Citat:
Ursprungligen postat av
411k1s3n
Vad kräver Jehovas Vittnen av sina medlemmar vs vad kräver AA av sina medlemmar? Om du besvarar den frågan så förstår du nog hur orimlig ditt argument är. Jag kan också konstruera ett sådant argument. "Precis som scientologerna fyller en funktion för sina medlemmar så fyller tidningen Bilsport en funktion för sina prenumeranter." Du blandar ihop äpplen och päron.
Som du säkert förstår är det helt absurt att resonera som du gör. "För mig är tolvstegsrörelsen en sekt..." Jaså? Really? Det har liksom ingen bäring om man inte kan backa upp sitt resonemang med fakta utan istället ägnar sig åt känsloargument.
Jag använde i och för sig bara Jehovas vittnen som exempel, men det finns intressanta likheter mellan JV och XA. Till exempel så förväntas medlemmarna lägga tid på att värva andra. Jag har svårt att uttala mig om fler likheter respektive skillnader eftersom att jag inte har någon insyn i JV.
På vilket sätt blandar jag ihop äpplen och päron när jag skriver att XA fyller en funktion för sina medlemmar? Många av dem tror ju på fullt allvar att de kommer att dö vid avhopp.
Jag förstår inte alls hur det skulle vara absurdt att resonera som jag gör. Tolvstegsrörelsen är en sekt eftersom att den är religiös, auktoritär, antiintellektuell och ovetenskaplig. Farbror Bills ord är lag och eget tänkande är något mycket farligt inom rörelsen.
Tolvstegsrörelsen tvångsrekryterar genom att se till att personalavdelningar och socialförvaltningar pressar människor till att sitta på behandlingshem. Kom inte med argumentet att XA inte driver några hem, det är som att säga att en maffaboss inte bedriver någon verksamhet eftersom att han använder sig av målvakter.