2015-10-08, 21:53
Medlem
Tjyvass avatar
The Old Dark House är en gammal rulle som är rätt så myspysig. Särskilt när höstvädret drar på och ruskar om träden och regnet piskar fönsterrutan.

edit: Gjorde en sökning i tråden och någon verkar vara inne på samma sak som jag. (FB) Den stora kusliga tråden om skräckfilmer
Senast redigerad av Tjyvas 2015-10-08 kl. 21:56.
Citera
2015-10-08, 22:13
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Höstskräck 2015

The Creature Walks Among Us (1956)

Inte allt för oväntat sämst i serien, första 40 minuterna går på extrem tomgång och vad handlingen utlovar från vad man får så ser ingenting ut att stämma. Är det här filmen jag läste om?
Men efter operationen så blir Gill Man riktigt tuff! Man tycker synd om stackarn faktiskt men hans look är ju helt fantastisk! Gill Man blir en slashermördare!! Han har på sig någon arbetströja och Jason rör sig precis som Gill Man gör här .

Är det någon man ska fortsätta på om man inte remake'ar så är det ju slasher-spåret, vilket guld man har att jobba med.
Det trista här är ju dock att man låser in Gillis i en cell där han spenderar resten av speltiden tills de är 5 minuter kvar.. De sista 5 minuterna är vad man vill att hela filmen ska vara, eller åtminstone uppföljaren som aldrig kom.

Annars blaha blaha, you can't change mother nature, man anpassar sig efter miljö, enkel filosofi som känns krystat i en Universal Skräckis. Där diggar jag Dracula-doktorerna mera och deras samtal.

http://www.imdb.com/title/tt0049103/

2+ Gill Man lungor av 5 möjliga

Håller med dig till punkt och prickar. Ungefär så jag också skrev för ett år sedan när jag såg den.

OnT:

Horrorween 2: Return of the Leftovers

Stir of Echoes (1999)

Tom Witzky är en helt vanlig kille med fru och en liten son. Men när han på en fest hos sina grannar blir hypnotiserad, förändras hans liv radikalt. Hypnosen har framkallat omedvetna krafter hos Tom, som ger honom huvudvärk och gör att han kan se fruktansvärda syner. Han blir besatt av tanken på att det finns en flicka i hans hus, och att hans familj hotas av en osynlig fara. Vad är det som framkallar dessa syner och tankar? Tom måste få reda på svaret. Kosta vad det kosta vill.

Stir of Echoes har hamnat lite i skymundan efter Sjätte Sinnet. Båda två kom ut samma år med bara någon månads skillnad där Sjätte Sinnet kom ut före. Vilket är lite synd, för att trots att de båda har likheter är de ändå två helt olika filmer. I alla fall vad jag fått veta hur Sjätte Sinnet spelar sig, då jag ännu inte sett den.

Vad som gör denna filmen så pass bra är mycket tack vare Kevin Bacon. Den mannen är för mig en av de mer underskattade skådespelarna. Mest för att han inte får tillräckligt med filmer där han spelar i huvudrollen. För han är en talangfull person som verkligen kan leda en film. Här visar han verkligen sina talanger.
Vad jag gillar är att han gradvis blir allt mer galnare, samtidigt som han försöker hålla sig samman då han har en familj som han verkligen bryr sig om. Jag gillar dock speciellt att han verkligen vill lösa detta mysterium. För han har inte mycket annat som pågår i hans liv. Det enda hans normala liv består av är att han jobbar tills han kommer hem, dricker öl, somnar och gör om samma sak igen nästa dag. Så denna "kraft" han fått via hypnosen börjar han snart använda till sin fördel och på den sidan är det en av de bättre sakerna som hänt honom. Detta görs uppenbarligen klart i en scen mellan honom och hans fru spelad av Kathryn Erbe, när han står i trädgården och gräver.

Ännu en sak som gör filmen så pass bra är själva handlingen. Det är en mystisk film som har läskiga element i sig som är effektfulla och stämningen är på topp. Jag vet om att jag skriver mycket av det i mina recensioner här, men det är sanningen.
Mycket hjälper att man har miljöerna utspela sig i ett tättbebyggt slumområde där alla känner alla.

Vilket gör hemligheterna ännu större. Det tar dock bort lite utav själva mysteriet för det blir ganska så klart hallväggs in i filmen vad det var som försiggick och jag hade ungefär listat ut resten av filmen.
Men jag brydde mig inte så mycket. För jag var var fortfarande intresserad vad som skulle hända och mycket tack vare en mycket stabil regi från David Koepp och en stark Kevin Bacon i huvudrollen gjorde mycket av filmen bli bättre.

Ibland kändes filmen lite flummig för sitt eget bästa. Som en scen som involverar en man vid namn Neil som tydligen vet vad det är som händer med Kevin Bacon. Så han förklarar allt som tittaren måste veta. Det hela kändes malplacerat och mer som en dålig ursäkt bara för att låta tittaren får reda på denna informationen och inget annat.
Kunde också tycka att barnskådespelaren var sådär i sitt skådespel som bäst. Han var precis där på gränsen till att han irriterade mig, bara precis på gränsen dock.

I sin helhet är Stir of Echoes en stark stabil rulle med en Kevin Bacon i toppform och stabil regi från David Koepp.
Mysteriet/handlingen är intressant och håller än igång hela tiden, även ifall det blev lite klart hallväggs in vad som hänt och vad det hela gick ut på. Den kunde också bli lite flummig vid sina tillfällen för sitt eget bästa.
Men mycket tack vare atmosfären och stämningen under hela filmens gång känns filmen fräsch.

3.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0164181/?ref_=nv_sr_2

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=kVBF2jaf9ec
Citera
2015-10-08, 22:34
Medlem
2anRuless avatar
Tipsa mig nu om "gotiska" skräckfilmer. Tänk er Sleepy Hollow och liknande, bara att jag vill ha lite läskigare saker.
Citera
2015-10-08, 22:52
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
The Old Dark House är en gammal rulle som är rätt så myspysig. Särskilt när höstvädret drar på och ruskar om träden och regnet piskar fönsterrutan.

edit: Gjorde en sökning i tråden och någon verkar vara inne på samma sak som jag. (FB) Den stora kusliga tråden om skräckfilmer
Hehe. Hade kanske repeterat mig där om inte du hade varit och grävt i arkiven.

---

Horror Month - 2015

All the Colors of the Dark (1972)

Direkt när jag läste beskrivningen blev mina förhoppningar väldigt höga på den här rullen. Jag har en fäbless för satanism och djävulsdyrkan och att sedan baka in det i någon psykedelisk giallo tror man inte kan slå fel... och det gjorde det inte heller. Kritiken jag kan ge som tynger filmen mest är dess upplägg. Under de första 80 minuterna skiftar man konstant mellan dröm och verklighet på ett sätt som gör att man aldrig vet aldrig vad som egentligen hänt eller vad som är inbillning. Man sitter lika förvirrad som Fenech karaktär och det ger filmen en skön psykedelisk känsla men mot slutet så jordas den och allt förklaras noggrant för tittaren på sant giallo-manér. Den hade fungerat bättre och kanske närmast sig att vara mästerlig om den sket i att i slutändan förlita sig på genrekonventionerna och bara kört på sin grej istället men nu blir det vad det blir.

Rosemary's Baby är den uppenbara inspirationskällan där man lånat ganska friskt. Till och med ett av musikspåren låter som taget ur nämnda film men det är inget man stör sig på eller som jag vill klanka ner på filmen för utan det är bara en observation. Edwige Fenech är kanske det vackraste jag sett henne, fotot fortsätter imponera på mig och känns nästan arthousigt ibland samtidigt som spänningen och musiken är på topp. Definitivt en film jag kommer återbesöka.

3.5/5
Citera
2015-10-08, 23:05
Medlem
alwayslooks avatar
Då har jag avverkat The Vatican Tapes 2015

http://www.imdb.com/title/tt1524575/

Som jag hade otroligt höga förväntningar på...

Att man aldrig lär sig.. Efter Exorcisten så är det bara att sluta

hoppas på något nytt banbrytande

Vet inte om jag ska ge den en etta eller tvåa...
Citera
2015-10-08, 23:09
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Måste, lite pinsamt nog, säga att jag ser fram mot M. Night Shyamalans The Visit. Något med trailern som lockar. Någon annan som känner liknande? Vet att det mesta han gjort är totalt skräp men även en blind höna kan ibland finna ett korn.

http://www.imdb.com/title/tt3567288/?ref_=nm_flmg_prd_3

Såg den igår och förväntade mig också något extra..

Men icke sa nicke
Citera
2015-10-08, 23:13
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Tipsa mig nu om "gotiska" skräckfilmer. Tänk er Sleepy Hollow och liknande, bara att jag vill ha lite läskigare saker.

Vilken valfri Hammer film som helst från 50,60 eller 70-talet...
Däremot inte läskiga vid dagens mått...
Citera
2015-10-08, 23:14
Medlem
alwayslooks avatar
Jag fullkomligt älskade 1408 när den kom, så om någon har något tips
om någon liknande film så är ni mer än välkomna med era filmtips
Citera
2015-10-08, 23:31
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Den är skitbra, och jävligt rolig. Humorn är politiskt inkorrekt och barnslig så in i helvete, men det finns äkta hjärta och hjärna bakom tramset. Lloyd Kaufman är ett äkta geni, utan tvekan!
Hehe, oki gubbar. Skall ge den en chans! Har sett en del Troma-rullar men aldrig fastnat för dem (Toxic-tjosan m.m).
Citera
2015-10-08, 23:41
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Görs fan inga sådana tyvärr. Som Lotso sade ovan, kör Hammer-filmer. Fast dessa är ju inte vidare läskiga, utan mest atmosfäriska. Min bästa reko är Twins of Evil (1971) http://www.imdb.com/title/tt0069427/reference

Synd att det bara är Burton som kör goth-tema på filmer. Tack gode gud för att nån gör det iaf..

Annars går mina tankar till The Woman in Black (2012): http://www.imdb.com/title/tt1596365/reference
Citera
2015-10-08, 23:43
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Vilken valfri Hammer film som helst från 50,60 eller 70-talet...
Däremot inte läskiga vid dagens mått...

Filmer var ju bra mycket läskigare förr, varför jag definitivt ska kolla upp detta. En fråga bara: vad är Hammer?
Citera
2015-10-08, 23:47
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Görs fan inga sådana tyvärr. Som Lotso sade ovan, kör Hammer-filmer. Fast dessa är ju inte vidare läskiga, utan mest atmosfäriska. Min bästa reko är Twins of Evil (1971) http://www.imdb.com/title/tt0069427/reference

Synd att det bara är Burton som kör goth-tema på filmer. Tack gode gud för att nån gör det iaf..

Annars går mina tankar till The Woman in Black (2012): http://www.imdb.com/title/tt1596365/reference

Tackar för tipset.

Jag gillar vissa av Burtons filmer - Batman, Sleepy Hollow, Sweeny Todd och Dark Shadows - men jag tycker han kan bli lite långrandig ibland. Beetlejuice är ju förstås också bra.

In A Dark Place har en, tycker jag, gotisk atmosfär. En Vampyrs Bekännelse, Queen Of The Damned och Razorblade Smile har också en sådan atmosfär. Och, förstås, The Lost Boys, om än i mindre utsträckning. Sedan så har vi ju grejer som Van Helsing och Underworld.

Det borde göras fler gotiska filmer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in