2014-09-10, 20:11
Medlem
.Chloes avatar
(eller hur man kan göra det i allmänhet)

Hej,

Ingen av er har säkert missat nyheten om att RG gått ut med att de har tillgång till delar av Flashbacks databas. Eftersom Admin påstår att ingen data har stulits så blir det ord mot ord, men jag tänkte skriva ett inlägg om hur man kan deanonymisera användare oavsett forum, men jag tar Flashback som exempel. Givetvis är detta enbart spekulationer men jag kommer med ett fungerande PoC. I denna tråd kan vi diskutera hur det kan ha skett till.

Först behöver man massor med mailadresser, alltså verkligen många. Miljontals. Att skaffa dessa är mycket enklare än vad ni skulle tro, faktum är att mailadresser ofta är publik info, så allt du behöver göra är att scrapa Google i några timmar så har du 100.000 svenska mailadresser. Även om de inte är publika så kan du skaffa miljoner från databasdumpar, exempel så har jag delat ut en dump med över en miljon mailadresser tillhörande klartextlösenord: (FB) Samling av hackade lösenord/användarnamn (Sammanfogad) - Och tro mig när jag säger att jag har miljoner med mailadresser som jag inte publicerat. Ett nyare exempel är ju detta: (FB) 4.929.090 Google/Gmail lösenord läckta - Och glöm för tusan inte mina 12 miljoner mailadresser tillhörande lösenord: (FB) "Jag efterlyser en databasdump av specifik sida" - Bara publicerade dumpar tillåtna

Kontentan är att skaffa mailadresser är enkelt. Att skaffa si så där 30-50 miljoner mailadresser är absolut inga problem, men hur man ska använda dem är lite knepigare. Så hur verifierar man mailadresserna?

Genom lösenordsåterställningsfunktionen! Ni vet om man glömt sitt lösenord så anger man sin email och sedan får man ett mail med en länk som låter dig byta lösenord. Om man anger en felaktig email så kommer systemet ofta svara att det inte finns någon sådan i databasen.

Flashbacks funktionen säger till om emailen inte finns i databasen, så här står det:
Citat:
Du har inte angivet en e-postadress som vi känner igen. Var vänlig och försök igen eller kontakta den webbansvarige.
Och värst av allt är att man har hur många försök på sig att ange en email.

Nedan för ett ett mycket simpelt bash-skript som löser mailadresser ifrån en lista och kollar hur Flashback reagerar. Spara all output i en fil och sök efter de som fanns i listan genom att använda omvänd match (grep -v "Du har inte)"
[PHP]#!/bin/bash

while read l
do
test=$(curl --silent -d "email="$l"&s=&do=emailpassword" "https://www.flashback.org/login.php?do=lostpw" | grep -o 'Du har inte')
echo $l "-" $test
done <google.txt[/PHP]

Verklig statistik
Jag testade på 30.000 utländska mailadresser och fick lite mer än 70 träffar. Jag testade på 10.000 svenska mailadresser och fick lite mer än 1100 träffar..

Jag vågar påstå att jag får 10% träffar per svensk databasdump. Det betyder att 10.000 mailadresser genererar 1000 mailadresser som tillhör en Flashback-användare. Har man lösenord så vågar jag påstå att 30% har samma lösen till sin mail som till sitt Flashback-konto. har man tillgång till mailen så är hela Flashback-kontot inklusive din anonymitet krossad.

Bevis: https://i.imgur.com/OIlqBc9.png (jag kommer inte dela med mig då jag kommer åka på 1.06)

Andra deanonymiseringsmetoder
Skicka spammejl till de mailadresser som finns på Flashback, gör det legit och hoppas på det bästa! Då har du skaffat en IP-adress.

Många av dem har samma mail på facebook så det är bara till att välja lösenordsåterställningsfunktionen där också så kommer det fullständiga namnet med. Faktum är att man kan söka efter folk med deras mailadress, det gör du så här: https://www.facebook.com/search/results/?q=email

Googla på mailadressen och hoppas på ett namn. Att koppla användarnamn till en mail är fortfarande rätt svårt, men så länge samma användare har samma alias på en annan sida så är det absolut möjligt. Många har användarnamnet eller sitt riktiga namn i mejladressen(ja, jag hittade ett par användare på detta sätt).

Slutsats
Jag har genom denna metod visat hur man kan få miljoner med mailadresser att bli verifierade att de tillhör någon på Flashback. Enligt mina beräkningar så kan man få reda på ungefär 100.000 mailadresser och ungefär 60% av dessa går att koppla till ett riktigt namn.

---------------- Tips för att hålla er anonyma ----------------
  • Bytt lösenord!
  • Ha en email som du BARA har till Flashback
  • Ha ett unikt användarnamn(ha inte samma överallt)

---------------- Diskussionsunderlag ----------------

Vad tror ni om ovanstående metod, deanonymiserar den i en stor skala?
Vilka fler metoder kan man använda i kombination med ovanstående?
Citera
2014-09-10, 20:29
Medlem
Nice guide! Flashback har en länk med som man kan använda för att kolla om ett användarnamn existerar eller inte. Jag vet inte hur effektivt det skulle vara men man kan potentiellt ta namnet i emailet och kolla om det är ett användarnamn. T.ex

Myusername@gmail.com

eller så kan man skrapa användare och köra det via en Social Media Finder. Jag har ett verktyg som jag konstruerade i PHP för att kunna de-anonymisera användare på nätet och det har hänt ett par gånger att den har faktiskt fått det fulla namnet på personen genom bara användarnamnet så jag tror garanterat att det skulle funka på en del Flashback användare
Citera
2014-09-10, 20:32
Medlem
tlcswes avatar
Ännu en anledning till att ta bort krav för att ha e-mail.
Man kan tycka att folk får skylla sig själv, men FB borde ändå göra vad dem kan.
Citera
2014-09-10, 20:32
Medlem
Aciess avatar
Är det inte lättare att man pungar ut pengar till en admin som läcker hela skiten med loggar på ip adresser, sen så känner RG, expressen, expo någon/några på skanova alternativt telia/tre/bbb etc och matchar ip med vem som äger abbonemanget.

Rakt av pang boom, klart.
Citera
2014-09-10, 20:40
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
(Har man lösenord så vågar jag påstå att 30% har samma lösen till sin mail som till sitt Flashback-konto. har man tillgång till mailen så är hela Flashback-kontot inklusive din anonymitet krossad.

Ja, med det lilla förbehållet att man måste ha tillgång till mailen. Det är ju det som är det stora kruxet.

Det enda din metod kan ta reda på är mail-adresser som är registrerade på Flashback. Du kommer varken åt kontona eller kan koppla mailadresserna till en vissa användare på Flashback. Så även om du hittar jimmie.akesson@sverigedemokraterna.se, får du inte ut någonting av det. Verkar helt meningslöst.

Eller missar jag något?
Citera
2014-09-10, 20:42
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Ja, med det lilla förbehållet att man måste ha tillgång till mailen. Det är ju det som är det stora kruxet.

Det enda din metod kan ta reda på är mail-adresser som är registrerade på Flashback. Du kommer varken åt kontona eller kan koppla mailadresserna till en vissa användare på Flashback. Så även om du hittar jimmie.akesson@sverigedemokraterna.se, får du inte ut någonting av det. Verkar helt meningslöst.

Eller missar jag något?
Har man samma lösenord på flera sajter som så många har så kan det mycket väl vara så att en av dessa sajter fått sin databas hackad, och att lösenordet samt mailen är offentliggjorda.
Citera
2014-09-10, 20:42
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Eller missar jag något?
Nja, jag nämde att jag har lösenord tillsammans med varje mailadress och är man dum nog att använda samma lösenord lite överallt så är risken stor att ditt Flashback-konto även blir stulet.

Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Är det inte lättare att man pungar ut pengar till en admin som läcker hela skiten med loggar på ip adresser, sen så känner RG, expressen, expo någon/några på skanova alternativt telia/tre/bbb etc och matchar ip med vem som äger abbonemanget.
Mjo, enklare vetifan, men det är en metod som inte kan bevisas.
Citera
2014-09-10, 20:46
Medlem
Lajtels avatar
Citat:

Eller missar jag något?

Du missar att TS länkar till olika databaser som innehåller både mailadresser och lösenord.
Citera
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acies

Rakt av pang boom, klart.

Citat:
Nja, jag nämde att jag har lösenord tillsammans med varje mailadress och är man dum nog att använda samma lösenord lite överallt så är risken stor att ditt Flashback-konto även blir stulet.

Mjo, enklare vetifan, men det är en metod som inte kan bevisas.
Kan lova att det är enklare att fysiskt gå från dator till dator över hela världen och försöka hitta rätt server än att muta våra admins. Garanterat.
Citera
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:

Genom lösenordsåterställningsfunktionen! Ni vet om man glömt sitt lösenord så anger man sin email och sedan får man ett mail med en länk som låter dig byta lösenord. Om man anger en felaktig email så kommer systemet ofta svara att det inte finns någon sådan i databasen.

Flashbackfunktionen säger till om emailen inte finns i databasen, så här står det:
Och värst av allt är att man har hur många försök på sig att ange en email.

Det där (fetade) stämmer väl ändå inte? Nu är det år och dar sedan jag använde den men vad jag minns så är det ett begränsat antal försök man har.
Citera
2014-09-10, 20:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Ännu en anledning till att ta bort krav för att ha e-mail.
Man kan tycka att folk får skylla sig själv, men FB borde ändå göra vad dem kan.

Men är det verkligen ett krav (utom vid registreringen)?

Och det finns för övrigt användare som har "Awaiting email confirmation" som user status. Så det kanske inte ens behövs/behövdes då.
Citera
2014-09-10, 20:49
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Det där (fetade) stämmer väl ändå inte? Nu är det år och dar sedan jag använde den men vad jag minns så är det ett begränsat antal försök man har.
Nix, man har hur många försök på sig som helst att ange en email för återställning. Du kanske blandar ihop det med att ange lösenord? Inte samma sak nämligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in