Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Nej! Fredsbevarande operationer snarare.
I och med FB 04 beslutade nämligen den politiska ledningen att det inte kunde bli krig inom en överskådlig framtid (den tanken höll i fyra år), och man kunde kosta på sig att skrota fungerande artilleripjäser och stå utan artilleri. Man prioriterade inte krigsförmåga, utan besparingar och materielsamarbete med europeiska grannar mm.
Archer passade perfekt in här. 1. Gick att flyga. [I teorin i alla fall!] 2. Samarbete med Norge. 3. Hjulgående och därmed billigare i drift.
Vad mer behövde man? Vad mer kunde man önska sig? Det var såhär man prioriterade på den tiden. Helt enkelt prioriterades ekonomiska effektiviseringar före operativ effekt! Man såg en lucka tiden för överskådlig framtid där man kunde ”kosta på sig” sådana prioriteringar eftersom just krigsrisken var låg, och internationella operationer var det nya häftiga fokusområdet för dagen.
Det gör att vi hamnat i en situation där man på planerings och önskelistenivå sitter och planerar på ett nytt artillerisystem innan alla 48 Archers ens är levererade och satta i drift..
Det var ganska många frågor även i dina andra svar. Som jag ska försöka beskriva vad jag läst och mitt synsätt. Richard Lindström som bl.a. var insatt i SEP projektet har en intressant sida som heter pansar.ointresse. Där har han presentera ARCHER projektet. Men har till ganska nyligen tagit bort den sidan om ARCHER projektet. Där man först använde två standardumprar.
Förutom att man provade med kustartilleriet pjäs och 40 mm lvk så provade man först med HB 77A.
Sedan kom man på att personalen behövde vara skyddad och då behövdes det ett magasin som då
var lämpligt med HB 77B. Sedan ville man ha den med längre eldrör. Då blev man även tvungen att byta till längre dumper. Sedan var det problem med magasinsfyllnaden då det tog så lång tid och firman slutligen gick i konkurs. Sedan följde det med andra olika saker som måste lösas.
I min värld skulle man ha nöjt sig med HB77B i standard dumpern med 24-36 st. Då hade man sparat in lång utvecklingstid. För att möjligen gjort helt nya ARCHER framöver. Ett antal HB 77A eller HB77B skulle kunna varit kvar under projekttiden. Att man sedan skrotade KARIN pjäserna. Som redan kunde datastyras och hade ett magasin för 16 skott gör att man blir ännu mer förundrad över tankesättet. Då vi redan hade kastat bort möjligheten att ha flera kanoner/HB.
Nu fick vi ARCHER som i projektkostnad kostade ca 54 miljoner styck. Vilket gjorde att vi hade kunnat köpt vad som helst från hyllan. Jag vill minnas att under 10 % i världen är fordonsdrivet. Där vi nu bara har fordonsdrivet. Då man nu vill ha mer fordonsdrivet. Så blir kostnaden betydligt dyrare.
Vad ska man då göra för att komma vidare? Ja helst inte fordonsdraget. Då är frågan dumper, lastbil eller banddrivet. Beroende på vad man väljer så blir kostnaden mellan 35-50 miljoner st. Väljer man en K-9 begagnad så kostar den ca 30 miljoner st. Pz 2000 är ännu billigare. Väljer man den senaste K9A1 44? miljoner, K9A2 beräknas kosta 54 miljoner styck. Som även beror viss del på mängden man beställer. Sedan kan man behöva K10 magasinspåfyllare också.
För logistikens skull kanske ARCHER på lastbil eller dumper är bästa valet. Om priset även blir rimligt.
Om jag förstår det rätt så fick försvaret köpa de norska ARCHER för 39 miljoner styck. Men då kanske de inte var kompletta för svenskt bruk. Där även Norge skulle ha varit med och delat på utvecklingskostnaden.
Eller ska man satsa på raketartilleri vilket försvaret vill till Divisionsartilleri. Men försvarsberedningen vill att man köper 12 st nya ARCHER istället.
Som det ser ut nu skulle jag föredra Raketartilleri istället. Där den koreanske har mer bredd än HIMARS. Där vi kanske bara får 8 st som ett alternativ istället för 12 st nya ARCHER. Då kostnaden inte skulle bli högre än 12 st nya ARCHER enligt försvarets budgetuträkning.
Det har funnits planer att vi ska ha 3 st bataljonsartilleri till brigaderna. Och 3 st divisionsartilleri. Där ARCHER senare skulle ha flyttats till Divisionsartilleri. Så vindarna vänder ganska fort.