Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Jag håller med dig i din beskrivning av tolvstegsrörelsen som en sekt. Ursäkta att jag går rakt på sak, men jag har några frågor:
Vad har du för tankar kring hur kritiken mot tolvstegsrörelsen kan stärkas i Sverige?
Vad tycker du om den kritik som har framförts i den här tråden?
Hur tror du att det kommer sig att tolvstegsrörelsen är mer framgångsrika än andra sekter?
Tycker du att det förekommer mer kritik mot tolvstegsrörelsen i samhället idag än för 19 år sedan?
Jag skulle gärna se ett organiserat anti-XA i Sverige, men jag vet inte var man (jag skrev man, haha) börjar. Jag vill själv hålla mig anonym, dels för att jag inte är beredd att komma ut som före detta beroende till kollegor (många människor tror tyvärr på sjukdomsbegreppet), dels för att jag vet (jag har själv bevittnat det) att sektmedlemmar hämnas på kritiker med otillbörliga metoder som till exempel okynnesanmälningar till socialen.
Jag vill föreställa mig en framtid där alla behandlingshem som bygger på tolvsteg är avvecklade, där tolvstegare som en självklarhet kan kontakta organisationer som hjälper människor som är fast i destruktiva sekter, samt att XA har samma ställning i samhället som Scientologerna har idag.
Jag är med i "Deprogramming from AA or any 12 step group" som är en facebook grupp, många i den gruppen har långt medlemskap i AA som jag själv, men det finns ju andra amerikanska grupper också.
Oftast eller nästan alltid är det 12 stegs behandling som erbjuds en missbrukare som söker hjälp, särskilt när det handlar om de som blivit dömda till behandling eller fängelse, eller när arbetsgivaren ställt ultimatum, är det inte konstigt att kommuner och landsting gynnar den typ av behandlingshem där det går ut på man ska "lägga sin vilja och sitt liv i händerna på gud" för att bli befriad från sin alkoholism? Idag 2020.
Alltså sjukdomsbegreppet och att man aldrig kan bli frisk, men du kan tillfriskna, fast det är villkorat med att läsa böckerna, jobba i stegen och gå på möten för resten av ditt liv, så galet och så långt ifrån forskning och vetenskap.
Just nu jobbar jag bara på att släppa min indoktrinering som släpper mer för varje dag när jag medvetet går igenom tankar och föreställningar jag fått genom åren i AA och är det något jag ångrar är det att jag inte släppte AA för länge sen, för tvivlet hade funnits väldigt länge.
Vad jag vet finns det i alla fall en kille som har lagt ut sin personliga berättelse och hur han tog sig ur AA
www.aakritik.info. Sidan är i mina ögon värdefull och mycket bra information.
Men jag skulle gärna hoppa på ett projekt med huvudmål att rikta kritik mot tolvstegsrörelsens alla industriella behandlingshem och XA.