2020-07-04, 01:17
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Det är just Dillon som gör mig så sugen på att se den.

Vad tror ni om Relic?

Intressant att du nämner den, fick upp ögonen för den för någon dag sedan, så den lär nog ses framöver när den dyker upp... Hinner du före mig så ge gärna ett utlåtande här!
Citera
2020-07-04, 01:22
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-235
Sticker in en fråga igen, trots att jag frågat tidigare.

Tips på ”light skräckfilmer”?

Är inte mycket för renodlad skräck med BÖÖH effekter. Däremot gillar jag milda skräckisar/thrillers eller vad man ska kalla det för. Gärna med en gammal setting, typ medeltid.

Tänk - Sleepy Hollow med Johnny Depp.....

+ om de finns på netflix

Peter Jackson tidigare filmer kanske borde vara något. Bad Taste och Braindead är två roliga filmer som lutar mycket mer åt komedi men som har lite lätt skräck i sig. Evil Dead serien borde fungera också, fördelen där är att du kan skippa den första (som alla bör se, mer ren skräckfilm) och hoppa in i den andra och sedan gå vidare med Army of Darkness.

Om dessa finns på Netflix vet jag inte.
Citera
2020-07-04, 01:36
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Det är just Dillon som gör mig så sugen på att se den.

Vad tror ni om Relic?

Angående THTJB, Dillon är i sitt esse. Han är verkligen en byggare här. Triers ingenjör fick bygga, och bygga gjorde han! Bruno Ganz gjorde väl sin sista roll också, rätt episk sista roll...
Citera
2020-07-04, 01:37
Medlem
HighwayDelights avatar
Silent Hill, Lights out och The Babadook lägger jag min röst på!
Citera
2020-07-04, 01:40
Medlem
U-235s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Peter Jackson tidigare filmer kanske borde vara något. Bad Taste och Braindead är två roliga filmer som lutar mycket mer åt komedi men som har lite lätt skräck i sig. Evil Dead serien borde fungera också, fördelen där är att du kan skippa den första (som alla bör se, mer ren skräckfilm) och hoppa in i den andra och sedan gå vidare med Army of Darkness.

Om dessa finns på Netflix vet jag inte.
Har sett alla dessa. Men det är ju mer action/komedi som jag ser det. Det jag söker är mer ”skräck”. Fast light....

spökhistorier går bra också
Citera
2020-07-04, 01:53
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Har sett alla dessa. Men det är ju mer action/komedi som jag ser det. Det jag söker är mer ”skräck”. Fast light....

spökhistorier går bra också

Cemetery Man kanske skulle passa dig om du inte sett den.
Citera
2020-07-04, 09:22
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Silent Hill, Lights out och The Babadook lägger jag min röst på!
Nä, typexempel på simpelt spökeri för lättskrämda. "Lights out" stängde jag av efter tre minuter, pinsamt.

Rekommenderar här en australiensisk film om ett romantiskt par som campar på fel ställe och blir vittnen på en mordplats "Killing Ground" 2016. Mycket spännande och nervkittlande.
Senast redigerad av Trollsajtmedlem 2020-07-04 kl. 09:39.
Citera
2020-07-04, 09:29
Bannlyst
the decent , women in black , the fog , är några tips av mej

nervkrypande spänning som man bara vill se mer av
Citera
2020-07-04, 12:25
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Sticker in en fråga igen, trots att jag frågat tidigare.

Tips på ”light skräckfilmer”?

Är inte mycket för renodlad skräck med BÖÖH effekter. Däremot gillar jag milda skräckisar/thrillers eller vad man ska kalla det för. Gärna med en gammal setting, typ medeltid.

Tänk - Sleepy Hollow med Johnny Depp.....

+ om de finns på netflix

Ravenous, The Blob, Killer Klowns From Outer Space, The Hidden, Blood on Satan's Claw, Brotherhood of the Wolf, From Hell, The Ninth Gate, Alligator, Black Water (krokodilrullen), Rogue/Territory, Fäbodjäntan
Citera
2020-07-05, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @W.S

Det allra första som jag vill berätta för dig gällande den Australiénska och psykologiska skräckfilmen med titeln: "The Babadook" från året 2014 och innan jag kommer att beskriva filmen på djupet är⬇

Grunden till denna skräckfilmen "The Babadook" finns hos en kortfilm som är 10 minuter i sin längd och har titeln: "Monster" vilken gjordes året 2005.

"Monster" från 2005 ... Genre: Skräck.
Regissör: Jennifer Kent. Film-manus: Jennifer Kent.⬇

I huvudrollerna: Susan Prior som "Modern" och Luke Ikimis-Healey som "Sonen" samt Trach Vaudeville som "Monster"

"The Babadook" från 2014 ... Genre: Skräck.
Regissör: Jennifer Kent. Film-manus: Jennifer Kent.⬇

I huvudrollerna: Essie Davis som "Modern" och Noah Wiseman som "Sonen" samt Tim Purcell som "Monster"

Titeln: "The Babadook" men❗"Mister Babadook" är "The Shadowman" from the past and "The Black Grief" och för sonen, "The Boogeyman"

Jag vill rekommendera dig att titta på skräck-kort-filmen "Monster" från året 2005 med samma film- och manus-skapare som till skräckfilmen "The Babadook" från 2014, detta sagt med anledning av att då kommer du bättre att kunna förstå det som jag senare kommer att beskriva för dig gällande den psykologiska biten i skräckfilmen "The Babadook"

🎩
💀 "Baba" ... "Dook"

Är dels ett ana-gram för "A Bad Book" men orden har också därutöver absolut träffsäkra innebörder som slår pricken över i:et för filmens grundsten = Amelia's värld.

Mvh/ @JokerMannen

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
@JokerMannen förklarar vidare om den Australiénska och psykologiska skräckfilmen "The Babadook" och "Mister Babadook" från året 2014⬇

Titeln: "The Babadook" and "Mister Babadook" "The Shadowman" and "The Black Grief" i en illustrerad pop-up bok.

Hindi-språket är ett så kallat Indo-Européiskt språk som till exempel, forn-Grekiskan och forn-Latinet så som det Svenska språket och det Engelska vilka alla är tillhörande den Indo-Européiska språkstammen.

Obs❗I Hindi-språket finns ordet "Baba" vilket betyder "Fader" och "Dook" vilket betyder "Sorg"

det vill säga att "Baba-dook" betyder "Fadersorg" och❗med den bestämda ordartikeln "The" framför ordet "Babadook" får vi fram betydelsen "Fadersorg-en"

Modern "Amelia's" make "Oscar" omkom i en mycket tragisk och svår bilolycka samma dag som sonen "Samuel" skulle förlösas⬇

"Amelia" sörjer sonen "Samuel's fader och "Amelia sörjer sin döde make.

Varför vill plötsligt "Amelia" döda sin son men gör det inte ? lika så familjens hund ?

Varför gräver "Amelia" upp maskar ur jorden på bakgården till huset och sedan lägger dem i en skål tillsammans med jord vilken hon slutligen ställer ned i husets källare ?

Varför kan "Amelia" inte förgöra "Mister Babadook" ?

🎩
💀 "Mister Babadook" är en skuggfigur skapad av depression och sorg, han förekommer dels i en illustrerad barnbok och även utanför bokens värld.

Författaren till boken "Mister Babadook"var "Amelia" själv vilken handlar om en hanterings-mekanism, en överlevnads-mekanism för att kunna handskas med sorgen efter sin makes död, en livs-hantering vid kriser som depression och sorg.

"Mister Babadook" är ett génus mascúlinum och är formad som en penis vilket jag senare lämnar förklaringen till.

Skräckfilmens psykologi är mycket djup och sålunda svårbegriplig, men när man väl begriper den blir filmen makalöst fantastisk.

Hela filmen som sådan ger ett fantastiskt budskap när man väl har lyckats med att bottna sig i dens psykologiska värld.

Gällande moderns förnamn "Amelia" lämnas följande förklaringar. Det Latinska prefixet och bokstaven [ A- ] vilken är nekande och står i betydelserna [ Utan- och Inte- ]

Det Latinska ordet Bon-us som beyder god och modig har komparativet Mel-i-or och betyder bättre. Ben-e beyder väl och komparativet Mel-i-us betyder bättre.

Sammankopplingen av det feminina ordet och komparativet Mel-i-a med prefixet A- är moderns namn i skräckfilmen "The Babadook" det vill säga [ A-Mel-i-a ]

"Amelia" Utan-bättre, Inte-bättre, det vill säga, kvinnan som inte blir bättre.

Även moderns förnamn "Amelia" var noggrant utvalt för att passa in i skräckfilmen.

Obs❗Vid ett senare tillfälle fortsätter jag att deklarera [klargöra] de psykologiska bitarna i skräckfilmen "The Babadook"

Mvh/ @JokerMannen

Intressant info! Dock märkligt om det är så att man ska behöva förkunskaper för att kunna förstå sig på en skräckfilm. Efter att ha läst och kollat lite så verkar konsensus ang. vad filmen egentligen handlar om vara Amelias sorg, eller rättare sagt obearbetade sorg. Visst, hon kan ha drabbats av en psykos, men hur vet man det? Spekulation. Hela saken ter sig vara en tolkningsfråga.
Citera
2020-07-06, 06:27
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
"Brahms, The Boy II" (2020) är en ny och välgjord film som är sevärd. Når kanske inte upp till ettan men ändå. Om man även gillade "Annabelle" och "Chucky" så är det ingenting att fungera på, fast den här filmen skiljer sig betydligt ifrån dem.
Senast redigerad av Trollsajtmedlem 2020-07-06 kl. 06:32.
Citera
2020-07-06, 06:31
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Intressant info! Dock märkligt om det är så att man ska behöva förkunskaper för att kunna förstå sig på en skräckfilm. Efter att ha läst och kollat lite så verkar konsensus ang. vad filmen egentligen handlar om vara Amelias sorg, eller rättare sagt obearbetade sorg. Visst, hon kan ha drabbats av en psykos, men hur vet man det? Spekulation. Hela saken ter sig vara en tolkningsfråga.
Jo erkänner att "The Babadook" hade ytterligare en dimension i sin infantilitet som gjorde att det inte gick att stänga av. Men inte var det speciellt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in