2020-07-08, 11:02
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Vänd på det då. Om man saknar social kompetens och förmåga att visa hänsyn kanske man inte ska bo i flerfamiljehus. Tänk om alla ville dra på sin musik hela tiden så det läcker in till andra. Nej, vi andra vill inte höra din musik. Du kan skaffa dig hörlurar så det finns inga ursäkter.
Jo assa det var det jag gjorde. Dvs jag vände på det. Har fått höra det argumentet från granne att om man vill låta osv så är det ju bra att bo långt ut på landet . Om jag nu talar för mig själv så känns det som man i dessa trådar måste vara extremt tydlig för att ni kanske förhoppningsvis ska förstå. Låt mig förklara. Jag har inget behov av att visa upp min musik el bre ut mig via ljudbild till mina grannar. Men vissa saker kan man inte göra utan att det finns en viss risk för att det då ICKE blir knäpptyst. Tex att under dagtid spela akustisk gitarr/piano el dyl och akompanjera mikrofon-lös/fri vokalist. Det är icke rimligt att alla inblandade ska införskaffa trådlöst hörlurs-system och det är ingeting som ens är vedertagen norm i Sverige. Man skulle kunna säga att det är osvenskt till o med (att skrota gittarer/sång & pianon i hemmet). Ett annat exempel är högtalare. Självklart ska man icke dra på max el dyl så att det dånar hos grannarna men om man icke ens under dagtid får använda högtalarna över typ 7 % för att det då kanske icke blir 100 % knäpptyst hos den närmsta grannen....... Vadå ska alla personerna i ett sälskap som umgås o lyssnar medan dom tex dricker ha hörlurar på sig menar du (med andra ord så har du direkt fel när du skriver om "att det icke finns ursäckter")? Du tycker alltså att det är att visa hänsyn att ha nolltolerans mot att det öht kan komma in ljud hos dig som bryter principen att det ska vara 100 % knäpptyst permanent?
Senast redigerad av mr-mystic 2020-07-08 kl. 11:23.
Citera
2020-07-08, 11:06
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ja så brukar idioter resonera utan hänsyn till att många inte har något annat att välja på.
Ja om du tycker att man är en jävla idiot för att man anser att du kräver för mycket om du vill ha permanent knäpptyst i ett lägenhetshus så är isf hyresrättsföreningen o dyl också idioter. Kolla mina länkar på tidigare sid. Man har till o med rätt att öva musikinstrument i sin lägenhet (dock inte akustiska trummor el ha högtalarna på max volym antar jag)..
Senast redigerad av mr-mystic 2020-07-08 kl. 11:19.
Citera
2020-07-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Ja om du tycker att man är en jävla idiot för att man anser att du kräver för mycket om du vill ha permanent knäpptyst i ett lägenhetshus så är isf hyresrättsföreningen o dyl också idioter. Kolla mina länkar på tidigare sid. Man har till o med rätt att öva musikinstrument i sin lägenhet (dock inte akustiska trummor el ha högtalarna på max volym antar jag)..

Man har aldrig rätt att störa sina grannar. 08-22 är en myt. Du kan tycka vad du vill om det, men den som känner sig störd kommer inte bara finna sig i det. Du kommer möta på motstånd.
Citera
2020-07-08, 20:55
Medlem
Merwinnas avatar
Nu har vi två barnrika familjer på min gård (eller rättare sagt: en på min gård och en på granngården), ungarna är i alla åldrar mellan 1 och 12, typ. Dessa båda syskonskaror ligger ständigt i krig med varandra - slår varandra, kastar saker på varandra, tar varandras saker, förstör varandras cyklar. Det finns svenska barn här på gården också, men de är aldrig ute och leker på gården vad jag har sett. De kanske inte vågar - inte kan hävda sig när de är bara en eller två?

Mammorna - i båda fallen med utländsk bakgrund, naturligtvis (typ Balkan, albaner, bosnier, eller kanske zigenare) - verkar båda ha gett upp sin fostringsuppgift. Men idag hamnade de båda - mammorna alltså - nästan i slagsmål med varandra, och personal från bostadsbolaget i området fick rycka in och medla. Då skrek båda kvinnorna åt DEM, på ett hotfullt sätt, helt hysteriskt...

Det blir såhär när man släpper in människor från länder, som inte fattar att det är barnbegränsning som gäller! Det är som att vara tillbaka i barnrikehusen i Sverige på 1930-talen... ("här i kåken klådde morsan vicevärden gul och blå")... Minus värmen och humorn, då.
Citera
2020-07-09, 11:10
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Man har aldrig rätt att störa sina grannar. 08-22 är en myt. Du kan tycka vad du vill om det, men den som känner sig störd kommer inte bara finna sig i det. Du kommer möta på motstånd.

Jaha säger jag då , det menar du icke…. att jag kan tycka vad jag vill om det o att gnällspikar som du själv som är intoleranta (men för fattiga för att kunna bo där dom egentligen skulle trivas bäst) kommer att bli bittra & bjuda upp till motstånd (berätta nått som jag icke vet ist liksom). "08-22 är en myt” nja det är väl lika mycket myt isf som att du i lägenhetshus har rätt till permanent knäpptystnad. Som sagt…. igen kolla mina länkar… (bland annat den impoppis pianisten som faktiskt till slut fick rätt i domstol i början av 90-talet) särskilt dagtid har man faktiskt rätt att leva (o således låta inom rimliga gränser i sin bostad) Du kan tycka vad du vill om det (härmar dig) men det är som tur är inte helt fria regler mellan twistande parter som gäller, utan det finns ju viss juridik i sådana frågar (även om det inte alltid är glasklart). När det gäller spädbarn tex så har man ingen rätt alls att anmärka (såvida det ej är frågan om att barnet skadas o dyl såklart).
Citera
2020-07-09, 12:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Instämmer. Mellan kl 08-22 är det normalt ljud som exempelvis städa tvätta renovering och sånt. Att spela musik och skrika och ha tvn på högt är inte normalt ljud. Övrig tid ska det vara tyst enda ljudet är om någon spolar i toaletten som går ann. Regler för trivsel för alla får man när man flyttar in och brukar stå i trappuppgången. Har man inte läst och förstår vad det betyder får man fråga hyresvärden och sluta gråta att allt är orättvist
Citera
2020-07-09, 12:50
Avstängd
är en myt att man får ha fest 1 ggr/mån ock spela hur högt som helst
i mitt hyreskontrakt står det att hyresgästerna ska vara helt tyst efter 22 ock då ska man inte spola i toan heller
Citera
2020-07-10, 12:15
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Instämmer. Mellan kl 08-22 är det normalt ljud som exempelvis städa tvätta renovering och sånt. Att spela musik och skrika och ha tvn på högt är inte normalt ljud. Övrig tid ska det vara tyst enda ljudet är om någon spolar i toaletten som går ann. Regler för trivsel för alla får man när man flyttar in och brukar stå i trappuppgången. Har man inte läst och förstår vad det betyder får man fråga hyresvärden och sluta gråta att allt är orättvist
Vadå men ursäkta om jag antyder att du är flummig men "Att spela musik och skrika och ha tvn på högt är inte normalt ljud” nog fan får man väl använda sina högtalare på typ 25 % (ja det kan höras lite till granne utan att det på något sätt dånar, min granne hör tydligen när jag pratar i normal samtalston då våra sovrum ligger vägg i vägg tex pga av lyhört hus). Har även svårt att tro att man blir vräkt för att man skriker till ibland på barn o dyl (såvida man inte har storbråk jätteofta sas). Högt ljud på tv brukar väl sällan vara ett problem (då man sitter så nära) men kan tänka mig att folk med hemmabio lätt kan bli väl kraftfulla (subwoofers etc). Där i mot att renovera (normalt ljud enligt dig) kan låta extremt högt. När hyresvärlden borrade i närheten fick man nästan öronsus (pga det har jag även svårt att det skulle vräka mig för pianospel mm).
Enligt mina länkar så får man iaf typ öva akustisk gitarr o dyl (åtminstone minst en timme per dag).

Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
i mitt hyreskontrakt står det att hyresgästerna ska vara helt tyst efter 22 ock då ska man inte spola i toan heller
Det är väl ingen i tråden ( den är ju dock väldigt stor) som har skrivit att man får "spela hur högt som helst”? Så man ska alltså låta diarepölen ligga kvar flera timmar? Hur fan gör man sig ren då enligt dig? Mer än 3-4 papper så lär det ju bli stopp & vattenspoling är ju icke heller alrighty, el hur? Ska man kanske ha ett extern kärl för skitpapper ?

Citat:
Jisses, wall of text. Väx upp för fan din barnrumpa.
Det är väl snarare du som ska växa upp om du tycker att det är så jävla svårt att läsa & ta till dig information. Har du ens kollat mina länkar eller är det för ansträngande för dig?
Senast redigerad av mr-mystic 2020-07-10 kl. 12:18.
Citera
2020-07-10, 13:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Självklart så får du spola i toan även på natten.
Citera
2020-07-10, 13:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Självklart så får du spola i toan även på natten.

står på min hyresvärds sida att man ska undvika att spola i toan ,duscha eller spola vatten efter 22
Senast redigerad av diseledvin 2020-07-10 kl. 13:48.
Citera
2020-07-10, 13:48
Medlem
Tillbakablickens avatar
Halvt off-topic kanske men jag har på gott och ont blivit sjukt kräsen med lägenheter sedan jag flyttade från ett stort 70-talshus med dussintals lägenheter till nyproduktion. Skillnaden i ljudnivå är astronomisk och har fått mig att helt exkludera äldre lägenheter om jag någonsin köper bostadsrätt.

I min första bostad (70-talshuset) fick jag klart och tydligt höra grannen bredvid prata i telefon, kissa, ha samlag och allt annat mellan himmel och jord. Då hade jag ändå en relativt respektfull granne och jag själv kunde väl yttra ett och annat när jag spelade datorspel så det var ge och ta som gällde. I övrigt kändes det som att i princip alla toalettspolningar och vattenkranar förstärktes genom kåken så man hörde alltid något oljud på så sätt. För att inte tala om ytterdörren som knappt tätade över huvud taget.

Jag flyttade sedan till en nyproduktion från 2013 som var himmelsk I jämförelse. Ytterdörren tätade som ett bankvalv och isoleringen i väggarna var superb. Man hörde aldrig toalettspolningar eller liknande över huvud taget. Problemet där var snarare att grannarna i kåken var riktigt festgalna som kanske just på grund av ljudisoleringen drog på lite extra så att säga. Hade de fört samma liv i ett äldre hus hade de åkt ut med huvudet före.

Idag bor jag i en toppvåning byggd 2015 och utöver att det är minst lika lika bra ljudisolerat som den förra bostaden så har jag mycket skötsamma grannar. Det enda jag över huvud taget hör är när ena grannens hund skäller ett par gånger när den ska ut och gå. Annars känns det som att bo själv i huset till och från. Nyproduktion är magiskt!
Citera
2020-07-10, 14:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
står på min hyresvärds sida att man ska undvika att spola i toan ,duscha eller spola vatten efter 22
Undvika och förbud är 2 olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in