2019-11-04, 22:11
Medlem
savagemamiis avatar
Intressant. Alltid velat fråga en satanist detta;
Vad bygger din tro på? Tillber du Satan? Varför är du satanist?
Citera
2019-11-04, 22:14
Bannlyst
Jag lämnar tråden, jag är inte satanist jag är luciferian och rationalist. Hej svejs
Citera
2019-11-04, 23:08
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostit007
Som Satanist så undrar jag ibland om det finns någon gräns?

Då alla "regler" i princip är oärliga sanningar som Gud och de under honom har skapat till de svaga som blundar för sanningen i omedveten dimma fastkedjad i slaveri.

Jag förstår att Vi har ett samhälle som inte hade funkat utan regler så dom reglerna köper jag...

Men på ett filosofiskt plan så ställer jag frågan:

finns det någon gräns? Eller finns den bara om JAG skapar den?

Är kunskapen berättigad till att skapa en gräns för oss?

Gjorde ett större skolarbete på satanismen i mina yngre dar, mest för reta gallfebern på vår pryda religions-lärare. Seriöst jobb ska tilläggas, objektivt och väl underbyggt. Vore kul hitta den igen bland gamla skolböckerna, kastar bara ut det lilla jag minns:

Korta svaret: ja finns många gränser.
Satanismen är subkultur ur kristendom, där eg kristendommen har definerat satan som grund för religionen. Såklart ingick det mesta otäcka man kunde komma på för att skrämma barn och vuxna och skapa en vi "goda" mot dom "onda" tänk som hjälpte kyrkan att hjärntvätta folk genom tiderna.
För att få mer "kropp" i motståndaren och inte vara ett ospecifikt mörker bara så landade man i vanliga föreställeser, som sen har definerat satanismen. Man föreställde det som nått folk kunde tro på och utöva, tanken var såklart inte att folk skulle börja tro på det men för den som aldrig varit troende utan söker sig fram så har den lockat fritänkande publik.

Satanismen följer traditioner och principer likt kristendomen har sin morala gränsdragning, dock i en annan nyans, men många som du TS är förmodligen mest bara ute efter kaos, någonstan att ta ut sin ilska och hat och använda religionen som paraply för det, visst fine, men det är som att bli konvertit bara för att få skjuta ner folk på stan.. svårt ta det som som en vidare religös handling, en religion överlever inte om medlemarna uppmanas ta ihjäl varandra eller förpassa sig till utanförskap / fängelse, därav måste religionen basera sig på dold verksamhet och nått som håller ihop sällskapet och inte bli absurtum och som upplöses ständigt, är premisserna för att fungera som religion, därav den mjukare toningen på religionen som sådan.

Läs läs läs, enda sättet att bilda sig på och bli lärd, flashback är bara ett ställe för naiva åsikter.
disclaimer: Jag är inte satanist eller religös på något sätt vill understryka det, bara en alldaglig harmonist som roar mig över var folk har sina gränser och den lilla logik som finns därbortom.

icke relevant till ämnet, men har hittat satanismen användbar ibland, t.ex hade jobbiga jehovas på besök ett par dar i rad som frågade så varmt och mjukt om jag nån gång tänkt på herren. Fick till sist ur mig, "nä, tror inte det.. tillhör mer andra sidan" och pekade neråt. Tog ett par sekunder innan de greppade vad jag sa sen var det tyst och stirrande ögon och var rätt lätt stänga dörren efter det. De kom aldrig tillbaka och knackade på igen till min belåtenhet.
Senast redigerad av frdk 2019-11-04 kl. 23:19.
Citera
2019-11-06, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av savagemamii
Intressant. Alltid velat fråga en satanist detta;
Vad bygger din tro på? Tillber du Satan? Varför är du satanist?

Mitt svar kommer låta rätt kul men är man påläst så fattar man vad jag menar.

Anledningen till att jag är Satanist är för att jag inte längre vill vara "hjärntvättad".

Nu tror ju folk att man ÄR "hjärntvättad" om man är Satanist men det är just det Satanism handlar om att inte vara...

Hjärntvättad är du om du omedvetet följer "regler" någon skapat för att ändra ditt beteende vilket är bullshit då bara den som skapat reglerna tjänar på det.

Nu snackar jag inte bara om regler samhället har utan även dina relationer till andra och dig själv osv..

Vissa undrade om jag tror på Gud eller Satan. Jag använder bara dom orden till att förstå hur hjärntvättningen fungerar.

Varken Gud eller Satan finns. Dom finns bara om du skapar en bild på dom..
Senast redigerad av Lostit007 2019-11-06 kl. 04:18.
Citera
2019-11-06, 17:27
Medlem
Citat:
Mitt svar kommer låta rätt kul men är man påläst så fattar man vad jag menar.

Anledningen till att jag är Satanist är för att jag inte längre vill vara "hjärntvättad".

Nu tror ju folk att man ÄR "hjärntvättad" om man är Satanist men det är just det Satanism handlar om att inte vara...

Hjärntvättad är du om du omedvetet följer "regler" någon skapat för att ändra ditt beteende vilket är bullshit då bara den som skapat reglerna tjänar på det.

Nu snackar jag inte bara om regler samhället har utan även dina relationer till andra och dig själv osv..

Vissa undrade om jag tror på Gud eller Satan. Jag använder bara dom orden till att förstå hur hjärntvättningen fungerar.

Innan du börjar prata om vad satanism är eller inte är rekommenderar jag att du sätter dig in i att det inte är en singulär lära utan en paraply term.
Citera
2020-07-04, 16:50
Medlem
HeavyPops avatar
Här diskuterar några satanister med folk.
Mitten av 90-talet.
Fuck vad tiden går fort;

https://m.youtube.com/watch?v=MxUAdRmamMY
Citera
2020-07-05, 19:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Som Satanist så undrar jag ibland om det finns någon gräns?

Då alla "regler" i princip är oärliga sanningar som Gud och de under honom har skapat till de svaga som blundar för sanningen i omedveten dimma fastkedjad i slaveri.

Jag förstår att Vi har ett samhälle som inte hade funkat utan regler så dom reglerna köper jag...

Men på ett filosofiskt plan så ställer jag frågan:

finns det någon gräns? Eller finns den bara om JAG skapar den?

Är kunskapen berättigad till att skapa en gräns för oss?
Satan är denna världs furste och de hänsynslösa gör hans vilja med hjälp av hans makt. De är inte starka i sig själva. Utan Satan förlorar de sin makt och hans makt är negativ, bara röda siffror i den boken. Desto mer negativ makt desto större skuld.

Människor som inte tror på en god makt är bara alltför svaga inför Satan och hans värld av onda demoner och onda människor. De flesta människor tror på godheten, men förstår inte att det är Gud de tror på.

Två tusen år av kristendom har förvanskat och fördolt Jesus budskap för människorna. Satan infiltrerade de kristna för att försvaga mänskligheten. Budskapet är just att Satan är denna värds furste och att han är alla lögners fader och en mördare från begynnelsen.

Satan och de som följer honom är dömda precis som den värld vi lever i. När världen går under förlorar Satan sin makt över människor och då ska alla människor delas upp. De som kan leva utan att ställa till ett helvete får evigt liv, medan de andra får ett evigt straff utan makt över andra.
Citera
2020-07-06, 05:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hur kan din flickvän vara otrogen då? Vilken kvinna vill ha en mes som pojkvän? Jeanclaudevandamme är stor i orden, men liten på jorden.
Det går utför med dig, vilse och maktlysten som du är. Är det vad du kommer att säga på domens dag: jag har inte gjort något?
Citera
2020-07-06, 22:36
Medlem
Citat:

Hur coolt är det att vara satanist utan att tro på Satan?

Du skrev ovanstående i november - har du vuxit ifrån det där pubertala och förvrängda tramset än?

Vad gäller gränser så torde det finnas en del även för satanister, då ni inte är mindre människa än någon annan, och då ni mer eller mindre ingår i samhället/kollektivet precis som alla andra. Om du var i ett förhållande, hade en flickvän som du var kär i, och hon var otrogen, skulle du tycka att det var okej att hon låg med någon annan? Tycker du att det är rätt att utnyttja andra för egen vinning? Är empati en svaghet? Har du en personlighetsstörning?
Citera
2020-07-07, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Hur coolt är det att vara satanist utan att tro på Satan?

Du skrev ovanstående i november - har du vuxit ifrån det där pubertala och förvrängda tramset än?

Vad gäller gränser så torde det finnas en del även för satanister, då ni inte är mindre människa än någon annan, och då ni mer eller mindre ingår i samhället/kollektivet precis som alla andra. Om du var i ett förhållande, hade en flickvän som du var kär i, och hon var otrogen, skulle du tycka att det var okej att hon låg med någon annan? Tycker du att det är rätt att utnyttja andra för egen vinning? Är empati en svaghet? Har du en personlighetsstörning?

Är ganska enkelt att ställa sig utanför samhället/kollekivet genom medvetna handlingar och en i allmänhet separatistisk attityd. Att lägga sig platt för samhällets värderingar och moral är långt ifrån satanism.
Citera
2020-07-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Är ganska enkelt att ställa sig utanför samhället/kollekivet genom medvetna handlingar och en i allmänhet separatistisk attityd. Att lägga sig platt för samhällets värderingar och moral är långt ifrån satanism.

I någon mån, ja, men de lever och arbetar fortfarande i samhället.
Citera
2020-07-08, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
I någon mån, ja, men de lever och arbetar fortfarande i samhället.

Arbetar är irrelevant eftersom det oftast inte behöver något mer än att du utför en viss uppgift. Behövs inga speciella ideal.

Lever i är däremot lite mer komplext.
Om vi definierar samhället som den fysiska miljö vi lever i så ja.
Om du däremot definierar samhället som en uppsättning ideal och moraliska förhållningssätt så blir det däremot annorlunda.
Det finns grupperingar som aktivt tar avstånd från rådande moraliska/sociala idéer på olika sätt genom att aktivt bryta mot dem. Genom att aktivt och på ett medvetet sätt gå emot normerna så uppnår man vissa saker som man om man skulle observera och följa samhällets normer inte gör.

Notera att jag pratar om satanister som faktiskt tror på satan och inte ateister som använder satan för att provocera här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in