om man klarar undersökningen. Detta för att man inte ska behöva kasta pengar i sjön.
Citera
2017-11-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incel4Life
Sämre platser är väl kanske fel uttryck men intrycket jag har fått är att dom flesta personerna är mer lockad av passagerartåg och att jobba för ett företag som kör dom istället för att köra godståg då det verkar vara ett obekvämare jobb. Har själv tänkt försöka prova på bägge typerna av tåg men eftersom intrycket jag har fått visar att passagerartåg är mer eftersträvat och då har mer konkurrens så kanske det är ett bättre val för mig att satsa på godståg då som sagt mitt CV och jag som person inte direkt är första valet baserat på dom två punkterna.

Hur viktigt kan man säga att betygen från kursen och omdömen från praktiken är? Kan sånt väga mer än t ex CV:et?

Jag kör godståg och är väldigt nöjd med det. Jag har min hytt, min kokplatta o mitt kaffe. Så särskilt obekvämt har jag det inte. Jag har förvisso mest linjekörning och väldigt lite växling förutom att gå på vagnarna och göra förkortat om nu det ska räknas, vilket det inte borde. Sen har jag fördelen av att vara stationerad där det blir ganska lite nattkörning. Brukar vara framme i vettig tid, går o lägger mig och sen kan det förvisso bli tidig morgon på bortastation men då slutar jag i regel hemma innan lunch.

Att köra horisontalhiss är inget som lockar mig. Sen är körningen mkt mer intressant på gods, närmare 3000ton på kroken och en 10ppm backe i halka så får man ägna sig åt jäkligt aktiv körning och planering innan.

Jag skulle säga att goda vitsord från handledare är värt mer än CV. Betyg från kursen är inte superviktigt, dock inte ointressant om det ex är hårfint mellan två kandidater o den ena har bättre betyg. Men omdömen från praktik väger tyngst är jag övertygad om.
Citera
2017-11-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklasson87
Jag kör godståg och är väldigt nöjd med det. Jag har min hytt, min kokplatta o mitt kaffe. Så särskilt obekvämt har jag det inte. Jag har förvisso mest linjekörning och väldigt lite växling förutom att gå på vagnarna och göra förkortat om nu det ska räknas, vilket det inte borde. Sen har jag fördelen av att vara stationerad där det blir ganska lite nattkörning. Brukar vara framme i vettig tid, går o lägger mig och sen kan det förvisso bli tidig morgon på bortastation men då slutar jag i regel hemma innan lunch.

Att köra horisontalhiss är inget som lockar mig. Sen är körningen mkt mer intressant på gods, närmare 3000ton på kroken och en 10ppm backe i halka så får man ägna sig åt jäkligt aktiv körning och planering innan.

Jag skulle säga att goda vitsord från handledare är värt mer än CV. Betyg från kursen är inte superviktigt, dock inte ointressant om det ex är hårfint mellan två kandidater o den ena har bättre betyg. Men omdömen från praktik väger tyngst är jag övertygad om.

Skulle säga att vilken typ av tågtjänst som passar en bäst beror på vilket stadie man är i just för tillfället i livet. När jag var yngre och bodde själv passade gods jättebra, sedan när det blev familj och man behöver vara mer hemma eller nära hemmet passar annan körning bättre. Pulsa i meterhöga snövallar för att kolla varmgång 600 meter längre bak i tåget lockar inte heller längre :-) Men tur vi alla är olika och inte söker samma typ av körning :-)

En annan grej med gods är ju att förmodligen utsätts man för större elektromagnetiskt fält i loket än vid motorvagnskörning. Nu ska man ju inte bli lokförare om man tänker på magnetfält varje dag, men en Rc med 1600 ton på kroken ger vad jag hört rätt höga värden om man lägger på 1500A-2000A på banmotorerna. Själva kontaktledningen är ju inte det som ger störst elektromagnetiskt fält, det är huvudtrafon bakom ryggen och banmotorerna under fötterna samt lite glättningsreaktorer och roterande omformare.

Pratas det föresten något på utbildningarna idag om elektromagnetiska fält och eventuell hälsofara? Någon som har koll på om det är procentuellt fler inom järnvägen som får cancersjukdomar än resten av befolkningen?
Senast redigerad av JoyyeBoy 2017-11-27 kl. 11:00.
Citera
2017-11-29, 16:00
Medlem
Någon som vet vilka fordon och sträckor dom som är stationerade hos SJ i Linköping och Hallsberg kör?
Citera
2017-11-30, 16:39
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incel4Life
Någon som vet vilka fordon och sträckor dom som är stationerade hos SJ i Linköping och Hallsberg kör?

Fordon: Hallsberg kör mest X40 & Loktåg. I och med att man nu även kör åt Tåg i Bergslagen så blir det en del regina (X50 familjen). Sen har de även vissa grupper som kör X2.

Hallsberg kör mycket till Sthlm. Antingen över Västerås eller Katrineholm. Uddevalla, Göteborg m.m

Linköping har X2, X40, X12 & Loktåg.

Linköping kör Malmö, Stockholm, Gävle, Västerås, Sala m.m
Citera
2017-12-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Fordon: Hallsberg kör mest X40 & Loktåg. I och med att man nu även kör åt Tåg i Bergslagen så blir det en del regina (X50 familjen). Sen har de även vissa grupper som kör X2.

Hallsberg kör mycket till Sthlm. Antingen över Västerås eller Katrineholm. Uddevalla, Göteborg m.m

Linköping har X2, X40, X12 & Loktåg.

Linköping kör Malmö, Stockholm, Gävle, Västerås, Sala m.m

Även Linköping kör åt TiB Mjölby-Hallsberg. De kör även Regina X50 till Västerås/Sala.
Citera
2017-12-04, 21:09
Medlem
Citat:

Samma här, går bara och väntar på att få veta.. Det jag fick höra var att besked skulle komma nu i början av december och de kollar på resultaten på testerna samt betyg i svenska, engelska och matte. Testerna skulle väga tyngst.
Citera
2017-12-05, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helmethair
Samma här, går bara och väntar på att få veta.. Det jag fick höra var att besked skulle komma nu i början av december och de kollar på resultaten på testerna samt betyg i svenska, engelska och matte. Testerna skulle väga tyngst.

Fick du den informationen från MTR själva? Stor chans att jag är rökt i sådana fall, då jag enligt psykologen låg på gränsen på ett av testmomenten och jag var inte direkt flitigast i klassen när jag gick på gymnasiet. Aja, bara att försöka igen. Dåligt skött av dem att skicka iväg än på hälsoundersökning... kunde dem inte sålla ut ansökningarna innan liksom..
Citera
2017-12-05, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniil
Det låter konstigt. Men det är ju mycket som är konstigt och bakvänt inom MTR. T.ex. att de tvingar friska lokförare att käka mediciner osv.

Normalt så brukar man inte göra hälsoundersökningen förrän man har en plats garanterad om man klarar undersökningen. Detta för att man inte ska behöva kasta pengar i sjön.

Kasta pengar i sjön är förmodligen det jag har gjort. Aja, då vet man att man är frisk i alla fall..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in