2016-01-08, 17:19
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Jag förstod vad du menade. Menade mest på att dom flesta inom tolvsteg ändå främst tror på vårt sätt att göra det. Enligt mina erfarenheter är dom flesta ödmjuka nog att se att vissa klarar det på andra vis.
För varje person som har sagt att tolvsteg är enda vägen att tillfriskna har jag hört tio som säger att en del klarar det på andra sätt.

Inte enligt mig iaf. Det går säkert att göra andra tolkningar men det där med att inte göra andras inventeringar och "lev och låt leva" som aisling var inne på försöker jag tänka på.
Exakt du förstår grejen, och ni som är ödmjuka att kunna tänka utanför boxen kontra arroganta talibaner måste ju någonstans bli frustrerade när dom kommer med sitt "gör man inte som oss dör man snart"?
Det hade åtminstone jag blivit om jag var en ödmjuk tolvstegare som godkänner andras sött att bli drogfria och sett folk trycka ner dessa som klarar sig.
Citera
2016-01-08, 18:44
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnVarTaget
Exakt du förstår grejen, och ni som är ödmjuka att kunna tänka utanför boxen kontra arroganta talibaner måste ju någonstans bli frustrerade när dom kommer med sitt "gör man inte som oss dör man snart"?
Det hade åtminstone jag blivit om jag var en ödmjuk tolvstegare som godkänner andras sött att bli drogfria och sett folk trycka ner dessa som klarar sig.
Tror du missförstått innebörden av att vara ödmjuk litegrann.
Citera
2016-01-08, 20:01
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnVarTaget

Grejen är att jag nästan aldrig ser såna grejer. Det är lite som när stolen frågar varför man inte skapar en ny gemenskap för att slippa talibaner. Det finns inget behov av det.
Citera
2016-01-08, 21:33
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Tror du missförstått innebörden av att vara ödmjuk litegrann.
Jo jag formulerade mig lite tokigt där kanske.
Eller hur menar du?
Citera
2016-01-09, 12:52
Medlem
aislings avatar
Jag får ju ofta höra att man måste göra stegen och att gemenskapen är till för de som tar det på allvar och gör exakt på ett sätt, att adhd-mediciner är ett big no no och att missbruk är en sjukdom man aldrig blir frisk från (tar men ett glas så är man körd). Jag har mina egna funderingar kring alla dessa punkter. För min egen del kan jag se att jag har varit driven av självdestruktivitet och att jag hade gett upp snarare än att jag skulle ha en "fysisk allergi" som gör att jag inte kan säga nej. Mitt drogsug är inte en fysisk reaktion utan en önskan att fly till något jag kan och känner och där jag inte behöver ta ansvar. Därigenom inte sagt att jag inte är lika körd i min relation till droger eller för den delen maktlös inför mig själv när jag väl släpper på spärren.

Jag tänker att jag använder möten till det som är rätt för mig och det jag behöver för att hålla mig drogfri. Jag har fått vänner inom gemenskapen och ser möten som ett sätt att komma ut och träffa andra. Jag predikar inte om mitt synsätt när jag är på möten och jag skulle aldrig säga till en nykomling att jag har inte gjort stegen, utan tvärtom jag rekommenderar den som är ny att inte ta min väg utan ge tolvstegsprogrammet en chans. Det är ingen hjärntvätt och man kan gå därifrån när man vill. Man säljer inte sin själ utan återvändo. Har man supit eller knarkat och smetat i sig det mesta utan koll så är det knappast så att de tolv stegen kommer vara det som gör dig till en sämre människa eller dödar dig.

Att jag inte gjort stegen har mycket att göra med att jag har svårt med sociala relationer och att jag har problem med att göra som andra säger. Men genom att jag valt att ställa mig utanför så har jag gjort mig själv en björntjänst. Jag blir inte heller en del av gemenskapen som jag hade kunnat vara om jag bara gjort stegen. Nu har jag så lång drogfrihet och känner inte att stegen skulle rädda mig på något sätt. Stegen ska man göra direkt när man kommer in, inte efter 10 år.

Men det jag vill ha sagt är att jag är där på deras villkor. Jag väljer att gå på möten och då får jag köpa det när jag är där. Inte minst av respekt inför de som har valt att gå all in. Som att jag sätter på mig en sjal över håret om jag går in i en moské eller täcker axlarna eller inte har en kort kjol i en katolsk kyrka.

Jag går inte in där för att sälja mitt koncept utan jag är där för att få det jag behöver.
Citera
2016-01-10, 08:47
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Jag går inte in där för att sälja mitt koncept utan jag är där för att få det jag behöver.
Har träffat massa gamla gubbar som bara är där för att softa, och heller inte gjort stegen, så det är nog lugnt.
Citera
2016-01-10, 22:03
Medlem
HabitueratSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
Har träffat massa gamla gubbar som bara är där för att softa, och heller inte gjort stegen, så det är nog lugnt.
Det är de gubbarna som gör det hela oattraktivt.

Triangeln som AA använder sig av står för: service, gemenskap och stegen.

Det är ungefär som att baka en sockerkaka utan socker, fullbordas inte receptet så blir det ingen sockerkaka. Alltså krävs dom tre sakerna.

Vad mycket okunskap det är här inne 😭
Citera
2016-01-11, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HabitueratSverige
Det är de gubbarna som gör det hela oattraktivt.

Triangeln som AA använder sig av står för: service, gemenskap och stegen.

Det är ungefär som att baka en sockerkaka utan socker, fullbordas inte receptet så blir det ingen sockerkaka. Alltså krävs dom tre sakerna.

Vad mycket okunskap det är här inne 😭

Tror de flesta har den kunskapen härinne, oroa dej inte för det, var och en gör så gott man kan för att kunna hålla sej borta från skiten, vissa går all in medans andra tar russinen i kakan, huvudsaken är att man kan hålla sej nykter, eller hur?
Citera
2016-01-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Owlclub
Tror de flesta har den kunskapen härinne, oroa dej inte för det, var och en gör så gott man kan för att kunna hålla sej borta från skiten, vissa går all in medans andra tar russinen i kakan, huvudsaken är att man kan hålla sej nykter, eller hur?
Självklart, nykterheten i sig är det viktigaste. Men att fortfarande vara själsligt död i nykterheten känns inte lockande för mig, därför håller jag hårt i 101112 och följer det som triangeln betyder.
Citera
2016-01-11, 12:00
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Självklart, nykterheten i sig är det viktigaste. Men att fortfarande vara själsligt död i nykterheten känns inte lockande för mig, därför håller jag hårt i 101112 och följer det som triangeln betyder.
man tar med sig vad som resonerar med en, och lämnar resten där, nåt sånt?
Citera
2016-01-11, 12:12
Medlem
Citat:

Vem säger att jag är själsligt död för att jag ej gör stegen utan bara går på möten? Ingen i min grupp iallafall, kanske säger man så där du går men sannerligen inte hos en del (har inte gått på alla) AA grupper i norra Stockholm.
Citera
2016-01-11, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
man tar med sig vad som resonerar med en, och lämnar resten där, nåt sånt?
Absolut, men om man är mån om de alkoholister och narkomaner som också behöver lösningen kan det ju vara en idé att arbeta med andra. Tycker det där resonemanget är ganska själviskt och det var min själviskhet som nästan tog död på mig - vi alkoholister och narkomaner har en tendens att vara själviska.
Citat:
Ursprungligen postat av Owlclub
Vem säger att jag är själsligt död för att jag ej gör stegen utan bara går på möten? Ingen i min grupp iallafall, kanske säger man så där du går men sannerligen inte hos en del (har inte gått på alla) AA grupper i norra Stockholm.
Ingen säger det. Kan endast utgå i från hur den verklige alkoholisten och narkomanen blir utan triangeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in