Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-20, 10:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Detta är dessutom bara en av två aspekter som behöver förklaras.

Den andra aspekten gäller frågan vad som hände med den förväntade uppvärmingen, som överensstämmer väl med observationer, från ökade koncentrationer av koldioxid i atmosfären, tog vägen?

Tar man denna aspekt med, så borde sannolikheten ungefär minska med ytterligare en faktor ungefär lika stor som den du tar upp.

Det kommer inte att hända.
Dessutom, hur stor är sannolikheten att motståndet mot uppfattningen om stora akuta klimatförändringar är helt oberoende av marknadskrafterna och deras inflytande för att skydda kortsiktiga ekonomiska intressen?

Här finns förstås andra viktiga faktorer, som förnekelselse av rädsla plus brist på handlingskraft i brist på alternativ. Välfärden är f.n. starkt beroende av fossila bränslen.

Men varför måste trenden för förbränningen av fossila bränslen öka för varje år? Varför kan inte världens regeringar komma överens om ett förbud mot produktionsökning? Det vore en bra början eftersom Keelingkurvan då skulle plana ut och endast växa linjärt, vilket i sin tur skulle bryta den linjära trenden i uppvärmningen.
Citera
2021-08-20, 10:39
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du blundar för verkligheten.

Icke.

Jag tittar med båda ögonen och till skillnad från många så förstår jag vad jag ser.
Just nu ser jag ännu en fabricerad hockeyklubba i IPCC:s senaste rapport.

Dessutom får jag lite läskiga religiösa vibbar. Du låter precis som en nyfrälst som hävdar att man "måste öppna sitt hjärta och ta emot Jesus".

BS.
Senast redigerad av Cancerogen 2021-08-20 kl. 10:51.
Citera
2021-08-20, 10:48
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nej, det var det inte, även om det sprids alla möjliga myter.

Mann fifflade med data för att få till sin hockeyklubba.
Blev ju tom stämd och förlorade i domstol.

Eller är det också en "myt"?

Verkar dock inte hindra IPCC från att försöka med samma grej igen.
Nu har vi återigen en ny hockeyklubba, tack vare "bortglömda" värmeperioder och trunkerad data.

BS.
Citera
2021-08-20, 10:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Icke.

Jag tittar med båda ögonen och till skillnad från många så förstår jag vad jag ser.
Just nu ser jag ännu en fabricerad hockeyklubba i IPCC:s senaste rapport.

Dessutom får jag lite läskiga religiösa vibbar. Du låter precis som en nyfrälst som hävdar att man "måste öppna sitt hjärta och ta emot Jesus".

BS.
Citat:

Nu har vi återigen en ny hockeyklubba, tack vare "bortglömda" värmeperioder och trunkerad data.

BS.
Hockeyklubban är i så fall inte IPCCs fabrikat:

https://1.bp.blogspot.com/-IIzetKkyXIk/YRpZIylLxyI/AAAAAAAABVs/Yq6biUSzgqc6ekMjoIRKmk89Y-A0VUblACLcBGAsYHQ/s330/20200324_Global_average_temperature_-_NASA-GISS_HadCrut_NOAA_Japan_BerkeleyE.svg.png
Citera
2021-08-20, 11:00
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

https://1.bp.blogspot.com/-IIzetKkyXIk/YRpZIylLxyI/AAAAAAAABVs/Yq6biUSzgqc6ekMjoIRKmk89Y-A0VUblACLcBGAsYHQ/s330/20200324_Global_average_temperature_-_NASA-GISS_HadCrut_NOAA_Japan_BerkeleyE.svg.png

? Ser ingen hockeyklubba?!?

Postar vi random bilder nu eller?
Citera
2021-08-20, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Den globala uppvärmningen finns inte. Allt beror på fusk med data när IPCC (klimatpanelen) och gjorde den berömda kurvan.

Från Computer Sweden (kräver kod = cobol)
http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200502/15/20050215170605_CS013/20050215170605_CS013.dbp.asp

Samma artikel finns utan kod:

http://lists.lysator.liu.se/pipermail/sverifandom/2005-February/028256.html

McIntyre och McKitriks orgingalartikel
http://www.uoguelph.ca/~rmckitri/research/trc.html

Att diskutera:
Vad är då syftet bakom denna bluff? Varför vill en del få oss att tro att det finns något som heter global uppvärmning?

Jag tror att det som så ofta är forskare som vill ha anslag. Eller så har de gjort en grov miss och försöker hålla masken.

Tänkbart är givetvis att det finns politiska motiv, man vill begränsa energianvändningen så vi blir mindre beroende av olja och uran?
Så här 16 år senare så är det bara att konstatera att propaganda verkligen fungerar. Nu ska allt vara fossilfritt och grönt och detta under ett domedagsparaply som heter klimatförändringar; något som aldrig går att bevisa eller motbevisa. Det är det perfekta att basera sin tes mot: Du är untouchable.

Hela miljörörelsen i Sverige iallafall förtjänar att mördas. I grannländerna är det inte lika illa, men nästan. Det är så ohederligt och intellektuellt bekvämt. Om jag vore en seriemördare så skulle jag ge mig ut efter dessa "forskare" som sedan 90talet skrämt och ljugit för hela världen på grund av anslag.
Citera
2021-08-20, 11:07
Medlem
Citat:

Du måste skämta. Jag kan vända på den där och posta här.

Posta all grund-data och kriterierna för att de blev utsållade.

Gör du det så vet du mycket väl att du snopet får se att temperaturen inte alls ökar.

När jag var liten var det alltid högsommar den 23e augusti, men nu får man ha på sig höstkläder tidigare och tidigare.

Augusti var en röt-månad tidigare. Men nu är det för fan 8-12 grader. Ingen röta alls.
Citera
2021-08-20, 11:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
? Ser ingen hockeyklubba?!?

Postar vi random bilder nu eller?
Du ser hockeykurvans blad, skaftet sträcker sig bakåt i tiden.
Citera
2021-08-20, 11:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Här är två diagram som visar att koldioxidutsläppen och temperaturhöjnjngen historiskt sammanfaller med människans användning av fossila bränslen:

https://static.secure.website/wscfus/299177/uploads/800.png
https://pbs.twimg.com/media/EHjwkGOWoAI5afn?format=jpg&name=large

En temperaturökning på 1 grad under 50 år skulle teoretiskt även kunna ha andra orsaker än ökad koldioxidhalt, men ingen forskare har kunnat påvisa det.

Det har skett en kraftig temperaturhöjning (utom under 2001-2009) och teorin för koldioxidens uppvärmande effekt förutsäger en kurva liknande en hockeyklubba om utsläppen börjar accelerera för varje år.

Hur stor är sannolikheten för en (okänd) tredje av människan oberoende parameter som sammanfaller med de övriga två, koldioxiden och temperaturen?

Korrelation och kausalitet
Det finns många exempel på när fel slutsatser dragits baserat på korrelation. Därför ska man vara försiktig med att hävda kausalitet, baserat på korrelation. Om man inte känner till dom mekanismer som styr kausaliteten, orsak-verkan-sambanden.

När det gäller hur koldioxid påverkar växthuseffekten och klimatet så vet vi
Det är fysik. Huvuddelen av den värmestrålning som lämnar Jorden kommer tillbaka. Ungefär 84%. Tack vare växthuseffekten. Bl.a. vattenånga, koldioxid och metan i atmosfären tar upp dessa strålningskvanta och avger dom igen i godtycklig riktning. Lika ofta neråt som uppåt. Eftersom det sker upprepade gånger blir nettoeffekten att ca 84% kommer tillbaka till Jorden. Mindre med mindre koldioxid, mer med mer koldioxid. Nu ca 396 W/m² ut och ca 333 W/m² tillbaka. Skillnad 63 W/m².
Om vi inte hade växthuseffekten så skulle Jorden vara ungefär 33°C kallare, ungefär -18°C som medeltemperatur i stället för som nu ca +15°C.
Om vi förstärker växthuseffekten så att ca 85% av värmestrålningen som Jorden avger kommer tillbaka i stället för som nu 84% så ökar Jordens medeltemperatur tills dess att så mycket mer värmestrålning avges att energibalansen har återupprättats. Om 1% mer kommer tillbaka så stiger temperaturen med ca 4,5°C. Så att ca 418,8 W/m² skickas ut och ca 355,8 W/m² kommer tillbaka. Skillnad 63 W/m². Skillnaden måste vara samma. För att energin ska bevaras.

Citera
2021-08-20, 11:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Du måste skämta. Jag kan vända på den där och posta här.

Posta all grund-data och kriterierna för att de blev utsållade.

Gör du det så vet du mycket väl att du snopet får se att temperaturen inte alls ökar.

När jag var liten var det alltid högsommar den 23e augusti, men nu får man ha på sig höstkläder tidigare och tidigare.

Augusti var en röt-månad tidigare. Men nu är det för fan 8-12 grader. Ingen röta alls.
Det är tyvärr inget skämt att medeltemperaturen stiger med 0,18 grader per decennium. Att någon utan resurser att kontinuerligt mäta temperaturer runt hela jorden hittar på andra siffror blir förstås inte publicerat i vetenskapliga tidskrifter.

Ja mitten av augusti har varit den bästa chansen till värmebölja efter ett kallt och regnigt juli. Nuförtiden har vi högsommarchanser från början av maj och 2018 sträckte sig högsommaren från 1:a maj till första veckorna i oktober.
Citera
2021-08-20, 11:18
Medlem
Citat:

Nej, han fifflade inte och han vart inte stämd. Det var två myter, inte en. Ingen av dem hade dessutom med hackerattacken mot CRU att göra.
Citat:
Återigen: IPCC bara redovisar den forskning som görs.
Citera
2021-08-20, 14:47
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Nej, han fifflade inte och han vart inte stämd. Det var två myter, inte en. Ingen av dem hade dessutom med hackerattacken mot CRU att göra.

Att vägra lämna ut datasetet kallar iaf jag för att fiffla.

OK. Han blev inte stämd.
Det var han själv som försökte stämma. Och fick på nöten.

https://climate.news/2019-08-26-climate-change-hoax-collapses-as-michael-mann-bogus-hockey-stick-graph.html

Citat:
Återigen: IPCC bara redovisar den forskning som görs.

Och SS-soldaterna utförde bara sitt jobb.

What's your point?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in