2020-08-27, 22:43
Medlem
Vi vet att det växer bättre med högre halt CO2. Vi vet också att växterna behöver mindre vatten med högre CO2 halt. Då blir öknarna mindre och med mera brännbart.

Detta innebär mera träd och växter i alla områden och därav ökande brandintensitet och brandrisker.
Citera
2020-08-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag har ingen aning om vad du gjort här, men siffrorna för geotermisk värme är totalt orimliga. Då måste blandat ihop data fält eller något.

Det var meningen att jag skulle skriva värmeutsläpp från diverse värmekällor. Om den totala energin från jorden överstiger den inkommande energin, då är det någonting på planeten som genererar den energin. Grafen som jag plottade med hjälp av data från NOAA visar att någonting på planeten har genererat mera energi genom tiderna. Förutom de naturliga värmekällorna geotermisk värmeflöde, vulkanutbrott, jordbävningar, kolbränder och meteoriter, så har vi de icke naturliga värmekällorna avskogning, kärnkraft, förbränning av energiråvaror m.m.
Citera
2020-08-28, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det var meningen att jag skulle skriva värmeutsläpp från diverse värmekällor.
Fortfarande like orimligt.
Citera
2020-08-28, 08:41
Medlem
humanlifes avatar
Klimatförnekarna/fossilkramarna vänder ryggen till dagens extrema väder. Men vi skall naturligtvis studera dem istället, lära oss av dem. Varför har bränderna i Kalifornien ökat så dramatiskt? Varför är orkanerna i Atlanten så kraftfulla?
Här är en artikel som försöker besvara de frågorna och några till, genom att studera varje händelse i sig.

What’s behind August 2020’s extreme weather? Climate change and bad luck

August 2020 has been a devastating month across large swaths of the United States: As powerful Hurricane Laura barreled into the U.S. Gulf Coast on August 27, fires continued to blaze in California.

But for some of these events, such as intense hurricanes and more frequent wildfires, scientists have long warned that climate change has been setting the stage for disaster.
Science News takes a closer look at what causes these kinds of extreme weather events, and the extent to which human-caused climate change may be playing a role in each of them.

California wildfires

A “dry lightning” storm, which produced nearly 11,000 bursts of lightning between August 15 and August 19, set off devastating wildfires in across California. To date, these fires have burned more than 520,000 hectares.

The extreme dryness is particularly key, he adds. “It’s not just incremental; it absolutely matters how dry it is. You don’t just flip a switch from dry enough to burn to not dry enough to burn. There’s a wide gradient up to dry enough to burn explosively.”

Both California’s average heat and dryness have become more severe due to climate change, dramatically increasing the likelihood of extreme wildfires. In an Aug. 20 study in Environmental Research Letters, Swain and colleagues noted that over the last 40 years, average autumn temperatures increased across the state by about 1 degree Celsius, and statewide precipitation dropped by about 30 percent.

Atlantic hurricanes

Hurricane Laura roared ashore in Louisiana in the early morning hours of August 27 as a Category 4 hurricane, with sustained winds of about 240 kilometers per hour (150 miles per hour). Just two days earlier, the storm had been a Category 1. But in the mere 24 hours from August 25 to August 26, the storm rapidly intensified, supercharged by warm waters in the Gulf of Mexico.

https://www.sciencenews.org/article/2020-extreme-weather-climate-change-hurricane-derecho-wildfire
Citera
2020-08-28, 10:32
Medlem
Citat:
Fortfarande like orimligt.

Inte alls, det finns forskare har räknat på de olika värmekällorna genom tiderna och hur många kilojoule som det handlar om. Avskogning till exempel står för 10 % av den globala uppvärmningen. Har för mig att 60 % av den globala uppvärmningen beror på konsumtion av icke förnybara energiråvaror. Vulkaner och jordbävningar hamnar runt 10 % av uppvärmningen.
Senast redigerad av Snullerux 2020-08-28 kl. 10:40.
Citera
2020-08-28, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Inte alls, det finns forskare har räknat på de olika värmekällorna genom tiderna och hur många kilojoule som det handlar om. Avskogning till exempel står för 10 % av den globala uppvärmningen. Har för mig att 60 % av den globala uppvärmningen beror på konsumtion av icke förnybara energiråvaror. Vulkaner och jordbävningar hamnar runt 10 % av uppvärmningen.
Det finns "forskare" som räknat på att jorden är platt också. Eftersom du inte har något namn att komma med kan jag tipsa om professor Bo Nordell som menar att uppvärmningen beror på spillvärme från industrin.
Citera
2020-08-28, 11:05
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Klimatförnekarna/fossilkramarna vänder ryggen till dagens extrema väder. Men vi skall naturligtvis studera dem istället, lära oss av dem. Varför har bränderna i Kalifornien ökat så dramatiskt? Varför är orkanerna i Atlanten så kraftfulla?
Här är en artikel som försöker besvara de frågorna och några till, genom att studera varje händelse i sig.

August 2020 has been a devastating month across large swaths of the United States: As powerful Hurricane Laura barreled into the U.S. Gulf Coast on August 27, fires continued to blaze in California.

But for some of these events, such as intense hurricanes and more frequent wildfires, scientists have long warned that climate change has been setting the stage for disaster.
Science News takes a closer look at what causes these kinds of extreme weather events, and the extent to which human-caused climate change may be playing a role in each of them.

California wildfires

A “dry lightning” storm, which produced nearly 11,000 bursts of lightning between August 15 and August 19, set off devastating wildfires in across California. To date, these fires have burned more than 520,000 hectares.

The extreme dryness is particularly key, he adds. “It’s not just incremental; it absolutely matters how dry it is. You don’t just flip a switch from dry enough to burn to not dry enough to burn. There’s a wide gradient up to dry enough to burn explosively.”

Both California’s average heat and dryness have become more severe due to climate change, dramatically increasing the likelihood of extreme wildfires. In an Aug. 20 study in Environmental Research Letters, Swain and colleagues noted that over the last 40 years, average autumn temperatures increased across the state by about 1 degree Celsius, and statewide precipitation dropped by about 30 percent.

Atlantic hurricanes

Hurricane Laura roared ashore in Louisiana in the early morning hours of August 27 as a Category 4 hurricane, with sustained winds of about 240 kilometers per hour (150 miles per hour). Just two days earlier, the storm had been a Category 1. But in the mere 24 hours from August 25 to August 26, the storm rapidly intensified, supercharged by warm waters in the Gulf of Mexico.

https://www.sciencenews.org/article/2020-extreme-weather-climate-change-hurricane-derecho-wildfire

Åh, vad trevligt med en klimattråd. Visste inte att den fanns. Här kommer vi spendera mycket tid.

Nu till ditt påstående. Vädret har inte blivit extremare. Bränderna i Kalifornien har inte blivit värre och faktum är att tornados har blivit mildare, inte starkare. Det forskare varnar för att i framtiden kan vädret bli extremare. Men det ser vi inte nu. Det var värre torka på 30-talet och värre skogsbränder, både i Kalifornien och i Sverige. Färre dör i väderkatastrofer idag än för hundra år sedan.
Citera
2020-08-28, 11:11
Medlem
Dumdrygs avatar
Har vädret blivit mer extremt? En meteorolog svarar:

"Som meteorolog har jag länge undrat över och irriterats av de ideliga påståendena att extrema väderhändelser (skyfall, stormar etc) har ökat och kommer att öka. De senare påståendena baseras på att klimatmodellerna visat att med en gradvis uppvärmning, kommer också de extrema väderhändelserna att öka. Problemet här är att under de senaste 100–150 åren, då vi haft en omisskännlig uppvärmning av atmosfären, har man inte kunnat notera någon signifikant ökning av extremvädret.

Inom den vetenskapliga världen är man lite brydd över att den koppling som modellerna visar mellan uppvärmning och extremt väder inte bekräftas av de senaste 50–150 årens statistik."

https://fib.se/klimatfragan/har-vadret-verkligen-blivit-mer-extremt/
Citera
2020-08-28, 11:24
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

California wildfires

Atlantic hurricanes

Här kan du läsa att tornados blivit svagare med åren:

https://www.ncdc.noaa.gov/climate-information/extreme-events/us-tornado-climatology/trends
Citera
2020-08-28, 12:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Åh, vad trevligt med en klimattråd. Visste inte att den fanns. Här kommer vi spendera mycket tid.

Nu till ditt påstående. Vädret har inte blivit extremare. Bränderna i Kalifornien har inte blivit värre och faktum är att tornados har blivit mildare, inte starkare. Det forskare varnar för att i framtiden kan vädret bli extremare. Men det ser vi inte nu. Det var värre torka på 30-talet och värre skogsbränder, både i Kalifornien och i Sverige. Färre dör i väderkatastrofer idag än för hundra år sedan.
Du gör precis som jag skrev:
"Klimatförnekarna/fossilkramarna vänder ryggen till dagens extrema väder."

Ni kan uppenbarligen inte betrakta dagens extrema väder utan att göra jämförelser med "förr", de var alltid värre förr. Det är en myt som har upprepats hur många gånger som helst här.

Du läste inte ens mitt inlägg, för då hade du sett att jag inte påstod att vädret blivit extremare, jag gjorde ingen jämförelse alls.
För det är inte det som är huvudfrågan.
För det andra är det väldigt svårt att göra adekvata jämförelser, det är för många faktorer som är annorlunda idag. Idag har vi system som varnar oss, vi kan vidta åtgärder i förväg för att lindra mycket. Vi har mycket bättre resurser för att bekämpa bränder t ex.

Det vi ser och det vetenskapen konstaterar gång på gång är att uppvärmningen skapar förutsättningar för svårare bränder och orkaner.
Tornados nämnde jag inte ens.
Citera
2020-08-28, 13:20
Medlem
Citat:
Det finns "forskare" som räknat på att jorden är platt också. Eftersom du inte har något namn att komma med kan jag tipsa om professor Bo Nordell som menar att uppvärmningen beror på spillvärme från industrin.

Det är snarare du som inte har något att komma med. Enbart en massa undanflykter och snickisnack.

Det finns studier som visar att temperaturen i städer ökar med 1-2 °C eller mer när invånarna slår på luftkonditioneringen.

Numerical Study on the Effect of Buildings on Temperature Variation in Urban and Suburban Areas in Tokyo

How much can air conditioning increase air temperatures for a city like Paris, France?

Urban warming and future air-conditioning use in an Asian megacity: importance of positive feedback

Här kan du se hur värmeöarna har utvecklats i Kanton (Guangzhou) under 20 års tid.

Urban thermal environment index maps showing the distribution of urban heat island in Guangzhou from 1990 to 2009

Det har också visat sig att det geotermiska värmeflödet under Antarktis och Grönland är högre än förväntat. Då kan man tänka sig att det är likadant med värmeflödet under havet.

Geothermal Heat Flux Reveals the Iceland Hotspot Track underneath Greenland

High geothermal heat flux in close proximity to the Northeast Greenland Ice Stream

Geothermal Heat Flux in Antarctica

Sedan skyller ni alarmister på koldioxid när isen smälter.
Citera
2020-08-28, 14:00
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Du gör precis som jag skrev:
"Klimatförnekarna/fossilkramarna vänder ryggen till dagens extrema väder."

Ni kan uppenbarligen inte betrakta dagens extrema väder utan att göra jämförelser med "förr", de var alltid värre förr. Det är en myt som har upprepats hur många gånger som helst här.

Du läste inte ens mitt inlägg, för då hade du sett att jag inte påstod att vädret blivit extremare, jag gjorde ingen jämförelse alls.
För det är inte det som är huvudfrågan.
För det andra är det väldigt svårt att göra adekvata jämförelser, det är för många faktorer som är annorlunda idag. Idag har vi system som varnar oss, vi kan vidta åtgärder i förväg för att lindra mycket. Vi har mycket bättre resurser för att bekämpa bränder t ex.

Det vi ser och det vetenskapen konstaterar gång på gång är att uppvärmningen skapar förutsättningar för svårare bränder och orkaner.
Tornados nämnde jag inte ens.

Jag har intresserat mig för området väldigt länge och ju mer jag har läst och sett, så blir det uppenbart hur lite som faktiskt "vetenskapen" vet om klimatet. När du skriver: "Klimatförnekarna/fossilkramarna vänder ryggen till dagens extrema väder." Så påpekar jag att det inte är något särskilt extremt väder. Det är som det brukar vara. Inget extremt pågår. Ingen statistik visar att det förekommer mer extremt väder, så vad vänder vi ryggen åt? Att vädret är som vanligt?

Med mycket möda och stort besvär har man pusslat ihop de bristfälliga temperaturdata som finns och kommit fram till att det har blivit 1 grad varmare sedan mitten på 1800-talet. För att citera nobelpristagaren Ivar Giaever: "I am amazed that the temperature can be so stable."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in