Citat:
Ursprungligen postat av
volldteckt
Först påstår du dig inte tro på gudar sen citerar du en Kristen bön..
Var tror du teologiskt den här "styrkan" och "sinnesron" ska komma från?
Sinnesrobönen är en Kristen bön riktad till den Kristna guden du påstår dig inte tro på..
The Serenity Prayer
God, give me grace to accept with serenity the things that cannot be changed, Courage to change the things which should be changed, and the Wisdom to distinguish the one from the other.
Living one day at a time, Enjoying one moment at a time, Accepting hardship as a pathway to peace,Taking, as Jesus did, This sinful world as it is, Not as I would have it, Trusting that You will make all things right, If I surrender to Your will, So that I may be reasonably happy in this life, And supremely happy with You forever in the next. Amen.
Men du, menar du verkligen att inre strategier för lugn inte kan komma utan gudomligt ingripande?
Att få sinnesro är helt fantastisk och speciellt som i den bönen. Att förstå sin situation: vad kan jag inte förändra, vad kan jag förändra; få styrka att förändra det som är möjligt att förändra och sedan förstå skillnaden.
Det är inget gudomligt i det.
Jag är själv kritisk mot 12-steg, men inte på grund utav såna värdelösa anledningar som du.
Min kritik ligger i den hjälplöshet 12-steg består i, jag hade aldrig accepterat den. Då hade jag suttit där, år efter år och stagnerat i den formen.
Jag vill lägga missbruket bakom mig, och har så gjort. Jag har det fantastiskt, jag har blivit en ny människa, det hade aldrig gått i 12steg på samma sätt.