Citat:
Ursprungligen postat av
ElIzzard
Nej jag tvingas inte men många andra tvingas att t.ex. välja mellan fängelse eller 12-stegsprogram, jag känner några stycken.
90 möten på 90 dagar stipuleras av XA. Man kan bara få behålla vad man fått genom att ge det vidare och man skall ge det vidare genom att vara sponsor och gå på möten hela livet. Man kanske inte direkt tvingas, men indirekt genom att man intalas genom en påstådd maktlöshet, att man kommer att återfalla och misslyckas om man inte gör detta.
Att bli tvingad till vård tex XA är i de flesta fall fel då missbrukaren själv måste ha villigheten och viljan som krävs. Gjorde flera behandlingar ihop med några som var där genom KVV. De satt mest av tiden och såg huvudsakligen till att pissa rent. Skrev i de flesta fall då en nära vän fick välja mellan ännu ett flerårigt fängelsestraff eller ett år på behandlingshem (12-steg). Han valde behandling endast med tanken på att komma ut tidigare men gick från att vara aktiv alkis och narkoman, kriminell langare och kåkfarare utan kontakt med sin barn till att idag, snart 15 år senare, vara drogfri pappa till sina tre barn med utbildning, jobb och en förhoppningsvis ljus framtid. Han var redigt trött på skiten så visst kan tvångsvård fungera vid rätt tidpunkt.
Vet precis vad du menar med 90 möten 90 dagar, som är en rekommendation vad jag förstått, och vad det sägs att man är förbunden till resten av livet men detta slår jag delvis hål på omgående. Jag var ett totalt ras när jag var nynykter så jag gick på massvis av möten inledningsvis (speciellt det första och andra året) för att successivt trappa ner i takt med att livet kom tillbaka och måendet stabiliserande sig. Har inte varit på möten på säkert 5 år och är inte sponsor och det fungerar bra för mig. Vad någon AA-taliban (ja, de existerar) tycker om det rör mig inte. Om jag tar hand om min nykterhet så får de ta hand om sin. Min energi lägger jag på positiv utveckling och där den gör nytta hellre än på energitjuvar.
Skulle jag korsa väg med någon som är illa däran och behöver hjälp eller råd skulle jag dock inte tveka en sekund, det är mitt sätt att ge tillbaka. Det kan trots allt handla om liv och död och ingen är värd att leva i det helvete som jag spenderade de sista åren i missbruk och beroende. Ingen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Jag vänder på frågan. Vilken grupp har du gått i egentligen? Jag känner inte igen något när tolvstegare beskriver organisationen som laidback.
Nu är det visserligen inte sant att ingen tvingas att gå till XA (nästan alla tvingas dit av någon), men på vilket sätt skulle avsaknad av tvång friskriva en grupp från att vara en sekt? Metoden som sekter använder sig av är snarare att göra människor socialt och känslomässigt beroende av sekten och sedan villkora detta med att medlemmen följer sektens linje. Vi har hur många historier som helst som beskriver när tolvstegare inte hälsar på avhoppare och så vidare. Det blir ett slags indirekt tvång.
En bra grupp uppenbarligen. Gick på en annan precis i början men där var det stelbent och lite hierarkivarning så jag bytte till en som var mer avslappnad.
Känner till delar av din historia och du kanske känner till min. Vi har totalt olika erfarenhet av XA och det har vi stångats om här genom åren. Att skriva något mer om detta kommer inte leda oss vidare.