2016-01-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HabitueratSverige
Ingen säger det. Kan endast utgå i från hur den verklige alkoholisten och narkomanen blir utan triangeln.

Med andra ord generaliserar du och är inte det minsta ödmjuk i ditt tankesätt att alla människor är olika och individer med olika historia och bakgrund.
Det låter inte riktigt som att du gjort stegen, handlar inte något steg om att erkänna när man gör/agerar/tänker fel? Exempelvis generaliserar.
Citera
2016-01-11, 15:18
Medlem
HabitueratSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owlclub
Med andra ord generaliserar du och är inte det minsta ödmjuk i ditt tankesätt att alla människor är olika och individer med olika historia och bakgrund.
Det låter inte riktigt som att du gjort stegen, handlar inte något steg om att erkänna när man gör/agerar/tänker fel? Exempelvis generaliserar.
Ödmjukhet för mig handlar om att vara sann, framförallt mot mig själv.

Så här enkelt är det: Gillar man inte 12 stegsrörelsen så behöver man inte vara en del i det. Att sitta här och leta brister och fel i en bok från 1939 som dessutom fungerar än idag bevisar hur osanna människor är mot sig själva.

Jag är av den hopplösa sorten som BW skriver om och därför fullföljer jag triangeln. Klarar ni er enbart med möten eller enbart gemenskapen så grattis, jag behöver mitt dagliga program för att inte tända på.

Är inte ute efter att peka fingrar, alla sätt är fantastiska så länge vi slipper använda.
Senast redigerad av HabitueratSverige 2016-01-11 kl. 15:21.
Citera
2016-01-11, 15:52
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ödmjukhet för mig handlar om att vara sann, framförallt mot mig själv.

Så här enkelt är det: Gillar man inte 12 stegsrörelsen så behöver man inte vara en del i det. Att sitta här och leta brister och fel i en bok från 1939 som dessutom fungerar än idag bevisar hur osanna människor är mot sig själva.

Jag är av den hopplösa sorten som BW skriver om och därför fullföljer jag triangeln. Klarar ni er enbart med möten eller enbart gemenskapen så grattis, jag behöver mitt dagliga program för att inte tända på.

Är inte ute efter att peka fingrar, alla sätt är fantastiska så länge vi slipper använda.

Men ni i tolvsstegsrörelsen pekar alla fingrar ni har åt dom som går i metadon eller subutex-behandling och har fått fungerande liv och körkort och jobb. Och dessutom lever helt fritt ifrån kriminalitet.

Jag vill säga till er som går i sådan behandling och sköter er och fått bättre liv och jobb etc: FÖR JÄVLA BRA JOBBAT! Även om en NA-medlem inte tycker ni är "drogfria på riktigt".

Men visst, alla sätt är bra utom dom dåliga, och jag tycker att ni i "rörelsen" skulle kunna vara lite gladare för dom som går i substutitionsprogrammens skull.

Personligen så anser jag att, vill man bli nedtryckt och ingå i en 100 % falsk gemenskap och det gör att man lättare kan hålla sig drogfri och fungera som människa - toppen för er! Det viktigaste för en narkoman som lider av sitt missbruk är att narkomanen lyckas hålla sig drogfri, och med det menar jag att man inte missbrukar. Går man och får medicin och inte knarkar något på sidan utan sköter sig så kunde ni vara lite mer uppmuntrande till dessa individer. Ni stänger ute folk som kanske skulle må bra av att bara få prata av sig, det kanske kan vara ett komplement till medicineringen.
Senast redigerad av Kadodi 2016-01-11 kl. 15:56.
Citera
2016-01-11, 17:04
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Ni stänger ute folk som kanske skulle må bra av att bara få prata av sig, det kanske kan vara ett komplement till medicineringen.

Det enda villkoret för medlemsskap är en önskan att sluta använda. Har man det är man välkommen, det finns grupper där man får dela om man har använt droger så någon i substitutionsprogram som vill sluta är mer än välkommen.
Men alla platser och sammanhang är inte till för alla personer helt enkelt. En aktiv narkoman som behöver "prata av sig" men inte har en önskan att sluta använda får helt enkelt hitta en annan plats för det.
Citera
2016-01-11, 19:23
Medlem
HabitueratSveriges avatar
Citat:
Men ni i tolvsstegsrörelsen pekar alla fingrar ni har åt dom som går i metadon eller subutex-behandling och har fått fungerande liv och körkort och jobb. Och dessutom lever helt fritt ifrån kriminalitet.

Jag vill säga till er som går i sådan behandling och sköter er och fått bättre liv och jobb etc: FÖR JÄVLA BRA JOBBAT! Även om en NA-medlem inte tycker ni är "drogfria på riktigt".

Men visst, alla sätt är bra utom dom dåliga, och jag tycker att ni i "rörelsen" skulle kunna vara lite gladare för dom som går i substutitionsprogrammens skull.

Personligen så anser jag att, vill man bli nedtryckt och ingå i en 100 % falsk gemenskap och det gör att man lättare kan hålla sig drogfri och fungera som människa - toppen för er! Det viktigaste för en narkoman som lider av sitt missbruk är att narkomanen lyckas hålla sig drogfri, och med det menar jag att man inte missbrukar. Går man och får medicin och inte knarkar något på sidan utan sköter sig så kunde ni vara lite mer uppmuntrande till dessa individer. Ni stänger ute folk som kanske skulle må bra av att bara få prata av sig, det kanske kan vara ett komplement till medicineringen.
Personligen anser jag att Subutex och metadon osv är narkotika då opiater var min huvuddrog det sista. Den åsikten har inget med gemenskapen och göra utan bara en åsikt på individnivå.

Ingen i min grupp pekar finger åt de som väljer den lösningen men vi föredrar att vara närvarande emotionellt. Hade jag klarat att hantera en sådan behandling utan att min allergi drog i gång så hade jag förmodligen vart med i en sådan.

Sluta sök så mycket fel 😁 så länge människor slipper mista sina liv samt att människorna runt omkring slipper lida så är alla metoder okej.

På CA har vi människor som sitter på möten som är med i bl.a subprogrammet, för dessa individer har en önskan att sluta använda och det räcker. De får inte dela och det köper de flesta.

Ha en grym kväll 😁
Citera
2016-01-11, 22:45
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Men ni i tolvsstegsrörelsen pekar alla fingrar ni har åt dom som går i metadon eller subutex-behandling och har fått fungerande liv och körkort och jobb.
.

Citat:
Personligen anser jag att Subutex och metadon osv är narkotika då opiater var min huvuddrog det sista. Den åsikten har inget med gemenskapen och göra utan bara en åsikt på individnivå.

Väldigt viktigt påpekande. NA/CA/DAA/AA tycker ingenting om ersättningsprogram, legalisering eller systembolagets öppettider.
Vi sysslar med att tillfriskna, that`s it.
Citera
2016-03-03, 22:57
Medlem
Gynekologstols avatar
Detta är egentligen ett svar på ett inlägg i en annan tråd, men för att undvika att gå OT där så svarar jag här istället.
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Lite som steg 1-3
Jag insåg att jag aldrig skulle kunna kontrolera mitt drogande. Jag fattade att jag skulle leva ett eländigt och kort liv fram tills att jag dog om jag inte lade ner helt. Jag träffade andra som hade varit lika miserabla som jag själv var men som hade lyckats få schyssta liv. Så jag beslutade att göra det dom hade gjort.
Det är så gulligt när du försöker att förvränga ett uppenbart religöst program till att bli sekulärt.

Tänk dig ett parti där man inleder varje möte med att läsa ett stycke ur Mein Kampf och sedan avslutar med en gemensam hitlerhälsning, men som trots detta beskriver sig som icke-nazistiskt. Hade du hållit med om den beskrivningen?
Citera
2016-03-03, 23:49
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Detta är egentligen ett svar på ett inlägg i en annan tråd, men för att undvika att gå OT där så svarar jag här istället.
Det är så gulligt när du försöker att förvränga ett uppenbart religöst program till att bli sekulärt.

Tänk dig ett parti där man inleder varje möte med att läsa ett stycke ur Mein Kampf och sedan avslutar med en gemensam hitlerhälsning, men som trots detta beskriver sig som icke-nazistiskt. Hade du hållit med om den beskrivningen?

Snyggt att du går in och bevisar Godwins law. För mig var det precis som jag beskrev i inlägget du citerade. Jag ser ingen anledning till att besvara dina provokationer.
Citera
2016-03-04, 21:14
Medlem
Citat:

Även om programmet nu är religiöst, kan det ändå inte fylla en funktion? Jag går på AA-möten och är inte det minsta religiös, skulle nog betrakta mig som agnostiker. Jag ser det som en jävla fin grupp människor som vill sluta dricka alkohol, om de så är AA-talibaner eller sekulära som du verkar vara så finns det någonting större i gemenskapen som är så mycket mer än diskussionen om huruvida AA är religiöst eller inte. Därför går jag dit, teoretiska diskussioner i all ära men för mig ger det massor.
Citera
2016-03-05, 18:11
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 411k1s3n
Även om programmet nu är religiöst, kan det ändå inte fylla en funktion? Jag går på AA-möten och är inte det minsta religiös, skulle nog betrakta mig som agnostiker. Jag ser det som en jävla fin grupp människor som vill sluta dricka alkohol, om de så är AA-talibaner eller sekulära som du verkar vara så finns det någonting större i gemenskapen som är så mycket mer än diskussionen om huruvida AA är religiöst eller inte. Därför går jag dit, teoretiska diskussioner i all ära men för mig ger det massor.
Precis som Jehovas vittnen fyller en funktion för sina medlemmar så fyller tolvstegsrörelsen en funktion för sina. Det är inte detta som stör mig, utan faktumet att tolvstegsrörelsen på ett mycket aggressivt sätt och med smutsiga knep tvångsansluter människor till en religion som de till råga på allt påstår är icke-religiös.

Det är en gåta för mig hur en enda människa kan acceptera påståendet att XA inte är religiöst när de inleder varje möte med en ingress som innehåller ordet Gud på fem ställen och när de avslutar varje möte med gemensam bön.

För mig är tolvstegsrörelsen en sekt som utnyttjar Sveriges alkohol och narkotikapolitik (som en annan gren av nykterhetsmaffian har utformat) till att sprida sin världsbild och tvångsrekrytera människor.
Citera
2016-03-05, 18:36
Medlem
Citat:
Precis som Jehovas vittnen fyller en funktion för sina medlemmar så fyller tolvstegsrörelsen en funktion för sina. Det är inte detta som stör mig, utan faktumet att tolvstegsrörelsen på ett mycket aggressivt sätt och med smutsiga knep tvångsansluter människor till en religion som de till råga på allt påstår är icke-religiös.

Det är en gåta för mig hur en enda människa kan acceptera påståendet att XA inte är religiöst när de inleder varje möte med en ingress som innehåller ordet Gud på fem ställen och när de avslutar varje möte med gemensam bön.

För mig är tolvstegsrörelsen en sekt som utnyttjar Sveriges alkohol och narkotikapolitik (som en annan gren av nykterhetsmaffian har utformat) till att sprida sin världsbild och tvångsrekrytera människor.

Vad kräver Jehovas Vittnen av sina medlemmar vs vad kräver AA av sina medlemmar? Om du besvarar den frågan så förstår du nog hur orimlig ditt argument är. Jag kan också konstruera ett sådant argument. "Precis som scientologerna fyller en funktion för sina medlemmar så fyller tidningen Bilsport en funktion för sina prenumeranter." Du blandar ihop äpplen och päron.

Som du säkert förstår är det helt absurt att resonera som du gör. "För mig är tolvstegsrörelsen en sekt..." Jaså? Really? Det har liksom ingen bäring om man inte kan backa upp sitt resonemang med fakta utan istället ägnar sig åt känsloargument.
Citera
2016-03-05, 20:48
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 411k1s3n
Vad kräver Jehovas Vittnen av sina medlemmar vs vad kräver AA av sina medlemmar? Om du besvarar den frågan så förstår du nog hur orimlig ditt argument är. Jag kan också konstruera ett sådant argument. "Precis som scientologerna fyller en funktion för sina medlemmar så fyller tidningen Bilsport en funktion för sina prenumeranter." Du blandar ihop äpplen och päron.

Som du säkert förstår är det helt absurt att resonera som du gör. "För mig är tolvstegsrörelsen en sekt..." Jaså? Really? Det har liksom ingen bäring om man inte kan backa upp sitt resonemang med fakta utan istället ägnar sig åt känsloargument.
Jag använde i och för sig bara Jehovas vittnen som exempel, men det finns intressanta likheter mellan JV och XA. Till exempel så förväntas medlemmarna lägga tid på att värva andra. Jag har svårt att uttala mig om fler likheter respektive skillnader eftersom att jag inte har någon insyn i JV.

På vilket sätt blandar jag ihop äpplen och päron när jag skriver att XA fyller en funktion för sina medlemmar? Många av dem tror ju på fullt allvar att de kommer att dö vid avhopp.

Jag förstår inte alls hur det skulle vara absurdt att resonera som jag gör. Tolvstegsrörelsen är en sekt eftersom att den är religiös, auktoritär, antiintellektuell och ovetenskaplig. Farbror Bills ord är lag och eget tänkande är något mycket farligt inom rörelsen.

Tolvstegsrörelsen tvångsrekryterar genom att se till att personalavdelningar och socialförvaltningar pressar människor till att sitta på behandlingshem. Kom inte med argumentet att XA inte driver några hem, det är som att säga att en maffaboss inte bedriver någon verksamhet eftersom att han använder sig av målvakter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in