2020-07-30, 00:20
Medlem
Bra om Tegnells strategi på oss människor i Sverige
Citat:
Har de yngre fått veta att de skulle delta i en biopolitiskt styrd infektionsvåg, som har gått ut över dem och deras äldre anhöriga?
Citat:
Att metodiskt söka flockimmunitet är oetiskt, riskfyllt och oacceptabelt. Dessutom sätter den principen om allas lika värde ur spel och kränker flera av de mänskliga rättigheterna, skriver Sigurd Bergmann.
https://twitter.com/erik_farm/status/1288435076544462853
Citera
2020-07-30, 00:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skåne följer riktlinjerna. Övriga Sverige verkar struntar i dem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skaningar-begransar-sitt-resande-mer-an-stockholmare

Och fyller på sina lager, samtidigt som man tänker på miljön.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/miljoner-skyddshandskar-anlande-till-helsingborg

Hur är det med övriga regioner - fyller de också på lagren inför hösten?
Nej, Stockholmare och GbGare är fullt upptagna med att turista i Skåne och sprida smittan.
Citera
2020-07-30, 00:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, men bedömningarna baserar sig ju på vilket vetenskapligt underlag som finns.

Bedömningen är att det vetenskapliga underlaget är för svagt.
Jag menar fortfarande å att det bara är något han seger.

Ja, du kommer nog hitta mer beslut tagna på bedömningar som inte ledde till en rekommendation. För det är väldigt mycket vi inte gjort.

Men det finn beslut tagna enbart på bedömningar som har lett till rekommendationer.
Ett ex. rekommendationer att resa max så långt du kommer på en timme. Inte en chans att det beslutet är grundat på en vetenskaplig studie. Enbart beslutat på en bedömning.

Så nej, FoHM tar beslut baserade enbart på bedömningar, när det passar dem. Fast Tegnell hävdar motsatsen.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-07-30 kl. 00:26.
Citera
2020-07-30, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Läs vad jag skriver din dåre, lungcancer på grund av rökning står det! Det kan jag inte få eftersom jag inte röker. Lungcancer pga andra orsaker kan jag naturligtvis få.

Jag har skrivit upprepade gånger att jag är INTE rädd för att själv bli smittad. Jag är orolig för att smitta andra i min närhet som inte överlever om de får covid-19.

Håll dig borta då. Eller be dem hålla sig borta om de är rädda.
Citera
2020-07-30, 00:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Läs vad jag skriver din dåre, lungcancer på grund av rökning står det! Det kan jag inte få eftersom jag inte röker. Lungcancer pga andra orsaker kan jag naturligtvis få.

Det kan utvecklas lungcancer hos icke-rökare från passiv rökning:

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2005/01/28/passiv-rokning-i-barndomen-okar-risken-for-lungcancer-/

Citat:
Jag har skrivit upprepade gånger att jag är INTE rädd för att själv bli smittad. Jag är orolig för att smitta andra i min närhet som inte överlever om de får covid-19.

Du menar som riskerar att drabbas svårt om de får en allvarlig luftvägsinfektion? Jag tror inte att de med 100 % säkerhet skulle dö om de smittades, men jag förstår att du inte vill smitta dem. Någon 100 %-garanti att de inte smittas kommer du aldrig att få dock.
Citera
2020-07-30, 00:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
I Kågeskolan i Skellefteå så strök en lärare med och flertalet blev sjuka. Men, man testade aldrig barnen så i det exemplet fick vi aldrig svar.
Förutom att vi vet att Västerbotten, där Kågeskolan ligger, är ett av de län som klarat sig allra lindrigast undan pandemin. Trots att smitta bevisligen fanns på en skola där.
Citera
2020-07-30, 00:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Är du helt dum i huvudet?
Jag har alltså skrivit i klartext ett antal ggr nu att man inte vet.

Och du kontrar med att fråga mig om jag inser att man inte vet?

Du knarkar eller är generellt sett helt dum i huvudet?
Du har sagt att man inte har ett enda ADE-fall, Jag säger att det vet man inte men det är en av huvudhypoteserna för överreaktionen hos allvarliga COVID19-fall. Och det är en av sakerna som kan gå fel med vaccinerna men att man inte vet det än då inget vaccin är testat i verkligheten där försökspersonerna veterligen utsätts för smitta.

Alltså, varför man inte har något konstaterat ADE-fall är för att man inte vet om man har det. Det är i det här läget inte det samma som att det inte finns några. Tvärtom är man medveten om riskerna och agerar därefter.
Senast redigerad av arbetet 2020-07-30 kl. 00:48.
Citera
2020-07-30, 00:37
Medlem
Citat:
Nej, Stockholmare och GbGare är fullt upptagna med att turista i Skåne och sprida smittan.

Det låter nästan som att du hoppas på ett utbrott i Skåne. Måste vara jobbigt att vara så rädd som du att man hamnar där man bara letar fel.
Citera
2020-07-30, 00:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Håll dig borta då. Eller be dem hålla sig borta om de är rädda.
Det är inte möjligt.
Citera
2020-07-30, 00:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Det låter nästan som att du hoppas på ett utbrott i Skåne. Måste vara jobbigt att vara så rädd som du att man hamnar där man bara letar fel.
Naturligtvis hoppas jag inte på något utbrott i Skåne! Jag bara förtydligade vad som framkommit av telias undesökning om resandet, på ett syrligt sätt.

Jag är absolut inte rädd att smittas för egen del, det är andra jag värnar om men det begriper väl inte en sådan som du.
Citera
2020-07-30, 00:45
Medlem
Citat:
Naturligtvis hoppas jag inte på något utbrott i Skåne! Jag bara förtydligade vad som framkommit av telias undesökning om resandet, på ett syrligt sätt.

Jag är absolut inte rädd att smittas för egen del, det är andra jag värnar om men det begriper väl inte en sådan som du.

Det begriper jag och det gör jag med.
Citera
2020-07-30, 00:45
Medlem
arbetets avatar
Ojdå! Det lugnar inte ner sig i USA eller Brasilien:

USA:
4,552,636 antal fall
+54,293 nya

153,397 antal döda
+1,106 nya

Brasilien: