2020-07-15, 21:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Frälsningsarméns Eftersökningsbyrå nedlagd.

F. o. m. 2020-01-01 har Frälsningsarméns Eftersökningsbyrå lagt ner sin verksamhet efter att ha verkat i Sverige sedan 1903.

Boken som omnämns i artikeln Guds detektiver utgiven 1976 har jag och är en intressant läsning hur och var Eftersökningsbyrån arbetade.

Citera
2020-07-16, 14:40
Medlem
Inget vidare napp på min första krok. Den jag frågade hade mött många svenska sjömän i Rotterdam men kom inte ihåg några namn just. Fick reda på hur det funkar med registrering av dödsfall i Nederländerna och personnummer. Vet inte hur vi kommer vidare härifrån, för OM han var registrerad som Jan Olof Dahlsjö från Sverige borde väl svenska myndigheter informerats?
Dödsfall: Först måste en läkare fastställa att personen är avliden. Sen skickar han en dödsattest till CBS: Centraal Bureau Statistiek. Denna instans skickar det vidare till kommunen.
Personnumret heter BSN (burger-service-nummer). Som är ett nummer som är omöjligt att komma ihåg utan någon som helst logistik liksom.
Jag antar att OM JOD bodde kvar i Nl hade han fått ett eget sånt där BSN.
Citera
2020-07-16, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
F. o. m. 2020-01-01 har Frälsningsarméns Eftersökningsbyrå lagt ner sin verksamhet efter att ha verkat i Sverige sedan 1903.

Boken som omnämns i artikeln Guds detektiver utgiven 1976 har jag och är en intressant läsning hur och var Eftersökningsbyrån arbetade.

Spännande - men det känns litet som att OM KÅJ fick hjälp av FA borde de ändå berättat något för hans mamma. Eller hade de liksom en verksamhet för att trolla bort folk och en för att leta upp dem?
Citera
2020-07-16, 15:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Så blev vädret i Göteborg 1965.

Man måste registrera sig innan nerladdning.

https://sites.google.com/site/symneludabihen/saa-blev-vaedret-goeteborg-1965-pdf

Citat:

"Vad var det egentligen som hände Gay, Jan Olof och Kjell Åke – och för den
delen Hybner – den där torsdagen i det så kallade Dahlsjö-fallet."
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-07-16 kl. 15:18.
Citera
2020-07-16, 15:29
Medlem
Citat:
Man måste registrera sig innan nerladdning.

https://sites.google.com/site/symneludabihen/saa-blev-vaedret-goeteborg-1965-pdf

Citat:

"Vad var det egentligen som hände Gay, Jan Olof och Kjell Åke – och för den
delen Hybner – den där torsdagen i det så kallade Dahlsjö-fallet."
Kan du sammanfatta teorin och om du tror på den?
Citera
2020-07-16, 15:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skall ha avlidit i Rotterdam 1996-97.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Inget vidare napp på min första krok. Den jag frågade hade mött många svenska sjömän i Rotterdam men kom inte ihåg några namn just. Fick reda på hur det funkar med registrering av dödsfall i Nederländerna och personnummer. Vet inte hur vi kommer vidare härifrån, för OM han var registrerad som Jan Olof Dahlsjö från Sverige borde väl svenska myndigheter informerats?
Dödsfall: Först måste en läkare fastställa att personen är avliden. Sen skickar han en dödsattest till CBS: Centraal Bureau Statistiek. Denna instans skickar det vidare till kommunen.
Personnumret heter BSN (burger-service-nummer). Som är ett nummer som är omöjligt att komma ihåg utan någon som helst logistik liksom.
Jag antar att OM JOD bodde kvar i Nl hade han fått ett eget sånt där BSN.

Stort tack för de här uppgifterna om hur det fungerar i Nederländerna.

Man kan ju tycka det men är nog inte helt säkert att så gjordes. Han måste ha fått ett BSN för han skall ha avlidit i Rotterdam 1996-97. Detta är "bara" för 23-34 år sedan men problemet är att ingen vet vilket namn Dahlsjö använde sig av.
Citera
2020-07-16, 21:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Eftersökningsbyrån.

Citat:
Spännande - men det känns litet som att OM KÅJ fick hjälp av FA borde de ändå berättat något för hans mamma. Eller hade de liksom en verksamhet för att trolla bort folk och en för att leta upp dem?

Det kan de knappast ha haft.

Om Kjell-Åke ev. erhöll hjälp av en kvinnlig kristen kurator arbetandes för FA, så lär det nog inte ha funnits några papper sparade från den här hjälpen. Denna hjälp var säkerligen mycket få personer som kände till. På den tiden fanns det inga digitala spår. De anteckningar som hade gjorts hade förts för hand och/eller med skrivmaskin. Det fanns ju också frikyrkor som bedrev verksamhet i utlandet. Han kan även ha erhållit hjälp från någon av dessa.

Jag vet inte när i tiden hans mor vände sig till Eftersökningsbyrån mer än att det var under 1970-ta
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-07-16 kl. 21:29.
Citera
2020-07-17, 10:07
Medlem
Citat:
Det kan de knappast ha haft.

Om Kjell-Åke ev. erhöll hjälp av en kvinnlig kristen kurator arbetandes för FA, så lär det nog inte ha funnits några papper sparade från den här hjälpen. Denna hjälp var säkerligen mycket få personer som kände till. På den tiden fanns det inga digitala spår. De anteckningar som hade gjorts hade förts för hand och/eller med skrivmaskin. Det fanns ju också frikyrkor som bedrev verksamhet i utlandet. Han kan även ha erhållit hjälp från någon av dessa.

Jag vet inte när i tiden hans mor vände sig till Eftersökningsbyrån mer än att det var under 1970-ta

Om det nu är som vi tror att han var tvungen att gå under jorden, var det förstås viktigt att han inte var enkel att spåra. Den som hjälpte honom fick väl lämna det åt honom själv att höra av sig till sina nära. Och har han bytt namn och födelsedatum blev det inte lätt för eftrrsökningsbyrån. Hade de ngt specialtrix?
Citera
2020-07-17, 15:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Teori.

Citat:
Kan du sammanfatta teorin och om du tror på den?

Jag har inte läst mer i länken https://sites.google.com/site/symneludabihen/saa-blev-vaedret-goeteborg-1965-pdf än det som går att läsa utan att registrera sig.

Jag vet inte om du har varit inte och läst om en teori där? Jag vet inte alltså vad det var för teori som framfördes där. Ytterligare en citat där ifrån:

"Vintern 1965-66 var också seklets kallaste i västra Svealand." En mycket kall och snörik vinter även i Göteborg.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-07-17 kl. 15:40.
Citera
2020-07-17, 17:59
Medlem
Citat:
Jag har inte läst mer i länken https://sites.google.com/site/symneludabihen/saa-blev-vaedret-goeteborg-1965-pdf än det som går att läsa utan att registrera sig.

Jag vet inte om du har varit inte och läst om en teori där? Jag vet inte alltså vad det var för teori som framfördes där. Ytterligare en citat där ifrån:

"Vintern 1965-66 var också seklets kallaste i västra Svealand." En mycket kall och snörik vinter även i Göteborg.

Den pryttel jag läser och skriver på släpper inte in mig dit. Men hur mycket hjälper upplysningar om vädret? Det hade du redan bra info om. Ska se om jag kan få ngn med mindre säkerhet på att kika.
Citera
2020-07-17, 18:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilket exakt datum begav sig Gays syster till hans lägenhet i augusti 1965.

Citat:
Den pryttel jag läser och skriver på släpper inte in mig dit. Men hur mycket hjälper upplysningar om vädret? Det hade du redan bra info om. Ska se om jag kan få ngn med mindre säkerhet på att kika.

Det bara bevisar att jag har rätt i att vädret var uruselt den dag de beslöt att att gå under jorden.

Vad som skulle ha varit intressant att exakt få reda på datum när vädret blev bättre igen. Vi vet att när Gays syster begav sig till hans lägenhet var det varmt och solen sken. Detta lär ha skett den 9 eller 10 augusti men ingen är helt säker. Framkommer detta datum så vet vi vilket datum systern begav sig dit och då hon träffade "Tröjmannen".
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-07-17 kl. 18:52.
Citera
2020-07-17, 19:42
Medlem
Citat:
Det bara bevisar att jag har rätt i att vädret var uruselt den dag de beslöt att att gå under jorden.

Vad som skulle ha varit intressant att exakt få reda på datum när vädret blev bättre igen. Vi vet att när Gays syster begav sig till hans lägenhet var det varmt och solen sken. Detta lär ha skett den 9 eller 10 augusti men ingen är helt säker. Framkommer detta datum så vet vi vilket datum systern begav sig dit och då hon träffade "Tröjmannen".
Det tycker man att smhi borde ha, t.ex. Samtidigt duger nog 9-10 augusti rätt väl så här långt efter. På det hela taget är hela den historien konstig: på KÅJ varit med och dödat GRK borde han hållit sig ifrån hans lägenhet OCH kläder. Speciellt om det var för att GRK pratade bredvid munnen och hela gänget måste hålla sig undan. OM hela gänget försökte gå under jorden, borde han inte heller gå dit. Och varför behövde inte fjärde mannen försvinna lika effektivt?

Du hade ju också ännu senare vittnesmål på ngn som såg KÅJ på Liseberg.

Före 11 september 2001 var det mycket enklare att åka med som fripassagerare. Inte poppis hos redarna men inte samma totalkatastrof som idag. Absolut rimligt för tre killar som kände hamnarna i Gbg skapligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in