2020-07-29, 20:30
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ok. Då läste vi inte samma rapport. Den jag läste hade inget om cytokinstormar.
Han har tjafsat om den där rapporten ett tag nu utan att ha en aning om vad den behandlar.

Ingen idé att lägga ned energi på honom, det är mitt tips.
Citera
2020-07-29, 20:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det där pappret handlar inte om ADE överhuvudtaget. Det påpekas att det är oklart om fenomenet överhuvudtaget existerar i samband med infektion av SARS-CoV-2. Det är det enda.

Det finns inte ETT dokumenterat fall av ADE i samband med SARS-CoV-2. Inte ETT ENDA.

Vad du har gjort är att du har googlat efter något som innehåller ADE utan att ha en aning om vad du pratar om.

Du får hitta på något annat att tramsa om. Nolla.
Det är inte utrett varför vissa patienter utvecklar cytokinstormar och dör. ADE är en av hypoteserna.

Men det är ju klart, har du svaret världens forskare väntar på så för all del låt höra!
Citera
2020-07-29, 20:33
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men alltså influensor svåra förkylningar och smittsamma sjukdomar är inget nytt. De har ju existerat bra länge. Men du och en stor del av jordens befolkning har alltså först nu fattat att det inte är helt riskfritt att leva? Ok..
Nej då, jag och de flesta andra har förstått att livet är dödligt.
Som Iron Maiden sjöng: ”as soon as you’re born you’re dying”...

Jag har dock tillräckligt med taskiga erfarenheter av covid i min direkta närhet, de som legat på sjukhus har inte mycket kul att säga om den upplevelsen. Jag avstår gärna, känner mig inte tillräckligt skottsäker för att ta chanser med detta kommunistvirus. Oavsett hur hälsosamt man lever finns det alltid marginaler för förbättringar. Skiten är dock förr eller senare över, jag vill vara med och berätta om denna satans pandemi för mina barnbarn.
Citera
2020-07-29, 20:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är inte utrett varför vissa patienter utvecklar cytokinstormar och dör. ADE är en av hypoteserna.

Men det är ju klart, har du svaret världens forskare väntar på så för all del låt höra!
Nej, det jag uttrycker i klartext är att det inte finns ETT ENDA dokumenterat fall.
Missade du det? Helt obegripligt då det står i klartext.

Läser man dina inlägg sedan de senaste 4 månaderna framgår det dock helt klart att du TROR att du har svaret som världens forskare väntar på. Och detta utan att överhuvudtaget förstå fenomenet eller nämna att inte EN ENDA person diagnostiseras med ADE orsakat av SARS-CoV-2. Forskarna har inte heller lyckats provocera fram fenomenet i försöksdjur. Det är en teori, inget annat.

Det betyder naturligtvis inte att man inte skall ta fenomenet på allvar, men du verkar grunda din existens på att tala om ett fenomen som inte ens påvisats.

Just saying...
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-07-29 kl. 20:44.
Citera
2020-07-29, 20:36
Medlem
gloffgloffs avatar
För några veckor sen va munskydd en omöjlighet

ingen kunde förstå den ekonomiska finessen

att det blir ett samhälle som känns tryggare

och detta är bonus on top

att munskydd minskar smittspridning,

och nu diskuteras inget annat än munskydd i tråden.

Välkommen ifatt resten av världen.
Citera
2020-07-29, 20:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det jag uttrycker i klartext är att det inte finns ETT ENDA dokumenterat fall.
Missade du det? Helt obegripligt då det står i klartext.
Förstår du inte att man inte vet? Man har inget dokumenterat fall av ADE eller något annat som kan förklara varför en del drabbas av en överreaktion av immunförsvaret och dör. Här en artikel i the Nature:

The potential danger of suboptimal antibody responses in COVID-19
Antibody-dependent enhancement

Although antibodies are generally protective and beneficial, the ADE phenomenon is documented for dengue virus and other viruses. In SARS-CoV infection, ADE is mediated by the engagement of Fc receptors (FcRs) expressed on different immune cells, including monocytes, macrophages and B cells5,6. Pre-existing SARS-CoV-specific antibodies may thus promote viral entry into FcR-expressing cells (Fig. 1b). This process is independent of ACE2 expression and endosomal pH and proteases, suggesting distinct cellular pathways of ACE2-mediated and FcR-mediated viral entry6. There is no evidence that ADE facilitates the spread of SARS-CoV in infected hosts. In fact, infection of macrophages through ADE does not result in productive viral replication and shedding7. Instead, internalization of virus–antibody immune complexes can promote inflammation and tissue injury by activating myeloid cells via FcRs5. Virus introduced into the endosome through this pathway will likely engage the RNA-sensing Toll-like receptors (TLRs) TLR3, TLR7 and TLR8 (Fig. 1c). Uptake of SARS-CoV through ADE in macrophages led to elevated production of TNF and IL-6 (ref.5). In mice infected with SARS-CoV, ADE was associated with decreased levels of the anti-inflammatory cytokines IL-10 and TGFβ and increased levels of the pro-inflammatory chemokines CCL2 and CCL3 (ref.8). Furthermore, immunization of non-human primates with a modified vaccinia Ankara (MVA) virus encoding the full-length S protein of SARS-CoV promoted activation of alveolar macrophages, leading to acute lung injury9.
/.../
Concluding remarks

There are now multiple vaccine candidates (including nucleic acid vaccines, viral vector vaccines and subunit vaccines) in the preclinical and clinical trial stages as researchers and institutes from all over the world come together to accelerate the development of a SARS-CoV-2 vaccine. Recent studies of antibody responses in patients with COVID-19 have associated higher titres of anti-N IgM and IgG at all time points following the onset of symptoms with a worse disease outcome16. Moreover, higher titres of anti-S and anti-N IgG and IgM correlate with worse clinical readouts and older age17, suggesting potentially detrimental effects of antibodies in some patients. However, 70% of patients who recovered from mild COVID-19 had measurable neutralizing antibodies that persisted upon revisit to the hospital18. Thus, insights gained from studying the antibody features that correlate with recovery as opposed to worsening of disease will inform the type of antibodies to assess in vaccine studies. We argue that ADE should be given full consideration in the safety evaluation of emerging candidate vaccines for SARS-CoV-2. In addition to vaccine approaches, monoclonal antibodies could be used to tackle this virus. Unlike vaccine-induced antibodies, monoclonal antibodies can be engineered with molecular precision. Safe and effective neutralizing antibodies could be produced on a mass-scale for delivery to populations across the world in the coming months.
https://www.nature.com/articles/s41577-020-0321-6

Och hypotesen är att antikroppar/minnesceller från tidigare coronainfektioner gör immunförsvaret dysfunktionellt och om ADE att dessa antikroppar istället främjar tropism.

Och detta gäller även alla vaccinkandidater inklusive Astra Zenecas/Oxford-vaccinet. Eftersom ADE utlöses först vid exponering för den verkliga sjukdomen så kan man idag inte svara på om någon av vaccinerna kommer att riskera att utlösa ADE helt enkelt för att inga vacciner är testade mot SARS-CoV-2 i real life på ett sådant sätt att det går att dra några slutsatser av det.

Men det här har vi varit inne på förut.
Citera
2020-07-29, 20:45
Medlem
Sunimods avatar
Vore intressant hur de som är emot användande munskydd anser man ska förhindra smittspridning på kollektiva färdmedel som buss, tåg, spårvagn och tunnelbana.
Lägg till resor med taxi och flyg.
Eller behöver samåka med bil till och från arbetet.

Där sitter folk relativt tätt och ett relativt begränsat utrymme.

Jag avstår också gärna munskydd men hur ska man göra med sådant för att förhindra smittspridning?

Kom gärna med bra lösningar så lägger jag också min röst till de som är emot munskydd.
Citera
2020-07-29, 20:47
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vore intressant hur de som är emot användande munskydd anser man ska förhindra smittspridning på kollektiva färdmedel som buss, tåg, spårvagn och tunnelbana.

Jag avstår också gärna munskydd men hur ska man göra med sådant för att förhindra smittspridning?

Kom gärna med bra lösningar så lägger jag också min röst till de som är emot munskydd.
Är väl ytterst få som är EMOT användande av munskydd? Det är inte förbjudet
Citera
2020-07-29, 20:48
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Risken är du får robotsvaret ”om man är sjuk ska man stanna hemma”... Jag har hittills inte sett ett enda gott argument för att avstå munskydd men jag är beredd att lyssna om ett sådant dyker upp.
Citera
2020-07-29, 20:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Förstår du inte att man inte vet? Man har inget dokumenterat fall av ADE eller något annat som kan förklara varför en del drabbas av en överreaktion av immunförsvaret och dör. Här en artikel i the Nature:
Är du helt dum i huvudet?
Jag har alltså skrivit i klartext ett antal ggr nu att man inte vet.

Och du kontrar med att fråga mig om jag inser att man inte vet?

Du knarkar eller är generellt sett helt dum i huvudet?
Citera
2020-07-29, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej det er ikke en skandale, for hvordan skal man forske i en problemstilling som aldrig indenfor nutid hvor registrering og rapportering er valid, har været tilstede - det kan man selvfølgeligt ikke.

Det er ikke mig der efterspørger videnskabelige undersøgelser af effekter af tiltag på befolkningsniveau, for overhovedet at overveje at indføre smitte og befolkningsbeskyttende tiltag - det kan man selvfølgeligt ikke få, og derfor kan man ligeså godt ærligt sige at visse smittebeskyttelsestiltag aldrig bliver ibrugtaget af ideologiske årsager.

Att god handhygien är viktigt har varit välkänt i, vad, 100 år?

I juni detta år kom WHO fram till att munskydd kanske är bra i vissa situationer.

Lite skillnad på hur mycket forskning som finns på respektive område.
Citera
2020-07-29, 21:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Det finns en annan logisk förklaring. Under vecka 24 började Region Stockholm m fl regioner erbjuda gratis testning till alla. Detta ledde till att ett stort antal redan tidigare insjuknade lät testa sig i vecka 24-25, varför siffrorna för antal fall är uppblåsta för dessa veckor. Dvs den kraftiga minskningen av nya fall inleddes redan före skolavslutningarna.

Jaa, nedgången startade låångt tidigare än så och den kraftiga uppgången efter vecka 21 är att härleda till den kraftigt ökade provtagningen.

Men det förklarar inte den abrupta nedgången som vi ser i direkt anslutning till barnens sommarlov.

https://imgur.com/M3FcPAk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in