Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Nu får jag inte ihop det här. Detta är ju dessutom uppgifter som du inte offentliggjort tidigare. Du menar alltså att flera personer vet vad som hände och varför. Och de känner dessutom till killarnas vidare öden.
Men då måste ju "Vi ska åka till Åsa och campa" vara en efterkonstruktion av någon av de som vet. Killarna har aldrig sagt så, alltså.
Det kan ju mycket väl vara så som du skriver ovan. K-Å höll kontakten med flickvännen, åtminstone ett tag, kanske i flera år, menar du. Vad är det som får dig att tro det? Och varför avslutar han kontakten? I min värld hade det varit naturligare om hon flyttat till honom på okänd ort. Kanske inte omedelbart men efter en tid. Var förhållandet inte bra mellan de två?
Och vad har du för källa på att Dahlsjös familj haft kontakt med honom fram till hans död?
Uppgifterna om Kjell-Åkes äldre bror, hans flickvän och hennes näst äldsta syster har tidigare offentliggjorts i tråden.
Nu är ju detta i o f s en mycket lång tråd och lätt att missa eller att glömma. Samma sak med Dahlsjös äldre bror som tidigare har angivits. Kjell-Åke kan mycket väl ha haft telefonkontakt med sin mamma. Telefonnumret som fanns i hemmet då Kjell-Åke försvann kom att behållas under många år. Om han sedan hade kontakt med henne vet vi inte men vi vet i a f att han hade möjlighet till detta om han så önskade. Även flickvännens mamma hade också den här vetskapen. Brodern och flickvännen vet orsaken till Dahlsjöfallet och de känner till Kjell-Åkes vidare öden - åtminstone under den första tiden efter att han gick under jorden. Om de visste var han uppehöll, sig låt oss säga 10 år efteråt, låter jag vara osagt.
Familjen Dahlsjö däremot visste var någonstans Janne Dahlsjö uppehöll sig fram till sin död under 1990-talet. Ryktena gick i Haga. Det märkliga är också att hans familj inte ville anmäla honom som saknad förrän de blev mer eller mindre tvingade att göra det. Detta skedde först
1966-03-31.
Kjell-Åke var beroende av sin flickvän under vintern 1965-66. Mat, kläder, lite pengar och nyheter när han låg och tryckte i olika lägenheter i hemstaden. Går inte att bevisa att han någon efter att Liseberg öppnade för säsongen 1966 försvinner från landet. En kristen kurator skall ha hjälpt honom med nödvändiga papper. Var han befann sig och vad han gjorde vet vi inte (gick han ut till sjöss?) men 1972 befinner han sig i Linköping. Det kan ha varit som så att Kjell-Åke lovade flickvännen att komma tillbaka till henne och sonen men som vi vet så skedde aldrig detta. Om han och flickvännen höll kontakt flera år efter att han skuddat fosterjorden vet jag/vi inte. Förhållandet mellan dem skall ha varit bra men jag är osäker. Båda var ju bara 16 år. Meningen var att de skulle flytta samman och svärfadern skulle hjälpa honom med att få ett annat arbete än att vara klassningsarbetare.
Javisst var den s.k. "campingresan" till Åsa en konstruktion. Flera personer har sagt detta att de skulle ha sagt så. Kjell-Åke skulle ha sagt "Man måste komma ut och lufta på sig ett slag". Dessa tre unga män hade noll intresse för camping och friluftsliv. Om vare sig han eller Dahlsjö hade sagt på det sättet vet jag/vi inte. När man läser polisutredningen så ser man hur ovillig flickvännen var att prata med polisen. Hon berättade i a f bl. a. att Kjell-Åke och de andra skulle åka till Danmark torsdagen den 29 juli 1965. I dag är flickvännen en gammal förgrämd och bitter kvinna.