2020-07-08, 12:43
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Flashback har ju historiskt varit ett skämt när det gäller transparens. I princip inga ändringar sker år till år, men nu när Swish och Bankgiro finns som alternativ kommer admin med en lång lista grejer han vill ändra. Forumet har känts som ett tidigt 2000-tals forum i flera år nu. I alla fall jag skulle vilja se var pengarna går, och vad de tidigare har gått till, när så lite ändras.

Kanske för att forumets format är precis som många användare vill ha det? Jag vill att man lägger pengarna på servrar och säkerhet, inte ett nytt forumformat med facebook-utseende.
Citera
2020-07-08, 13:32
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Jag tycker Flashback tekniskt sett fungerar bra som diskussionsforum. Man behöver inte ändra på något bara för ändrandets egen skull.

Det intressanta nu är varför Axelsson känner sig nödgad att tigga pengar. Annonserandet minskar. Visst. Men vilket seriöst företag vill annonsera här?
Det jag tänkte mest på var väl följande:
Problem med tidszonsskiftet varje år
Länka till saker fungerar tvärtemot andra sidor, vilket är skrattretande: https://www.flashback.org/
Verkar inte gå att blockera användare
^ Följande problem förekommer här på Flashback, men har inte gjort det på någon annan sida jag varit inne på. Det finns en anledning till att Reddit och liknande totalt kör över Flashback, helt enkelt. De övriga lägger till nya funktioner, Flashback står stilla.

Andra underliga saker inkluderar:
Loggan är en katt som röker hasch och sen kliar sig admin i hårbotten om varför de inte får annonsörer
Sidan blev hackad och inget märktes av det: (FB) Flashback Konton På Vift - Flashforward säger sig ha 10000+ användares FB lösenord. (FB) Hur RG kan ha deanonymiserat Flashback-användare
Sidan hade undermålig säkerhet en längre tid: (FB) Flashback har horribel säkerhet - varför?
Absolut ingen typ av utskick från admin, som ofta försvinner i flera månader utan ett ljud, om hur läget på Flashback står till, vilka nyheter har vi att väntas, osv. Enbart när Flashback verkar döende bemödar sig admin regelbundet skriva något.
Forum kastas om hej som vilt, oftast helt utan någon typ av diskussion. Fildelning ligger numera under ÖDIT trots att det varit en egen sektion väldigt länge, t.ex.
Senast redigerad av salxar 2020-07-08 kl. 13:34.
Citera
2020-07-09, 11:24
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Det finns en anledning till att Reddit och liknande totalt kör över Flashback, helt enkelt. De övriga lägger till nya funktioner, Flashback står stilla.

Fast Reddit och Flashback är två helt olika produkter. På samma sätt som Facebook och Flashback är helt olika produkter. De har helt olika syfte. Reddit förvärvades 2006 av Condé Nast, som bl.a. äger titlar som Vogue, Vanity Fair och Wired. De har helt andra ekonomiska resurser än Flashback, och har ett helt annat syfte än Flashback.

Här är några exempel på artiklar som skrivits om Reddit de senaste dagarna:

Reddit bans 2,000 communities in major censorship action
https://www.wsws.org/en/articles/2020/07/02/redd-j02.html

Reddit, Acting Against Hate Speech, Bans ‘The_Donald’ Subreddit
https://www.nytimes.com/2020/06/29/technology/reddit-hate-speech.html

Varför tror du vissa nu lämnat Reddit, och istället börjat använda Ruqqus?

(FB) Tråden om Ruqqus - som Reddit fast utan censur

Flashback har till syfte att värna om yttrandefriheten. Något sådant syfte finns inte med Reddit. Vilket inte är någon kritik mot Reddit. Men det blir missvisande att jämföra sidorna. På Flashback är medlemmarna anonyma. Vilket du aldrig är på Reddit.

https://www.redditinc.com/policies/guidelines-for-law-enforcement

Reddit tillför massor av bra saker. På samma sätt som Twitter, Facebook eller Flashback tillför massor. Att Flashback inte har samma ekonomiska muskler som övriga aktörer beror på att vi tillåter en debatt som på andra platser är förbjuden.

Flashback är något mycket unikt. Enligt vissa är vi unikt dåliga. Enligt andra är vi unikt bra. Men du hittar ingen annan plats på nätet som är som Flashback. Om du vill förstå varför vi inte har större inkomster så måste du förstå produkten. Vi är inte 4chan, GAB eller Reddit. Dessa har få likheter med Flashback.

Genom att aktivt försvara yttrandefriheten på det sätt som vi gör, och inte godtyckligt kastar ut de med fel åsikter, så försätter vi oss själva i den här situationen. Vi har valt mindre intäkter, för att kunna erbjuda högre takhöjd i debatten. Vi trodde innan att vi kunde göra det utan att fråga användarna om hjälp. Men vi hade fel. Ska bli intressant att se hur det går för Facebook nu när annonsörerna agerar påtryckning. För något år sedan agerade konsensuspolisen påtryckning mot Google, och där lyckades man få Google att censurera mer. Nu är det Facebooks tur. Eftersom vi inte lyssnar på dessa påtryckningar, så får vi nu leva med konsekvenserna. Vilket enligt mig är bättre än alternativet.

admin
Citera
2020-07-09, 12:07
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Ska bli intressant att se hur det går för Facebook nu när annonsörerna agerar påtryckning. För något år sedan agerade konsensuspolisen påtryckning mot Google, och där lyckades man få Google att censurera mer. Nu är det Facebooks tur.

Letade även fram några länkar, med exempel på vad jag uppmärksammade i mitt tidigare inlägg.

Vi kan börja med Google. För två år sedan krävde Expressen på ledarplats att Google skulle börja censurera sina sökresultat.
"Det finns ingen motsättning mellan att stå upp för yttrandefriheten och att kritisera hur Google missbrukar sin ställning."

Google kan inte smita från sitt ansvar längre
https://www.expressen.se/ledare/google-kan-inte-smita-fran-sitt-ansvar-langre/
De var inte ensamma om dessa krav. Idag, två år senare, går Google knappt att använda som sökmotor. Vill man hittas något så är inte längre Google din vän. Bra jobbat! Här är ytterligare en artikel i Expressen:
"Men nu tvingas Google krishantera efter hot om annonsbojkott och hård kritik om hur man hjälper till att sprida material som präglas av hat, antisemitism eller som till och med kan innehålla brottslighet."

Nazistjägarna vill utreda Google för antisemitiskt innehåll i söktjänsten
https://www.expressen.se/nyheter/qs/nazistjagarna-vill-utreda-google-for-antisemitiskt-innehall/
Men även Facebook kritiserades. Här i en artikel i Aftonbladet:
"Nätjättar som Google och Facebook håller käft och duckar. De jagar stålar och pissar på moralen."

Google och Facebook jagar stålar och pissar på moralen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/8w0W9d/google-och-facebook-jagar-stalar-och-pissar-pa-moralen
Nu bojkottar företagen Facebook. Deras krav? Mer censur.
"Hundratals företag bojkottar Facebook som annonsplattform. Syftet är att stoppa hatiskt innehåll – men företagen gör det inte bara av ren godhet. De bakomliggande motiven handlar även om egen vinning, enligt marknadsföringsexperten Eva Ossiansson."

Expert: De bojkottar Facebook för egen vinning (betalvägg)
https://www.sydsvenskan.se/2020-07-04/expert-de-bojkottar-facebook-for-egen-vinning
Jag använder inte Facebook, och det finns andra sökmotorer än Google, Men detta är vad som händer ifall ingen protesterar. Ifall alla bara skriker, och kräver mer censur. Så glöm Flashback för en sekund, och fundera på vad som händer just nu. På plattformar som Twitter, GAB och Reddit. Om ni anser det oviktigt ifall Flashback försvinner, så bör ni fundera på vad som är alternativet. Om ni vill starta en friare plattform, så bör ni börja planera redan nu. För annars lär det bli väldigt tyst ifall Flashback försvinner. Och nej, det finns inga planer på att lägga ner Flashback.

Jag önskar att det fanns fler sidor som Flashback. Att det fanns fler som kämpade för att motarbeta den svenska konsensuskulturen. Att sträva efter konsensus är bara hälsosamt så länge man även uppmuntras att få tycka annorlunda. Och det senare är det alldeles för få som gör.

admin
Citera
2020-07-22, 21:03
Medlem
Skulle gladeligen donera ,om man höjde nivån på vissa Mods, att vissa har en agenda är väl ingen som sätter emot,och kanske en lite kontroll/överblick istället för att skydda dom med näbbar och klor
Då hade jag gladeligen donerat månadsvis.
Varning nu ,ok!
Citera
2020-07-23, 07:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
att vissa har en agenda är väl ingen som sätter emot

Jo, jag. Definitivt.
Citera
2020-07-25, 14:29
Medlem
fejsetnr1s avatar
Satte precis in en liten slant med Swish då jag har haft dyr semester med massa onödiga köp..men lite är bättre än inget,, Har inte donerat på ett par månader så dags nu.. Typ så tänkte jag..kan man köpa massa öl o njuta samt läsa här kan man fan donera oxå...Kanske bara ja som tänker så ?? Ha ett underbart (under) Liv o lev väl och njut av livet det är fan så kort,,,,
Citera
2020-08-01, 02:56
Medlem
systems avatar
Mina månatliga donationer ligger på paus efter en - i mitt tycke - obefogad varning från en skitnödig mod. Såklart kommer jag öppna plånboken igen, men inte ännu.

Faktiskt tycker jag donationsmetoden är bra. Gillar man forat så betalar man. Gillar man det inte så låter man bli.
Citera
2020-08-01, 05:50
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fejsetnr1
Satte precis in en liten slant med Swish då jag har haft dyr semester med massa onödiga köp..men lite är bättre än inget,, Har inte donerat på ett par månader så dags nu.. Typ så tänkte jag..kan man köpa massa öl o njuta samt läsa här kan man fan donera oxå...Kanske bara ja som tänker så ?? Ha ett underbart (under) Liv o lev väl och njut av livet det är fan så kort,,,,
Jag tänker likadant. Om jag kan offra på onödig dyr kaffe/kaka på espresso house eller ta en dyr öl, så kan jag lika bra slänga över en slant på forumet. Vilket jag har gjort, inte mycket men många bäckar små....

Sedan vad Admin gör av med pengarna det skiter jag i, för det är upp till honom. Jag gillade swish metoden .... Så får han en inkomst, jag får en billigt nöje på vara här på forumet.
Citera
2020-08-07, 13:12
Medlem
Citat:
Inte ett öre från mig, vare sig via Swish eller Bankgiro, innan det finns total transparens om vad pengarna används till och varför och hur mycket som donerats. Jag har ingen lust att finansiera Axelssons semesterfirande med mina pengar.

Jag hoppas mina donationer går till Axelssons semester, det är han värd.

Har du samma krav när du t ex köper en pizza, inget ska gå till att finansiera semester för ägaren?
Citera
2020-08-07, 15:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Inte ett öre från mig, vare sig via Swish eller Bankgiro, innan det finns total transparens om vad pengarna används till och varför och hur mycket som donerats. Jag har ingen lust att finansiera Axelssons semesterfirande med mina pengar.

Du tänker likadant när du köper en öl i en bar?

Du ska veta exakt vad pengarna går till?
Citera
2020-08-08, 06:45
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du tänker likadant när du köper en öl i en bar?

Du ska veta exakt vad pengarna går till?

Eftrsom du tycker att skälen till att inte donera är topic måste jag fråga.
Tycker du verligen att den lilla designfrågan är viktigare än att få veta vad pengarna används till?

Snåljåp!

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Donationer, fine. Skulle införts för länge sedan, men bort med den gula färgen. Inte ens forumreglerna tydliggörs så. Enkom den gula färgen gör att jag drar mig från att donera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in