Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-19, 01:07
  #32701
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Kändes emellanåt mera som ett feministiskt ställningstagande än en renodlad skräckfilm, inga direkt spektakulära mord (förutom ett) och var alldeles för lång.

Se den på egen risk, men gillar du inte originalet och film som är på gränsen till arthouse så bör du stå över.
Hmm, ok. Du menar alltså att scener som denna inte alls förekommer? https://www.youtube.com/watch?v=tfn8GT-9008
Citera
2019-01-19, 12:02
  #32702
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Hmm, ok. Du menar alltså att scener som denna inte alls förekommer? https://www.youtube.com/watch?v=tfn8GT-9008

Haha, filmer av den kalibern som Army of Darkness tillhör görs helt enkelt inte idag!
Citera
2019-01-22, 17:14
  #32703
Medlem
Förutom The Conjuring 1 & 2 har jag svårt att hitta bra skräckfilmer. Igår såg jag på The Nun, och visst, bra filmatiserad och intressant handling, men enda gången jag kände lite spänning var i slutet så att säga i efterhand. Det är faktiskt en genre med ganska lite nytänk. Orsaken till att jag tyckte om The Conjuring-filmerna var att det bröt igenom i slutet och hade en lite mer utvecklad dramatisk handling. Kollar man på ex. Netflix så är ju i princip ALLA deras skräckfilmer skit. Vet inte om de satsar på en ironisk investering i temat.
Citera
2019-01-23, 08:57
  #32704
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Hejsan hoppsan SadEyes, det var ett tag sen!
Jag minns du rekommenderade denna film för "otal år sen" och jag var inte vidare nöjd med den. Men, i somras när hettan var som störst körde jag ett svettigt creole/southern gothic-tema med filmer som "Serpent and the Rainbow", "Angel Heart", "Hysh hysh Sweet Charlotta", etc. och "The Skeleton Key".

Jag gillar verkligen atmosfären i filmen, riktigt skön! Slutknorren var väl nått man hade på känn (gäller väl iofs flesta ockulksekt-rullar), men jag hoppar in i ledet som gillar The Skeleton Key.


Jag med. Blev störtförälskad i henne i Attenboroughs fake-biografi om Hemingway In Love and War (1996). Sedan är hennes femdom-snutkaraktär i Murder by Numbers helt underbar. Tycker även hon var fenomenal i Crash. Men men, lite utanför trådämnet nu.. så jag säger hon sög i Bird Box.

Aah "Angel Heart" hade jag i princip glömt bort men det var en av mina absoluta favoriter förr.

Angående "Bird Box" så tog det mig ett tag att se den tack vare alla inlägg här på flashback som totalt sågade denna film men ack vad delad min mening är där.

Läste exempelvis att det inte händer något alls i filmen utan att den är seg och att dom bara är i båten hela tiden och att när det verkar som att filmen ska börja så är den slut men nu när jag sett den håller jag inte med alls.

Tyckte den var väldigt bra och det hände mycket hela tiden samt så var det intressant med något annorlunda än zombies vilket är temat i dom flesta liknande filmer.

Citat:
Ursprungligen postat av The123
Förutom The Conjuring 1 & 2 har jag svårt att hitta bra skräckfilmer. Igår såg jag på The Nun, och visst, bra filmatiserad och intressant handling, men enda gången jag kände lite spänning var i slutet så att säga i efterhand. Det är faktiskt en genre med ganska lite nytänk. Orsaken till att jag tyckte om The Conjuring-filmerna var att det bröt igenom i slutet och hade en lite mer utvecklad dramatisk handling. Kollar man på ex. Netflix så är ju i princip ALLA deras skräckfilmer skit. Vet inte om de satsar på en ironisk investering i temat.

Kan rekommendera "It Follows" och "Truth or Dare" samt både dom Japanska orginalen och Hollywoods remakes av "Ringu", "The Ring samt The Grudge.

Sen finns det otaligt många bra skräckisar inom min personliga favoritgenre found footage som exempelvis "Grave Encounters", "Rec"filmerna och "Skinwalker Ranch" samt den råa klassikern "Cannibal Holocaust". Gillar även George A Romeros found footage zombiefilm "Diary of The Dead".
Citera
2019-01-23, 09:05
  #32705
Medlem
UndeadNinjas avatar
Någon som känner till en Fransk zombiefilm som kom för några år sedan? Har sökt efter den ett tag då jag minns att jag gillade den mycket men jag hittar den fan inte igen, hoppas att någon vet vilken jag menar och minns vad den heter, då det inte finns så mycket Fransk zombiefilm så borde det inte vara så svårt men har som sagt sökt och sökt men inte hittat.

Har även letat efter en annan Fransk skräckfilm jag inte kan hitta som handlar om typ tre personer som tar sig in i ett stort hus som dom ska råna, där en gammal tant bor som ligger i en säng typ döende medan tjuvarna är i huset.

Någon som vet vilken film jag menar och vad den heter?
Citera
2019-01-23, 09:18
  #32706
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Någon som känner till en Fransk zombiefilm som kom för några år sedan? Har sökt efter den ett tag då jag minns att jag gillade den mycket men jag hittar den fan inte igen, hoppas att någon vet vilken jag menar och minns vad den heter, då det inte finns så mycket Fransk zombiefilm så borde det inte vara så svårt men har som sagt sökt och sökt men inte hittat.

Har även letat efter en annan Fransk skräckfilm jag inte kan hitta som handlar om typ tre personer som tar sig in i ett stort hus som dom ska råna, där en gammal tant bor som ligger i en säng typ döende medan tjuvarna är i huset.

Någon som vet vilken film jag menar och vad den heter?


Franska skräckisen du efterlyser är Livid - https://www.imdb.com/title/tt1727516/?ref_=nv_sr_1
Citera
2019-01-23, 17:45
  #32707
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Hejsan hoppsan SadEyes, det var ett tag sen!
Jag minns du rekommenderade denna film för "otal år sen" och jag var inte vidare nöjd med den. Men, i somras när hettan var som störst körde jag ett svettigt creole/southern gothic-tema med filmer som "Serpent and the Rainbow", "Angel Heart", "Hysh hysh Sweet Charlotta", etc. och "The Skeleton Key".

Jag gillar verkligen atmosfären i filmen, riktigt skön! Slutknorren var väl nått man hade på känn (gäller väl iofs flesta ockulksekt-rullar), men jag hoppar in i ledet som gillar The Skeleton Key.


Jag med. Blev störtförälskad i henne i Attenboroughs fake-biografi om Hemingway In Love and War (1996). Sedan är hennes femdom-snutkaraktär i Murder by Numbers helt underbar. Tycker även hon var fenomenal i Crash. Men men, lite utanför trådämnet nu.. så jag säger hon sög i Bird Box.

Tack. Ja, jag har inte varit så närvarande i detta forum på ett bra tag. Livets små nyanser har gjort att orken trytigt med engagemanget tyvärr. Dock läst allt som oftast.

Dock tycker jag att det mest är samma tråkiga trådar som snurrar. För lite snack om genrefilm och dylikt. Men jag är väl delvis skyldig till det med min frånvaro.

Bättring utlovas 😇
Citera
2019-01-23, 19:47
  #32708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Kan rekommendera "It Follows" och "Truth or Dare" samt både dom Japanska orginalen och Hollywoods remakes av "Ringu", "The Ring samt The Grudge.

Sen finns det otaligt många bra skräckisar inom min personliga favoritgenre found footage som exempelvis "Grave Encounters", "Rec"filmerna och "Skinwalker Ranch" samt den råa klassikern "Cannibal Holocaust". Gillar även George A Romeros found footage zombiefilm "Diary of The Dead".

The Ring är bra men The Grudge är väl inget att hänga i granen. Nu när du nämner det så har jag inte sett den japanska Ringu på länge. Tack för tipset.
Citera
2019-01-23, 20:36
  #32709
Medlem
st0ckiss avatar
Såg nyss filmen Deadgirl igen och den håller fortfarande måttet.
Inte särskilt läskig eller skräckaktig, (annat än att den mänskliga uppfinningsrikedomen är helt sjukt skruvad och människan verkligen är sjuk i huvudet) men fortfarande bra.

Vad har ni för åsikter om filmen?
Citera
2019-01-24, 10:04
  #32710
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Såg nyss filmen Deadgirl igen och den håller fortfarande måttet.
Inte särskilt läskig eller skräckaktig, (annat än att den mänskliga uppfinningsrikedomen är helt sjukt skruvad och människan verkligen är sjuk i huvudet) men fortfarande bra.

Vad har ni för åsikter om filmen?

Den är lite av en förbisedd pärla kan man säga, men en bra sådan! Minns att jag hyrde den på den tiden som man fortfarande hyrde film i fysiska videobutiker, hade ingen koll på vad det var för film mera än att det var en skräckfilm. Gillade den på direkten, tipsade polaren om den och han diggade den lika mycket, däremot är det inte ofta man hör folk prata om den idag. Jag har tipsat om filmen tidigare i tråden så tror att några här har sett den, men skulle inte skada om fler såg den.
Citera
2019-01-24, 11:08
  #32711
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den är lite av en förbisedd pärla kan man säga, men en bra sådan! Minns att jag hyrde den på den tiden som man fortfarande hyrde film i fysiska videobutiker, hade ingen koll på vad det var för film mera än att det var en skräckfilm. Gillade den på direkten, tipsade polaren om den och han diggade den lika mycket, däremot är det inte ofta man hör folk prata om den idag. Jag har tipsat om filmen tidigare i tråden så tror att några här har sett den, men skulle inte skada om fler såg den.

Det är det faktiskt. Den har sina brister, men vilken film har inte det.
Det är nästan det bästa, när man ser en film utan att veta vad det är och förväntningarna inte är så höga och man kan se en film för vad den är. Tror faktiskt det var här, av dig, jag fick tipset om filmen. Den hade helt förbigått mig till dess.
Har du några fler bra tips på liknande filmer?
Citera
2019-01-24, 14:29
  #32712
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Det är det faktiskt. Den har sina brister, men vilken film har inte det.
Det är nästan det bästa, när man ser en film utan att veta vad det är och förväntningarna inte är så höga och man kan se en film för vad den är. Tror faktiskt det var här, av dig, jag fick tipset om filmen. Den hade helt förbigått mig till dess.
Har du några fler bra tips på liknande filmer?

Det har du helt rätt i, perfekta förutsättningar att gå in carte blance på en film, brukar aldrig kolla på trailers innan och läser minimalt om handlingen numera för att få samma typ av upplevelse som jag fick av Deadgirl första gången. Egentligen har jag inga bra tips som påminner om filmen i fråga, men förbisedda skräckfilmer från senare år så tänker jag spontant på Dread (2009) som bygger på en novell av Clive Barker. Såg den då den var ny utan att veta något om den mera än att Barker stod för grundstommen, och vart glatt överraskad.

https://www.imdb.com/title/tt1331307/

En annan bra var We go on (2016) som jag såg en tidig morgon förra sommaren, läste bara premissen som jag tyckte lät intressant och såg den, hade flugit förbi min radar och jag gillade den. Ingen perfekt film men värd att slänga ett öga på om man sett det mesta som släppts på senare år.

https://www.imdb.com/title/tt3904278/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback