2020-06-17, 23:19
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Jag tror nog det hjälper dom flesta, känner man inte att det hjälper så varför går man dit? Hur kan det förstöra menar du? Alla är ju där på grund av samma sak. Dom AA/NA möten jag varit på har varit väldigt många människor och bra stämning och jag har varit i flera olika städer.

Det finns info i tråden om vad XA har för framgång att få folk drogfria, det ligger på 5-8%. Många som återfaller super också än mer än tidigare vilket kan bero på XA:s domedagssnack om att det är döden eller nykterhet som gäller.

Du ser ju bara de som är där och de är procentuellt väldigt få av alla som kommit men avbrutit. Det ljugs också en hel del och återfall mörkas, missbrukare är ju inte alltid ärliga om sitt missbruk som du kanske vet.
Citera
2020-06-18, 09:10
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Det finns info i tråden om vad XA har för framgång att få folk drogfria, det ligger på 5-8%. Många som återfaller super också än mer än tidigare vilket kan bero på XA:s domedagssnack om att det är döden eller nykterhet som gäller.

Du ser ju bara de som är där och de är procentuellt väldigt få av alla som kommit men avbrutit. Det ljugs också en hel del och återfall mörkas, missbrukare är ju inte alltid ärliga om sitt missbruk som du kanske vet.

Alltså är du väl sjuk i ett beroende så är ju återfall en hög risk oavsett vilken gruppering eller inte du går till/tillhör. Men lite så är det ju, men en missbrukare kommer till sist dö en för tidigt död allt annat är ju orimligt och ger falska förhoppningar anser jag.

Sen håller jag med om att vissa möten har lite sekt vibbar, nedsläckt, tända ljus och folk som sitter med sänkta huvuden och halvsover. Men jag är ändå optimistisk framför att vara kritiskt. Vad skall en missbrukare annars göra på sikt för att hålla dig nykter?
Citera
2020-06-22, 15:39
Medlem
Citat:
Alltså är du väl sjuk i ett beroende så är ju återfall en hög risk oavsett vilken gruppering eller inte du går till/tillhör. Men lite så är det ju, men en missbrukare kommer till sist dö en för tidigt död allt annat är ju orimligt och ger falska förhoppningar anser jag.

Sen håller jag med om att vissa möten har lite sekt vibbar, nedsläckt, tända ljus och folk som sitter med sänkta huvuden och halvsover. Men jag är ändå optimistisk framför att vara kritiskt. Vad skall en missbrukare annars göra på sikt för att hålla dig nykter?
Skaffa jobb som alla andra människor som har någon form av heder och ärlighet. Det gjorde jag själv. Sedan får det komma ett bakslag. Inget som är värre än vilket misstag som helst.
Livet ska vara gött att leva, ingen skyldighet mer än till dig själv.
Undvik de som snackar sig till skenhelighet på möten, där bor de största lögnarna.
Citera
2020-06-22, 15:44
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerad
Skaffa jobb som alla andra människor som har någon form av heder och ärlighet. Det gjorde jag själv. Sedan får det komma ett bakslag. Inget som är värre än vilket misstag som helst.
Livet ska vara gött att leva, ingen skyldighet mer än till dig själv.
Undvik de som snackar sig till skenhelighet på möten, där bor de största lögnarna.

Ett återfall är okej men tråkigt om det slutar med döden. Sen kan även ett återfall ha groteska konsekvenser. Men jag gillade dina ord.
Citera
2020-06-24, 22:44
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Vad skall en missbrukare annars göra på sikt för att hålla dig nykter?

Börja leva! Förstod aldrig riktigt vad som var "grejen" med XA och riktig nykterhet förens en äldre herre delade med sig på ett möte; -Det här programmet har egentligen ingenting att göra med att hålla oss nyktra... Det ska få oss att börja leva! Nykterhet är en förutsättning för just det så en bra idé är att börja där.

Sedan den dagen började jag förstå vad det egentligen handlade om för mig. Det är snart 10 år sedan.
Citera
2020-06-25, 07:01
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Börja leva! Förstod aldrig riktigt vad som var "grejen" med XA och riktig nykterhet förens en äldre herre delade med sig på ett möte; -Det här programmet har egentligen ingenting att göra med att hålla oss nyktra... Det ska få oss att börja leva! Nykterhet är en förutsättning för just det så en bra idé är att börja där.

Sedan den dagen började jag förstå vad det egentligen handlade om för mig. Det är snart 10 år sedan.

Vad bra. Man skall nog inte lägga all sin nykterhet i någon annans armar utan det är alltid upp till en själv.

Men får jag fråga, går du på möten ännu? Alltså någon gång i veckan då el?
Citera
2020-06-26, 23:24
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Vad bra. Man skall nog inte lägga all sin nykterhet i någon annans armar utan det är alltid upp till en själv.

Men får jag fråga, går du på möten ännu? Alltså någon gång i veckan då el?

Visst är det bara du som kan göra förändringen i ditt liv men hjälp från andra är ibland ovärderlig, oavsett vilken typ av hjälp du tar. Ensam är inte alltid stark.

Såg många på möten som hade varit nyktra över ett decennium men inte direkt kommit någonstans i livet, förutom då att bli nyktra vilket är jättestort såklart, men de var fortfarande beroende av sina 4-5 möten i veckan, arbetslösa eller sjukskrivna till och från och kunde bara umgås med människor i gemenskapen. Jag ville ha mer än så.

När jag nyktrade till öppnades möjligheterna att göra allt alkoholen stått i vägen för. Att uppnå mål och drömmar som med alkoholen i mitt liv såg ut att vara omöjliga att nå. Att börja leva igen, det som alkoholen hade berövat mig i så många år. Som nykter fanns det egentligen ingrnting som hindrade mig längre.

Genom nykterheten och arbetet med mig själv har jag idag fått ett liv som jag då aldrig trodde var möjligt.

Går inte på möten längre och har inte gjort så på ca 5 år eller mer, har inte känt att det behövts direkt. Den första tiden, speciellt det första och andra året, var möten och då speciellt att få träffa andra som var eller hade varit i samma situation som jag helt oumbärliga.
Citera
2020-07-02, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar

Bra svar där! Det har inget med nykterhet eller ärlighet att göra. Nykterhet är enbart tävlingsmoment för dårarna som ljuger mellan tänderna om hur nyktra de är.
Bara det beskriver att ärlighet är noll! Det är du som bestämmer genom att börja leva, det är bra som fan. Bra ord.
Du bestämmer också vem du vill umgås med och varför. Får du det för bra blir du ratad. Jag skiter i mina återfall. Jag går tillbaka men säger inget på mötena om mina återfall.
Det är något mellan min gud och mig, det har ingen annan att göra med för de som sitter på möten är fan inga gudar
Citera
2020-07-04, 11:32
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerad
Bra svar där! Det har inget med nykterhet eller ärlighet att göra. Nykterhet är enbart tävlingsmoment för dårarna som ljuger mellan tänderna om hur nyktra de är.
Bara det beskriver att ärlighet är noll! Det är du som bestämmer genom att börja leva, det är bra som fan. Bra ord.
Du bestämmer också vem du vill umgås med och varför. Får du det för bra blir du ratad. Jag skiter i mina återfall. Jag går tillbaka men säger inget på mötena om mina återfall.
Det är något mellan min gud och mig, det har ingen annan att göra med för de som sitter på möten är fan inga gudar

Det finns c:a 300 olika XA-grupper.

Det övergripande målet är att man skall underkasta sig!

Man är maktlös utan gruppen och en "högre makt".
Citera
2020-07-05, 22:40
Medlem
Man får väl plocka russinen ur kakan. För mig har det delvis varit ett sätt att skaffa nya vänner eftersom de flesta av mina vänner som jag hade innan jag blev nykter har jag inte direkt något gemensamt med idag.
Ensamheten skulle definitivt påverka min nykterhet så därför hjälper AA mig något otroligt.

Sen kan man ju ibland ruttna på all "andlighet" och flummeri på mötena men då brukar jag tänka på vad jag ska laga till middag när jag kommer hem.

Att jämföra det med en sekt som vissa här gör är väl att ta i, känner inte till så många andra sekter i alla fall där man ses nån gång i veckan (eller valfritt, finns de som går mer sällan eller frekvent) och sen har ett eget självständigt liv med jobb, familj, hobbys etc. på sidan av.
Citera
2020-07-05, 22:55
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklinggryta
Man får väl plocka russinen ur kakan. För mig har det delvis varit ett sätt att skaffa nya vänner eftersom de flesta av mina vänner som jag hade innan jag blev nykter har jag inte direkt något gemensamt med idag.
Ensamheten skulle definitivt påverka min nykterhet så därför hjälper AA mig något otroligt.

Sen kan man ju ibland ruttna på all "andlighet" och flummeri på mötena men då brukar jag tänka på vad jag ska laga till middag när jag kommer hem.

Att jämföra det med en sekt som vissa här gör är väl att ta i, känner inte till så många andra sekter i alla fall där man ses nån gång i veckan (eller valfritt, finns de som går mer sällan eller frekvent) och sen har ett eget självständigt liv med jobb, familj, hobbys etc. på sidan av.

Då har du knappast gått 12-stegsprogrammet. Du blir inte medlem i sekten förrän du "arbetat i stegen", först då kan du anses färdighjärntvättad och har själv blivit sponsor för någon sponsee. Tills dess betraktas du som en andra klassens medlem och får inte tillträde till de inre sektgrupperingarna.
Citera
2020-07-06, 10:52
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Då har du knappast gått 12-stegsprogrammet. Du blir inte medlem i sekten förrän du "arbetat i stegen", först då kan du anses färdighjärntvättad och har själv blivit sponsor för någon sponsee. Tills dess betraktas du som en andra klassens medlem och får inte tillträde till de inre sektgrupperingarna.

Bullshit, vilka grupper har du gått på egentligen? Tycker nästan synd om dig. Nåväl, ingen tvingar dig att gå dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in