2020-07-29, 23:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
På den punkten tycker jag vi bör följa våra grannländer och jag hoppas att FHM inte ger en sådan rekommendation, om inte läget försämras. Däremot har jag inget som helst problem med att andra använder munskydd, det kanske jag bör understryka.
Du svarade inte på frågan om varför du är emot en rekommendation. Du var tydlig att du var emot tvång (med motiveringen att det var svårt med regler och straff), men du är alltså även emot en lösning utan tvång.
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Tycker att uttalanden (oklart om det var Tegnell eller FHM som gjorde dem) om att den som känner oro såklart kan använda munskydd för att bli lugnare är befogade. Men, som sagt, ingen rekommendation från myndigheten, vilket är min åsikt.
Poängen med munskydd (antar att du vet detta) är att "flocken" skyddas om tillräckligt många använder skydd. Det är alltså (i princip) meningslöst som metod att "skydda sig själv" om man är orolig.
Citera
2020-07-29, 23:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Dog alla i onödan alltså?

Mycket märkligt fråga som ni alarmister tror är så retoriskt välformulerad. Finns det nödvändiga dödsfall?
Citera
2020-07-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja det er meget muligt, og det er også muligt at det har gavnlige konsekvenser, men det er der ikke bevis for i form af undersøgelser af effekten på befolkningsniveau.

Det er sådanne undersøgelser på befolkningsniveau som opstilles som forudsætning for at kunne anbefale brug af munbinn, og med sådan en forudsætning kan anbefaling af munbinn selvfølgeligt ikke ske, og derfor er forudsætningen ideologisk bestemt og ikke videnskabeligt bestemt.
Det finns hur mycket studier som helst på handhygien.
Citera
2020-07-29, 23:16
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns hur mycket studier som helst på handhygien.
Tål också att upprepas * 100.
Citera
2020-07-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Ja om man agerar istället för att låtsas som det regnar, men nu har vi samhällssmitta och då behövs munskydd, tack vare den inkompetente Tegnell.

Men vi är ju verkligen på rätt väg alla gånger nu.
Även om det varit en för lång och mödosam väg dit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Och att skolorna är stängda och folk är arbetslediga, det spelar roll eller det spelar ingen roll, vad tror du?

Du skriver om immunitet, tror du att det spelar större roll en stängda skolor?

Tyskland har 10 gånger större befolkningstäthet en Sverige, jag tror att det inverkar mer en den immuniteten som kan finnas.
Jag tror immunitet spelar större roll än stängda skolor, givetvis. Vi var ju redan nere på 40 döda per dag vid skolavslutningarna.

Sverige har bara låg befolkningstäthet på pappret, p.g.a. Norrland. Här nere i söder är det tätbefolkat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Mycket märkligt fråga som ni alarmister tror är så retoriskt välformulerad. Finns det nödvändiga dödsfall?

Lustigt att du förvränger mitt inlägg genom att bara citera hälften.

Men vi tar det igen då:

Citat:
"Trots den lyckade strategin så får folk fortsätta att jobba hemifrån för evigt:

"Distansarbetet är här för att stanna, oavsett Folkmyndighetens rekommendationer.
Det tror statsepidemiolog Anders Tegnell.
– Det finns en del som talar för att vi aldrig riktigt kommer tillbaka till där vi var, utan att det här är en slags kickoff till ett mer digitalt arbetssätt, säger han till DN. ""

Dog alla i onödan alltså?
Citera
2020-07-29, 23:18
Medlem
Citat:
helt okontroversiellt beslut!!!
Att släppa in smittade hemvändande turister i Sverge och att låta de ta taxi hem är det ett okontroversiellt beslut?
Det var ju så allt började i våras med dessa hemvändande skidturister. Hur många taxi chaufförer dödade inte de och hur många nära och kära till dessa taxi chaufförer fick inte sätta livet till?
När nya taxi chaufförer och deras familjer börjar dö är det fortfarande ett okontroversiellt beslut?

Att inte stänga ner Sverige baserade sig också på en bedömning. Och det var ju inget litet beslut...
Ja, det är helt okontroversiellt att låta svenskar resa till länder med mycket gånger mindre smitta än vi har.
Citera
2020-07-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du svarade inte på frågan om varför du är emot en rekommendation. Du var tydlig att du var emot tvång (med motiveringen att det var svårt med regler och straff), men du är alltså även emot en lösning utan tvång.

Poängen med munskydd (antar att du vet detta) är att "flocken" skyddas om tillräckligt många använder skydd. Det är alltså (i princip) meningslöst som metod att "skydda sig själv" om man är orolig.

Det första: Jag nämnde mina skäl.

Det andra: Det var ju också en anmärkning jag gjorde.
Citera
2020-07-29, 23:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag tror immunitet spelar större roll än stängda skolor, givetvis. Vi var ju redan nere på 40 döda per dag vid skolavslutningarna.

Sverige har bara låg befolkningstäthet på pappret, p.g.a. Norrland. Här nere i söder är det tätbefolkat.

Smittar inte svenska barn till skillnad från israeliska?

https://www.wsj.com/articles/israelis-fear-schools-reopened-too-soon-as-covid-19-cases-climb-11594760001
Citera
2020-07-29, 23:27
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ja, det är helt okontroversiellt att låta svenskar resa till länder med mycket gånger mindre smitta än vi har.
Jag trodde Spaniens smitta härleder från turism. Alltså smittan är centrerad till turister och där de befinner sig. Som på Gotland där 35% av de smittade jobbar inom restaurang om jag inte har fel. Så smittan kanske inte är så utbredd bland vanligt folk utan mer bland turisterna och dom som jobbar med dem, som restaurangpersonal, barerpersonal osv. Precis om man såg i Italien i våras.
Citera
2020-07-29, 23:29
Medlem
Citat:
helt okontroversiellt beslut!!!
Att släppa in smittade hemvändande turister i Sverge och att låta de ta taxi hem är det ett okontroversiellt beslut?
Det var ju så allt började i våras med dessa hemvändande skidturister. Hur många taxi chaufförer dödade inte de och hur många nära och kära till dessa taxi chaufförer fick inte sätta livet till?
När nya taxi chaufförer och deras familjer börjar dö är det fortfarande ett okontroversiellt beslut?

Att inte stänga ner Sverige baserade sig också på en bedömning. Och det var ju inget litet beslut...

Scenario 1:
Du och grannen har varsin skål frukostflingor. Grannen frågar om han får smaka och håller fram sin sked. Du tvekar gå grannens frukostflingor innehåller cirka 2% bajs. Du vill givetvis inte ha bajs i dina frukostflingor så du säger åt grannen att dra åt helvete och hålla sin bajsiga sked på sin sida bordet.

Scenario 2: <----Här är vi nu
Du och grannen har varsin skål frukostflingor. Din innehåller 2% bajs och grannens innehåller 3% bajs. Du är inte så förtjust i situationen men det är de enda flingorna du har för tillfället och du måste äta. Grannen undrar om han får smaka och håller fram sin sked som dryper av 3% bajsmjölk för att stoppa ner i din 2% bajsmjölk. Du suckar och inser att det inte spelar någon som helst roll, du har ändå bajs i mjölken och den eventuellt minutiösa mängd bajs som tillförs av grannen spelar ingen roll i det stora hela. För att hålla god min låter du honom smaka och tar dessutom ett smak av hans, mest för att konstatera att den där extra procenten bajs smakade exakt lika mycket bajs som din egen skål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in