”Hur dödligt är coronaviruset? Folkhälsomyndigheten uppger att man internationellt uppskattar att 0,5–1 procent av de som smittas av covid-19 avlider.”
https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-6985117
”Oj vad få, det är ju inte så farligt då” säger nog vissa. Men om man utgår ifrån att dessa siffror stämmer någorlunda för Sverige med (vilket man även har varit inne på), och sedan utgår ifrån antalet avlidna:
Borde inte det innebära att nånstans mellan 550 000 - 1, 2 miljoner då har blivit smittade?
Det är drygt 5 700 rapporterade dödsfall. (Ja jag vet, det är ”osäkra” tal pga hur man mäter, men det är vad vi har att gå på... Plus att det är vårt standardsätt att mäta varje år i vanliga influensor. Något som ingen har några invändningar på).
Om sedan till exempel 570 000 smittas och 1 % av dessa avlider = 5 700 dödsfall.
Eller om istället 1,1 - 1,2 miljoner smittas och 0,5 % avlider = 5 500 - 6 000 dödsfall.
Exakta tal vet såklart ingen och det kommer vi heller aldrig att få, för det är massa människor som har haft viruset utan att testas.osv. Mörkertalen kommer vi alltså därmed aldrig få veta.
Men, för att överhuvudtaget kunna dra slutsatsen om en så pass låg dödlighet som under 1 % krävs det väl ändå så pass många smittade för att kunna komma upp i våra dödstal...?
Och vad vissa inte tycks förstå är hur viktigt det är att även ta hänsyn till spridningen och antalet smittade, och inte bara se på låg vs. hög dödlighet. För även virus med låg dödlighet kan resultera i många dödsfall, om bara tillräckligt många smittas... Och vice versa (Om ett virus med hög dödlighet bara smittar ett fåtal).
Därför är en väg där ett virus sprider sig i större skala så risky. Vi vet ju inte på förhand hur dödligt nästa virus är eller hur hög smittorisken är. Men vi ska tydligen först vänta på alla ”facit”... Problemet är ju att det då redan är försent!
OM nu cirka 500 000 - 1,2 miljoner faktiskt har smittats: Tack och lov då att dödligheten kanske ligger på under 1 %! För säg att vi istället hade fått ett virus med 10 % dödlighet, där nånstans mellan 500 000 - 1,2 miljoner smittas = Då hade det varit 50 000 - 120 000 dödsfall nu
Men, sådant vet vi ju inte på förhand. Någonsin. Så, vi ska alltid vänta på den stora smällen då...?
Om nu inte närmare 6 000 dödsfall på fyra månader är illa nog. Som alltså då är vad bara ett virus med LÅG dödlighet kan ställa till med. Jag vill isåfall aldrig veta hur det då skulle bli i Sverige med ett virus som har hög dödlighet OCH en hög smittorisk...
Och ja, jag vet att dödligheten är mycket högre för äldre och att det bara är ett snitt. Jag vet inte om det gör saken bättre eller får mig mer pigg på att chansa på vilket virus vi får nästa gång...
Ps. Den 10 mars bedömde FHM själva att smittorisken för Covid-19 var ”Mycket hög”.
”Mycket hög” är den högsta möjliga nivån hos Myndigheten, på en femgradig riskskala. Där har vi legat varenda dag sedan dess.