Citat:
Halvt off-topic kanske men jag har på gott och ont blivit sjukt kräsen med lägenheter sedan jag flyttade från ett stort 70-talshus med dussintals lägenheter till nyproduktion. Skillnaden i ljudnivå är astronomisk och har fått mig att helt exkludera äldre lägenheter om jag någonsin köper bostadsrätt.
I min första bostad (70-talshuset) fick jag klart och tydligt höra grannen bredvid prata i telefon, kissa, ha samlag och allt annat mellan himmel och jord. Då hade jag ändå en relativt respektfull granne och jag själv kunde väl yttra ett och annat när jag spelade datorspel så det var ge och ta som gällde. I övrigt kändes det som att i princip alla toalettspolningar och vattenkranar förstärktes genom kåken så man hörde alltid något oljud på så sätt. För att inte tala om ytterdörren som knappt tätade över huvud taget.
Jag flyttade sedan till en nyproduktion från 2013 som var himmelsk I jämförelse. Ytterdörren tätade som ett bankvalv och isoleringen i väggarna var superb. Man hörde aldrig toalettspolningar eller liknande över huvud taget. Problemet där var snarare att grannarna i kåken var riktigt festgalna som kanske just på grund av ljudisoleringen drog på lite extra så att säga. Hade de fört samma liv i ett äldre hus hade de åkt ut med huvudet före.
Idag bor jag i en toppvåning byggd 2015 och utöver att det är minst lika lika bra ljudisolerat som den förra bostaden så har jag mycket skötsamma grannar. Det enda jag över huvud taget hör är när ena grannens hund skäller ett par gånger när den ska ut och gå. Annars känns det som att bo själv i huset till och från. Nyproduktion är magiskt!
I min första bostad (70-talshuset) fick jag klart och tydligt höra grannen bredvid prata i telefon, kissa, ha samlag och allt annat mellan himmel och jord. Då hade jag ändå en relativt respektfull granne och jag själv kunde väl yttra ett och annat när jag spelade datorspel så det var ge och ta som gällde. I övrigt kändes det som att i princip alla toalettspolningar och vattenkranar förstärktes genom kåken så man hörde alltid något oljud på så sätt. För att inte tala om ytterdörren som knappt tätade över huvud taget.
Jag flyttade sedan till en nyproduktion från 2013 som var himmelsk I jämförelse. Ytterdörren tätade som ett bankvalv och isoleringen i väggarna var superb. Man hörde aldrig toalettspolningar eller liknande över huvud taget. Problemet där var snarare att grannarna i kåken var riktigt festgalna som kanske just på grund av ljudisoleringen drog på lite extra så att säga. Hade de fört samma liv i ett äldre hus hade de åkt ut med huvudet före.
Idag bor jag i en toppvåning byggd 2015 och utöver att det är minst lika lika bra ljudisolerat som den förra bostaden så har jag mycket skötsamma grannar. Det enda jag över huvud taget hör är när ena grannens hund skäller ett par gånger när den ska ut och gå. Annars känns det som att bo själv i huset till och från. Nyproduktion är magiskt!
Jag har lite samma upplevelse som du. Kommer aldrig någonsin flytta till en bostad som inte är nyproduktion igen. Men man ska samtidigt ha klart för sig att även nyproduktion kan vara rena rama lotteriet. Det hänger så otroligt mycket på vilka grannar man har också. Det gäller alla boendeformer, även villa.
Stegljud t ex har byggbolagen inte kunnat bygga bort vilket är ganska patetiskt egentligen. Visst, det dånar inte som i äldre byggnader när grannens fittungar dampar, men det hörs tydligt ändå vilket jag hatar. Hade det inte varit för det (och det sker väldigt sällan) så hör jag inte ett smack! Inga toaletter som spolas, inga vattenrör som hörs. Ingenting faktiskt.
Skulle gärna söka mig till en lägenhet på högsta våning, men det är verkligen ingen garanti för att allt blir frid och fröjd. Bodde så i en tidigare lägenhet, och även om jag inte hörde ett smack från grannarna så rökte fittorna både bredvid och under mig, så då föredrar jag hellre denna lägenhet. Blir inte lika äckligt varmt heller på somrarna.
Har funderat mycket på att flytta till villa och känns ju rent spontant som ett drömboende för den som vill slippa höra grannarna, men jag tror det är rent fantasitänkande. Skulle förmodligen få psykbryt av att tvingas lyssna på grannarnas tjatter/musik när de sitter på altanen eller när deras ungjävlar hoppar studsmatta kl 8 på morgonen, eller grannen får för sig att klippa gräset kl 7 på en söndag.
Får jag fråga, tycker du 2013 vs 2015 skiljer sig mycket? Vilka byggbolag rör det sig om?
så fort jag yttrat att det faktiskt icke är rimligt att kräva permanent knäpptysthet. En dammsugare tex brukar väl int dåna hos grannarna (om man nu drar en parabel mellan städning & dragspel/sång mm).