2020-08-12, 13:12
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja, jag menar konkurrensen i primaveralaget eller typ serie C laget som eventuellt skulle vilja låna in en oprövad 17-åring.

Menar du att han inte skulle klara av något av alternativen? Gissar Milan isf gjort en annan bedömning än dig.
Citera
2020-08-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Menar du att han inte skulle klara av något av alternativen? Gissar Milan isf gjort en annan bedömning än dig.

Nej, som jag skrev tänker jag att det är pga den här affären som han inte spelar mer i Frej.

Om det istället beror på att Frejs tränare tycker andra är bättre så blir det tuff konkurrens i lag som spelar i t ex Italiens motsvarighet till Div 1(serie C), eller en storklubbs ungdomslag, för Frej är väl typ Bajens ungdomslag/u21? Jag menar att ett lag i Serie C är bättre än Frej, och att Milans ungdomslag håller bättre kvalité än Bajens.
Citera
2020-08-12, 13:21
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Nej, som jag skrev tänker jag att det är pga den här affären som han inte spelar mer i Frej.

Om det istället beror på att Frejs tränare tycker andra är bättre så blir det tuff konkurrens i lag som spelar i t ex Italiens motsvarighet till Div 1(serie C), eller en storklubbs ungdomslag, för Frej är väl typ Bajens ungdomslag/u21? Jag menar att ett lag i Serie C är bättre än Frej, och att Milans ungdomslag håller bättre kvalité än Bajens.
Senaste matchen var han inte med Frej för han håller på att slutföra med Milan. Annars har han fått speltid där.
Citera
2020-08-12, 13:39
Medlem
Citat:
Senaste matchen var han inte med Frej för han håller på att slutföra med Milan. Annars har han fått speltid där.

Jaha, ok, kollade bara på hans poängskörd(0 mål + 0 assist) och tänkte att det kanske var så att det säkrades(inte spelade honom så mycket) med honom för att inte äventyra affären.
Citera
2020-08-12, 16:22
Medlem
trazkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.corrigan
Så, en 18-åring som visat att han klarar allsvenskt spel bra och visar stor potential går bara för 10 millar mer än en 17-åring som begärt att lämna och som inte klarar division 1... antingen så är något fuffens med Robackaffären eller så är Jurelius Europas sämsta sportchef. Jämför man med övriga övergångssummor från Sverige så är det första mer troligt.

4 poäng på 11 matcher... Jamen det är klart att AIK skall få 30 miljoner för honom. Vad fan händer i transfervärlden egentligen? Unga spelare som varit toppspelare i allsvenskan brukade gå för dom pengarna. Inte medelmåttor.
Citera
2020-08-12, 16:38
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Det är ditt löjliga påstående jag reagerar på så sitt ner i båten och börja snacka när ni väl börjar producera fram ungdomar som hjälper våra landslag.

Mycket bra talat. Hammarby har ju varit notoriskt dåliga på att förvalta eller ens identifiera potentiell.
Från 84'a kullen är det väl bara Zengin, Runström, Björck och Gerrbrand som lyckats i landslaget över en kortare sejour när alla stjärnorna står rätt.

Tack vare att man tog 84'ornas tränare (Casselborg) och gjorde han till ungdomschef så har man i princip bränt/vaskat alla kullarna mellan 88-98.
Där man hade breda kullar och lagtoppning som gjorde att resultaten maska den undermåliga talangutvecklingen.

Efter att man tidigt 2000tal tog in tre BP profiler i akademin har dessa långsamt metodiskt gnuggat saker till det bättre.
Citera
2020-08-12, 16:56
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.corrigan
Så, en 18-åring som visat att han klarar allsvenskt spel bra och visar stor potential går bara för 10 millar mer än en 17-åring som begärt att lämna och som inte klarar division 1... antingen så är något fuffens med Robackaffären eller så är Jurelius Europas sämsta sportchef. Jämför man med övriga övergångssummor från Sverige så är det första mer troligt.

Det du måste förstå är att Allsvenskan inte värderas högt i Europa. Verkligheten har kommit i kapp de flesta klubbarna.
Skyttekungen och tillika Svenska Mästaren Buya Touray gick knappt avyttra från Sint Truiden (fick tillslut nöja sig med Kina) och då gick inte ST break even ens.

Poängkungen Tankovic som var 24 (Riktigt bra ålder då han som offensiv pjäs fortfarande bör han sina bästa år 4/5 år fram i karriräen) kunde inte
Trippel J i Bajen ens få upp priset till 5Milj SEK.

De enda som sälj för mycket nu är tonnåringar då de dels scoutas pga av sina prestationer i Pojklandslag och akdemilag (när dessa spelar internaitonellt) och dels känns som en säkrare chansning.

Roback har gått för 14 Milj och inte 20Milj ska det upp till 20 Miljoner ska han i princip nå Cuotrone nivå inom loppet av 18 månader.
Citera
2020-08-12, 17:08
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
För att vända din egna argumentation emot dig:
Om han är så talanglös, varför slåss klubbar som Arsenal, Milan och Bayern Munchen om hans signatur?

Eller om man skall vara lite sakligare i argumentationen:
Roback är en råtalang, punkt.
För en 17 åring betyder inte nödvändigtvis att man klarar av att ta steget till Allsvenskan, utan det betyder att fram tills nu så följer han en utvecklingskurva som SER UT att kunna ta honom långt ut i fotbollsvärlden. Det är just detta som intresserar storklubbarna.
15-20 miljoner är ingenting OM han fortsätter på sin utstakade kurva.

men är han i närheten så är det småpengar för storklubbar och stora pengar för en liten klubb som Bajen. Win win för alla parter.

Riktigt Bra nyanserat svar!
Självklart är detta en win-win för alla parter.
Worse Case Scenario hade ju varit att
Roback skulle bli en av de 9'orna i Bajen som lirarde U17 final/U19 Final i PSM men aldrig lyckades färga högre än division I.
Eller Lex Issac Lidberg som gått ifrån som tonnåring haft massa proffsklubbar efter sig en av u-andslagsanffalrna i sin kull. Till att fortfarande ha svårt att färga på Superettan nivå.
Hammarby har haft flera kullar där deras 9'or varit så försumbara att jag i princip glömt bort namnet på alla Lillebror Zengin skulle typ bli minst lika bra som brorsan sas det (han la väl ner med fotboll innan han han fylla 21)...

Det är liksom wore case om Roback kollar på vad som har hänt med Hammarby talanger som spåtts en lysande framtid.

Best case är i princip
Att efter att ha stagnerat i utveckling tack vare för mycket bänknötande och hattande i Frej bli avyttrad till nederhalvan lag i Allsvenskan på pendlingsavstånd ÖSK/Sirius (Lex Jake Larrson)
eller i bästa fall bli såld till ett övre-halvan lag som satsar på honom så som Häcken (lex Leo)

Då ter sig Italienska primavera med sin "prima punta fetish" som ett ganska bra alternativ. Om vi pratar om hur han snabbast ska ta sig till årsinkomst på runt miljonen.
Citera
2020-08-12, 17:09
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato

Roback har gått för 14 Milj

1.5 miljoner Euro får jag till ca 15.37 miljoner SEK.
Citera
2020-08-12, 18:32
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
1.5 miljoner Euro får jag till ca 15.37 miljoner SEK.

visa mig en balansräkning där Hammarby bokför Roback upplösning av avtalet för 15.32 M SEK så ger jag dig rätt
kan lova att nettosumman som klubben får in är under 14milj SEK. Men iom att alla rapporterande övergångar är friserade i media överlag så kan vi ändå utgå ifrån de ungefärliga belopp som nämns.
Så det blir helt löjligt att du ska borra ner klackarna i marken på summan 1,5 M euro direkt

Men helt klart ett fall framåt för Hammarby med tanke på att de tidigare tappat Ungdomsproffs till England (någon Målvakt och den där anfallaren till Chelsea) för belopp som är 10% av detta.

Sticker även ut hakan och säger att denna försäljning kommer vara topp 3 dyraste försäljningar från Allsvenskan i år.
Senast redigerad av L-illuminato 2020-08-12 kl. 18:41.
Citera
2020-08-12, 18:38
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag funderade på det där, känns ju som att det är minst 5-10 som går till skräphögen. Ibland undrar man om de verkligen tjänar några pengar. Runt 5 miljoner för dessa talanger känns mer rimligt. Skulle vara intressant att se nån rapport på detta, antalet svenska talanger som faktiskt blommar ut "känns" ju som extremt få.

I slutändan så tjänar de pengar. MEn speciellt Italien är ett sjukt fulspel med alla dessa talanger, delägarskap (som UEFA har piskat ITalien att skära ner på) och annan skit.

Det du måste förstå är att storklubbarna eller plus de mellanlagen som har för vana att värva mycket internationellt Atalanta, Fiorentina och Udinese (tidigare även Parma). Sitter på ett informationsmonopol i ITalien när det kommer till data och kunskap om spelarna.

Dessa spelare används senare som brickor i spelet för att knyta till sig en ännu större råtalang. Man skickar iväg ett antal spelare (19-20åringar) på lån med tvingade klausuler i utbyte mot att man får en 16-17 åring från Brescia/Empoli som kanske är den bästa i sin årskull i Italien osv.
Citera
2020-08-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
4 poäng på 11 matcher... Jamen det är klart att AIK skall få 30 miljoner för honom. Vad fan händer i transfervärlden egentligen? Unga spelare som varit toppspelare i allsvenskan brukade gå för dom pengarna. Inte medelmåttor.
Du ska nog ta det ryktet för just ett rykte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in