2020-08-18, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad fanns det för nybyggen i Haga i juli/augusti 1965?

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Karlsson ska tydligen ligga under ett bygge i Haga,

En intressant uppgift och vi hoppas alla att din kontakt har rätt i den uppgiften.

Visst måste det ha funnits nybyggen i Haga i juli/augusti 1965 men det kan inte ha varit så många. Rivningarna där hade ännu inte tagit fart som det t. ex. hade gjort i Oscar Fredrik året innan. Det kan kanske att gå att få reda vilka dessa var?

Efter att de försvann under åren 1966 och 1967 revs det också en hel del i Haga och Annedal.
Citera
2020-08-19, 07:03
Medlem
Citat:
Enligt pm så ska Dahlsjö mönstrat på en båt mot Sydamerika och senare hamnat i Rotterdam där han dog. Han skulle ha efterlämnat en son och dotter där med en holländsk kvinna. De ska heta Aart och Aya.
Vet du om de också fick hans nya efternamn? Väldigt spännande info. Skönt att han fick ett "nytt liv" där. Det lät väldigt sorgligt med mest bara missbruk först.
Citera
2020-08-19, 11:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Janne Dahlsjö.

Citat:
Enligt pm så ska Dahlsjö mönstrat på en båt mot Sydamerika och senare hamnat i Rotterdam där han dog. Han skulle ha efterlämnat en son och dotter där med en holländsk kvinna. De ska heta Aart och Aya.

Din UL känner uppenbarligen till mycket om Dahlsjö - om nu dessa uppgifter är riktiga.

Att han skulle ha mönstrat på en båt till Sydamerka låter inte alls omöjligt med tanke på att redan 1960-61 var han ute till sjöss. Sin svenska sjömansbok blev kvar i hemmet men det var inga problem med att skaffa en ny sådan i t. ex. Antwerpen eller Rotterdam. Sommaren 1966 såg "Fjärde mannen" honom på en sjömanskrog i antingen Amsterdam eller Rotterdam.

Intressant att Dahlsjö skall ha fått en dotter och en son i Holland. Vet inte hur vanligt förnamnet Aart kan vara? Namnet Aya är nog inte så vanligt. Har för mig att detta är ett arabiskt flicknamn. En intressant fråga är vilket efternamn dessa barn fick? Skulle inte förvåna mig ifall det var moderns.
Citera
2020-08-19, 14:09
Medlem
Hej gänget! Det var några månader sedan jag var inne och läste och kanske har missat något de senaste men en tanke slog mig. Ber om ursäkt ifall det varit uppe tidigare.
Det finns ju numera flertalet DNA tjänster tex My Heritage och liknande där man kan spåra personer via DNA. Det förutsätter ju förstås att någon nära släkting är villig att ställa upp som sökande. Eller ifall det finns någon ägodel kvar med DNA av de saknade.

Det vore ju fantastiskt spännande att se ifall någon av trion plus Hymne fört vidare sina gener.

Kanske en galen idé men det vore nåt att bita i😉
Citera
2020-08-19, 15:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Undrar hur Dahlsjös "nya liv" i Rotterdam kom att bli?

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Vet du om de också fick hans nya efternamn? Väldigt spännande info. Skönt att han fick ett "nytt liv" där. Det lät väldigt sorgligt med mest bara missbruk först.

Skulle i s f dessa obekräftade uppgifter stämma, så tror jag att de båda barnen erhöll moderns holländska efternamn.

Nja jag tror inte att han fick ett "nytt liv". Redan i Haga så lär han ha knaprat något vad nu detta kan ha varit. Stämmer uppgiften om honom från Köpenhamn 1971 så var han inte i någon speciell god kondition.

Ingen av de fem helbröderna kom att bli speciellt gamla förutom brodern som ägde den midnattsblå PV. Dahlsjös kvarvarande familj hemma i Göteborg skulle, enligt uppgifter i februari i år, ha skickat honom pengar vid ett flertal tillfällen.
Citera
2020-08-19, 20:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rivningar och nybygger juli/augusti 1965.

Citat:
Karlsson ska tydligen ligga under ett bygge i Haga,

Jag svarar dig igen på detta ang. nybyggen i Haga.

Har erhållit följande information hur det såg ut ang. rivningar och nybyggen i juli/augusti 1965 i Haga m. fl. ställen:

"Bara rivningar, inga nybyggen i Haga 1965 och många år framåt.
Hörnet Majorsgatan 8, Sveagatan 13. Kommendantsängen. Byggdes 1965 men nog redan färdigt på hösten.
Nya Masthugget. Rivning för fullt, första hus klart 1967.
Nya Vegastaden. Rivningar klara då? P-däcken byggdes först, pågick 1965.
Bangatan i Majorna, för långt bort?
Betlehemskyrkan i Vasastan, fel stadsdel det med."
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-19 kl. 20:40.
Citera
2020-08-20, 15:24
Medlem
Gick det inte ett rykte om att Gay var ingjuten i någon bro eller liknande?
Byggdes inte Älvsborgsbron runt den tiden?
Citera
2020-08-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandemtroll
Bron var väl klar 1966? Skaraborg 2 har rätt om byggen och rivningar. Det jag fått på pm kanske inte stämmer.
Citera
2020-08-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandemtroll
Om du söker i den här tråden skriver folk som verkar kunna brobygge att det inte är så sannolikt av flera skäl. Det hade varit mycket lättare att dumpa honom i ngn bygggrop på nära håll i eller kring Haga och täcka över hjälpligt så att han inte blev upptäckt.

En annan sak: om ngn kom och sa att Gay ligger, t.ex. under Betlehemskyrkan, kan missing people gräva där efter honom? Känns som om detta kommer att bli obekräftade uppgifter tills man river igen. Om det ens finns ngt kvar av Karlsson då. Under stora delar sv Gbg är det ishavslera. Hur påverkar det?
Citera
2020-08-20, 20:04
Medlem
Blokland ska tydligen barnens mamma heta i efternamn. Vet ej om det är något som är sant.
Citera
2020-08-20, 20:44
Medlem
Citat:
Blokland ska tydligen barnens mamma heta i efternamn. Vet ej om det är något som är sant.
Jag kan skicka ner det namnet och kolla om en sådan person finns. OM den hon har fått barn med verkligen var Dahlsjö är förstås svårare att bevisa. Men det hade ju varit spännande att höra om han berättat ngt för dem om sitt förflutna.
Citera
2020-08-20, 21:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Invigningen av Älvsborgsbron den 8 november 1966.

Citat:
Bron var väl klar 1966? Skaraborg 2 har rätt om byggen och rivningar. Det jag fått på pm kanske inte stämmer.

Här går det att läsa om Älvsborgsbron:

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lvsborgsbron

Bron invigdes 1966-11-08.

Har läst en hel del om broarbetet på mikrofilm som utfördes av ett västtyskt företag. I september 1965 var en del av bron avklarad och firades men kommer inte ihåg vilken del detta var utan att läsa kopian. Det fanns ett rykte att alla tre skulle ha blivit inmurade i bropelarna men har av en anonym UL avfärdats tidigt som en skröna. Jag antar att brobygget var väl avspärrat. Nu hade orden "väl avspärrat" en annan betydelse 1965 än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in