2019-05-15, 10:16
  #8053
Medlem
tour_de_frances avatar
Antingen får du kommunicera med din granne och meddela att det stör, eller så får du lyssna på musik eller kolla på film med hörlurar. Du låter lättstörd, så det här kanske är något du behöver jobba med på ett inre plan.
Citera
2019-05-15, 10:17
  #8054
Medlem
Nyanländ MENA?
Citera
2019-05-15, 10:26
  #8055
Medlem
LuluBrooksies avatar
Men herregud ring hyresvärdenoch lämna punktmarkerad rapport

Ex

Kl 23.30 den XX maj - matlagning, os av vitlök och kött
Kl 00.45 den XX maj - dörrslagning
Citera
2019-05-15, 10:43
  #8056
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Skrika har har aldrig varit min grej!
Prata med grannen bör man göra när den är nykter.
Jag kan faktiskt rekommendera alternativet med skrikandet.

För jag har själv provat med just den metoden, med framgång.
Jag hade nämligen en gång en granne under mig, som hade för vana att börja spela dansbansmusik på högsta volymen när han kom hem kl 05 om söndagsmornarna, efter att - gissar jag - ha varit och dansat.
Men jag uppskattade inte upptåget, så jag rusade till slut ner - i bara kalsingarna - och hamrade på hans dörr. När han öppnade vrålade jag ner honom till omedebar underkastelse, och han lovade att hädanefter visa största möjliga respekt.
Men först ville han kramas ...
Fast det var jag inte riktigt upplagd för just då (eller ens uppklädd för ... ) så jag lade i backen och retirerade skyndsamt upp för trappan igen. Låste sjutillhållarlåset och hoppades att han inte skulle ha misstolkat mitt tilltag som någon slags invit ...

I vilket fall som helst så spelade han aldrig mer någon dansbandsmusik om nätterna.
Iaf inte så jag hörde det.


Så det är verkligen en effektiv metod för att lära störande grannar en läxa de sent ska glömma.
Tänk dig själv hur skrämmande det säkert kan vara att få besök mitt i natten av en kalsongnaken, vilt vrålande och aggressivt spottande man ... det kan säkert få tyst på den bäste.
Citera
2019-05-15, 12:10
  #8057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Visad hänsyn gäller 24/7.

Ja, men om man lagar mat på någorlunda normalt vis så är det inte matlagarens fel ifall grannarna störs utan då är det ju något fel på huset eller överkänsliga grannar.
Citera
2019-05-15, 13:31
  #8058
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Killen (granne)lagar mat mitt i natten och gapar. Lukten är förjävlig och får kväljningar varje gång. Måste jag flytta eller kan jag få personen vräkt? Måste väl gå under störningar? Rejält förbannad är jag. Men orkar inte med nåt drama heller där jag i ett drömscenario sparkar in hans dörr och ber honom sova istället för att förstöra mitt liv.

Edit: Har pågått i 3 veckor nu. Det är inte allt heller. Han smäller i dörrarna trots jag visat hur man stänger en dörr. Suck...

Laga mat? Skämtar du eller? Klart man får laga sin jävla mat när man vill
Citera
2019-05-15, 14:25
  #8059
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Killen (granne)lagar mat mitt i natten och gapar. Lukten är förjävlig och får kväljningar varje gång. Måste jag flytta eller kan jag få personen vräkt? Måste väl gå under störningar? Rejält förbannad är jag. Men orkar inte med nåt drama heller där jag i ett drömscenario sparkar in hans dörr och ber honom sova istället för att förstöra mitt liv.

Edit: Har pågått i 3 veckor nu. Det är inte allt heller. Han smäller i dörrarna trots jag visat hur man stänger en dörr. Suck...

Laga käk får man självklart göra dygnet runt. Själv knegar jag lite när som helst på dygnet och lagar ofta käk/duschar/ser på film mitt i natten.

Men jag håller såklart ner volymen mellan 23-08.00!
Citera
2019-05-15, 15:40
  #8060
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag tror du kan få problem. Som sagts tidigare, det finns en förståelse för att barn kan låta, och både värd eller hyresnämnd kan ha tveksamheter mot att vräka en barnfamilj.
Nä jag märkte det när jag ringde, dom kunde tänka sig att prata med familjen, bra då ska samma tolerans riktas mot alla vuxna störare har jag bestämt, ingen ska kunna vräkas

Och nu inser jag hur förklenande det här samtalet kommer gå till, man lär ringa, jag hade högtflygande förväntningar att dom skickar en inspektör att tala öga mot öga i mitt ställe, och samtidigt tala med övriga grannar att erkänna att dom också är störda när dom informerar att det finns en whissleblower

Det framgick även att bostadsbolag inte får ställa villkor att ungar är på dagis istället
för att leka dagis, det är föräldrarnas eget val, bizzart...ut ur EU nu!
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-05-15 kl. 15:50.
Citera
2019-05-15, 15:50
  #8061
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godanli
Tråkigt med en sådan granne. Om det kommer in matos från trappuppgången så kan det tyda på undertryck i lägenheten (är ventilerna stängda?). Friskluften ska komma från utsidan, inte från brevinkastet. Eventuella friskluftsintag eller ventiler ska vara öppna.

Till ämnet: om det inte går att tala förstånd med grannen så rekommenderar jag dig att ringa Störningsjouren, om sådan finns där du bor. Om de rycker ut så rapporterar de det inträffade till hyresvärden. Upprepade störningar kan absolut leda till vräkning.

Om ingen störningsjour finns så får du tala med din hyresvärd.

Precis. Det ska inte läcka ut matos från lägenheterna och det är hyresvärdens sak att se till. Nåt är fel med ventilationen. Man ska kunna laga mat precis när man vill och även stinkig mat som surströmming.

Eftersom det finns en störningsjour att ringa, gör det om det vrålas och slås i dörrar. Grannen åker på en avgift om de är snabba nog. Värden får betala för utryckningarna om ingen störning uppdagas och det kan puffa på motivationen att göra nåt åt grannen. Det ska vara ett himla störande om det ska bli vräkning, så för dagbok och redovisa till värden.

Vissa hyresbolag har nån typ av invandrarinstruktör anställd som kan prata vett gällande hur vi gör i Sverige, du kan ju kolla upp det också.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2019-05-15 kl. 15:54.
Citera
2019-05-15, 16:08
  #8062
Medlem
Som-Gjutens avatar
Lägg en hundbajs i brevlådan så ska du se att det blir liv i luckan

Eller så lägger du inte dig i andras liv.
Citera
2019-05-15, 17:23
  #8063
Medlem
Du får väl ta å prata med din granne... vad vet du han kanske jobbar och kommer hem sent. Jag kan ibland laga mat sent (efter 22) men ingen som har sagt något. Hade de sagt så hade jag givetvis rättat mitt beteende. Ingen är en tankeläsare så om du inte säger något fortsätter han givetvis...
Citera
2019-05-15, 18:46
  #8064
Medlem
Emlows avatar
Antingen knackar du på hos grannen, eller så driver du denne ifrån ditt bostadshus.

Eller så skiter du i.

Rekommenderar att du samlar det mod du har och snackar med grannen, ingenting kommer att lösa sig genom att sitta och hoppas på att grannen kastar sig från fönstret och någon tar över hans lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in