2020-08-09, 03:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Har svårt att få till en riktig god en helst med lite "sting" i. Älskade spaghetti och köttfärssås som barn men har inte fått till nån egen som faller i smaken. Blir för det mesta nötfärs, hackad gul lök, krossade tomater, tomatpuré, sambal oelek, köttfond, lite socker, salt och peppar och oregano.

Hjälp med inspiration, tack!

Stek köttfärs med vitlök så blir det "sting"
Citera
2020-08-09, 03:53
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
Stek köttfärs med vitlök så blir det "sting"

gillar ju inte vitlök så tyvärr.
Citera
2020-08-09, 03:58
Avslutad
Citat:

Smakar inte vitlök, den framhäver köttet.
Citera
2020-08-09, 03:58
Medlem
traskpaddas avatar
Rökt fläsk
Nötfärs + Fläskfärs
Selleri
Morötter
Gullök
Vitlök
Krossade tomater
Tomatpuré
Vatten + det vin som finns hemma
Kalabriska chiliflakes
Salt
Svartpeppar
Oregano
Basilika
Citera
2020-08-09, 04:02
Avslutad
Citat:

Ok.. finhacka en vitlöksklyfta i stekfettet innan du lägger till köttfärsen.
Så jag menade.
Citera
2020-08-09, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Smakfråga, vitt ger syran men ger inte lika mycket smak som rött. Jag gillar smaken av rödvin, inte alla som gör - vitt är lite mer "barnvänligt".

Rött ger också syran men även mustigheten.
Citera
2020-08-09, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntikBrödrost
Rött ger också syran men även mustigheten.

Ja, rött ger även syran Exakt, dock inte alla som gillar mustigheten. Lite mer barnvänligt och populistiskt med vitt så därför många recept är med vitt.

Jag föredrar rött i alla dagar i veckan.
Citera
2020-08-09, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
Ok.. finhacka en vitlöksklyfta i stekfettet innan du lägger till köttfärsen.
Så jag menade.

Annars kan man köra mitt selleritrick, lägga i vitlöksklyfta eller två beroende på mängden och fiska upp. Stekt vitlök blir sur efter en längre tillagningstid, brukar lägga ner någon större klyfta och fiska upp efter 40 minuter.

Jag brukar den låta puttra iallafall 3 timmar och har man hackad vitlök smakar bitarna surt efter så lång tid. Helst ska den få. vila ett dygn med innan intag.
Citera
2020-08-09, 04:41
Avslutad
Citat:
Annars kan man köra mitt selleritrick, lägga i vitlöksklyfta eller två beroende på mängden och fiska upp. Stekt vitlök blir sur efter en längre tillagningstid, brukar lägga ner någon större klyfta och fiska upp efter 40 minuter.

Jag brukar den låta puttra iallafall 3 timmar och har man hackad vitlök smakar bitarna surt efter så lång tid. Helst ska den få. vila ett dygn med innan intag.

Har inga problem med vegorätter men detta var ju en fråga om köttfärs, brynt stekfett som steker kött.
Citera
2020-08-09, 04:48
Medlem
styckets avatar
hackade oliver, champinjoner, paprika, scharlottenlök, riven morot. hackad chilli om man vill ha lite hetta. Man kan ha i massa andra grönsaker med squash t.ex. Sen är ju kryddorna också viktigt. Paprika pulver kan du hälla i bl.a. Bara fantasin sätter gränser! alla möjliga peppar sorter, vit, svart, grön, rosa osv. Buljong oså. Brukar ha i kinesisk såja. Honung istället för socker. Mosa ner lite färska tomator också och en del tomatpure.
Senast redigerad av stycket 2020-08-09 kl. 04:51.
Citera
2020-08-09, 05:05
Medlem
Tycker BARA köttfärs är gott

Men har sällan ingenting i min köttfärs så brukar bli med lök, ketchup, tomatpuré, krossade tomater, salt, peppar. Det jag har hemma.
Senast redigerad av FearisaMotion 2020-08-09 kl. 05:09.
Citera
2020-08-09, 05:06
Avslutad
Citat:

Sorry, inte meningen att verka svinig.
Ville bara förklara för TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in