Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-05, 01:36
Medlem
Håller så länge som kommunerna får bidrag för att hålla sina ekonomier under armarna. De flesta kommuner är bankrutta och gör inget annat än slösar pengar. Man skulle kunna ta bort en stor del av verksamheten och ingen skulle sakna något.

De som tycker att det är häftigt att betala skatt kan ju fortsätta att göra det.

Moral har ingenting med det hela att göra. Det handlar om pengar som slösas bort eftersom skattetrycket är så högt.
Citera
2020-08-05, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Är man tjänsteman så kan man alltid: 1. Lära sig något nytt 2. Hitta på egna arbetsuppgifter.

Att du inte har något att göra tror jag till stor del beror på att du är oerfaren ch kräver arbetsledning. Du borde söka dig till en bransch med högt tempo och tydliga spelregler istället för trötta jävla kommuner.

Hade jag varit din chef då hade jag varit väldigt närvarande i dina dagar och sett till att du gör det som måste bli gjort. Nu säger du själv att du inte klarar av att ta egna initiariv men det behöver inte betyda att det kommer vara så för alltid, finns stort hopp om utveckling hos dig!

Någonting jag rekommenderar är att någon gång under arbetstiden gå en längre stund, sånt fräschar upp skallen och hjälper till med inte bara problemlösning utan även problemformulering.

Hallå! Du har inte läst hela mitt inlägg och tror att jag jobbar på en kommun. Tråden handlar inte heller om att analysera mig som person. Läs mitt första inlägg igen och besvara frågorna istället. Skicka PM om du vill föra en dialog off topic. 👍🏻
Citera
2020-08-05, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Off topic men ändå: Efter att ha läst vad folk tjänar och hur understimulerade de här om sina yrken så inser jag att jag slösar bort mitt liv i rädsla av att misslyckas än mer än jag redan visste.

Jag tjänar knappt hälften än vad många här gör för att jag hankar mig fram i vården som alla ständigt påpekar hur hjältemodigt det är och att vi borde ha så mycket högre lön. Vi sliter på riktigt (nåja) men får inte mycket i plånboken.

Jag är över 30 och får ut 15,000 i månaden för att jag inte vågar ta "ett rikligt jobb" som jag studerat till på högskola, jobb som andra här tar med en klackspark vilket jag också skulle göra om jag bara slutade bry mig så jävla mycket. Skulle kunna slappa mer och få det dubbla i lön.

Men ja, jag jobbar inte alls mycket vissa dagar. Som nu när jag har 23 h på schemat där det är ca 19 h "aktiv tid" med OB på kväll/natt så jobbar jag nog aktivt ca 4-5 timmar beroende på. En timmes betald rast tas kl 16 men då har jag pillat med mobilen två timmar före och fortsätter en timme till efter rasten innan jag faktiskt måste göra nåt. Sen kanske jag sitter och fikar i solen en timme till osv. Andra dagar är mer slit och släp 07-15 där jag är riktigt trött efter, så det varierar åtminstone.

Min förra tjänst var enormt tråkig. Jobbade 9-10 h om dagen men ofta var det inte mer än att bädda en säng, koka kaffe och gå en promenad under en sån arbetsdag. Min alkoholism blev knappast bättre av att vara så enormt uttråkad på jobbet.

Vill inte låta otrevlig men du kan diskutera dina förutsättningar och lön i typ 70% andra trådar. Det låter inte heller som att du arbetar som tjänsteman så du har nog hamnat lite fel. Tack för inlägget ändå.
Citera
2020-08-05, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Intressant ämne. Jag har jobbat länge på samma företag, haft samma chefstitel i över 10 år och i nuläget behöver jag inte jobba effektivt mer än ett par timmar om dan. Men det är bra betalt, jobbar hemifrån (resten av året iallafall) och även andra bra förmåner och jag kan inte se hur jag kan komma ens i närheten om jag söker annat jobb. Som det ser ut nu så kan jag kanske pensionera mig innan 60, kanske 55, om allt bara rullar på. Men det gnager på mig att jag gör väldigt lite. Fast köpte just Halo Master Chief Collection så ska ta mig igenom det emellan jobbinsatserna.

Tack för ditt svar. Hur kommer det sig att du inte har arbetsuppgifter som fyller din dag? Du har jobbat i 10 år på samma tjänst hur länge har du enbart jobbat ett par timmar varje dag?
Citera
2020-08-05, 09:28
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Vill inte låta otrevlig men du kan diskutera dina förutsättningar och lön i typ 70% andra trådar. Det låter inte heller som att du arbetar som tjänsteman så du har nog hamnat lite fel. Tack för inlägget ändå.

Du har rätt. Ursäkta.
Citera
2020-08-05, 10:27
Medlem
HemmaRambos avatar
Nu tjänar jag 34500 långt ute i landsbygden och gör ingenting. Har fått jobba mer tidigare för att ta fram rutiner etc för att rationalisera den delen av verksamheten som jag arbetar med.

Men nu är det klart så allt snurrar på... Har helt enkelt gjort mig själv överflödig.

Kanske 1-2 timme arbete om dagen.

Tristessen gjorde så att jag blev tvungen att byta jobb och arbetsort . Måste stå ut med att surfa ett tag till. Bättre lön på 38500 också!
Citera
2020-08-05, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaRambo
Nu tjänar jag 34500 långt ute i landsbygden och gör ingenting. Har fått jobba mer tidigare för att ta fram rutiner etc för att rationalisera den delen av verksamheten som jag arbetar med.

Men nu är det klart så allt snurrar på... Har helt enkelt gjort mig själv överflödig.

Kanske 1-2 timme arbete om dagen.

Tristessen gjorde så att jag blev tvungen att byta jobb och arbetsort . Måste stå ut med att surfa ett tag till. Bättre lön på 38500 också!

Hur känns det då? Har du lekt med tanken att försöka hitta ett mer produktivt arbete eller nöjer du dig med ett par timmar varje dag?
Citera
2020-08-05, 10:44
Medlem
HemmaRambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Hur känns det då? Har du lekt med tanken att försöka hitta ett mer produktivt arbete eller nöjer du dig med ett par timmar varje dag?

Nej det är så oerhört ostimulerande. Därför jag börjar nytt jobb snart! Har redan fixat. Men jag stod ut med 1-2 timmar i 12 månader typ och har jobbat på samma ställe strax över 3 år.
Citera
2020-08-05, 10:44
Medlem
Riksdalerns avatar
Vanligtvis kämpar jag på riktigt fint, älskar att jobba.

Dock senaste månaderna har effektiviteten minskat pga att jag inte fick betalt för en hel arbetsvecka.
Så framtills att jag får betalt för den veckan kommer jag inte "Gå en extra mil" eller ta extratimmar/hoppa in när det behövs eftersom jag tydligen inte får betalt för det iallafall.
Citera
2020-08-05, 11:04
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag är tjänsteman med ganska fria tyglar i mitt jobb. I perioder kan det bli tolvtimmars arbetsdag, men under andra perioder jobbar jag kanske en eller två timmar om dagen. Huvudsaken är att jag finns tillgänglig hela tiden, om något dyker upp. Om någon ringer med en komplicerad fråga, så kan jag lugnt lägga dagens åtta timmar (och några till) för att lösa det. Jag tycker det är ganska skönt att jobba som jag gör. Jag jobbar mest hemifrån, så jag kan läsa böcker, skriva och lyssna på musik på arbetstid. Men jag måste som sagt vara beredd att rycka in hela tiden.

Rätt så många av mina kvinnliga kollegor är mindre nöjda med upplägget. De vill ha en strikt gräns mellan arbete och fritid. När det är lite att göra, så låter de små frågor svälla och få helt orimliga proportioner, förmodligen för att de känner att de gör nytta då. Under de perioder då det är mycket att göra så envisas de med att gå hem klockan fyra trots att jobbet inte är klart.

Jag ser det som att jag jobbat mig till min position och mina friheter. Jag tar alltid ansvar när det krävs, och jag har suttit femton år på enklare positioner i små kontorsburar, med en chef hängande över axeln. Mina kollegor som alltid vabbat tre dagar i veckan och sagt nej till alla extra uppdrag, sitter fortfarande kvar i sina burar och vaktar på varandra så att de stämplar in ordentligt. Det kan dom gott göra.
Citera
2020-08-05, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av waxworks
Jobbar på IT inom offentlig sektor, Nu under sommaren har man haft två-tre veckor där vi egentligen bara jobbat 1-2 timmar av en 8 timmars arbetsdag, Resten blir youtube/netflix-tittande.

Vanligtvis är det lagomlite att göra kanske 4-6 timmar max faktiskt arbete, Med högre volym ibland inför och efter semestrar eller annat..

Tidigare jobb inom Telekom var lite så med, Satt och jobbade administrativt med att föra över ärenden manuellt från gammalt system till nytt i ett par månader, Även där var det oftast max 4 timmar faktiskt jobb per dag

Personligen tycker jag det är skönt att kunna koppla av ibland och inte vara stressad nästan konstant på jobbet då jag har en tendens att inte kunna släppa stressen på kvällar/helger

Härligt.

Och det finns fortfarande folk som tycker att vi borde betala högre skatter i Sverige....
Citera
2020-08-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag är tjänsteman med ganska fria tyglar i mitt jobb. I perioder kan det bli tolvtimmars arbetsdag, men under andra perioder jobbar jag kanske en eller två timmar om dagen. Huvudsaken är att jag finns tillgänglig hela tiden, om något dyker upp. Om någon ringer med en komplicerad fråga, så kan jag lugnt lägga dagens åtta timmar (och några till) för att lösa det. Jag tycker det är ganska skönt att jobba som jag gör. Jag jobbar mest hemifrån, så jag kan läsa böcker, skriva och lyssna på musik på arbetstid. Men jag måste som sagt vara beredd att rycka in hela tiden.

Rätt så många av mina kvinnliga kollegor är mindre nöjda med upplägget. De vill ha en strikt gräns mellan arbete och fritid. När det är lite att göra, så låter de små frågor svälla och få helt orimliga proportioner, förmodligen för att de känner att de gör nytta då. Under de perioder då det är mycket att göra så envisas de med att gå hem klockan fyra trots att jobbet inte är klart.

Jag ser det som att jag jobbat mig till min position och mina friheter. Jag tar alltid ansvar när det krävs, och jag har suttit femton år på enklare positioner i små kontorsburar, med en chef hängande över axeln. Mina kollegor som alltid vabbat tre dagar i veckan och sagt nej till alla extra uppdrag, sitter fortfarande kvar i sina burar och vaktar på varandra så att de stämplar in ordentligt. Det kan dom gott göra.

låter som rätt jobbiga kollegor med dålig arbetsmoral. Härligt att du tycker att upplägget fungerar. Vissa här har ju utryckte en känsla att behöva titta över axeln om de gör annat på arbetstid exempelvis åker och handlar. Känner du samma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in