2017-05-28, 01:29
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thamiel
Brutal skillnad på djävulsdyrkare och satanister...

Ok, utveckla det för oss okunniga.
Citera
2017-05-28, 01:30
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomburkennz
apor

Människor är ju apor, fast mindre håriga och mer upprätta.
Citera
2017-05-28, 01:42
Medlem
Nu är jag varken satanist eller kristen och definitivt ingen expert på ämnet, men det jag hört/läst är att satanister är de som tror att Gud och Satan existerar, men ifrågasätter att det måste vara Gud som är den goda och Satan som är den onda. De ser Gud som någon som förslavat mänskligheten och tvingar dem att göra som han vill, samtidigt som han skyller allt dåligt på Djävulen, medan Satan är den som anser att människorna ska vara fria, men han kan inte göra något eftersom Gud har den största makten. Ni får rätta mig om jag har fel.
Citera
2017-05-28, 06:41
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vic878
Den som har ett par fungerande järnceller har redan räknat ut att bibeln är en minst sagt vinklad smörja. En ensidig propaganda för en gud som minst sagt framstår som en galen slaktare.Vad är det egentligen som säger att den fallne ängel som beskrivs i bibeln egentligen inte är en frihetstörstande rebell, istället för någon som ondsint korrumperar mänskligheten?

Jag är ingen expert på ämnet, men handlar inte satanism egentligen om något helt annat än "Hollywood varianten" med satanister som dricker blod och försöker frambringa satan genom olika riter?
Satanism i formen av Church of Satan är väldigt fascistisk i sin människosyn i den bemärkelsen att man menar att det är naturligt och rimligt att de starka människorna skall styra över de svaga.
Detta är det naturliga tillståndet i naturen.
Vad de nu menar med "stark" ger man inte en närmare beskrivning av och jag tror inte heller att Anton LaVey förklarade det direkt ingående heller i sina böcker om jag minns rätt, var en herrans massa år sedan jag läste dem.

Sedan är man otroligt individcentrerad.
Man gör handlingar för att man själv vill detta, inte för att man åläggs att göra dem.

Vidare uppmanas man att vara vegetarian då man dyrkar livet.
Vilket kullkastar mången skräckfilm i ämnet där djur eller människor offras.
Satanisterna utför inga sådana offer över huvud taget.

Detta leder ju till en (för gemene man) ganska stor paradox, att satanister mycket väl kan vara väldigt snälla och generösa människor som ger allmosor till fattiga och svältande t.ex.

Så de finns i alla dess former.
Citera
2017-05-28, 07:08
Bannlyst
Intervju med en satanist!

Man är tydligen tvungen att skapa ett konto för att kunna läsa hela.
http://www.mimersbrunn.se/article?id=2179
Citera
2017-05-28, 07:29
Medlem
Lavey satanism är en ateistisk lära baserad på social darwinism, objektivism och boken "Might is right". Trots den hävdas vara ateistisk utövas allehanda mässor och ritualer vilket hävdas vara symboliskt.

Går man till grunden med vad den är så handlar det egentligen om "glorifierad omvänd kristendom. På 60-talet chockade det folk. Idag ses det som lite löjligt....
Citera
2017-05-28, 09:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vic878
men handlar inte satanism egentligen om något helt annat än "Hollywood varianten" med satanister som dricker blod och försöker frambringa satan genom olika riter?

"Satanism" är inte ett énhetligt fenomen ... och har desutom rötter helt tillbaka till perioden när kristendomen började att spridas i Europa.
Citera
2017-05-28, 12:02
Medlem
KortStubins avatar
Trådar om samma ämne sammanfogade.
Länk till startinlägget från den infogade tråden:
(FB) Vad är Satanism?

EDIT:
Ytterligare trådar på samma tema har har sammanfogats. Länkar till startinläggen från dessa trådar:
(FB) Vad är satanism?
(FB) Vad är satanism?
(FB) Vad är satanism?

/Moderator
Senast redigerad av KortStubin 2017-10-17 kl. 11:01. Anledning: Tillägg
Citera
2017-05-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurkumim
Nu är jag varken satanist eller kristen och definitivt ingen expert på ämnet, men det jag hört/läst är att satanister är de som tror att Gud och Satan existerar, men ifrågasätter att det måste vara Gud som är den goda och Satan som är den onda. De ser Gud som någon som förslavat mänskligheten och tvingar dem att göra som han vill, samtidigt som han skyller allt dåligt på Djävulen, medan Satan är den som anser att människorna ska vara fria, men han kan inte göra något eftersom Gud har den största makten. Ni får rätta mig om jag har fel.
Det gör de rätt i.

Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och darrar. Jak 2:19

Gud står inför dilemmat att han måste straffa folk nån gång, det behöver inte Satan göra. Men det är en lögn att Satan inte har makt. Han kallas världens härskare och kunde erbjuda denna makt till Jesus när han frestades av Satan. Det är ju faktiskt Jesus som sa att sanningen ska göra oss fria.

Och det (att satan inte har makt t ex) är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel. Inte underligt då om hans tjänare uppträder som om de tjänade rättfärdigheten. Men de skall få ett slut som svarar mot deras gärningar. 2Kor 11:14-15

Alla har väl hört talas om alla vidrigheter som satanister sägs syssla med. Till och med människooffer och andra meningslösa ritualer för att tillbe en gud som påstås inte ha någon makt...
Citera
2017-05-28, 20:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Gud står inför dilemmat att han måste straffa folk nån gång,

1. Vilken 'gud' refererar du till. Försök svara specifikt och precist, tack.

2. Om du har svarat på 1., varför "måste" denna 'gud' i så fall straffa folk?

Citat:
det behöver inte Satan göra. Men det är en lögn att Satan inte har makt. Han kallas världens härskare och kunde erbjuda denna makt till Jesus när han frestades av Satan. Det är ju faktiskt Jesus som sa att sanningen ska göra oss fria.

Och det (att satan inte har makt t ex) är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel. Inte underligt då om hans tjänare uppträder som om de tjänade rättfärdigheten. Men de skall få ett slut som svarar mot deras gärningar. 2Kor 11:14-15

Alla har väl hört talas om alla vidrigheter som satanister sägs syssla med. Till och med människooffer och andra meningslösa ritualer för att tillbe en gud som påstås inte ha någon makt...

Aaah, så du talar om satanism definierat från ett bibelviftare-underlag.
Citera
2017-05-28, 21:06
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Lavey satanism är en ateistisk lära baserad på social darwinism, objektivism och boken "Might is right". Trots den hävdas vara ateistisk utövas allehanda mässor och ritualer vilket hävdas vara symboliskt.

Går man till grunden med vad den är så handlar det egentligen om "glorifierad omvänd kristendom. På 60-talet chockade det folk. Idag ses det som lite löjligt....
Det här är en bra sammanfattning av mainstream satanism. Sedan finns det ju teistiska satanister som verkligen tar deras 'religion' på allvar, går omkring och sminkar sig i svart och vitt i hela ansiktet, färgar hela håret svart, har konstiga piercingar lite överallt osv. Hade ett par grannar som var på det sättet för ett antal år sedan. De hade också någon satanisk bibel de läste. Konstiga typer, kan inte varit helt psykiskt friska.

Men annars är det väl som du säger, ateism + Might Is Right plagiarism och lite hokus pokus vid sidan om.
Citera
2017-05-28, 21:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det här är en bra sammanfattning av mainstream satanism. Sedan finns det ju teistiska satanister som verkligen tar deras 'religion' på allvar, går omkring och sminkar sig i svart och vitt i hela ansiktet, färgar hela håret svart, har konstiga piercingar lite överallt osv. Hade ett par grannar som var på det sättet för ett antal år sedan. De hade också någon satanisk bibel de läste. Konstiga typer, kan inte varit helt psykiskt friska.

Men annars är det väl som du säger, ateism + Might Is Right plagiarism och lite hokus pokus vid sidan om.

Ja, det är så én av satanismens varianter. Men det finns flera andra, och det är meningslöst att försöka generalisera konceptet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in