Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-05, 11:35
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
låter som rätt jobbiga kollegor med dålig arbetsmoral. Härligt att du tycker att upplägget fungerar. Vissa här har ju utryckte en känsla att behöva titta över axeln om de gör annat på arbetstid exempelvis åker och handlar. Känner du samma?

Nej, faktiskt inte. Sedan är det ju en samvetsfråga. Om jag åker och handlar så tar jag det på flexen förstås. Men en del kollegor får ju dåligt samvete för att de kör en tvättmaskin på arbetstid.
Citera
2020-08-05, 13:34
Medlem
Triremers avatar
Prata med din chefs chef. Se om du kan hjälpa till med annat. Låna ut dig till en annan avdelning.

Jag själv jobbade som analytiker och byggde ett verktyg i Excel som de i organisationen använde. Den gav dem nödvändig information och när de använt verktyget skickades informationen till databasen, rekalkylering gjordes automatiskt och nästa gång de använde verktyget fick de svar innehållandes den nya informationen. Användares behörighet gick på AD och rapporten uppdaterades och gjordes automatiskt. Med andra ord 0 jobb att göra om inget gick fel. Tjänade mer än en läkare för att jag en gång satt upp en bra metod...

Blev extremt uttråkad och läste på om olika saker och fick ett nytt bättre jobb. Jobbar dock ibland 80 timmar i veckan nu så då kan jag längta tillbaka lite.
Citera
2020-08-05, 13:38
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag är tjänsteman med ganska fria tyglar i mitt jobb. I perioder kan det bli tolvtimmars arbetsdag, men under andra perioder jobbar jag kanske en eller två timmar om dagen. Huvudsaken är att jag finns tillgänglig hela tiden, om något dyker upp. Om någon ringer med en komplicerad fråga, så kan jag lugnt lägga dagens åtta timmar (och några till) för att lösa det. Jag tycker det är ganska skönt att jobba som jag gör. Jag jobbar mest hemifrån, så jag kan läsa böcker, skriva och lyssna på musik på arbetstid. Men jag måste som sagt vara beredd att rycka in hela tiden.

Rätt så många av mina kvinnliga kollegor är mindre nöjda med upplägget. De vill ha en strikt gräns mellan arbete och fritid. När det är lite att göra, så låter de små frågor svälla och få helt orimliga proportioner, förmodligen för att de känner att de gör nytta då. Under de perioder då det är mycket att göra så envisas de med att gå hem klockan fyra trots att jobbet inte är klart.

Jag ser det som att jag jobbat mig till min position och mina friheter. Jag tar alltid ansvar när det krävs, och jag har suttit femton år på enklare positioner i små kontorsburar, med en chef hängande över axeln. Mina kollegor som alltid vabbat tre dagar i veckan och sagt nej till alla extra uppdrag, sitter fortfarande kvar i sina burar och vaktar på varandra så att de stämplar in ordentligt. Det kan dom gott göra.

Precis så här ska man jobba. Leverera, vara tillgänglig, tydlig och bra på det man gör. Jobba med det som är viktigt till det är klart.
Citera
2020-08-05, 17:12
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Jävlar jag har magisterexamen och tjänar 32000... Som chef. Jävla skit

Jag jobbar som elektriker och har en månadslön på 35100kr. Utöver det har jag diverse tillägg på ytterligare ett par tusenlappar.

Sug på den.

Å andra sidan jobbar jag 90% av dagen till skillnad från många i den här tråden.
Citera
2020-08-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Jag jobbar som elektriker och har en månadslön på 35100kr. Utöver det har jag diverse tillägg på ytterligare ett par tusenlappar.

Sug på den.

Å andra sidan jobbar jag 90% av dagen till skillnad från många i den här tråden.
Fyfan, och jag gick ut Fordonsprogrammet med medelmåttiga betyg och jobbar som projektledare för 68 000:- i månaden med förmåner utöver det.

Å inte jobbar jag några 90% av dagen inte.
Citera
2020-08-05, 18:00
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag är tjänsteman och arbetar som gruppchef på ett livsmedelslager. Arbetar rullande schema 15.00-23.45.

När mitt pass startar så går jag ut till personalen på golvet (ca. sju till tio personer).Samlingen tar endast två-tre minuter på golvet. Efter det kilar jag in på mitt kontor som är ett öppet landskap kan man säga. Går sedan igenom hur mina anställda har stämplat och sedan går jag igenom ledighetsansökningar m.m. Utöver det jag gör ingenting mer på dagarna. Sitter på mobilen och sysslar med privata saker. Det är så otroligt mycket dötid. Glad för personalen ute på golvet där tiden går snabbare (har själv varit lagermedarbetare en gång i tiden och saknar det lite).

Fast månadslön på 33.125 kr.
OB 40% 18.00-23.00
OB 70% 23.00-23.45

Tar ut 28-30k efter skatt i månaden.
Senast redigerad av Mittpunkt 2020-08-05 kl. 18:04.
Citera
2020-08-05, 19:05
Medlem
Jobbar 7.5 av 8 ink raster. 45+ i mån. Statligt. Har haft jobb där jag arbetat mindre... riktigt trist faktiskt. Tiden går snabbare om man faktiskt gör något meningsfullt. Kan definitivt jobba mindre.. ingen skulle påpeka det, men jag blir uttråkad.
Senast redigerad av joeykiller 2020-08-05 kl. 19:10.
Citera
2020-08-05, 20:29
Medlem
Trådar som denna gör att man ångrar att man inte la några extra år i skolan för att sen koppla av på arbetet....
Helt sjukt att vi vanliga knegare blir jagade att effektivisera vårt arbete för att kontoren sen sitter och kostar massa pengar.
Synd man är närmare 40 än 20 idag...
Citera
2020-08-05, 20:58
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Trådar som denna gör att man ångrar att man inte la några extra år i skolan för att sen koppla av på arbetet....
Helt sjukt att vi vanliga knegare blir jagade att effektivisera vårt arbete för att kontoren sen sitter och kostar massa pengar.
Synd man är närmare 40 än 20 idag...

Du ska bara veta hur mycket folk hos oss som kostar företaget pengar men dom gör inte skit. De sitter bara där för att fylla ut någon funktion som egentligen inte behövs. Jag blir irriterad själv ska du veta.

Jag har själv varit på golv i över nio år, staplat på pall och levt det livet. Nu är jag chef över de som arbetar där jag en gång var. Mina dagar går så jävla sakta ska du veta. Man gör knappt ingenting. Dricker kaffe och pillar på datorn. Ska jag få timmarna att gå måste jag ta egna initiativ och när jag har gjort mina uppgifter på två timmar - vad ska jag då göra? Jag kan inte plocka då jag är tjänsteman. Istället går jag ut på golvet och pratar med folket vilket är väldigt uppskattat märker jag.

Det gjordes en undersökning bland mina anställda och den var anonym. Jag fick 9.6 poäng av 10 möjliga och vi har 32 anställda på mitt skift.

Ja. Många företag överanställer idag tyvärr. De hittar på tjänster som egentligen inte behövs för att den personen ska få mindre att göra och därför anställer dom en till på den tjänsten men med en annan titel men med samma arbetsuppgifter.

Det är så mycket som rövslickeri så tungan är både torr och full av skit.
Senast redigerad av Mittpunkt 2020-08-05 kl. 21:02.
Citera
2020-08-05, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Hej!

I den här tråden vill jag höra från er tjänstemän/tjänstekvinnor hur mycket ni egentligen jobbar på er arbetsplats på en dag uttryckt i timmar eller liknande. Och om ni jobbar lite/mycket om ni är nöjda över det eller trycker som jag att det är sjukt tråkigt att det är för lite.

———————————————
Lite om mig om ni orkar läsa:
Började min karriär på riktigt för 5 år sedan efter uni. Jobbat på flera myndigheter.

2018-2020 Kommunal tillsynsmyndighet- jobbade då cirka 3 timmar varje dag resterande av tiden surfade jag eller kollade på youtube. Fick goda vitsord av min chef eftersom han tyckte att jag jobbade så himla bra. Det är sjukt jag vet! Stannade kvar där pga arbetskollegorna.

2020- jobbar idag på ett privat företag med kvalitet och arbetsmiljöfrågor. Jobbar i snitt 3-4 timmar aktivt resterande tid sitter jag på telefonen. Jobbat hemma en hel del nu i Corona-tider och då har jag suttit och spelat.

Jag känner mig understimulerad och börjar faktiskt må riktigt dåligt eftersom jag är en driftig person och vill ha mycket att göra därför jag sökte jobb här. Funderar på att dra mig vidare fast jag inte har jobbat här så länge.

Tacksam för svar hur ert arbete ser ut, det kanske ser ut såhär på den generella svenska arbetsplatsen inom tjänstemannasektorn.

Till mitt försvar har jag påtalat detta, min chef: ”arbetet är såhär i vissa perioder”

Starta eget!
Citera
2020-08-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Du ska bara veta hur mycket folk hos oss som kostar företaget pengar men dom gör inte skit. De sitter bara där för att fylla ut någon funktion som egentligen inte behövs. Jag blir irriterad själv ska du veta.

Jag har själv varit på golv i över nio år, staplat på pall och levt det livet. Nu är jag chef över de som arbetar där jag en gång var. Mina dagar går så jävla sakta ska du veta. Man gör knappt ingenting. Dricker kaffe och pillar på datorn. Ska jag få timmarna att gå måste jag ta egna initiativ och när jag har gjort mina uppgifter på två timmar - vad ska jag då göra? Jag kan inte plocka då jag är tjänsteman. Istället går jag ut på golvet och pratar med folket vilket är väldigt uppskattat märker jag.

Det gjordes en undersökning bland mina anställda och den var anonym. Jag fick 9.6 poäng av 10 möjliga och vi har 32 anställda på mitt skift.

Ja. Många företag överanställer idag tyvärr. De hittar på tjänster som egentligen inte behövs för att den personen ska få mindre att göra och därför anställer dom en till på den tjänsten men med en annan titel men med samma arbetsuppgifter.

Det är så mycket som rövslickeri så tungan är både torr och full av skit.

Du låter som en väldigt bra chef och dina anställda kan skatta sig lyckliga.

Förstår vad du menar, och genom åren på olika platser har man sett hur rövslickeri alltid ger utdelning. Men det ligger fan inte i min natur, trevlig och överseende absolut men det har gränser...
Citera
2020-08-05, 22:58
Medlem
Driver eget med många anställda men kan ändå känna igen mig lite. Ibland är det svårt att fylla dagarna med meningsfullt arbete. Sitter en hel del på youtube men låtsas jobba intensivt för att inte sprida dålig kultur till mina anställda som, av allt att döma, är betydligt flitigare än jag själv.

Sedan står man ju förstås med allt ansvar och i kristider kan det bli mycket övertid. Men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in