Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Du tycks ju ha missförstått flera av punkterna som togs upp i brevet. Dessutom var det faktiskt Shavivs 4 metoder för att bestämma solens påverkan som var ämnet, och på det ämnet har du inte kommit med några invändningar av substans.
Jag tror inte att udda existenser som Shaviv och Scafetta är missförstådda. Dom allra flesta förstår precis vad dom försöker göra och även att det inte finns någon substans bakom deras udda utsagor.
Shaviv är en märklig företeelse. Han har drag av att vara geni och samtidigt visar han tecken på att inte ha alla hemma.
Shaviv är astrofysiker. Han borde rimligtvis ha minst elementära kunskaper i fysik.
Det hoppas jag f.ö. att dom flesta i den här tråden också har.
Hans teser är bl.a. att:
– Solstrålningen på något magiskt sätt, som Shaviv inte förklarar, varierar tio gånger så mycket som vi vet, bl.a. genom mätningar, att den varierar genom solcykler.
– Detta resulterar i att haven värms upp och kyls ner genom solcyklerna, på ett sätt som går att mäta genom att mäta havsnivån.
Inte på något sätt styrker han eller visar han någon förklaring eller beräkning som visar att detta är möjligt.
Jag noterar dock att Heartland uppskattar Shavivs arbete. Vi vet att Heartland får betalt av fossilindustrin för att smutskasta seriösa vetenskapsmän och forskare och för att hitta udda existenser som likt Shaviv och Scafetta, båda har uppenbara problem att förstå varför korrelation inte är samma sak som kausalitet. Dom belönas av fossilindustrin, genom Heartland, eftersom dom hos en del, tänder en strimma av hopp om att det kanske inte är bara förbränning av fossila bränslen som orsakar den globala uppvärmningen.
–