Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Du har sagt att man inte har ett enda ADE-fall, Jag säger att det vet man inte men det är en av huvudhypoteserna för överreaktionen hos allvarliga COVID19-fall. Och det är en av sakerna som kan gå fel med vaccinerna men att man inte vet det än då inget vaccin är testat i verkligheten där försökspersonerna veterligen utsätts för smitta.
Alltså, varför man inte har något konstaterat ADE-fall är för att man inte vet om man har det. Det är i det här läget inte det samma som att det inte finns några. Tvärtom är man medveten om riskerna och agerar därefter.
Men snälla rara, jag har inte skrivit att man inte har ett enda ADE-fall. Men du kan inte läsa, det är uppenbart.
Vad jag skrivit är att man inte har ett enda DOKUMENTERAT ADE-fall samt att man inte observerat fenomenet i djurförsök på apa. Och det här har jag alltså skrivit upprepade ggr. Men det klarar inte du av att läsa? För du är gravt ointelligent, skulle jag säga. Jag är dessutom helt övertygad om att du inte förstår mekanismen som sådan utan lever på att sitta och googla och kopiera. Jag har redan kommit på dig med att i princip kopiera texter. Och sedan nekar du till det. Du är så pinsam att det finns knappt ord.
För att att återigen adressera frågan:
ADE är en teoretisk möjlighet som i synnerhet vaccinytvecklare tar hänsyn till.
Den främsta orsaken till att de är halvskraja för ADE är - som du kanske googlat dig fram till - antikroppar (även monoklonala sådana) som INTE neutraliserar virus. Det är därför i princip samtliga vaccinutvecklare är noga med att i alla försök kontrollera att immunreponsen innehåller s.k. neutraliserande antikroppar. Om du läser mina tidigare inlägg så har jag i klartext redogjort för att man i försöken på rhesusmakakerna (Oxford) mätte upp neutraliserande antikroppar hos samtliga sex vaccinerade apor. Man
dokumenterade också att inga
tecken på ADE observerades. Det är dock ingen garanti för att ADE inte kan uppstå i människa.
Inget av de försök som pågår i Fas-2 eller senare har ännu uppvisat några
tecken på ADE i någon Fas. Notera att tidiga Fas-1 försök med MERS och SARS avbröts på grund av TECKEN på ADE. Notera ordet
tecken. Det finns således
inget dokumenterat fall där heller.
Det enda man kan är att provocera fram fenomenet in vitro (in the dish) samt i försök på marsvin och katt.
Det skall också nämnas att i listan över vaccinutvecklare (SARS-CoV-2) finns ganska många vaccin där man helt enkelt plockat bort den receptor på antikropparna som binder till makrofager, vilket gör att ADE omöjliggörs helt och hållet.
Som sagt, ADE är något man skall ha respekt för, men det är ännu så länge en rent teoretisk övning och ett fenomen som man inte ens vet om den existerar annat än i ett provrör, och man har grymt bra koll på just detta och lär avbryta omgående vid minsta
tecken på att fenomenet uppstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
ADE är ett fenomen som i kort handlar om att antikroppar hjälper virusets replikering genom att assistera viruset att binda till makrofager.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Det där pappret handlar inte om ADE överhuvudtaget. Det påpekas att det är oklart om fenomenet överhuvudtaget existerar i samband med infektion av SARS-CoV-2. Det är det enda.
Det finns inte ETT dokumenterat fall av ADE i samband med SARS-CoV-2. Inte ETT ENDA.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Det finns INGENTING som talar för att SARS-CoV-2 skulle trigga en ADE. Det har inte ens observerats i något djurförsök på apa. Det har däremot observerats för SARS och MERS, men inte med just det här Coronoviruset.
Återigen: det betyder inte att det inte är något man inte skall ha respekt för (det har man också), men det är som sagt ett teoretiskt fenomen i samband med SARS-CoV-2, inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Nej, det jag uttrycker i klartext är att
det inte finns ETT ENDA dokumenterat fall.
Missade du det? Helt obegripligt då det står i klartext.
Läser man dina inlägg sedan de senaste 4 månaderna framgår det dock helt klart att du TROR att du har svaret som världens forskare väntar på. Och detta utan att överhuvudtaget förstå fenomenet eller nämna att
inte EN ENDA person diagnostiseras med ADE orsakat av SARS-CoV-2. Forskarna har inte heller lyckats provocera fram fenomenet i försöksdjur. Det är en teori, inget annat.
Det betyder naturligtvis inte att man inte skall ta fenomenet på allvar, men du verkar grunda din existens på att tala om ett fenomen som inte ens påvisats.
Just saying...