2020-08-01, 20:56
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hur kommer du fram till det?
Ett liv, bör det vara kvalitet och eller räcker det med att bo på en soptipp?
Naturligtvis ska vi se till att alla barn har rätt till en viss levnadsstandard.
Jag har lite svårt att komma på några barn i Sveriges historia, som har bott på en soptipp.
Citera
2020-08-01, 20:56
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Edit:

Men alla är inte som du. Vissa är känsliga.

Min moster hade två missfall. De begravde hon och gick till deras gravar hela livet.

Människor är olika.
Vi fick ett som klunsade ner i toan.
Det slemhögen fanns det inget intresse av att gräva fram. 2 dl blod och en halv dl av något snigelartat.
Lika trevlig som en moderkaka.
Citera
2020-08-01, 21:12
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Edit:

Men alla är inte som du. Vissa är känsliga.

Min moster hade två missfall. De begravde hon och gick till deras gravar hela livet.

Människor är olika.
Jag respekterar den känslan, jag gissar de hade gått lite längre än våra. Vi var också nedslagna efter nummer tre, men mest för att det inte funkade, vi hade inte sagt*några namn" på embryona. Inga känslor för just de som försvann.

De blodslafdiga var inget att begrava. De var ju inget liv än.
Citera
2020-08-01, 21:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Aborter kan mycket väl leda till lidande också.

Det kan ju vara en bra lösning i många fall.
Men oftast till lättnad.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1192/FULLTEXT01.pdf&ved=2ahUKEwjg5vbxzvrqAhUOmYsKHSlpDu 8QFjABegQIZRAG&usg=AOvVaw0GDc030NgrJugqQzv5FBX_
Citera
2020-08-01, 21:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jaså? Jag ser sällan frågor i svart eller vitt.

Varför måste det vara hej vilt abort, ju fler desto bättre, det kvittar liksom... det är bara parasiterande cellklumpar ändå om de inte är önskade... mot en bild som liknar Francos Spanien som du och Merapi målar upp som den enda motkraften.

Finns det då inget mellan dessa båda dikeskörningar?
Nu anser ju jag att våra abortlagstiftning är bra.
Du anser väl inte den ligga i diket ?
Under viss tid har kvinnan fritt val.
Vill du ha obligatorisk samtalsterapi för övertalning om att föda, som en del religiösa grupper vill.
Citera
2020-08-01, 21:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
"Rätta till"??
Rätta till VAD?
Det har blivit ett Barn!
Det är inget fel!

Jag hade fetat för att visa att vissa "vuxna" människor anser att någon har begått något fel pga att en graviditet uppstod och inte "tog bort" barnet.....
Hur vill du bestraffa den som gör abort?
Citera
2020-08-01, 21:24
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Rätten till abort gör att kvinnan bestämmer allting. Mannen har ingen rätt att förhindra att hans barn dör.
Ska han kunna kräva att kvinnan föder hans barn.?
Ska den rätten vara hans och övertrumfa kvinnan?
Citera
2020-08-01, 21:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du skriver så mycket förvirrat strunt bitvis så hälften vore nog.

Olika samhällen har div. moralkoder....dvs sociala "regelverk" för vad som anses vara ok eller inte ok.
Vissa av dessa är mer allmängiltiga ( dvs självklara och mycket gamla, ex. du ska inte kuta runt och mörda andra människor utan orsak)
Andra är mer osäkra och varierar från samhälle till samhälle, ex. kvinnor ska underordnas män.

Våra lagar baseras på sitt samhälles,- sin tids moral.

ex. de flesta samhä'llen har staff för mord...men alla har ex. itne straff för våldtäkt, eller misshandel eller våld, tvång, hot, trakasserande, diskriminering, förtryck etc av kvinnor.....eftersom vissa nu anser att det är moraliskt riktigt av män att straffa kvinnor om de tycker att dessa beter sig "fel". ex vill ha sex på sina egna villkor, med någon de själva vill ha sex med.

En Fritzl i land X kanske itne ens upptäcks, eftersom att ha sin dotter inlåst i en källare ses på som "mer eller mindre "normalt".
medan Fritzl i Sverige förr eller senare åker dit. Och dessutom blir mycket illa sedd.

Så nej juridiska lagar ändras pga av att moralen ändras som i sin tur beror på saker som upplysning, kunskap, ideologi och aktiv politik, och visst även ibland teknik.

Det tycks mig som att Du blandar ihop moral med kultur. Kultur är i regel en viktigare förklaring till hur politiken stiftar lagar än vad moralen är. Sverige är ett tydligt, men ledsamt uttryck för detta.

Citat:
Massa saker "kan bli"/ kan komma att ske" i en framtid....betyder därför inte att man just därför MÅSTE låta dessa saker ske.

Nä men jsut FÖR att det sker i kvinnors kroppar så är det ju oerhört bekvämt för vissa ( läs män som du ex) att lägga hela ansvaret på kivnnor.
Det är den "andra" som åker dit....va SKÖNT! slipper jag ta ansvar för något med saken överhuvudtaget, jag kan bara sitta här och KRÄVAS att "andra" ska åka dit för allting, parallelet som jag gör allt, och tjatar hål i huvudet på "andra" för att få sex.

Oerhört bekvämt.

Så länge män just INTE bär barn i sina kroppar så ska de heller inte ha något att säga i saken.
Lika lite som kivnnor ska ha ett skit att göra i saken vad du män gör med sina testiklar.
DÄR lite ny moral för dig....

Istället för det sedvanliga patriarkala du kör med...att män ÄGER kivnnor inkl. deras livmödrar att bossa över.

Feministpladder! Det handlar om ansvar, som i detta fall män inte kan ta.

Citat:
Kära du, Schweiz är känt för sin konservatism.
Du har tjog av dreglande små jhögerextremister på andra forum som ständigt drar upp just Schweiz som sin "beacon". Så bara lägg ner.

He he! Söta Du, Schweiz största parti är FDP Liberalerna. Olika aspekter av liberalism, t ex marknadsekonomi och individuell autonomi, har under tämligen lång tid varit bärande i schweiziskt politiskt liv. Som i alla fungerande samhälle finns så klart också en betydande konservativ ådra, men den är inte dominerande.

Citat:
haha, jo det är just DU som ständigt sitter här och blir påkommen med att anse att vissa ska värderas högre än andra och att de tinte finns något som heter "allas lika värde".

Det är ju ex. du som seriöst hr skrivit att det är vansinnigt fel at tabortera SVENSKA foster.. du vet av den rätta SVENSKA kallibern.
medan andra folk gärna får aboprtera sina. För det är ju skitsamma, inget du behöver bry dig om.

Där skiner ditt extremnationalistiska , rasistiska igenom bakom din afloksler av:

Rädda BARN!!!

Jag har aldrig påstått att alla skall värderas lika - det jag påstår är att det ofödda barnet (zygoten/embryot/fostret) såsom varande mänskligt liv inte är värdelöst och inte får behandlas vårdslöst.

Citat:
Och stämmer detta Uven?

Är preventivmedel ex, gammalt? är skolgång för alla gammalt? demokrati?
mediciner?

Finns åtskiligt som rent objektivt är bra saker som är nytt.

Så klart det stämmer:
https://www.tekniskamuseet.se/lar-dig-mer/100-innovationer/preventivmedel/
https://historiesajten.se/handelser2.asp?id=20
Folkförsamlingar - hos oss kallat ting - har funnits i över 1000 år: https://varldenshistoria.se/civilisationer/vikingar/hur-var-kvinnans-stallning-under-vikingatiden
https://www.doktorn.com/artikel/medicinhistoria-galenos-%E2%80%93-antikens-medicin/

Citat:
Du menar inga andra folk har haft "omsorg" om sina djur?

Ja tjena du....
jag tror i princip alla folk som någonsin börjat ha boskap eller hästar eller djur i närheten har älskat dessa in absurdum.

Det går ex. inte leva med en häst, katt, eller hund utan att bli kär om man är socialt normalbegåvad.
samma med kivnnors starka ställning, och ansvrsfullhet och hårt arbetande....alla dessa värderingar finns även på andr apaltser.....Sverig eär inte alls unikt därvidlag.
Vi är tom mycket sämre inom allt detta jämfört med många andra folkgrupper....

Amerikaner ex. arbetar mycket hårdare än vi idag. Vissa av dem har ju tom trippla arbeten , och ingen semester!
Det finns matriarkat , eller matriakat-liknande samhällen i denna värld....de lär respktera sina kvinnor avsevärt mer än vad vi ens gör idag i Sverige.
och hög moral gällande ansvar kan du finna överallt...Japaner ex. extremt ansvarstagande, tom till den grad att de dör på kuppen...

Återigen....Det finns INGEN värdering som är enkom svensk....Det som är svenskt är mixen av värderingar och vad som prioriteras för stunden i just vårt samhälle.

Att något är kännetecknande, typiskt, för ett land, folk etc betyder ingalunda att det är unikt. Detta är ett vanligt felslut som görs av vänsterstollar. Ett exempel: det är kännetecknande för svenskar att vi ofta pratar om vädret, beroende på att vädret här växlar och har stor betydelse för både ekonomi och kultur. Av detta följer inte att man inte pratar om väder någon annanstans på jorden, men lika fullt är det kännetecknande för svenskar.
Citera
2020-08-01, 21:30
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Naturligtvis ska vi se till att alla barn har rätt till en viss levnadsstandard.
Jag har lite svårt att komma på några barn i Sveriges historia, som har bott på en soptipp.
Vi har haft romer, resande, samer fick nöja dig med de sämsta jobben som att slakta hästar.

Alla ansågs mindervärdiga människor.
Tuberkulosen i statarlängorna

Där ett barn till blir mindre mat åt de andra.
Då kan man sälja barnen till sexindustrin i Bangkok
Citera
2020-08-01, 21:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Mina resonemang är inte alls märkliga Uven.... Jag lägger inte "okärnkbarheten" hos liv på den plats där du lägger den. That's it.

Och därför lägger jag inget sådan värde av okränkbarhet hos en zygot, oavsett art, som jag gör vid ett liv, oavsett art, som är utvecklat med de förmågor den art nu bär.

Och i det ljuset så är definitivt en tigerhona ( speciellt om hon har ungar också) mer "okärnkbar" än en mänsklig zygot. Ja. Av exakt samma skäl som ajg anser att ett fött barn är mer värt än en mänsklig zygot.

Inte krångligare än så faktiskt.

Vidare så ja, jag är ganska äcklad av mänsklighetens ego, självgodhet och ständiga prioriteringar av sig självt och sitt "värde", så jag har vissa tvivel om att arten människa faktiskt bör värderas högre än allt annat hela tiden. jag tycker nog inte det. och jag är rätt övertyugad om att resten av planetens tusentlas arter och liv är böjda att hålla med.

Men vissa vill ju gärna kludda ner bilden så mycket som möjligt...

Ja, Du tycker litet olika saker, utan något vidare system. Dina ställningstaganden blir som det känslomässigt passar Dig för tillfället. Det står Dig så klart fritt att önska upphävda allehanda deklarationer och konventioner om mänskliga rättigheter, jag är inte så imponerad av dessa heller, men säg det då. Tänk igenom Ditt värderingsystem så Du vet varför Du tror att Du tycker som Du gör.
Citera
2020-08-01, 21:54
Medlem
Citat:
Hur vill du bestraffa den som gör abort?
Frågan är ju först och främst VEM "gör" aborten?
VEM Propsar på att döda fostret, det nya människolivet?
Det är ju definitivt inte alltid den gravida kvinnan.....
Sedan, VEM utför dödandet av den lilla människan?
Kvinnan själv?
En läkare?
BARNMorska..... ?
HUR sker dödandet?
Med en tablett som den gravida kvinnan sväljer och som gör att näringen till fostret blockeras och fostret därför "svälter ihjäl" inom två dygn?
Med ett instrument som "skrapar ut" och delar det levande fostret inuti livmodern?
Med en stark sug som "dammsuger" ut fostret och fosterhinnor och moderkakan ur livmodern?
Idag tror jag att de i regel alltid ger en dos av det medel som bryter ner den livsuppehållande näringen till fostret först, för att "vara säker" på att fostret dött innan man "plockar" ut det ur livmodern.
Dock funkar det där medlet inte alltid helt och ett längre utvecklat foster kan ännu leva en stund när man ska ta "bort" det.
Sedan kan kvinnan få tabletter där nere för att få värkar och "föda ut" fostret hemma eller på patienthotellet eller sövas en stund i en gynstol medan en Läkare suger ut eller skrapar ut Fostret ur hennes Livmoder under tiden.
Denna slängs sedan i en hink kallat Avfall.

Well, jag tycker att det är den som ger det dödande medlet som gör fel mest här.
Men alla är aktiva på olika sätt.
Varför dödar vi barn i Livmodern?

Något slags straff ska vi ha.
Ska vi säga att vi straffar de som utför dödandet?
I USA är det ju business att driva abortkliniker.
De tycker jag ska bort.
Alltså de ska inte bli rika på att döda barn.
Citera
2020-08-01, 22:15
Medlem
Citat:
Nu anser ju jag att våra abortlagstiftning är bra.
Du anser väl inte den ligga i diket ?
Under viss tid har kvinnan fritt val.
Vill du ha obligatorisk samtalsterapi för övertalning om att föda, som en del religiösa grupper vill.

Jag anser synen på att aborter kvittar, att det är en skitsak. Att se livets början som en meningslös cellklump utan nytta är absurt.

Jag har förklarat var jag står och vartåt vi behöver syfta. Finns ingen anledning att upprepa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in