2012-12-17, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Hur slår man enklast ut elektriciteten till sin grannes lägenhet? Jag börjar bli redigt less på fanskapet. Vart i hyreshus brukar strömbrytare sitta placerade?

Ja, det där har jag också funderat på många gånger. När jag kommer hem från jobbet efter klockan 17 dunkar det från lägenheten under min i princip varje dag! Det är oftast tyst före 19, men det är inte kul att komma hem när man på förhand vet att det dunkar när man öppnar sin dörr. Fan, ibland hörs det redan i trapphuset. Som om inte det vore nog sätter hon ofta på - med ännu högre volym, gärna så att golvet skakar - vid 10 eller 11-tiden på helgerna när jag sitter och äter frukost! Hur är man funtad när man alltid spelar så grannen hör?

Den gångna helgen var underbar då hon inte var hemma. Tyst och skönt hela dagarna! I dag är ordningen återställd; hinner inte mer än innanför dörren förrän jag hör basgångar underifrån... Blir att häcka framför datorn i andra rummet - givetvis med musik på - tills hon stängt av.
Citera
2012-12-17, 19:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Hur slår man enklast ut elektriciteten till sin grannes lägenhet? Jag börjar bli redigt less på fanskapet. Vart i hyreshus brukar strömbrytare sitta placerade?
Rätt vanligt att det är ett låst skåp eller låst rum i källaren där elmätarna är placerade.
Citera
2012-12-17, 19:18
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:

I mitt hus (Brf) från 50-talet sitter de i ett låst utrymme i källaren. Det är bara några i styrelsen som har nyckel dit.
Citera
2012-12-17, 19:26
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Ja, det där har jag också funderat på många gånger. När jag kommer hem från jobbet efter klockan 17 dunkar det från lägenheten under min i princip varje dag! Det är oftast tyst före 19, men det är inte kul att komma hem när man på förhand vet att det dunkar när man öppnar sin dörr. Fan, ibland hörs det redan i trapphuset. Som om inte det vore nog sätter hon ofta på - med ännu högre volym, gärna så att golvet skakar - vid 10 eller 11-tiden på helgerna när jag sitter och äter frukost! Hur är man funtad när man alltid spelar så grannen hör?

Den gångna helgen var underbar då hon inte var hemma. Tyst och skönt hela dagarna! I dag är ordningen återställd; hinner inte mer än innanför dörren förrän jag hör basgångar underifrån... Blir att häcka framför datorn i andra rummet - givetvis med musik på - tills hon stängt av.

Förstår precis hur du känner. Man kan liksom aldrig slappna av för man hör det där förbannade dunk-dunk:andet hela jävla tiden och golv/väggar/tak som vibrerar. Just att det är fel i människors värderingar, jag själv t.ex. skulle rodna om någon klagade på att jag spelade för högt. Så jag använder hörlurar. Men vissa, dom kan dra på så hela jävla kvarteret hör, helt utan skuldkänslor.

Min lösning när detta sker är att själv sätta på musik (hähä!! Jag har också baslåda
med tryck i! ) på ÄNNU högre volym så att det överröstar musiken totalt. Sedan skruvar man ner lite och hör om de fortfarande kör med sitt dunka-dunka eller om dom fortsätter. Är så fallet, ja då kör man igång igen. Problemet med den metoden är att man kanske råkar störa andra oskyldiga grannar så jag brukar inte göra det speciellt ofta. Tur man har öronproppar...

Eller så är man mindre omogen än mig, dvs, man går ner och ringer på grannen, ger dom en lapp, eller ringer störningsjouren. Jag har plingat på grannen bredvid mig och frågat VADFAN dom håller på med (kunde festas ganska rejält klockan 5 på en onsdag) och det var ett jävla liv med bankande i väggar, hög bas och människor som skrek som jävla dårar. Människor verkar ha en tendens att ursäkta sitt skitbeteende beteende med alkohol. Men det finns andra människor på den här planeten som jobbar och behöver vara utvilade för nästa dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Rätt vanligt att det är ett låst skåp eller låst rum i källaren där elmätarna är placerade.
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
I mitt hus (Brf) från 50-talet sitter de i ett låst utrymme i källaren. Det är bara några i styrelsen som har nyckel dit.

Tack! Ska inspektera vidare kring detta..
Senast redigerad av johanjosefsson 2012-12-17 kl. 19:30.
Citera
2012-12-18, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkabonka
Lägg ovanstående kommentar i högen med "fjortisar ger råd på Flashback".

TS har försökt prata men utan resultat. Problemet är att det handlar om hur grannen uppfattar ljudet och mindre om hur mycket det faktiskt låter. Nu räcker det säkert med minsta lilla pip för att grannen ska bli förbannad, han ligger ju hela nätterna och letar efter ljud. Nu vet han att du har TV'n på, så då är det enklast att skylla på dig, även om ljudet faktiskt kommer från gatan t ex.

Ge fan i TV i några veckor och kolla om grannen fortfarande klagar. Om han slutar så kan du testa att börja titta på TV igen.

okej (y)
Citera
2012-12-18, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink

Är det så farligt då? Om det är varje dag så visst kanske det är jobbigt då om hon spelar så att väggarna vibrerar. Troligtvis kör hon en liknande sak som jag gör ibland bara. När man drar ihop lite käk i köket så har man på lite bra musik, helst lite högre så man hör in till köket bra . Dock så är min baslåda på minsta vridning, för där kan jag känna att det vibrerar i fönster och väggar alldeles för lätt och det stör mest.

Men om jag förstår dig rätt så är det den där basen som gör det extra jobbigt. Inte att du hör lite musik ovanför?

Jag brukar dock inte spela så ofta, men någon gång i veckan blir det ju. Är det en fredag och jag tar en bärs innan man ska ut, ja då vrider jag upp baslådan en aning . Så förstör man grannens fredagsmiddag . Nej men, alla grannar har sina up and downs. Dom under bråkar ta mig fan jämt, hör dom mitt i nätterna ligga och skrika på varandra. Vissa spelar musik ibland, vissa spolar i kranar/duschar i 20 minuter.

Man får ge och ta en del helt enkelt.
Citera
2012-12-18, 08:52
Medlem
Muhamedssons avatar
Själv så har jag det rätt uthärdligt nu för tiden. Juggen har slutat spela datorspel eller gör det med lurar. pundartjejen har allt färre besök av sin älskare. Så jag slipper höra hennes skrikande och smällar i väggarna. Somaliern och hans kompisar springer iof som vanligt ut och in, men han som skriker när han pratar, är på besök rätt sällan. Det är inte ofta nu som jag behöver lyssna på somalisk musik. Alkisen på andra våningen spelar sällan sent nu för tiden. För egen del så slipper grannarna allt oftare lyssna på mina långa efterfester med hög musik.
Senast redigerad av Muhamedsson 2012-12-18 kl. 08:54.
Citera
2012-12-18, 09:09
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machine137
Text

Jag kan egentligen bara svara för mig själv, men Ja: det är basen som är outhärdlig. Grannen kan egentligen ha på hur hög musik som helst egentligen och det är mindre störande än när det spelas på låg volym men med kraftigt vibrerande bas. Så tipset till alla "musikälskare" är att ta bort basen, eller ljudisolera väggarna. Det går också bra med hörlurar.
Citera
2012-12-18, 15:08
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:

Varför konfronterar du inte din granne istället?
Citera
2012-12-18, 16:14
Medlem
Dimaks avatar
När bruka man köpa sin julgran? förra året har jag för mig runt 1 vecka innan jul. gör ni det också?
Citera
2012-12-18, 17:15
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Varför konfronterar du inte din granne istället?

Det har jag gjort. Samma visa varje gång. "Jaha.. ojdå.. javisst men jag ska bättra mig". Lugnt en vecka och sedan ett jävla liv igen.
Citera
2012-12-18, 18:19
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Det har jag gjort. Samma visa varje gång. "Jaha.. ojdå.. javisst men jag ska bättra mig". Lugnt en vecka och sedan ett jävla liv igen.

Okej men säg då att du ringer polisen/störningsjouren varje gång fanskapet har fest. Det brukar skrämma upp de flesta. Störningsjours utryckningar brukar kosta hyresgästen som stör en slant mellan (500-1500kr) beroende på vart man bor.

Jag har även stört grannar under min "ungdomstid" med fest osv och det hela slutade med 1500kr x2 i "straffavgift". Men jag lärde mig.
Senast redigerad av sjpatrik 2012-12-18 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in