2020-07-29, 19:01
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej troligen så beror det på att Covid19 är inget att frukta om man inte är i någon av riskgrupperna .
Du får gärna tro det, jag har andra erfarenheter (bl a en död kollega). Han gymmade dagligen utan att det hjälpte honom mot viruset. Man ska inte snöa in sig på ”riskgrupper”, vi är nog fler som kvalar in där än vi vill erkänna. Det här viruset kan sitt skit, jag litar inte på turen.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-07-29 kl. 19:03.
Citera
2020-07-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Detta är lite som att prata med en vägg men kör på, med utgång från det du citerade: Minskningen kring talet kring "antalet testade individer" består av att vi ser en minskning i antalet enskilda individer som kontaktar vården, vilket förefaller fullt logiskt då det råder allmän testning i samhället numera. Ingenstans står det att just "semester" eller att just denna semester-period är en bidragande orsak till minskningen i en mer generell nationell större bemärkelse. Däremot hävdar FHM att vi ser en minskad testning för vård och omsorgspersonal vilket kan bidra till att siffran lägger sig på en lägre total nivå än tidigare.
Förstår du nu?
Färre personer söker sig till sjukvården samt färre sjukpersonal testar sig under semesterperioden.

Fråga på det ovanstående:
Varför söker färre personer sjukvård?
Citera
2020-07-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du får gärna tro det, jag har andra erfarenheter (bl a en död kollega). Han gymmade dagligen utan att det hjälpte honom mot viruset. Man ska inte snöa in sig på ”riskgrupper”, vi är nog fler som kvalar in där än vi vill erkänna. Det här viruset kan sitt skit, jag litar inte på turen.
Skit som detta hände långt innan Covid-19. Jag kände en snubbe som dog i komplikationer av svininfluensan 2017. 32 bast. Tidigare frisk. Kroppen pallade dock inte.
Citera
2020-07-29, 19:09
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Var det inte det som dödade honom, att han gymmade med viruset i kroppen? Finns en del som tyder på att det är riktigt farligt.
Citera
2020-07-29, 19:12
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Skit som detta hände långt innan Covid-19. Jag kände en snubbe som dog i komplikationer av svininfluensan 2017. 32 bast. Tidigare frisk. Kroppen pallade dock inte.
Javisst, men det tar ju inte bort problemet med att covid också funkar så. När det gäller dödlighet finner jag det jävligt besvärande att så mycket vårdpersonal fått stryka på foten, de borde ju vara hälsan själv med tanke på att de dagligen ser resultaten av kasst leverne.
Citera
2020-07-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Färre personer söker sig till sjukvården samt färre sjukpersonal testar sig under semesterperioden.

Fråga på det ovanstående:
Varför söker färre personer sjukvård?
Kanske omöjligt nå sjukvården..långa köer. Jag ringde 06.45 fick inte tid förrens 13 (då de ringde upp)
Men det kan ju vara olika var man bor.
Citera
2020-07-29, 19:14
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Var det inte det som dödade honom, att han gymmade med viruset i kroppen? Finns en del som tyder på att det är riktigt farligt.
Det kan det absolut vara, han hade dock inte ens susning om att han bar på viruset. Jag träffade honom några dagar innan han åkte in, var senare jävligt nojig över att han skulle ha smittat mig också. Han såg ut att vara i schysst form, sen gick det bara utför på sjukhuset.
Citera
2020-07-29, 19:14
Medlem
populopiduss avatar
Länder i Europa inför nya restriktioner pga ny spridning, stod det på nån löpsedel idag. Vad tror ni, blir det en ny våg och stängda borders igen hos dom länder där man öppnat? Om ni får gissa, hur ser möjligheterna ut att bila ner till södra Europa i höst/vinter?
Citera
2020-07-29, 19:17
Avslutad
”Hur dödligt är coronaviruset? Folkhälsomyndigheten uppger att man internationellt uppskattar att 0,5–1 procent av de som smittas av covid-19 avlider.”

https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-6985117

”Oj vad få, det är ju inte så farligt då” säger nog vissa. Men om man utgår ifrån att dessa siffror stämmer någorlunda för Sverige med (vilket man även har varit inne på), och sedan utgår ifrån antalet avlidna:

Borde inte det innebära att nånstans mellan 550 000 - 1, 2 miljoner då har blivit smittade?

Det är drygt 5 700 rapporterade dödsfall. (Ja jag vet, det är ”osäkra” tal pga hur man mäter, men det är vad vi har att gå på... Plus att det är vårt standardsätt att mäta varje år i vanliga influensor. Något som ingen har några invändningar på).

Om sedan till exempel 570 000 smittas och 1 % av dessa avlider = 5 700 dödsfall.

Eller om istället 1,1 - 1,2 miljoner smittas och 0,5 % avlider = 5 500 - 6 000 dödsfall.

Exakta tal vet såklart ingen och det kommer vi heller aldrig att få, för det är massa människor som har haft viruset utan att testas.osv. Mörkertalen kommer vi alltså därmed aldrig få veta.

Men, för att överhuvudtaget kunna dra slutsatsen om en så pass låg dödlighet som under 1 % krävs det väl ändå så pass många smittade för att kunna komma upp i våra dödstal...?

Och vad vissa inte tycks förstå är hur viktigt det är att även ta hänsyn till spridningen och antalet smittade, och inte bara se på låg vs. hög dödlighet. För även virus med låg dödlighet kan resultera i många dödsfall, om bara tillräckligt många smittas... Och vice versa (Om ett virus med hög dödlighet bara smittar ett fåtal).

Därför är en väg där ett virus sprider sig i större skala så risky. Vi vet ju inte på förhand hur dödligt nästa virus är eller hur hög smittorisken är. Men vi ska tydligen först vänta på alla ”facit”... Problemet är ju att det då redan är försent!

OM nu cirka 500 000 - 1,2 miljoner faktiskt har smittats: Tack och lov då att dödligheten kanske ligger på under 1 %! För säg att vi istället hade fått ett virus med 10 % dödlighet, där nånstans mellan 500 000 - 1,2 miljoner smittas = Då hade det varit 50 000 - 120 000 dödsfall nu

Men, sådant vet vi ju inte på förhand. Någonsin. Så, vi ska alltid vänta på den stora smällen då...?

Om nu inte närmare 6 000 dödsfall på fyra månader är illa nog. Som alltså då är vad bara ett virus med LÅG dödlighet kan ställa till med. Jag vill isåfall aldrig veta hur det då skulle bli i Sverige med ett virus som har hög dödlighet OCH en hög smittorisk...

Och ja, jag vet att dödligheten är mycket högre för äldre och att det bara är ett snitt. Jag vet inte om det gör saken bättre eller får mig mer pigg på att chansa på vilket virus vi får nästa gång...

Ps. Den 10 mars bedömde FHM själva att smittorisken för Covid-19 var ”Mycket hög”.

”Mycket hög” är den högsta möjliga nivån hos Myndigheten, på en femgradig riskskala. Där har vi legat varenda dag sedan dess.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-07-29 kl. 19:20.
Citera
2020-07-29, 19:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Nä det finns inte miljoner av munskydd är ju därför jag vill att vi ska använda dom vi har tillgång till där smittspridningen sker.

Varför slösa bort dom på kollektivtrafiken när vi inte har nån smittspridning där.

Miljöpartisterna är väl dom enda som blir gladare om fler kan utnyttja kollektivtrafiken, men miljön känns inte rätt att prioritera över människoliv.
Varför är busschaufförer och taxiförare de yrken med högst risk tror du?
Citera
2020-07-29, 19:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sommarlov

Vid ingången av vecka 26 ser vi i grafen en abrupt brytning / nedgång av nya fall i samtliga åldersgrupper. Detta sammanfaller med skolbarnens sommarlov som inleds vecka 24/25.

https://imgur.com/M3FcPAk

Finns det någon annan logisk förklaring till ovanstående??
Nej det finns det inte.
Citera
2020-07-29, 19:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
antikroppar från tidigare coronavirus orsakar ADE.. du är ju helt efterbliven.
Det där pappret handlar inte om ADE överhuvudtaget. Det påpekas att det är oklart om fenomenet överhuvudtaget existerar i samband med infektion av SARS-CoV-2. Det är det enda.

Det finns inte ETT dokumenterat fall av ADE i samband med SARS-CoV-2. Inte ETT ENDA.

Vad du har gjort är att du har googlat efter något som innehåller ADE utan att ha en aning om vad du pratar om.

Du får hitta på något annat att tramsa om. Nolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in