2020-07-26, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så? Hur ska du organsiera samhället då?, så att människor ska slippa känna känslan sorg?

Och vilken slags "sorg" ska prioriteras?
Den som gäller ofödda barn, eller den sorg som gäller missat eget självständigt liv, som du kan finna hos kvinnor som inte fick lov välja en abort?
Det går förstås inte att skapa ett samhälle utan sorg. Men om samhällsnormen leder till självskadebeteende, som jag menar att abortnormen gör, är den förstås sorggenererande. Därför är det värt att jobba för att få ner antalet aborter genom att t.ex. erbjuda alternativ till abort för dem som står i en valsituation.
Citera
2020-07-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
För att inte tala om ångesten som drabbar ofrivilligt gravida kvinnor utan möjlighet till abort.

Edit
Sen kan du tvinga mannen att ta hand om barnet och kvinnan inte vill.
Eller hur?
Om varken biopappa eller biomamma vill ta hand om barnet, finns det många som önskar adoptera. Min huvudinställning är att aborter ska vara lagliga, men få.
Citera
2020-07-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Det går förstås inte att skapa ett samhälle utan sorg. Men om samhällsnormen leder till självskadebeteende, som jag menar att abortnormen gör, är den förstås sorggenererande. Därför är det värt att jobba för att få ner antalet aborter genom att t.ex. erbjuda alternativ till abort för dem som står i en valsituation.

Jag tycker inte vi har någon "abortnorm" det är ju din åsikt.
Det vi har är en norm som säger att det är ett frivilligt val för en kvinna, som även involverar en man, vad hon ska göra med ett konceptionsögonblick. Samt en norm som säger att födda barn ska ha rätt till vissa saker, dvs inte bara ska utvecklas och födas till vad som helst....bara "för att"....

Och det finns redan erbjudanden för alla som står i detta val. Adoption ex. liksom ingen kvinna i Sverige idag som kan ha missat att den möjligheten finns.

Det man ev. mer kunde erbjuda, är nån form av stödförälder....i de fall mannen i fråga är helt out of question, och det ev. inte finns nån släkt eller annat social sammanhang som en ensamstående mamma/ pappa kan få stöd från.

Sen kunde man kanske även tänka på den andel pappor som kan tänka sig bli ensamstående fäder, deras "sorg" är nog betydligt mer allvarlig än en kvinnas "sorg" över att ha agerat efter sin egen valmöjlighet.

Men allt detta skambeläggande, krav, och TVÅNG som Uven ex. vill ha, av kivnnor hit och dit har vi fasen fått nog av nu. Dags gå vidare.
Citera
2020-07-26, 14:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Om varken biopappa eller biomamma vill ta hand om barnet, finns det många som önskar adoptera. Min huvudinställning är att aborter ska vara lagliga, men få.
Vad blir dina behjärtansvärda skäl då?

Vi har mindre än 1000 adoptioner i Sverige och 32000 aborter, vi får exportera till Kina.
Citera
2020-07-26, 18:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jepp för att där har du DIN typ av kultur och tänkande. Som alltså skjuter vid minst lilla och först, och frågar sen.

Din lösning är att Sverige som helhet ska ta efter detta, min lösning är att vi ser till att skapa samma trygghet där som här, så ingen som är lite rund under fötterna och begår ett misstag blir skjuten.

Min lösning är att man skall skydda sig och de sina och inte självmant göra sig själv till gisslan åt de som skjuter sönder samhället.

Citat:
Visa mig de där beräkningarna tack... Låt mig gissa Vit-makt-skiter på-mig-av brun-hud- Arne ...ligger bakom.

Och du bör lära dig att man är svensk, om man är medborgare och identifierar sig som svensk.
och inte något krav om absolut "rent" svenskt genom 100 generationer bak, DET stavas inavel.

Exempelvis: https://kvartal.se/artiklar/17383/

Vem som är svensk är inte ett politiskt von oben-beslut, utan något som utvecklar sig i folkdjupet. Lika litet som man politiskt kan bestämma att jag är skotte för att jag ofta besökt Edinburgh, eller att jag skulle bli polack om någon skriver det på ett papper, så blir man svensk blott för att någon på Migränverket beslutat detta. När man har agerat så i andra sammanhang har det kallats för imperialism, ockupation eller att för att förneka någon ens etnicitet. Det Du vill göra mot svenskarna skulle betraktas som folkrättsbrott om man gjort det mot folkgrupper utanför Europa.

Citat:
Graviditet är 9 månader, En hel "barndom" är 18 år. Så ja, det är en "detalj" i detta kontext.
En mycket kostsam sådan, men ändå bara en del av hela processen.
Det går självklart stifta lagar som tvingar män ta ansvar för sin reproduktion.
Vi har tom redan gjort detta ex. underhållsbidrag.
Och ska vi som sagt in med lag och TVINGA kivnnor tvångsutveckla konceptionsögonblick de inte vill, så kan vi allt TVINGA fäder vårdnadsplikt.

Vad fan trodde du? Att TVÅNG bara var för kvinnor?

Ibland undrar jag om det på något sätt är farligt att kvinnor inte får barn, ty en del kan tydligtvis inte lära sig fundamenta utan att uppleva det själv. Att något är "en del av processen", betyder förstås inte att det kan reduceras till en detalj.

Citat:
"Kvinnornas val"?

Du menar det är kvinnor som ägnar sig åt att våldtäkt ex?

Och återigen de tär INTE jag som vill återinföra politik som på något sätt ska TVINGA någon eller något kön till TVÅNGS-reproduktion i "nationens" namn, det är DU.
Allt ajg säger att ska du införa TVÅNGS-lagar för kvinnor så well....då får du allt göra detsamma för män.

Men...nääää TVÅNG av man är ju "vulgärt" och nu tydligen nån slags praktiskt "omöjlighet".

Trams Uven!

Fast är män skall avtvingas skatt för alla kvinnliga påhitt och projekt som kostar miljarder av mäns skattepengar, då är det förstås inte något "tvång". Det är ändå litet märkligt att Du på allvar tror att man skulle göra barnet en tjänst om man tvingar på dem en drastiskt ovillig far. Fast egentligen tillhör Du nog gruppen som menar att om några saknar skor, så skall alla berövas sina skor så alla får frysa jämlikt.

Citat:
Säg detta till män anno 2020, tack.

Ja, till både män och kvinnor. Även om kvaliteten på många av kvinnorna sjunkit betydligt numera.

Citat:
Min lösning är att kvinnor inte hamnar i denna knipa av att påtvingas icke önskvärd reproduktion samt påtvingas även mannens ansvar för detta.
Remember?

och den lösningen består av en radda saker, bl.a. fri aborträtt.

Din "lösning" däremot är ju TVÅNG, STRAFF och att kvinnor ska ta allt ansvar.

Medan mannen i detta sammanhang är maktlös och tvingas på en vårdnad han inte bett om, ifall kvinnan ensam väljer att föda det av honom oönskade barnet. Kvinnlig frihet och tvång av män är Din paroll.

Citat:
Och varför ska kivnnor vilja ligga med tråkiga män?

Du börjar verkligen ta form av en riktig liten kvinnohatare, Uven.

Där gick min gräns för ovärdig samtalspartner.

Därför att tråkiga män i regel är pålitliga, ärliga, strävsamma och rätt bra människor.
Citera
2020-07-26, 18:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det vi har är en norm som säger att det är ett frivilligt val för en kvinna, som även involverar en man, vad hon ska göra med ett konceptionsögonblick. Samt en norm som säger att födda barn ska ha rätt till vissa saker, dvs inte bara ska utvecklas och födas till vad som helst....bara "för att"....

Jaså, "även involverar en man"? Du har det som Du vill idag, och männen är helt maktlösa. Typiskt feministiskt. Som jag sagt tidigare - frihet för kvinnor och tvång för män.
Citera
2020-07-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vad blir dina behjärtansvärda skäl då?

Vi har mindre än 1000 adoptioner i Sverige och 32000 aborter, vi får exportera till Kina.
Jag tänker mig förstås inte att majoriteten av dem som nu genomför abort skulle välja att adoptera bort sitt barn. Antagligen knappast fler än 1000 per år. En stor reduktion tror jag är möjlig med rätt preventivmetod och en med att erbjuda bättre ekonomiska möjligheter och stöd under graviditeten och efter förlossningen.
Citera
2020-07-26, 18:38
Medlem
Citat:

Och det finns redan erbjudanden för alla som står i detta val. Adoption ex. liksom ingen kvinna i Sverige idag som kan ha missat att den möjligheten finns.

Det man ev. mer kunde erbjuda, är nån form av stödförälder....i de fall mannen i fråga är helt out of question, och det ev. inte finns nån släkt eller annat social sammanhang som en ensamstående mamma/ pappa kan få stöd från.

Sen kunde man kanske även tänka på den andel pappor som kan tänka sig bli ensamstående fäder, deras "sorg" är nog betydligt mer allvarlig än en kvinnas "sorg" över att ha agerat efter sin egen valmöjlighet.

Men allt detta skambeläggande, krav, och TVÅNG som Uven ex. vill ha, av kivnnor hit och dit har vi fasen fått nog av nu. Dags gå vidare.
Man kan börja med att erbjuda stödsamtal till alla och sedan ha t.ex. sådana självhjälpsgrupper som Minna organiserar på de orter där de finns.
Citera
2020-07-26, 20:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag tänker mig förstås inte att majoriteten av dem som nu genomför abort skulle välja att adoptera bort sitt barn. Antagligen knappast fler än 1000 per år. En stor reduktion tror jag är möjlig med rätt preventivmetod och en med att erbjuda bättre ekonomiska möjligheter och stöd under graviditeten och efter förlossningen.
Preventivmedel har vi redan tillgång till.
Strix lär väl få stora darret med bidrag till den som uppträtt ansvarslöst

Vadå för stöd? Sitta och prata med en socialare som ska övertala en till att det är ett bra val att föda barn även om det är synnerligen olämpligt och oönskat.
Citera
2020-07-26, 22:49
Medlem
Citat:
Man kan börja med att erbjuda stödsamtal till alla och sedan ha t.ex. sådana självhjälpsgrupper som Minna organiserar på de orter där de finns.
Du har rätt till kostnadsfri samtalsstöd med psykolog eller dylikt vid abort, både före och efter.

men jag misstänker skarpt att det du tänker dig med ditt "stöd" är någon som ska sitta där och övertala kivnnor att inte göra abort, eller?
Och sorry, den typen av "stöd" ges alltså inte.
Citera
2020-07-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jaså, "även involverar en man"? Du har det som Du vill idag, och männen är helt maktlösa. Typiskt feministiskt. Som jag sagt tidigare - frihet för kvinnor och tvång för män.
Nej, män är inte "helt maktlösa", de kan idag ex. se till att använda de preventivmedel som finns för dem, samt! arbeta för att där kommer fler på marknaden.
De kan även avsäga icke önskat aktivt faderskap via att säga nej tack till detta.

Vidare; de män som inte vill ha barn, som idag slipper detta via att en kvinna gör abort, blir ju däremot maktlösa med din politik. Och jag kan lova dig att de är betydlgit fler än den där klicken med män som känner sig missnöjda med att få oönskat faderskap på halsen.

Med andra ord, män får betydligt mer makt över sin situation OM kivnnor får aborträtt, än om de inte skulle ha det.

men intressant att du här avslöjar vad som verkligen intressesrar dig i denna sak,
Inte är det att "rädda" några konceptionsögonblick inte, utan mer makt över kvinnor.
Senast redigerad av Merapi 2020-07-26 kl. 23:06.
Citera
2020-07-26, 23:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, män är inte "helt maktlösa", de kan idag ex. se till att använda de preventivmedel som finns för dem, samt! arbeta för att där kommer fler på marknaden.
De kan även avsäga icke önskat aktivt faderskap via att säga nej tack till detta.

Jo, nu är skon på andra foten!

Män kan använda preventivmedel - liksom kvinnor. Men endast kvinnor har makt över abortbeslutet. Män kan slippa det aktiva faderskapet, men inte att betala för sig - den makten sitter också kvinnan på. Om det inte är "helt maktlöst" så är det "så gott som maktlöst".

Citat:
Vidare; de män som inte vill ha barn, som idag slipper detta via att en kvinna gör abort, blir ju däremot maktlösa med din politik. Och jag kan lova dig att de är betydlgit fler än den där klicken med män som känner sig missnöjda med att få oönskat faderskap på halsen.

Med andra ord, män får betydligt mer makt över sin situation OM kivnnor får aborträtt, än om de inte skulle ha det.

men intressant att du här avslöjar vad som verkligen intressesrar dig i denna sak,
Inte är det att "rädda" några konceptionsögonblick inte, utan mer makt över kvinnor.

Med mitt förslag blir det mer jämställt mellan man och kvinna, inte minst i det att ingen kan självsvåldigt fatta abortbeslut. Men, jämställdhet anser Du förstås bara önskvärt när det är till kvinnors fördel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in