2020-07-31, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jättebra att du gör detta också.

Har du slängt ut någon mer krok till din nederländska kontakter? Tänker på detta som du har fått fram tidigare:

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Dahlsjö lär ha erhållit ett BSN-nummer fast inte under det här efternamnet.
Japp, men de har semester nu, så det tar nog ett tag.
Citera
2020-07-31, 21:05
Medlem
RFTs avatar
Spännande att hon i Linköping lever. Och hon är alltså 100% säker på att det var K Å hon mötte; hon kände honom från Gbg alltså. Det var 72; eller? Ja då hade han ju inte hunnit förändrats i utseendet så mycket.
Har du Skaraborg2 träffat henne eller har du pratat med henne per telefon?
Citera
2020-07-31, 21:18
Medlem
Jag fick även om fler namn. Jahn Johansson, Jaan Johansson och Jahn Johansen. Hur säkra de är vet jag ej. Tror inte min källa är så tillförlitlig.
Citera
2020-07-31, 21:20
Medlem
Vem är kvinnan som lever? Utveckla.
Citera
2020-07-31, 21:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Från Haga till Östergötland 1964.

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Vem är kvinnan som lever? Utveckla.

Det var kvinnan som Kjell-Åke råkade gå rakt i armarna på i Linköping 1972.

Den här kvinnan kände Kjell-Åke mycket väl sedan barndomen och i den tidiga tonåren i Haga. Hon umgicks med Kjell-Åkes syster och hade varit hemma hos familjen Johansson. När vittnesiakttagelsen blev känd för hans mor lät hon återigen efterlysa sonen i PU samma år.

Hon kom att flytta ifrån Haga 1964.
Citera
2020-07-31, 22:07
Medlem
RFTs avatar
Har du träffat henne personligen?
Citera
2020-07-31, 22:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två andra inte anonyma personer.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Har du träffat henne personligen?

Jag har inte personligen vare sig talat med henne via telefon heller träffat henne.

Däremot har två andra personer, som har varit inblandade i att ta fram information om detta fall, pratat med henne via telefon. Dessa personer är förstås inte anonyma.
Citera
2020-07-31, 23:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika kombinationer av namnet Jan Johansson.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Japp, men de har semester nu, så det tar nog ett tag.

Jättebra gjort av dig och jag misstänkte att du hade gjort det.

Det spelar ingen roll att det tar ett tag. Vad gör det efter 55 år? Kanske kan någon av dessa kombinationer av namnet Jan Johansson stämma och det går att få fram ytterligare uppgifter?
Citera
2020-08-01, 13:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
En trovärdig UL?

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Jag fick även om fler namn. Jahn Johansson, Jaan Johansson och Jahn Johansen. Hur säkra de är vet jag ej. Tror inte min källa är så tillförlitlig.

Om din UL är tillförlitlig eller inte är inte lätt att säga.

Det verkar i a f som h*n har hört talats om en kombination av något slag av namnet Jan Johansson. Att Dahlsjö skulle ha behållit sitt förnamn låter i a f troligt eftersom han var van vid detta namn. Om sedan efternamnet med olika stavningar skulle stämma är det ingen som vet.
Citera
2020-08-01, 19:34
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Om din UL är tillförlitlig eller inte är inte lätt att säga.

Det verkar i a f som h*n har hört talats om en kombination av något slag av namnet Jan Johansson. Att Dahlsjö skulle ha behållit sitt förnamn låter i a f troligt eftersom han var van vid detta namn. Om sedan efternamnet med olika stavningar skulle stämma är det ingen som vet.

Nu var det många år sedan jag var insatt i detta fall men nu när det börjar röra på sig blir jag intresserad på nytt. Skaraborg kanske kommer ihåg mig
Nu när det gäller att söka på förnamn kanske inte ger ngt men det är efternamnet som borde vara listat, antingen eller Jhoanson, Johansson, Jonsson osv, bara Börja vid J om det finns listor..
För övrigt anser jag fallet vara uppklarat mer eller mindre. 1a inlägget sedan åratal
Citera
2020-08-01, 20:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Uppklarat" men med många frågetecken?

Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Nu var det många år sedan jag var insatt i detta fall men nu när det börjar röra på sig blir jag intresserad på nytt. Skaraborg kanske kommer ihåg mig
Nu när det gäller att söka på förnamn kanske inte ger ngt men det är efternamnet som borde vara listat, antingen eller Jhoanson, Johansson, Jonsson osv, bara Börja vid J om det finns listor..
För övrigt anser jag fallet vara uppklarat mer eller mindre. 1a inlägget sedan åratal

Ja, i år har det faktiskt börjat att röra på sig en del.

Kommer ihåg ditt nick. Kom Dahlsjö att ta efternamnet Johansson, eller med en annan stavning, så bör det gå att få det bekräftat från den nederländska folkbokföringen. Avled han 1998 så måste myndigheterna där fått reda på det. Efter ca 30 år i landet lär han ha erhållit ett BSN-nummer tycker man. Har svårt att tänka mig att Dahlsjö skulle ha kunnat gå under radarn under alla dessa år.

I stort sett kan man nog anse det som "uppklarat" men med fortsatta många frågetecken. De flesta av uppgifterna är tyvärr inte bekräftade. Vad som kom att hända de tre försvunna efter den 29 jul 1965 vet vi inte med säkerhet men det lutar åt att Dahlsjö hamnade i Rotterdam, Kjell-Åke återvände till Sverige och Gay blev avrättad och begravd vid ett nybygge i början av augusti 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-01 kl. 20:29.
Citera
2020-08-02, 13:08
Medlem
RFTs avatar
Nybygge...
Går det att precisera? Har dina uppgiftslämnare något att meddela ang typ av nybygge?
Bostadshus?
Kontorsbyggnad?
Industri?
Väg/gata?
Järnväg?
Köpcentrum?
Idrottsanläggning?

Rent allmänt kan det väl vara troligt att så skett. Möjligheten att efter arbetstid olovligen ta sig in på byggen, var större förr än nu, det vet jag av erfarenhet.
Samtidigt måste man kalkylera med att det nog innebar ett visst mått av arbete (och kunskap?) för att begrava en kropp på ett sådant sätt att den inte riskerade att bli upptäckt när grävmaskiner etc satte igång dagen efter den för G ödesdigra natten. Din uppfattning Skaraborg2 är alltså att han bragts om livet på en plats och sedan fraktats till sin sista vila, som hel kropp eller i delar.
Senast redigerad av RFT 2020-08-02 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in