2020-07-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddlaikanot
Hej alla.
Lång historia kort. Har gjort av med informationen vad som skall undersökas på hälsoundersökningen, puts väck.

Har rotat fram bestämmelser för transportstyrelsen (TSFS 2011:61) och bad läkaren följa den. Fick pris på 1500:-. Känns helt tokigt för billigt.

Har inte tid förrän om en dryg vecka så kan fortfarande komplettera med information. Kan någon snälla dela med sig grundligt av vad som skall undersökas. Vill inte bli klassens clown redan innan skolan startar. Tack på förhand.
Har du bokat tid hos en läkare som är godkänd att göra undersökningen? De brukar/borde ha koll på vad som ska undersökas. De fixar ju pappren som ska fyllas i till och med.
Citera
2020-07-03, 21:13
Medlem
Det vet jag inte riktigt.
Det kan ju vara där skon klämmer, vilka läkare är det som är godkända för att göra undersökningen? Är det några speciella läkare? Och vart i allsin dar hittar man dom?
Citera
2020-07-03, 21:41
Medlem
Citat:
Det kan ju vara där skon klämmer, vilka läkare är det som är godkända för att göra undersökningen? Är det några speciella läkare? Och vart i allsin dar hittar man dom?

Om du googlar på transportstyrelsen godkända läkare lokförare typ finns det en sida på Transportstyrelsen med godkända läkare för att göra undersökningen, man väljer via län. Kommer upp en lista med namn och mailadress.
Du kan inte gå till vem som helst.
Citera
2020-07-03, 21:51
Medlem
Citat:

Här hittar du vilka kontroller som ska göras: https://www.transportstyrelsen.se/TS...202011_61k.pdf

Här hittar du vilka läkare/psykologer som har licens att utföra testerna: https://jvportalen.transportstyrelse...lstand/doctors
Citera
2020-07-04, 01:55
Medlem
Tack så mycket för svaren. Känner mig bra mycket dum nu.
Citera
2020-07-04, 06:24
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Tack så mycket för svaren. Känner mig bra mycket dum nu.
Var tacksam att upptäcka det i god tid ändå.
Jobbigare för en som en av våra lärare berättat om, som gick utbildning för att köra radiolok som ett företag anordnade. Företaget hade inte kollat upp om vederbörande haft gymnasieutbildning, som man då måste ha för bli godkänd att göra kunskapsprovet hos Trafikverket. Den personen fick råplugga 2 kurser.

Och dum kommer man känna sig flera gånger under utbildningen. Alla gånger man svarat fel på lektionerna på kanske helt självklara saker.
Men har en underbar lärare och klass, så superskönt att det är så högt i tak gällande skämt osv. Så det känns bara fint att få bjuda på sig själv.
Det verkar generellt vara det på utbildningarna.

Fast våran klass känns speciell ändå på något vis.. haha.
Vi har både en facebookgrupp, en grupp på snapchat och en gemensam instagram som vi lagt upp bilder från våra LIA på. Läraren är med i facebook och lägger ut info där smidigt. Snapchat är bara flams och trams.

Men ska också säga det att jag är inte van vid att känna mig outbildad på det är viset som jag känt mig under detta år som snart gått.
Fast jag skyller på coronan att jag haft rätt låg studiemotivation under våren. Den här distansutbildningen som vi haft har inte riktigt passat mig. Men skönt att slippa pendla 10 mil till studieorten dock.
Bristen på LIA-platser sätter också sina spår på motivationen tyvärr.
Senast redigerad av bowlingjocke 2020-07-04 kl. 06:27.
Citera
2020-07-05, 11:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Var tacksam att upptäcka det i god tid ändå.
Jobbigare för en som en av våra lärare berättat om, som gick utbildning för att köra radiolok som ett företag anordnade. Företaget hade inte kollat upp om vederbörande haft gymnasieutbildning, som man då måste ha för bli godkänd att göra kunskapsprovet hos Trafikverket. Den personen fick råplugga 2 kurser.

Och dum kommer man känna sig flera gånger under utbildningen. Alla gånger man svarat fel på lektionerna på kanske helt självklara saker.
Men har en underbar lärare och klass, så superskönt att det är så högt i tak gällande skämt osv. Så det känns bara fint att få bjuda på sig själv.
Det verkar generellt vara det på utbildningarna.

Fast våran klass känns speciell ändå på något vis.. haha.
Vi har både en facebookgrupp, en grupp på snapchat och en gemensam instagram som vi lagt upp bilder från våra LIA på. Läraren är med i facebook och lägger ut info där smidigt. Snapchat är bara flams och trams.

Men ska också säga det att jag är inte van vid att känna mig outbildad på det är viset som jag känt mig under detta år som snart gått.
Fast jag skyller på coronan att jag haft rätt låg studiemotivation under våren. Den här distansutbildningen som vi haft har inte riktigt passat mig. Men skönt att slippa pendla 10 mil till studieorten dock.
Bristen på LIA-platser sätter också sina spår på motivationen tyvärr.

Sedan gör man en massa intressanta upptäkter när man jobbar som alla andra tydligen hade koll på!

Tog mig tre år att fatta: Jämna tågnummer = jämna signalnummer, udda tågnumner = udda signalnummer!
Citera
2020-07-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Sedan gör man en massa intressanta upptäkter när man jobbar som alla andra tydligen hade koll på!

Tog mig tre år att fatta: Jämna tågnummer = jämna signalnummer, udda tågnumner = udda signalnummer!

Om man tänker på att nattåget Stockholm - Malmö har tågnummer 1 sedan 1800-talet och har så än idag, kan man lättare komma ihåg att södergående tåg har udda nummer.
Citera
2020-07-05, 17:13
Medlem
Hur har de gått för klasserna som tagit examen nu under sen vår och sommaren? Har ni fått jobb? Har utbildningarna blivit förlängda pga brist på LIA?
Citera
2020-07-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skineriskinera
Hur har de gått för klasserna som tagit examen nu under sen vår och sommaren? Har ni fått jobb? Har utbildningarna blivit förlängda pga brist på LIA?

För oss som ska ta examen nu i september med Protrain ser det mörkt ut. Kanske runt 10 av 34 som fått jobb där en del av dessa redan var anställda som tågvärd hos samma operatör.

Informationen från skolan är obefintlig. Vi ska ut och ha Lia nu i augusti och skolan har inte fått fram en enda plats. Det är uppenbart att många inte kommer kunna ta examen som planerat. Om skolan sen väljer att examinera Lia 3-kursen på annat sätt eller förlänger utbildningen är oklart.

Coronan har tagit hårade på branschen än vad man trodde initialt och det här drabbar både oss som pluggar nu och även dom vars utbildningar nu skjuts upp. Min uppfattning är att det är en enda stor röra med operatörerna, skolorna och Almega där ingen verkar veta nånting för tillfället.
Citera
2020-07-05, 21:01
Medlem
Vi som slutar på skolorna i Stockholm nu under sommaren har de flesta inte fått jobb. Hörde att för de som slutade i Boden i våras fick de flesta jobb innan de slutade.

Men som en förare jag pratade med som slutade vid finanskrisen 2008 berättade hade i hans klass tre jobb när de slutade men i stort sett alla efter ett halvår. Så förhoppningsvis vänder det snabbt den här gången också.
Citera
2020-07-05, 21:23
Medlem
Förr har det varit skrikande behov på pendeln i Stockholm, men nu har de kört så många interna utbildningar där så behovet av nya är ganska litet. Är i första hand till Södertälje hamn nya kommer att bli placerade, när de anställer igen.

Vi får verkligen hoppas att det släpper snart, men tre olika YH i Stockholm plus interna kurser är nog för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in