2020-07-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Halvt off-topic kanske men jag har på gott och ont blivit sjukt kräsen med lägenheter sedan jag flyttade från ett stort 70-talshus med dussintals lägenheter till nyproduktion. Skillnaden i ljudnivå är astronomisk och har fått mig att helt exkludera äldre lägenheter om jag någonsin köper bostadsrätt.

I min första bostad (70-talshuset) fick jag klart och tydligt höra grannen bredvid prata i telefon, kissa, ha samlag och allt annat mellan himmel och jord. Då hade jag ändå en relativt respektfull granne och jag själv kunde väl yttra ett och annat när jag spelade datorspel så det var ge och ta som gällde. I övrigt kändes det som att i princip alla toalettspolningar och vattenkranar förstärktes genom kåken så man hörde alltid något oljud på så sätt. För att inte tala om ytterdörren som knappt tätade över huvud taget.

Jag flyttade sedan till en nyproduktion från 2013 som var himmelsk I jämförelse. Ytterdörren tätade som ett bankvalv och isoleringen i väggarna var superb. Man hörde aldrig toalettspolningar eller liknande över huvud taget. Problemet där var snarare att grannarna i kåken var riktigt festgalna som kanske just på grund av ljudisoleringen drog på lite extra så att säga. Hade de fört samma liv i ett äldre hus hade de åkt ut med huvudet före.

Idag bor jag i en toppvåning byggd 2015 och utöver att det är minst lika lika bra ljudisolerat som den förra bostaden så har jag mycket skötsamma grannar. Det enda jag över huvud taget hör är när ena grannens hund skäller ett par gånger när den ska ut och gå. Annars känns det som att bo själv i huset till och från. Nyproduktion är magiskt!

Jag har lite samma upplevelse som du. Kommer aldrig någonsin flytta till en bostad som inte är nyproduktion igen. Men man ska samtidigt ha klart för sig att även nyproduktion kan vara rena rama lotteriet. Det hänger så otroligt mycket på vilka grannar man har också. Det gäller alla boendeformer, även villa.

Stegljud t ex har byggbolagen inte kunnat bygga bort vilket är ganska patetiskt egentligen. Visst, det dånar inte som i äldre byggnader när grannens fittungar dampar, men det hörs tydligt ändå vilket jag hatar. Hade det inte varit för det (och det sker väldigt sällan) så hör jag inte ett smack! Inga toaletter som spolas, inga vattenrör som hörs. Ingenting faktiskt.

Skulle gärna söka mig till en lägenhet på högsta våning, men det är verkligen ingen garanti för att allt blir frid och fröjd. Bodde så i en tidigare lägenhet, och även om jag inte hörde ett smack från grannarna så rökte fittorna både bredvid och under mig, så då föredrar jag hellre denna lägenhet. Blir inte lika äckligt varmt heller på somrarna.

Har funderat mycket på att flytta till villa och känns ju rent spontant som ett drömboende för den som vill slippa höra grannarna, men jag tror det är rent fantasitänkande. Skulle förmodligen få psykbryt av att tvingas lyssna på grannarnas tjatter/musik när de sitter på altanen eller när deras ungjävlar hoppar studsmatta kl 8 på morgonen, eller grannen får för sig att klippa gräset kl 7 på en söndag.

Får jag fråga, tycker du 2013 vs 2015 skiljer sig mycket? Vilka byggbolag rör det sig om?
Citera
2020-07-10, 16:03
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Självklart så får du spola i toan även på natten.
Ja annars kan det bli stopp i avloppet. Det har jag aldrig hört något förbud om, för att klargöra om någon inte förstår så har jag aldrig hört ett förbud på att spola i toaletten förbud mot att orsaka stopp i avloppet
Citera
2020-07-12, 03:06
Medlem
Merwinnas avatar
Kan inte sova, p.g.a. att jag blev väckt klockan 1:30 av ett storbråk på gården. En av de familjer jag skrev om för några dagar sedan (zigenare, albaner eller liknande - något trash ifrån Östeuropa i alla fall), denna gång i bråk med en somalisk familj. Båda verkar ha ringt på förstärkning, för det kom dit mer folk i bilar och anslöt sig till bråket... Nu är det lugnt igen, men jag börjar känna att jag inte kan bo här..?
Citera
2020-07-14, 11:12
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan inte sova, p.g.a. att jag blev väckt klockan 1:30 av ett storbråk på gården. En av de familjer jag skrev om för några dagar sedan (zigenare, albaner eller liknande - något trash ifrån Östeuropa i alla fall), denna gång i bråk med en somalisk familj. Båda verkar ha ringt på förstärkning, för det kom dit mer folk i bilar och anslöt sig till bråket... Nu är det lugnt igen, men jag börjar känna att jag inte kan bo här..?
Det verkar mindre passande ja. Som svensk gäller samma sak med arbetsplatser enligt mig. Invandrare öht.... är väl en sak men typ muslimer & zigenare känns ju inte så kul.
Citera
2020-07-14, 11:16
Medlem
mr-mystics avatar
Som nån skrev har man rätt att städa (typ damsugare?) i sin bostad o dyl o som jag förstår det (viket jag isf tycker är helt vettigt) har man även rätt att spela musik/mucisera inom dyl ljudnivå. Dvs finns ingen anledning att bli mer provocerad av musik än av damsugare sas.
Citera
2020-07-14, 12:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Som nån skrev har man rätt att städa (typ damsugare?) i sin bostad o dyl o som jag förstår det (viket jag isf tycker är helt vettigt) har man även rätt att spela musik/mucisera inom dyl ljudnivå. Dvs finns ingen anledning att bli mer provocerad av musik än av damsugare sas.

Det är som sagt volymen som spelar roll, det är inte okej att dra på så hela huset dansar.
Citera
2020-07-15, 12:13
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är som sagt volymen som spelar roll, det är inte okej att dra på så hela huset dansar.

Jo visst det har jag insett men hitills i tråden har nästan alla kastat sig på mig likt hyenor så fort jag yttrat att det faktiskt icke är rimligt att kräva permanent knäpptysthet. En dammsugare tex brukar väl int dåna hos grannarna (om man nu drar en parabel mellan städning & dragspel/sång mm).
Senast redigerad av mr-mystic 2020-07-15 kl. 12:16.
Citera
2020-07-23, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Halvt off-topic kanske men jag har på gott och ont blivit sjukt kräsen med lägenheter sedan jag flyttade från ett stort 70-talshus med dussintals lägenheter till nyproduktion. Skillnaden i ljudnivå är astronomisk och har fått mig att helt exkludera äldre lägenheter om jag någonsin köper bostadsrätt.

I min första bostad (70-talshuset) fick jag klart och tydligt höra grannen bredvid prata i telefon, kissa, ha samlag och allt annat mellan himmel och jord. Då hade jag ändå en relativt respektfull granne och jag själv kunde väl yttra ett och annat när jag spelade datorspel så det var ge och ta som gällde. I övrigt kändes det som att i princip alla toalettspolningar och vattenkranar förstärktes genom kåken så man hörde alltid något oljud på så sätt. För att inte tala om ytterdörren som knappt tätade över huvud taget.

Jag flyttade sedan till en nyproduktion från 2013 som var himmelsk I jämförelse. Ytterdörren tätade som ett bankvalv och isoleringen i väggarna var superb. Man hörde aldrig toalettspolningar eller liknande över huvud taget. Problemet där var snarare att grannarna i kåken var riktigt festgalna som kanske just på grund av ljudisoleringen drog på lite extra så att säga. Hade de fört samma liv i ett äldre hus hade de åkt ut med huvudet före.

Idag bor jag i en toppvåning byggd 2015 och utöver att det är minst lika lika bra ljudisolerat som den förra bostaden så har jag mycket skötsamma grannar. Det enda jag över huvud taget hör är när ena grannens hund skäller ett par gånger när den ska ut och gå. Annars känns det som att bo själv i huset till och från. Nyproduktion är magiskt!

Instämmer till fullo, bott i nyproduktion från 2018 i en månad nu och det är som natt och dag när man jämför med förra lägenheten byggd på 40-talet. Inte hört ett knyst från någon av grannarna, hissen eller vattenrören än. Ändå har många av grannarna hundar som ofta skäller i trappuppgången men säkerhetsdörren isolerar allt ljud sjukt bra.

Fullkomligt hopplöst för mig som jobbar nätter att bo i äldre lägenhet på första våningen när man konstant väcks av spring i trapphuset eller bank och skrik från ungarna ovanför. Värt varenda krona extra för att slippa allt oljud och bråk om regler i tvättstugan
Citera
2020-07-23, 22:33
Medlem
Dimpens avatar
Leva rövare eller visa hänsyn?

Bor man i lägenhet får man ofta stå ut med både det ena och det andra.
Tyvärr så verkar dagens människor inte besitta ett sunt förnuft och respektera andra.

1) Röka på balkongen. Detta gör dom för att dom inte vill ha rök inne hos sig själva. Tyvärr så går då röken in i alla andras lgh istället. Varför gör dom så?

2) Folk som går omkring utanför fastigheten efter midnatt och skrattar och stojar högt och ljudligt. Varför leva rövare 2 meter från andra boende mitt i natten?

3) Folk med bilar som spelar musik kl. 03.00. Vem är intresserad av deras musik mer än dom själva? (Det finns hörlurar)

4) Moppekörning i bostadsområden kl. 22-04.... Varför???

5) "Folk" som kör mc typ HD och lever rövare dygnet runt. Varför???

Var har hänsyn och respekten till medmänniskor tagit vägen? Har dessa störande människor nåt sorts bekräftelsebehov eller är det bara korkade idioter som blev till när deras föräldrar var på fyllan?

Vad säger ni kloka Falashbackare om desss förtappade individers beteende? Hur kan dom få hålla på och vad kan man göra åt det?

(Inget trams om att jag är gnällig nu utan seriösa och respektfulla svar. I annat fall visar ni att ni är lika korkade som i exemplen ovan och rekommenderas att starta en egen tråd)

Tacksam för alla KLOKA svar
Citera
2020-07-23, 22:53
Medlem
Mouses avatar
Vissa jobbar nätter, andra är lediga, någon har något att fira, en femte har inget att göra, somliga gillar att köra MC vissa av dem kör HD för att det är coolt andra för att det är kul, några är fulla, någon har hittat en ny partner, någon handlar mat, varit och tränat etc etc. Och, de flesta lägenheterna har rökförbud inne.
Eller, alla vill bara jävlas med dig och hatar även själva att bli respekterade och visad hänsyn.

Har du inga egna funderingar på svar till dina "frågor"?

Hur långt bort från dig skall man stå när man röker, för att du skall anse att personen visar dig respekt?
Kanske hade varit annorlunda i en stuga på landet, eller byta bostadsområde?
"Dagens människor". Hur gammal är du? Det har alltid funnits både stökiga som gnälliga människor. De flesta är nog någonstans däremellan..
Citera
2020-07-23, 22:57
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Bor man i lägenhet får man ofta stå ut med både det ena och det andra.
Tyvärr så verkar dagens människor inte besitta ett sunt förnuft och respektera andra.

1) Röka på balkongen. Detta gör dom för att dom inte vill ha rök inne hos sig själva. Tyvärr så går då röken in i alla andras lgh istället. Varför gör dom så?

2) Folk som går omkring utanför fastigheten efter midnatt och skrattar och stojar högt och ljudligt. Varför leva rövare 2 meter från andra boende mitt i natten?

3) Folk med bilar som spelar musik kl. 03.00. Vem är intresserad av deras musik mer än dom själva? (Det finns hörlurar)

4) Moppekörning i bostadsområden kl. 22-04.... Varför???

5) "Folk" som kör mc typ HD och lever rövare dygnet runt. Varför???

Var har hänsyn och respekten till medmänniskor tagit vägen? Har dessa störande människor nåt sorts bekräftelsebehov eller är det bara korkade idioter som blev till när deras föräldrar var på fyllan?

Vad säger ni kloka Falashbackare om desss förtappade individers beteende? Hur kan dom få hålla på och vad kan man göra åt det?

(Inget trams om att jag är gnällig nu utan seriösa och respektfulla svar. I annat fall visar ni att ni är lika korkade som i exemplen ovan och rekommenderas att starta en egen tråd)

Tacksam för alla KLOKA svar

Känner till lite om detta från mitt jobb i alla fall 1 & 2

1: Hyresvärden får skicka brev till rökaren att dom MÅSTE visa hänsyn, man FÅR röka på balkongen (om inte hela fastigheten är s.k rökfri) men måste ta hänsyn till grannar, upprepas detta och andra störningar ofta kan hyreskontraktet ev sägas upp
2: Samma som ovan fast meddelande till samtliga boende om att dom är skyldiga att ha koll på sina besökare så dom inte stör grannar, knepigt dock , i värsta fall får väktare anlitas, s.k störningsjour.
3-4 : sker det inne på bostadsområdena så kan låsbara grindar och s.k betongsuggor sättas upp som hindrar trafiken. Knepigt om det sker på allmän gata dock inte mycket man kan göra då.
Citera
2020-07-24, 01:17
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Samla piss i en dunk, och dumpa en 5-10 liter från ett handfat över fridstörarna när dom kommer inom räckhåll.
Svårt att bevisa var det kom ifrån om det är mörkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in