2020-07-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, men de delar ju inte mänskligt liv. Att hålla livet i största allmänhet heligt är ju mer hindusim än kristendom. Biologin försöker ofta hitta det unika i människan men verkar få det svårare och svårare med det.

Kristendomen skiljer de två åt.

Jag menar att för att hålla en tydlig gränsdragning mot de värsta avarterna i ideologiernas skräckkabinett bör nog det mänskliga livet hållas högst och det behöver nog ske alldeles utan krav på IQ, hög grad av självmedvetande osv.

Jag hamnar naturligtvis i ett etiskt dilemma många gånger med de tankarna, så helt enkelt är det inte.
Liv är inte enbart mänskligt.....liv är liv.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Liv

de enda som gör människor till något "speciellt" är människor.
Och jag tror att nästa ideologiska "språng" i mänsklighetens moral är just detta, att där faktiskt inte finns någon rättighet för människor att skada annat liv för nöjes eller profitens skull.
Citera
2020-07-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Liv är inte enbart mänskligt.....liv är liv.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Liv

de enda som gör människor till något "speciellt" är människor.
Och jag tror att nästa ideologiska "språng" i mänsklighetens moral är just detta, att där faktiskt inte finns någon rättighet för människor att skada annat liv för nöjes eller profitens skull.

Men en Zygot är mänskligt liv? Eller inte?

Hur ser zygotens rättigheter ut i detta great leap forward i moralen?

Där finns så mycket etiska dilemman i ditt uttalande...
Citera
2020-07-30, 18:44
Medlem
Citat:
Men en Zygot är mänskligt liv? Eller inte?

Hur ser zygotens rättigheter ut i detta great leap forward i moralen?

Där finns så mycket etiska dilemman i ditt uttalande...
En zygot är mänskligt liv i ett extremt tidigt utvecklingsstadie, ett stadie som vi inte värderar som "okränkbart".

Att det bär på mänskligt DNA, mänskliga celler, eller! att de håller på att dubblera sig för att i framtiden ev. kunna komma att bli en människa, är inte skäl nog.
Däremot är tillräcklig utveckling ( dvs hjärna ) skäl nog.

Samma som för andras zygoter.

Well du jag finner betydligt större "dilemman" i mina motståndares resonemang.
Citera
2020-07-30, 18:48
Medlem
Citat:
En zygot är mänskligt liv i ett extremt tidigt utvecklingsstadie, ett stadie som vi inte värderar som "okränkbart".

Att det bär på mänskligt DNA, mänskliga celler, eller! att de håller på att dubblera sig för att i framtiden ev. kunna komma att bli en människa, är inte skäl nog.
Däremot är tillräcklig utveckling ( dvs hjärna ) skäl nog.

Samma som för andras zygoter.

Well du jag finner betydligt större "dilemman" i mina motståndares resonemang.

Andra djurs zygoter kan ju inte potentiellt bli en människa.

Jo, jag förstår dina gränsdragningar, men frågan kvarstår:

Citat:

Om zygoten nu är skapad för egen tillfredsställelse och nöje, efter wining&dining, kan man med din moral då ta livet av det?

Jag frågar för kombinationen av att vara vegetarian, mot djurförsök och för aborter är ju inte ovanlig. Men den är delvis obegriplig.
Citera
2020-07-30, 18:56
Medlem
Citat:
Andra djurs zygoter kan ju inte potentiellt bli en människa.

Jo, jag förstår dina gränsdragningar, men frågan kvarstår:

Om zygoten nu är skapad för egen tillfredsställelse och nöje, efter wining&dining, kan man med din moral då ta livet av det?

Jag frågar för kombinationen av att vara vegetarian, mot djurförsök och för aborter är ju inte ovanlig. Men den är delvis obegriplig.
" The great leap" gällde andra arter....eller hur Zigge, alltså behöver det leapet inte innebära några skillnader gällande hur vi behandlar mänskliga zygoter.....eftersom dessa inte är någon annan art.

Att inte vilja skada andra djurarters motsvariga stadier för födda människor, står inte i nån motsatsförhållande till att vara för mänskliga eller andra arters aborter.

VEM av oss är mest förvirrad här?
Senast redigerad av Merapi 2020-07-30 kl. 19:05.
Citera
2020-07-30, 19:06
Medlem
Citat:
Och en parasit är både

1) ett liv och en individ, tom en fullutvecklad individ.
2) med ett EGET VÄRDE.

Ändå ger vi oss rätten att befria oss från att ha en parasit att kalasa på vår energi i våra inälvor?

En mänsklig zygot, embryo eller foster i tidigt skede är ingen fullutvecklad egen individ med samma värde som en levande född människa.
Och vi baserar detta på att i dessa stadier så äger inte foster m.m. de kriterier som vi ger fullvärdiga människor. De kan inte andas, tänka eller känna eller ens tillgodogöra sig av föda själva, eller klara yttre lufttryck ex.

Alla dessa förmågor kräver en fungerande hjärna, och den är inte igång förrän i mitten av grviditeten ungefär.

Deal with it.
Du kallar alltså ett ofött människobarn för en PARASIT.
Says everything about you...

Du är inte ens värdig att diskutera med.
Du anser att fostret har man rätt att döda pga att han eller hon inte har nått full funktion av sina organ ännu då de ännu växer.
Jag anser att det är en skapad människa med all rätt att leva precis som du och jag!
Nej du ska inse att du har en vidrig människosyn och skiter i de mest oskyldiga och försvarslösa som finns!
Vad är problemet?
Att du inte får knulla runt som du vill med främmande män (och kvinnor och djur kanske oxå nuförtiden..) och få "bli av med problem" när du "känner" för det?

Det finns preventivmedel.
Riktigt effektiva sådana också.
Även för fattiga kvinnor finns det att tillgå.
Citera
2020-07-30, 19:06
Medlem
Citat:
" The great leap" gällde andra arter....eller hur Zigge, alltså behöver det leapet inte innebära några skillnader gällande hur vi behandlarmänskliga zygoter.....efter som dessa inte är någon annan art.

Att inte vilja skada andra djurarters motsvariga stadier för födda människor, står inte i nån motsatsförhållande till att vara för mänskliga eller andra arters aborter.

VEM av oss är mest förvirrad här?

Du verkar värdera att djurs liv högre än en zygot.

Det är grejen.

I övrigt inser jag ju att du är ett orakel i moralfrågor som aldrig tvekar eller upplever dilemman. Du vet precis i alla lägen, och mycket bättre än vi andra. Din människosyn är på det viset exemplarisk.

Du är bättre helt enkelt.
Citera
2020-07-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Du kallar alltså ett ofött människobarn för en PARASIT.
Says everything about you...

Du är inte ens värdig att diskutera med.
Du anser att fostret har man rätt att döda pga att han eller hon inte har nått full funktion av sina organ ännu då de ännu växer.
Jag anser att det är en skapad människa med all rätt att leva precis som du och jag!
Nej du ska inse att du har en vidrig människosyn och skiter i de mest oskyldiga och försvarslösa som finns!
Vad är problemet?
Att du inte får knulla runt som du vill med främmande män (och kvinnor och djur kanske oxå nuförtiden..) och få "bli av med problem" när du "känner" för det?

Det finns preventivmedel.
Riktigt effektiva sådana också.
Även för fattiga kvinnor finns det att tillgå.

Nej, de gjorde jag inte....jag påpekade att dina argument för att förbjuda kivnnor göra abort även går att applicera på parasiter.
Och då är ändå¨en parasit oftast i ett fullt utvecklat stdie av sin art.

men, jag märker att du saknar kapacitet för att begripa eller föra nån som helt form av värdig debatt.

Och den av oss två som verkligen byr sig om att just födda människorliv ska få värdiga villkor är jag, itne du.

En värld utan fri aborträtt för kvinnor skulle översvämmas av barn som for direkt illa...och högst troligt dog av svält eller mord, under enormt lidande redan första veckorna....

Men visst... konceptionsögonblick är ju viktigare.
Citera
2020-07-30, 19:36
Medlem
Citat:
Du verkar värdera att djurs liv högre än en zygot.

Det är grejen.

I övrigt inser jag ju att du är ett orakel i moralfrågor som aldrig tvekar eller upplever dilemman. Du vet precis i alla lägen, och mycket bättre än vi andra. Din människosyn är på det viset exemplarisk.

Du är bättre helt enkelt.

jag vä'rderar definitivt ett fullvuxet djur, tom ett träd högre än en zygot ja.

en zygot är en zygot!
DNA och några fåtaliga celler nån minut efter att ett konceptionsögonblick har skett........DET är ALLT en zygot är.

Förklara nu vad det enorma värdet är i detta....plötsligt, när exakt samma saker inte hade något värde utan utan kunde spolas ner i toaletten, minuten innan.

Och är du ens medveten om att x% av alla befruktade äggceller ( dvs zygoter) just spolas ut i toaletten, eftersom de rätt ofta....inte tar fäste i livmoderslemhinnan.

man AHHHH!!!! vi måste genast rädda alla zygoter från vattenverkets filter! Tänk alla sprattlande människoliv som sitter fast där!!!!!!

Sen nej, jag vet inte allt, det jag vilar mina argument på är dock väl genomtänkta tankar....som redan andra har gjort jobbet med.
Citera
2020-07-30, 19:39
Medlem
Citat:
Nej, de gjorde jag inte....jag påpekade att dina argument för att förbjuda kivnnor göra abort även går att applicera på parasiter.
Och då är ändå¨en parasit oftast i ett fullt utvecklat stdie av sin art.

men, jag märker att du saknar kapacitet för att begripa eller föra nån som helt form av värdig debatt.

Och den av oss två som verkligen byr sig om att just födda människorliv ska få värdiga villkor är jag, itne du.

En värld utan fri aborträtt för kvinnor skulle översvämmas av barn som for direkt illa...och högst troligt dog av svält eller mord, under enormt lidande redan första veckorna....

Men visst... konceptionsögonblick är ju viktigare.
Du jämför ju ett MänniskoLiv med en parasit!

Du anser att du ska sätta gränser och avgöra vad som är okej.
Det är inte din uppgift.

Stora skillnaden är förmodligen att jag tror på Gud och du gör inte det.
Då blir det godtyckligt.
Allt efter vad ni kommer fram till är "bäst".
För stunden.

Som sagt finns det andra metoder än att mörda barn i livmodern för att värna om barn, kvinnor, människor.

Nej om vi ändrar vår syn på andra människor och ser till att preventivmedel erbjuds gratis och info om dem till män och kvinnor så behöver vi inte döda våra ofödda.
Citera
2020-07-30, 19:50
Medlem
Citat:
Verkligen?

Vi ska alltså mörda ett fullt utvecklat liv( en kvinna) för att "inte mörda" ett foster?

Briljant logik där.
Nä det var ju det jag inte sa....
Jag menade att om en gravid kvinna skulle dö eller riskera att dö av att bära barnet så måste vi (även vi som inte tycker om fosterdödande) naturligtvis se att det kanske är mer rätt att kvinnan får fortsätta leva än det ofödda barnet.
Men det är också i just sådana situationer jag kan se att det kanske är moraliskt försvarbart att döda ett ofött barn......
Men det är mycket svårt faktiskt.
Och jag hatar inte kvinnor..... Är själv kvinna och fembarnsmor... Jag förstår svårigheten i graviditet, födsel, amning, missfall etc.
Och vad det innebär med ett handikappat barn har jag sett nära... Men att döda?
Förstår det inte.
Citera
2020-07-30, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Du jämför ju ett MänniskoLiv med en parasit!

Du anser att du ska sätta gränser och avgöra vad som är okej.
Det är inte din uppgift.

Stora skillnaden är förmodligen att jag tror på Gud och du gör inte det.
Då blir det godtyckligt.
Allt efter vad ni kommer fram till är "bäst".
För stunden.

Som sagt finns det andra metoder än att mörda barn i livmodern för att värna om barn, kvinnor, människor.

Nej om vi ändrar vår syn på andra människor och ser till att preventivmedel erbjuds gratis och info om dem till män och kvinnor så behöver vi inte döda våra ofödda.

Det är enbart de som kräver abortförbud som kräver gränser för andra.
Allt min sida kräver är att människor ska få lov bestämma detta själva. Alla som vill spara på precis alla sina zygoter har all rätt göra så med "min" politik.

Tänkt på den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in