2020-08-02, 14:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett nybygge av något slag.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nybygge...
Går det att precisera? Har dina uppgiftslämnare något att meddela ang typ av nybygge?
Bostadshus?
Kontorsbyggnad?
Industri?
Väg/gata?
Järnväg?
Köpcentrum?
Idrottsanläggning?

Rent allmänt kan det väl vara troligt att så skett. Möjligheten att efter arbetstid olovligen ta sig in på byggen, var större förr än nu, det vet jag av erfarenhet.
Samtidigt måste man kalkylera med att det nog innebar ett visst mått av arbete (och kunskap?) för att begrava en kropp på ett sådant sätt att den inte riskerade att bli upptäckt när grävmaskiner etc satte igång dagen efter den för G ödesdigra natten. Din uppfattning Skaraborg2 är alltså att han bragts om livet på en plats och sedan fraktats till sin sista vila, som hel kropp eller i delar.

Tyvärr inte utan enbart att det skall ha varit ett nybygge av något slag.

Mycket höll på att rivas runt 1965 runt om i Göteborg. Ännu hade inte rivningarna i Haga kommit i gång men däremot i Oscar Fredrik under 1964-65. Därmed inte sagt att det inte fanns ett eller flera nybyggen i Haga i slutet på sommaren 1965. Precis som du skriver så var det betydligt lättare att ta sig in på en byggnadsarbetsplats då än vad det är idag. Oftast satt det bara en skylt med texten "Obehöriga äga ej tillträde" samt i bästa fall ett enklare staket.

Min uppfattning är att Gay lurades ut till en byggarbetsplats någonstans i Göteborg som i förväg hade blivit utsedd som "lämplig". Där kom han att avrättas och sedan begravas. Göteborg är stort och kanske behövde de resa en bra bit bort från Haga-Annedal? Alltid en fara att köra omkring med ett lik i bagageluckan.
Citera
2020-08-02, 16:31
Medlem
MollyMaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

I stort sett kan man nog anse det som "uppklarat" men med fortsatta många frågetecken. De flesta av uppgifterna är tyvärr inte bekräftade. Vad som kom att hända de tre försvunna efter den 29 jul 1965 vet vi inte med säkerhet men det lutar åt att Dahlsjö hamnade i Rotterdam, Kjell-Åke återvände till Sverige och Gay blev avrättad och begravd vid ett nybygge i början av augusti 1965.

Det är helt fantastiskt hur mycket ni alla tillsammans, med Skaraborg2 i spetsen, lyckats få fram om detta gamla kalla fall. Hur mycket fick polisen fram som jämförelse? Det har varit och är en fröjd att ha fått följa denna tråd genom åren!
Citera
2020-08-02, 20:17
Medlem
Är han begravd i haga? Jag fick ett pm om att han skulle ha dött på ett sjukhus 1998 i Rotterdam.
Citera
2020-08-02, 20:19
Medlem
Enligt mina teser så ligger Karlsson någonstans i Haga eller i Masthugget.
Citera
2020-08-02, 20:37
Medlem
Jag fick ett pm till. Han ska vara begravd på en kyrkogård i västra Rotterdam. Jahn Johansesn.
Citera
2020-08-02, 20:38
Medlem
Vad hände med Hymme? Är han relevant i sammhanget?
Citera
2020-08-02, 20:39
Medlem
Johansen
Citera
2020-08-02, 20:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Oscar Fredrik 1964-65.

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Enligt mina teser så ligger Karlsson någonstans i Haga eller i Masthugget.

Kan mycket väl stämma.

Eller i Oscar Fredrik. Här såg det ut som en byggnadsarbetsplats. En stor del var rivet och det fanns stora högar efter rivna fastigheter. Den adressen som Kjell-Åke verkar ha haft kopplingar till där revs dock inte förrän i december 1965.
Citera
2020-08-02, 21:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningen och den privata undersökningen.

Citat:
Ursprungligen postat av MollyMae
Det är helt fantastiskt hur mycket ni alla tillsammans, med Skaraborg2 i spetsen, lyckats få fram om detta gamla kalla fall. Hur mycket fick polisen fram som jämförelse? Det har varit och är en fröjd att ha fått följa denna tråd genom åren!

Ett mycket stort tack för din uppskattning MollyMae.

Vi måste ha i åtanke att det kan finnas mera i polisutredningen som aldrig har blivit utlämnat. Denna sträcker sig fram till i april 1986 då polisutredningen lades ner fast under åratal lär ingen ha arbetat med deras försvinnande.

Jämför man med vad vi har fått fram under alla dessa år, fastän det har en mycket lång tid, så har det framkommit mer än vad som finns i den polisutredning som har lämnats ut. Jag tror att polisen både förstod och visste mera än vad som framkom i denna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-02 kl. 21:08.
Citera
2020-08-02, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Obekräftad uppgift från 1971.

Citat:
Är han begravd i haga? Jag fick ett pm om att han skulle ha dött på ett sjukhus 1998 i Rotterdam.

Nej Dahlsjö kom aldrig att begravas i Sverige.

Att han skulle ha avlidit på sjukhus i Rotterdam 1998 låter fullt troligt. Redan 1971 skall ju bekanta ha påträffat honom på ett sjukhus i Köpenhamn. Han skall då ha varit i dålig kondition. Han hade då färgat håret kritvitt och skall ha varit nerknarkad. Den här uppgiften finns med i polisutredningen men den har tyvärr aldrig kunnat bli bekräftad.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-02 kl. 21:23.
Citera
2020-08-03, 10:00
Medlem
RFTs avatar
Ja det förefaller som att killarnas respektive öden nu är bekräftade ganska väl.
Kvar att få fram är ju fortfarande VARFÖR två sjappade och en blev tagen av daga.
Citera
2020-08-03, 11:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Västra Rotterdam.

Citat:
Jag fick ett pm till. Han ska vara begravd på en kyrkogård i västra Rotterdam. Jahn Johansesn.

Du har uppenbarligen en PM-kontakt som verkar kunna sitta inne på en del information - om nu dessa uppgifter stämmer.

Begravd under namnet Jahn Johansen på en kyrkogård i de västra delarna av Rotterdam. Här finns både sjukhus och ett flertal kyrkor. Verkar också ligga nära hamnen.

https://www.google.se/maps/place/Rotterdam,+Nederl%C3%A4nderna/@51.9279861,4.4908281,11z/data=!4m5!3m4!1s0x47c5b7605f54c47d:0x5229bbac955e4 b85!8m2!3d51.9244201!4d4.4777326
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in